Bevalplan.
+10
Linda
Susan
Tania
Minx
PapillonRose
Smaragdje
Pussycat
Liadan
Chelle
Dora
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Bevalplan.
Wie had er allemaal een beval(lings)plan? En wat had je er in staan?
Ik ben er namelijk 1-tje aan het opzetten/maken, zeker nu ik in het ziekenhuis moet bevallen wil ik graag dat mijn wensen op papier staan.
Heb via google al wel voorbeelden gezocht, maar die krijgt de laptop niet geopend... Lekker handig dus.
Ik ben er namelijk 1-tje aan het opzetten/maken, zeker nu ik in het ziekenhuis moet bevallen wil ik graag dat mijn wensen op papier staan.
Heb via google al wel voorbeelden gezocht, maar die krijgt de laptop niet geopend... Lekker handig dus.
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Bevalplan.
Ik had er geen. Ik geloof ook niet dat je bevalling precies zal gaan zoals je wenst. Het enige wat voor mij heel belangrijk was, was dat ik wilde dat er veel fotos gemaakt zouden worden zodra A. op mijn buik werd gelegd. Daarom was mijn moeder erbij en heeft dat goed gedaan! Ben zo blij met die fotos! Verder had ik al aangegeven dat ik een infuus met pijnstilling wilde. Maar daar kun je altijd om vragen. En ik had met mijn man afgesproken dat stel dat A. niet gelijk bij me kon liggen dat dan niemand haar vast zou houden behalve mijn man. Ik wilde niet dat als ze bij mij kwam dat iedereen haar al had vast gehouden en geknuffeld.
Maar ik ben dan ook in een suite in het ziekenhuis bevallen. Luxer en fijner had denk ik niet gekund.
Ik denk trouwens ook niet dat alle verloskundige in het ziekenhuis echt van jouw bevallingsplan zullen afweten...
Alvast succes en sterkte met de bevalling!! Probeer vooral te genieten van deze geweldige ervaring! :-) ik weet dat dat gek klinkt en dat 'genieten' moeilijk wordt, maar het is natuurlijk super mooi!
Maar ik ben dan ook in een suite in het ziekenhuis bevallen. Luxer en fijner had denk ik niet gekund.
Ik denk trouwens ook niet dat alle verloskundige in het ziekenhuis echt van jouw bevallingsplan zullen afweten...
Alvast succes en sterkte met de bevalling!! Probeer vooral te genieten van deze geweldige ervaring! :-) ik weet dat dat gek klinkt en dat 'genieten' moeilijk wordt, maar het is natuurlijk super mooi!
Chelle- Prater
- Aantal berichten : 783
Punten : 868
Ik heb je een pm gestuurd met mijn geboorteplan.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Ik heb je een pm gestuurd met mijn geboorteplan.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of jouw geboorteplan ook helemaal zoals gewenst is verlopen. Wat stond er dan zoal in?
Chelle- Prater
Mijn plan was:
- Man opbellen
- Fenne onderbrengen
- Ziekenhuistas meegraaien
- Naar het ziekenhuis scheuren
- En gewoon laten gebeuren wat er gebeurt.
Je weet toch niet hoe het loopt. Het enige dat ik tegen mijn man had gezegd was dat ik NIET zelf mijn benen wilde vasthouden tijdens het persen (dat vond ik echt zó belachelijk tijdens de eerste bevalling. Kom op, ik doe al het harde werk, en dan moet ik óók nog eens zelf mijn benen vasthouden?! Stelletje luiwammesen )
- Man opbellen
- Fenne onderbrengen
- Ziekenhuistas meegraaien
- Naar het ziekenhuis scheuren
- En gewoon laten gebeuren wat er gebeurt.
Je weet toch niet hoe het loopt. Het enige dat ik tegen mijn man had gezegd was dat ik NIET zelf mijn benen wilde vasthouden tijdens het persen (dat vond ik echt zó belachelijk tijdens de eerste bevalling. Kom op, ik doe al het harde werk, en dan moet ik óók nog eens zelf mijn benen vasthouden?! Stelletje luiwammesen )
Gast- Gast
Aan je eigen benen trekken is juist belangrijk om je rug bol te maken. Daarom móet je dat eigenlijk altijd zelf doen. Benen vasthouden is het probleem niet, maar de kracht die vrouwen op hun benen zetten. Is bijna niet te houden.
Gast- Gast
Lize schreef:Aan je eigen benen trekken is juist belangrijk om je rug bol te maken. Daarom móet je dat eigenlijk altijd zelf doen. Benen vasthouden is het probleem niet, maar de kracht die vrouwen op hun benen zetten. Is bijna niet te houden.
Nou dat kan wel wezen, ik vond dat echt verschrikkelijk haha. En ach, ook zonder mijn eigen benen vast te houden heb ik mijn zoon binnen 5 minuten naar buiten gelanceerd hoor. Dus het is gewoon goedgekomen
Gast- Gast
Minneke schreef:Mijn plan was:
Het enige dat ik tegen mijn man had gezegd was dat ik NIET zelf mijn benen wilde vasthouden tijdens het persen (dat vond ik echt zó belachelijk tijdens de eerste bevalling. Kom op, ik doe al het harde werk, en dan moet ik óók nog eens zelf mijn benen vasthouden?! Stelletje luiwammesen )
haha!! Dat is een goeie! Ik vond dat zo vermoeiend! Dan moet je tijdens het hoogtepunt van een wee ook nog eens je benen omhoog zien te krijgen!! Ik wilde mijn benen dan maar vasthouden omdat niemand me hielp maar dat mocht niet... Pffff! Toen heb ik ze maar in de zij van de verloskundigen gezet. Haha!
Chelle- Prater
ik weet helemaal niet meer wat ik met mijn benen heb gedaan?
** edit, ik weet het al, ik zat op de baarkruk, dus ik hoefde mijn benen niet zelf vast te houden, whaha
Mocht er ooit een volgende keer komen, dan zou ik willen dat de baby zelf op zoek gaat naar de borst, de baby aangekleed wordt door mijn man en dat iedereen tijdens de bevalling zoveel mogelijk van me af blijft (dus er ook geen vinger in steekt om aan te geven waar ik naartoe moet persen en niet onnodig vaak gaan toucheren)
** edit, ik weet het al, ik zat op de baarkruk, dus ik hoefde mijn benen niet zelf vast te houden, whaha
Mocht er ooit een volgende keer komen, dan zou ik willen dat de baby zelf op zoek gaat naar de borst, de baby aangekleed wordt door mijn man en dat iedereen tijdens de bevalling zoveel mogelijk van me af blijft (dus er ook geen vinger in steekt om aan te geven waar ik naartoe moet persen en niet onnodig vaak gaan toucheren)
Gast- Gast
Haha dromertje
Maar ik weet het serieus niet meer... en snap ook niet wat jullie bedoelen? Hoe moest je je eigen benen vasthouden dan?
Ik ben op bed bevallen en ik lag op mijn rug en mijn benen en voetjes volgens mij gewoon op bed en mijn handen achter mijn bovenbenen volgens mij, maar mijn voeten stonden wel op het bed zeg maar.... uhm ja..duidelijk nog?
Maar dat is wat jullie ook bedoelen of niet. Als dat zo is... dat vond ik niet zwaar, maar goed mijn dochter hing al bijna tussen m'n benen voordat ik op bed ging liggen, dus ik was zo klaar.
Maar ik weet het serieus niet meer... en snap ook niet wat jullie bedoelen? Hoe moest je je eigen benen vasthouden dan?
Ik ben op bed bevallen en ik lag op mijn rug en mijn benen en voetjes volgens mij gewoon op bed en mijn handen achter mijn bovenbenen volgens mij, maar mijn voeten stonden wel op het bed zeg maar.... uhm ja..duidelijk nog?
Maar dat is wat jullie ook bedoelen of niet. Als dat zo is... dat vond ik niet zwaar, maar goed mijn dochter hing al bijna tussen m'n benen voordat ik op bed ging liggen, dus ik was zo klaar.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ik bedoel dat je je benen omhoog moet doen, met gebogen knieën. Vervolgens hou je je benen omhoog getrokken richting je borst door met je handen je bovenbenen (vlakbij je knieën) vast te klemmen. Dus echt met je voeten en benen in de lucht zeg maar.
Snap je m nog?
Snap je m nog?
Gast- Gast
Joh, ze hebben mij zowat in een handstandhouding gezet omdat H. haar hartslag steeds wegzakte.
Daar kan ik me tijdens een bevalling echt niet druk om maken
Overigens denk ik dat zo'n plan (zeker in gevallen zoals die van Tijgertje) heel goed kunnen zijn.
Nee, het zal vast niet allemaal zo lopen zoals je beschreven hebt, maar grotendeels moeten ze dit wel opvolgen.
Zo'n plan wordt gelezen door de vk's en gyn's die de dienst overnemen van hun voorgaande collega's.
Daar kan ik me tijdens een bevalling echt niet druk om maken
Overigens denk ik dat zo'n plan (zeker in gevallen zoals die van Tijgertje) heel goed kunnen zijn.
Nee, het zal vast niet allemaal zo lopen zoals je beschreven hebt, maar grotendeels moeten ze dit wel opvolgen.
Zo'n plan wordt gelezen door de vk's en gyn's die de dienst overnemen van hun voorgaande collega's.
Gast- Gast
Chelle schreef:Liadan schreef:Ik heb je een pm gestuurd met mijn geboorteplan.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of jouw geboorteplan ook helemaal zoals gewenst is verlopen. Wat stond er dan zoal in?
Het is grotendeels wel zo gegaan, maar niet helemaal.
Wat wel is gegaan zoals ik het wilde:
- ik ben thuis bevallen
- zoveel mogelijk rust om me heen
- geen pijnbestrijding
- vliezen zo laat mogelijk breken
- geen stagiaire bij bevalling
- navelstreng uit laten kloppen
- ik wilde de placenta zien
- uitleg bij alles wat er rondom de geboorte en ons kindje gebeurde
- ik wilde borstvoeding geven
- kindje eerste dag niet in bad, daarna in overleg
Wat niet zo is gegaan en ik achteraf wel jammer vind:
- eerst borstvoeding en dan pas de controles. Gelukkig heb ik hem wel vrij snel daarna aan de borst gehad.
Er stonden nog wat dingen in mijn plan en die zijn volgens mij allemaal zo verlopen als wij wilden.
Liadan- Ratel
Ik had geen geboorteplan gemaakt. Het enige wat ik wilde was dat die kleine gelijk bij mij zou komen te liggen en ook proberen hem te laten drinken. Ik vond het niet nodig om daar een plan voor te maken. Wilde verder ook geen pijnstilling, dus het is zonder plan ook zo gegaan als ik wilde. Hier vroegen ze het gewoon op dat moment of wij dat wilden.
Het is maar net of je het fijn vind om het op papier te hebben staan en hoe je bevalling verloopt, denk ik.
Het is maar net of je het fijn vind om het op papier te hebben staan en hoe je bevalling verloopt, denk ik.
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10
Liadan, hoe gaat het met je kereltje?
De dingen die jij in je plan noemt vind ik trouwens heel nuttig en logisch. Ik denk bij bevalplan aan hele schema's en tijdsmarkeringen en zo. Maar dit zijn allemaal dingen waarvan ik het logisch vind dat je er over nadenkt.
De dingen die jij in je plan noemt vind ik trouwens heel nuttig en logisch. Ik denk bij bevalplan aan hele schema's en tijdsmarkeringen en zo. Maar dit zijn allemaal dingen waarvan ik het logisch vind dat je er over nadenkt.
Gast- Gast
Ik had een afspraak voor een plan, maar er staat geen letter op papier.
De dingen die ik wilde kunnen vaak niet, dus dan moet je gewoon realistisch zijn en iedereen maar de gang laten gaan in wat het beste is voor mijn kindjes.
bijv:
Zo min mogelijk mensen erbij: Het wordt hoe dan ook een gyn + assistent, een kinderarts + assistent of 2 kinderartsen en verpleegkundige... Dus dat kan niet.
De kans dat je kleintjes eerst bij mij mogen liggen is heel klein, de kans is groot dat ze eerst voor controle moeten. Of zelfs meegenomen worden naar de kinderafdeling voor ik ze vast kan houden.
En ach, zelfs mijn zwangerschap voldoet op geen enkele manier aan de planning, dus geloof er niks van dat mijn bevalling dat wel gaat doen...
De dingen die ik wilde kunnen vaak niet, dus dan moet je gewoon realistisch zijn en iedereen maar de gang laten gaan in wat het beste is voor mijn kindjes.
bijv:
Zo min mogelijk mensen erbij: Het wordt hoe dan ook een gyn + assistent, een kinderarts + assistent of 2 kinderartsen en verpleegkundige... Dus dat kan niet.
De kans dat je kleintjes eerst bij mij mogen liggen is heel klein, de kans is groot dat ze eerst voor controle moeten. Of zelfs meegenomen worden naar de kinderafdeling voor ik ze vast kan houden.
En ach, zelfs mijn zwangerschap voldoet op geen enkele manier aan de planning, dus geloof er niks van dat mijn bevalling dat wel gaat doen...
Gast- Gast
Liadan schreef:Chelle schreef:Liadan schreef:Ik heb je een pm gestuurd met mijn geboorteplan.
Het is grotendeels wel zo gegaan, maar niet helemaal.
Wat wel is gegaan zoals ik het wilde:
- ik ben thuis bevallen
- zoveel mogelijk rust om me heen
- geen pijnbestrijding
- vliezen zo laat mogelijk breken
- geen stagiaire bij bevalling
- navelstreng uit laten kloppen
- ik wilde de placenta zien
- uitleg bij alles wat er rondom de geboorte en ons kindje gebeurde
- ik wilde borstvoeding geven
- kindje eerste dag niet in bad, daarna in overleg
Wat niet zo is gegaan en ik achteraf wel jammer vind:
- eerst borstvoeding en dan pas de controles. Gelukkig heb ik hem wel vrij snel daarna aan de borst gehad.
Er stonden nog wat dingen in mijn plan en die zijn volgens mij allemaal zo verlopen als wij wilden.
Dat is het enigste wat ik de volgende keer ook anders wil, Mijn zoontje werd ook eerst gecontroleerd, en toen heb ik gedoucht, bed werd verschoont en toen pas aangelegd. Bij een volgende zou ik willen dat die zelf naar mijn borst "kruipt" en zoekt. Misschien moet het wel eerst gecontroleerd worden maar dan zou ik hem/haar direct weer terug willen hebben om aan te leggen en niet zo lang er tussen.
Verder is mijn bevalling verlopen zoals ik het wel een beetje in gedachten had, lekker thuis enzo.
Mijn benen, de ene had mijn moeder vast en de andere mocht ik in de zij van de verloskundige zetten. Mijn hoofd hield mijn vriend tegen me borst gedrukt.
Gast- Gast
Minneke schreef:Liadan, hoe gaat het met je kereltje?
Vind ik inderdaad ook erg nuttig. Dacht ook dat er een heel tijdsschema bij kwam kijken, maar gaat eigenlijk om heel 'logische' dingen!
Gast- Gast
Ik had een plan, en dat stond eerst op papier en is daarna ingevoerd in mijn elektronische dossier. Ik had vooral heel veel voor de hand liggende dingen erin staan, maar het gaf me toch een geruststelling dat het allemaal aangegeven stond.
Zo had ik zo'n beetje het volgende in elk geval erin staan:
- Niet teveel en onnodig heen en weer geloop
- Zo min mogelijk mensen van het ZH erbij
- Zo min mogelijk getoucheerd worden (en dat is ook gebeurd, was wel heel fijn)
- Navelstreng moest worden doorgeknipt door mijn moeder
- Ik wilde er het liefst 3 mensen bij van familie etc. (normaal mag max. 2)
- Ik wilde een spiegel kunnen gebruiken om mee te kijken (was uiteindelijk te gaar om dat te doen, maar hij lag wel klaar)
- Wilde A. meteen bij me op de borst als er niets bijzonders was. Eerst even huid op huid contact met mama
- Een knip / vacuümpomp of tang zo lang mogelijk vermijden (ok, dat wil iedereen natuurlijk maar heb het er toch ingezet )
- Bij een eventuele (spoed)keizersnede wilde ik dat A. vastgehouden zou worden door mijn moeder, als ik dat zelf niet zou kunnen
- Ik wilde geen stagiaires / assistenten bij de bevalling
- Ik wilde geen injectie met pethidine in mijn been (heb ooit iets vergelijkbaars gehad qua pijnstilling en daar wordt je echt stoned van )
- Ik wilde een ruggenprik als ik erom zou vragen en het dan ook nog mogelijk was op dat moment (bijvoorbeeld bij 9 cm gaan ze hem niet meer geven, dat snapte ik natuurlijk)
- Ik wilde alles uitgelegd krijgen (en dat is gebeurd, echt fantastisch lief waren ze en alles werd goed uitgelegd en verteld wat ze deden en waarom)
- Als ik niet meer aanspreekbaar zou zijn moesten ze mijn moeder vragen wat ik wilde, want zij was op de hoogte van hoe ik over dingen dacht
Dat was het wel zo'n beetje dacht ik, en er is echt goed rekening mee gehouden vond ik. Ik heb me vooraf wel gerealiseerd dat er altijd een kans in zit dat er van het plan afgeweken moest worden, met name bij complicaties. Als je dat goed onthoudt en je niet te veel vastbijt in het plan, is het echt een handig hulpmiddel vind ik.
Zo had ik zo'n beetje het volgende in elk geval erin staan:
- Niet teveel en onnodig heen en weer geloop
- Zo min mogelijk mensen van het ZH erbij
- Zo min mogelijk getoucheerd worden (en dat is ook gebeurd, was wel heel fijn)
- Navelstreng moest worden doorgeknipt door mijn moeder
- Ik wilde er het liefst 3 mensen bij van familie etc. (normaal mag max. 2)
- Ik wilde een spiegel kunnen gebruiken om mee te kijken (was uiteindelijk te gaar om dat te doen, maar hij lag wel klaar)
- Wilde A. meteen bij me op de borst als er niets bijzonders was. Eerst even huid op huid contact met mama
- Een knip / vacuümpomp of tang zo lang mogelijk vermijden (ok, dat wil iedereen natuurlijk maar heb het er toch ingezet )
- Bij een eventuele (spoed)keizersnede wilde ik dat A. vastgehouden zou worden door mijn moeder, als ik dat zelf niet zou kunnen
- Ik wilde geen stagiaires / assistenten bij de bevalling
- Ik wilde geen injectie met pethidine in mijn been (heb ooit iets vergelijkbaars gehad qua pijnstilling en daar wordt je echt stoned van )
- Ik wilde een ruggenprik als ik erom zou vragen en het dan ook nog mogelijk was op dat moment (bijvoorbeeld bij 9 cm gaan ze hem niet meer geven, dat snapte ik natuurlijk)
- Ik wilde alles uitgelegd krijgen (en dat is gebeurd, echt fantastisch lief waren ze en alles werd goed uitgelegd en verteld wat ze deden en waarom)
- Als ik niet meer aanspreekbaar zou zijn moesten ze mijn moeder vragen wat ik wilde, want zij was op de hoogte van hoe ik over dingen dacht
Dat was het wel zo'n beetje dacht ik, en er is echt goed rekening mee gehouden vond ik. Ik heb me vooraf wel gerealiseerd dat er altijd een kans in zit dat er van het plan afgeweken moest worden, met name bij complicaties. Als je dat goed onthoudt en je niet te veel vastbijt in het plan, is het echt een handig hulpmiddel vind ik.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
ProudMama schreef:
bijv:
Dit kun je toch wel aangeven. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op hordes co assistenen of stagieres, die bij je bevalling komen kijken. Zo min mogelijk is toch het minimum wat nodig is, en volgens mij vallen daar mensen in opleiding niet onder.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Minneke schreef:Liadan, hoe gaat het met je kereltje?
Inderdaad veel logische dingen, maar voor niet alle verloskundigen is het logisch om de navelstreng te laten uitkloppen of de vliezen zo laat mogelijk te breken. Dus ik vond het fijn als zulke dingen op papier stonden.
Ik had trouwens ook wat voor de kraamweek in mijn geboorteplan staan en voor als het een keizersnee zou worden.
Met Kian gaat het wel goed, hij huilt veel, maar al een stuk minder dan een paar weken geleden gelukkig. Verder begint hij af en toe te lachen, dat is zo leuk .
Hij zit veel in de draagdoek en dat vindt hij heerlijk (en ik ook!), hij valt dan elke keer vrijwel meteen in slaap.
We zijn vandaag alleen weer met hem naar de huisarts geweest, hij had 2,5 geleden een gesprongen abces en dat is nog niet weg, daar moeten we nu dinsdag mee naar de chirurg voor controle, dat is dus minder leuk.
Liadan- Ratel
Ik had geen plan maar als ik er nu een zou maken zou ik er een paar dingen inzetten die ik bij mijn bevalling niet geweldig vond. Zo vond ik het maar niks dat ze mijn zoontje meteen na de bevalling een flesje hebben gegeven en ik niet eens de kans kreeg om hem aan te leggen. Als het volgende keer Echt nodig is, wil ik dat mijn man dat flesje geeft. Verder wil ik volgende keer geen gezeur meer over dat ik geen geluid mag maken tijdens het persen. Hallo zeg, ik lag te bevallen hoor.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Tania schreef:Ik had geen plan maar als ik er nu een zou maken zou ik er een paar dingen inzetten die ik bij mijn bevalling niet geweldig vond. Zo vond ik het maar niks dat ze mijn zoontje meteen na de bevalling een flesje hebben gegeven en ik niet eens de kans kreeg om hem aan te leggen. Als het volgende keer Echt nodig is, wil ik dat mijn man dat flesje geeft. Verder wil ik volgende keer geen gezeur meer over dat ik geen geluid mag maken tijdens het persen. Hallo zeg, ik lag te bevallen hoor.
Serieus...Dit klinkt echt bizar!
Gast- Gast
Minneke schreef:Tania schreef:Ik had geen plan maar als ik er nu een zou maken zou ik er een paar dingen inzetten die ik bij mijn bevalling niet geweldig vond. Zo vond ik het maar niks dat ze mijn zoontje meteen na de bevalling een flesje hebben gegeven en ik niet eens de kans kreeg om hem aan te leggen. Als het volgende keer Echt nodig is, wil ik dat mijn man dat flesje geeft. Verder wil ik volgende keer geen gezeur meer over dat ik geen geluid mag maken tijdens het persen. Hallo zeg, ik lag te bevallen hoor.
Serieus...Dit klinkt echt bizar!
Behoorlijk ja.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Hahahaha Tania, ik moest wel lachen om je bericht. Sorry
Maar waarom gaven ze je kindje een flesje dan? Was hij/zij misschien aan de zware kant en had hij een 'oppepper' nodig?
En dat geen geluid maken, zei ik ook altijd Omdat er dan teveel kracht gaan naar het geluid maken en niet in het persen..
Edit: Hoewel het wel aan de persoon lag... En een keer 'gillen' mag best. Maar het is zo zonde van de kracht als vrouwen de hele tijd liggen te schreeuwen.
Maar waarom gaven ze je kindje een flesje dan? Was hij/zij misschien aan de zware kant en had hij een 'oppepper' nodig?
En dat geen geluid maken, zei ik ook altijd Omdat er dan teveel kracht gaan naar het geluid maken en niet in het persen..
Edit: Hoewel het wel aan de persoon lag... En een keer 'gillen' mag best. Maar het is zo zonde van de kracht als vrouwen de hele tijd liggen te schreeuwen.
Laatst aangepast door Lize op vr 24 jun 2011 - 0:48; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Mijn bevalplan
» Iemand ervaring met een bevalplan?
» bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
» Iemand ervaring met een bevalplan?
» bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: