Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

+5
Gympie
Dora
Lady4
Fortissimo
sanne-84
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 8:50

.. Om door de bomen het bos weer te kunnen zien?
(Geen idee of ik het hier moest plaatsen of bij liefde/relatie)

Maar goed, ik wil rust! Ik maak het mezlef nog steeds te moeilijk. En rust krijg ik hopenlijk iig door de dingen eens te gaan regelen. Hoe en wat mbt scheiden, dochter, financien, woning, enz. Maar voor dat ik dat wil doen, wil ik het eerst uitgezocht hebben. En daar heb ik geen tijd/energie voor.

Ik weet tot nu toe het verschil tussen mediator en advocaat, en we willen een mediator (laten we hopen dat dat blijft gaan tussen ons). Nu nog uitzoeken welke. En een mediator helpt ons verder op weg. Moeten we al iets weten/doen voordat we een afspraak maken?

En financien (zoals belastingen, heffingen enz) kunnen we pas regelen als de scheiding geregeld/in aanvraag is. Waar moet ik aan denken?

Ik sta nog nergens ingeschreven, moet dit ook nog doen (er is eenoptie om in dit huis te blijven, maar wil graag andere opties openhouden, want weet nog niet wat ik wil). Waar moet ik zijn, woningbouw of gemeente? Kan gemeente uberhaupt iets voor me betekenen? En bij inschrijven weten zij ook hoe het zit met urgentie? (Hoor daar ook verschillende verhalen over). En mag ik ook aanbiedingen afslaan? (Heb natuurlijk wel een paar 'eisen') aan een woning)

Verder nog tips of iets wat ik vergeet of...


Laatst aangepast door sanne-84 op do 23 mei 2013 - 10:11; in totaal 1 keer bewerkt
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 9:07

Ik denk dat het maatschappelijk werk je zou kunnen helpen bij veel van je vragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Fortissimo do 23 mei 2013 - 9:10

Een nare situatie waar je inzit. Ik hoop je een beetje op weg te kunnen helpen met het onderstaande.

Wat betreft de mediator, kan je dingen opschrijven op papier die voor jou belangrijk zijn. Welke dingen wil je geregeld hebben, en hoe je dat voor je ziet etcetera. Waarschijnlijk heb je wel meerdere afspraken met een mediator en wijst zich dit vanzelf.

Woningbouw zou ik je z.s.m inschrijven. Urgentie verschilt per woningbouw. Hier in de stad bijvoorbeeld, krijg je heel lastig urgentie, maar in de dorpse woningbouw is het wel makkelijk om er aan te komen. Als je urgentie hebt, mag je geloof ik geen huis afwijzen, tenzij je echt gegronde redenen daarvoor hebt. Je hebt op dat moment niet veel keus namelijk..
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 9:24

Domme vraag (heb het echt even allemaal niet meer helder); hoe kom ik ook alweer in contact met maatschappelijk werk?
En zal een mediator me ook al niet een heel eind op weg kunnen helpen?
En kan het zijn dat je in de buurt meerdere wonningbouw hebt? Moet je je dan ook bij diverse inschrijven of juist niet? En kost dat geld?

(Ow voel me echt een domme leek)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 9:34

Voor de contactgegevens van het maatschappelijk werk zou ik even Googlen op 'maatschappelijk werk + woonplaats'. Het staat misschien ook wel op de website van je gemeente. Je zou het ook nog op het consultatiebureau of bij het CJG van je woonplaats kunnen vragen, zij weten het ook wel.

Een mediator zal je waarschijnlijk alleen op weg helpen m.b.t. het opstellen van een omgangsregeling m.b.t. jullie dochter waar jullie beide achter kunnen staan. Misschien helpt een mediator ook nog bij het verdelen van de spullen, maar dat weet ik niet precies.

Ik verwacht dat je één woningbouw hebt en misschien verschillende particuliere aanbieders van huurwoningen, maar dat weet ik niet zeker. Het inschrijven kost over het algemeen wel geld, denk iets van 20 - 30 Euro. En dan moet je per jaar inschrijving ook nog betalen, dit is niet zoveel.

Het maatschappelijk werk kan je in ieder geval op weg helpen met vragen m.b.t. wonen, financiën, regelingen. Daarbij kun je daar natuurlijk ook gewoon je verhaal doen en steun ontvangen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Lady4 do 23 mei 2013 - 9:39

Een mediatior is een goede, maar ook prijzige stap. Hij of zij kan jullie helpen met het opstellen van een ouderschasplan. Dat is voor jullie denk ik het belangrijkste momenteel. Daarnaast moet je inderdaad na gaan denken over huisvesting. Zou het niet het beste zijn dat de ouder die de verzorgende rol hoofdzakelijk op zich gaat nemen in jullie huidige woning blijft? Mits financieel haalbaar natuurlijk. Of gaan jullie co-ouderschap voeren?

Mochten jullie de huidige koopwoning niet kunnen aanhouden, dan zal deze te koop moeten worden gezet. Je kunt eventueel bepaalde toeslagen aanvragen, volgens mij bestaat er een alleenstaande ouderschapstoeslag, eventueel zorg -en huurtoeslag.

Zorg bovenal dat jullie er samen uitkomen wat betreft jullie dochter. Dat er geen juridische stappen hoeven te worden ondernomen.

Sterkte!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 9:48

Ok bedankt alvast.
Ex wil kijken of hij het huis aan kan, maar dat verwacht ik niet. Ik zou er met behulp van ons pap in kunnen blijven maarweet niet of ik dat wil. Dat zou betekenen dat we het huis te koop oeten zetten, en totdat het verkocht is zal ik er in blijven met dochter. Maar op het moment dat het huis verkocht is zal ik dus wel iets anders moeten hebben. En wat als ik eerder iets aangeboden krijg dan dat dit huis is verkocht?
Er is wel sprake geweest van co-ouderschap, maar ik denk dat het er toch op neer gaat komen dat dochter het meeste bij mij zal zijn
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Dora do 23 mei 2013 - 9:52

Ik denk in ieder geval goed opschrijven wat je tegen kom qua regelen.
Misschien handig om de administatiemap (of hoe je het dan ook bij houdt) erbij te pakken en dan te kijken wat je nog meer tegenkomt.
En misschien een stomme optie/opmerking, maar via google scheiden + wat te regelen intikken? Of alleen scheiden? Misschien dat er daar ook lijstjes in naar voren komen. (ik ga even kijken voor je)
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 9:59

Schakel maatschappelijk werk in, echt ze kunnen zoveel voor je doen. Via je huisarts kan je daar zo terrecht. Ik zit nu in ons huis totdat het in de verkoop gaat. Vraag urgentie aan, heb ik ook gedaan en gekregen. Dan heb je binnen een half jaar een ander huis. Dit kan je via de woningbouw doen. Regel later al jullie afspraken bij een mediator zoals omgangs regeling, allimentatie, voogdij e.d. Probeer altijd het belang van jullie dochter voorop te stellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Dora do 23 mei 2013 - 10:07

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.easy-echtscheiding.nl/
Of deze:
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/scheiding-stappen.html
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 10:07

Mama_van2 schreef:Schakel maatschappelijk werk in, echt ze kunnen zoveel voor je doen. Via je huisarts kan je daar zo terrecht. Ik zit nu in ons huis totdat het in de verkoop gaat. Vraag urgentie aan, heb ik ook gedaan en gekregen. Dan heb je binnen een half jaar een ander huis. Dit kan je via de woningbouw doen. Regel later al jullie afspraken bij een mediator zoals omgangs regeling, allimentatie, voogdij e.d. Probeer altijd het belang van jullie dochter voorop te stellen.

Krijg je binnen nu en een half jaar een huis toegewezen? En wat als jullie huis dan nog niet verkocht is? (wat in deze tijd niet zo gek is)

Dora: heb al snel gekeken op internet, maar vind daar zoveel informatie! Teveel om alles uit te zoeken nu. Ik zeg al bijna 2 weken dat ik ga zoeken, maar kom er gewoon niet toe
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Dora do 23 mei 2013 - 10:10

Er zijn hier meerdere meiden die gescheiden zijn, misschien even je titel aanpassen naar: Wat te regelen bij een scheiding?
Misschien dat zij dat willen reageren. Ik denk dat het dan wat duidelijker is (mmm, lekker onduidelijk van mij, haha).
Ik weet de namen van de meiden niet uit mijn hoofd, dus die kan ik niet geven zodat je ze kunt pm-en...
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 10:10

Ja, ik moet zelf reageren op een huis. We hebben NHG aangevraagd, de hoofdsom is ingediend. In de tussentijd kan de vader van mijn kinderen weer in het huis totdat het verkocht is. In een huurhuis krijg je huursubsidie, huurtoeslag, kindertoeslag en kindsgebonden budget.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 10:14

Ik zie t niet echt zitten on het huis hier te verlaten zonder dat t verkocht is. Ik.zit zolang hier goed, krijg betaald door ex voor t huis, goede buren enz. als ex er zolang in kornaks ik iets anders heb zal ik hier ook nog beetje mee moeten bet alen verwacht ik, en dat gun ik hem niet. Laat hem maar lekker bij zn moeder zitten en hier toch meebetalen
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 10:22

Maar kan je dit huis alleen financieel in de toekomst opbrengen? Kan je de hypotheek op jou naar zetten? Dan moet je hem alsnog uitkopen. Staat jullie huis al te koop? Ik zou je sowieso inschrijven bij de woningbouw voor een huurhuis. Urgentie geven ze vaak maar af voor een paar maanden, half jaar. Door hier te blijven wonen zal je op den duur, als jullie huis uiteindelijk is verkocht toch een andere woonomgeving moeten hebben. Kan je dan eventueel bij iemand anders terrecht?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 10:31

Mijn ouders zouden bij willen springen, maar daarom weet ik niet of ik dat wel wil. Huis staat ook nog niet te koop, omdat ex eerst wil kijken of hij dat kan. En ik kan evt wel bij mn ouders terecht, maar dat wil ik liever niet, daarom de vraag hoe of wat met inschrijven
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gympie do 23 mei 2013 - 10:33

Je kunt je (volgens mij overal) online inschrijven. Even googelen op woningstichting + jouw woonplaats.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 10:35

Dat zou wel fijn zijn. Is er misschien nog iets mogelijk met kinds deel of inleg op de hypotheek van je ouders, of garant staan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 10:37

Inschrijven zonder urgentie kan je natuurlijk altijd alvast doen. Urgentie zou ik dan in jou geval niet aanvragen aangezien je niet eerder wil verhuizen voordat jullie huis verkocht is. Realiseer je dan wel dat je tijdelijk misschien wel bij je ouders in moet gaan wonen, of bij jullie moeten de gewone huur huizen zonder urgentie wel snel doorstromen. Inschrijven kan je gewoon bij de gemeente doen, of bij de woningbouw.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  ellibre do 23 mei 2013 - 18:55

sanne-84 schreef:Mijn ouders zouden bij willen springen, maar daarom weet ik niet of ik dat wel wil. Huis staat ook nog niet te koop, omdat ex eerst wil kijken of hij dat kan. En ik kan evt wel bij mn ouders terecht, maar dat wil ik liever niet, daarom de vraag hoe of wat met inschrijven
In een koophuis blijven wonen terwijl je het zelf niet kan betalen gaat heel lastig worden, ook als je ouders garant willen staan. Jij zal je ex moeten uitkopen. Daarbij moet je aan de bank aantonen dat jij de volledige hypotheek zelf kan dragen. Als je dat niet kan wordt een garantstelling van je ouders niet geaccepteerd om het verschil te dekken. In principe zijn er dan twee mogelijkheden: of je ouders moeten het huis zelf kopen, met alle overdrachtskosten etc., en hebben dan een hypotheek zonder hypotheekrenteaftrek. Of je ouders zullen jou een schenking moeten doen (waar belasting over betaald moet worden) waarmee je de hypotheek zo ver kunt aflossen dat de restschuld wel te financieren valt op alleen jouw inkomen.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Supertalentje do 23 mei 2013 - 22:38

Ik denk dat we hier te weinig weten van je persoonlijke situatie om er echt een eenduidig antwoord op te geven. Ik zie niet zozeer onjuistheden maar wel onvolledige dingen voorbij komen. Het lijkt me voor jou het handigst (omdat je al verzuipt) dat iemand alleen naar jouw situatie en mogelijkheden kijkt. Daarnaast ben je nog erg boos en misschien niet altijd even realistisch, een buitenstaander kan wat objectiever en praktischer kijken misschien.

Voor nu langs ha voor verwijzing maatschappelijk werk of googlen op maatschappelijk werk+woonplaats zoals Robin aangaf ljkt me het handigst.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 22:49

Bij mij is alles geregeld door de mediator, we hadden een hele fijne die alles voor ons duidelijk uitgelegd en geregeld heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  sanne-84 do 23 mei 2013 - 22:56

Ofwel, de stap nemen en in het diepe springen.. Erg eng, maar isschien kan ik nu ook gewoon niet alles vantevoren uitegzocht hebben
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Supertalentje do 23 mei 2013 - 23:55

sanne-84 schreef:Ofwel, de stap nemen en in het diepe springen.. Erg eng, maar isschien kan ik nu ook gewoon niet alles vantevoren uitegzocht hebben

Nee, je hoeft niet morgen te scheiden Wink Maatschappelijk werk kan je juist helpen met je infovoorziening! Maar dan wel toegespitst op jou en niet in zn algemeen of in een heel andere gemeente oid.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gast vr 24 mei 2013 - 7:02

sanne-84 schreef:Ofwel, de stap nemen en in het diepe springen.. Erg eng, maar isschien kan ik nu ook gewoon niet alles vantevoren uitegzocht hebben

Nee inderdaad, er komt heel wat bij kijken om te scheiden. Het kan beangstigend zijn maar ook heel bevredigend. Maatschappelijk werk kan je echt op weg helpen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed) Empty Re: Wie helpt mij.. (mbt scheiden ed)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum