Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

+24
Nyx
Pommes
Blair
Sterre
TukTuk
Slakje
Chocoholic
Jeanette
Lady Starstruck
Mees
Happinaz
Prosecco
Sea of Trees
Pineco
rapa nui
Serena
Mizz_S
Urban Naked
Gympie
Rush
bolus26
Fortissimo
Punk'd
Mermaid
28 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Mermaid do 16 mei 2013 - 7:22

Nou?

Sinds ik in India in een fabriek ben geweest en heb gezien wat daar goed omstandigheden zijn ben ik veel alerter op de afkomst van producten die ik koop.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Punk'd do 16 mei 2013 - 7:28

Ik denk dat maar weinig mensen van het forum er heel sterk bij stil staan. H&M, Primark, C&A etc. wordt nou eenmaal in bepaalde landen geproduceerd (met name Primark is volgens mij heel slecht voor zijn werknemers in het buitenland).

Ik koop redelijk veel bij ZARA en hun meeste producten worden geproduceerd in Spanje, Portugal, Marokko of Tunesie. Volgens mij zijn de arbeidsomstandigheden daar in iedergeval al beter dan in Zuid-Oost Azie. Maar ik ben ook wel zo eerlijk dat ik geen €35,- ga uitgeven aan heet ecologisch katoenen shirt wat in Noorwegen geproduceerd is, terwijl ik voor €5,- ook een katoenen shirtje kan kopen terwijl daar misschien een kind in India aan heeft zitten werken.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Fortissimo do 16 mei 2013 - 7:32

Het spijt me zeer, maar ik denk toch aan mijn eigen portemonnee..
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  bolus26 do 16 mei 2013 - 7:32

Ik zou daar meer stil bij moeten staan Embarassed
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Rush do 16 mei 2013 - 7:52

Nee daar let ik niet op.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Gympie do 16 mei 2013 - 7:54

Ik ben me er wel van bewust, maar ik koop wel gewoon kleding bij H&M etc.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Urban Naked do 16 mei 2013 - 8:08

Heb deze week in m'n klas een rondje labeltjes checken gedaan en geturfd waar de kleding grotendeels vandaan kwam. Bangladesh en Turkije scoorden het hoogst. Ook met de klas uitgerekend hoe lang een werknemer in Bangladesh voor een broek van 50 euro moet werken, als hij 14ct per uur verdient.
Kinderen waren wel onder de indruk..
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Mizz_S do 16 mei 2013 - 8:44

Ik ben me er wel van bewust maar ik houd er in de praktijk niet altijd rekening mee. Bij bv H&M kijk ik wel altijd in de labeltjes, soms besluit ik daardoor iets te laten hangen, soms niet. Maar bij andere winkels staat het er volgens mij niet altijd op (of ik kijk niet goed). Bovendien heb ik een keer in een reportage gezien dat heel veel dure merkkleding (ze noemden geen namen, of die ben ik vergeten, maar je moest geloof ik denken aan het soort merken dat bv bij de Bijenkorf wordt verkocht) in Noord-Korea wordt geproduceerd, ook gewoon slavenarbeid dus. Het is dus niet altijd zo dat duurdere kleding wat dat betreft 'beter' is. En dat maakt het dan gelijk weer zo lastig. Want wat kun je dan wel kopen?
Is er ergens een soort site waar je per winkel/merk ofzo kunt zien waar/hoe het geproduceerd wordt? Dat zou ik namelijk echt handig vinden! Zoiets als proefdiervrij.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Serena do 16 mei 2013 - 8:56

Dat maakt het inderdaad zo ingewikkeld, dat is ook een reden dat ik geen merken als nike zou halen. Omdat ik daarvan weet dat de hele handel oneerlijke is en je alleen betaald voor het merk, maar niet per se voor de productie/weinig.
Ik let alleen niet op labels, waar iets gemaakt is. Al begin ik me nu wel weer bewust ervan te worden. Maar waar ik me meer voor interesseer, is of het biologisch is of op een duurzame manier gemaakt kan worden.
Mizz_s: er bestaat wel een site voor duurzame kleding, weet alleen niet meer hoe die heet :nopompom:
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Urban Naked do 16 mei 2013 - 8:58

http://www.schonekleren.nl/
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Mizz_S do 16 mei 2013 - 9:11

Oh, thanx! Ga ik zeker eens op kijken en kijken of ik een deel van mn aankopen erop aan kan te passen!
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Urban Naked do 16 mei 2013 - 9:15

Ah ik zie dat ze geen lijsten met winkels geven.. helaas.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  rapa nui do 16 mei 2013 - 9:33

En als we die kleren nu niet meer kopen? Gaan ze die mensen dan een hoger salaris en betere werkomstandigheden geven? of laten ze de productie daar vervallen zodat die mensen helemaal geen werk meer hebben?

Edit: is niet dat ik er geen rekening mee wil houden maar vind dit altijd wel lastige kwesties.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Gast do 16 mei 2013 - 10:42

Al mijn kleding is tweedehands. Ik vind het belachelijk hoeveel kleding er al is op de wereld en het dan persé nieuw te moeten kopen, en dus laten produceren in landen waar de arbeidsomstandigheden vreselijk zijn. Begrijp niet zo goed, die hele consumentendrang, dat winkelen de hele dag. Van die vrouwen die 'lekker gaan shoppen'. Ik vind het heel leuk om mooie kleding te dragen en let altijd goed op kwaliteit, draag ook de duurdere merken, maar dan wél tweedehands. Het hoeft niet speciaal voor mij geproduceerd te worden door een Chinees meisje met kleine vingertjes Cry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Pineco do 16 mei 2013 - 11:38

Ik ben me er te weinig van bewust en let er niet op realiseer ik me nu...

@Kim, wat is voor jou precies het verschil dan? Als iemand die door een Chinees meisje gemaakte kleding koopt en jij die na een tijdje van haar overkoopt, maakt dat jou dan beter/bewuster dan die ander? Ik vind dat iets heel anders eigenlijk. Of jij nu tweedehands kleding draagt of niet, de herkomst van het kledingstuk blijft dubieus. Als je 'schone kleren' tweedehands koopt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Sea of Trees do 16 mei 2013 - 13:07

Ik ben me er wel van bewust, maar helaas groeit het geld me niet op mijn rug en hou ik er geen rekening mee.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Prosecco do 16 mei 2013 - 17:48

Urban Naked schreef:Heb deze week in m'n klas een rondje labeltjes checken gedaan en geturfd waar de kleding grotendeels vandaan kwam. Bangladesh en Turkije scoorden het hoogst. Ook met de klas uitgerekend hoe lang een werknemer in Bangladesh voor een broek van 50 euro moet werken, als hij 14ct per uur verdient.
Kinderen waren wel onder de indruk..

Dat is een beetje appels met peren vergelijken. In Bangladesh verdienen de mensen maar 30 euro per maand ja, maar de spijkerbroek die bij ons 50 euro kost kopen zij voor 7, 50. Alle standaarden zijn daar anders.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Urban Naked do 16 mei 2013 - 18:54

Het is een manier om kinderen van 13 en 14 een idee te geven van prijzen en verhoudingen. Natuurlijk koopt zo'n arbeider zelf die broek niet.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Happinaz do 16 mei 2013 - 20:11

Ik zou willen dat ik er de portemonnee voor had om daar bewust mee bezig te zijn. (even als dieren geteste cosmetica & biologisch eten) Dan zou ik er zeker weten rekening mee houden. Naast mezelf heb ik ook twee kleine jongetjes in een enorme groeispurt te kleden. Tja...bij H&M kan ik voor 2 inslaan voor minder geld. Dat gaat dan ten koste van de kindjes in Bangladesh, best erg maar weet het niet anders op te lossen.

Ik heb ook wel 2e hands kleding af en toe, de kids ook maar dan is het nog steeds door die zelfde kinderhandjes gemaakt, dus daar zit voor mij geen verschil.
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Mees do 16 mei 2013 - 20:13

Eigenlijk wel erg, maar ben daar nooit zo mee bezig. Misschien toch maar eens meer op gaan letten (als mijn portemonnee ook mee wil werken).
Mees
Mees
Prater
Prater

Aantal berichten : 1110
Punten : 1147
Registratiedatum : 12-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Lady Starstruck do 16 mei 2013 - 21:17

Nee daar let ik totaal niet op!
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Jeanette do 16 mei 2013 - 21:21

Als mijn portemonnee het toeliet, zou ik er meer op letten. Nu let ik daar niet op.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Prosecco do 16 mei 2013 - 21:24

Urban Naked schreef:Het is een manier om kinderen van 13 en 14 een idee te geven van prijzen en verhoudingen. Natuurlijk koopt zo'n arbeider zelf die broek niet.

Maar dan geef je ze toch een heel verkeerd beeld? Die kids denken nu dat een Bengaal misschien wel 2 jaar moet werken om zo'n broek te kunnen kopen.

Om verder op het topic in te gaan: wat gebeurd er als wij alles ineens omgooien zoals nu geroepen wordt naar aanleiding van de ingestorte fabriek? Ploumen wil invoerrechten gaan heffen, wat de kleding duurder maakt maar dat extra geld komt niet terecht bij de mensen die het nodig hebben. Het gelvolg ia echter wel dat er minder in Bangladesh geproduceerd gaat worden omdat het te duur wordt en voor diezelfde prijs in china beter gemaakt wordt. Erg zuur voor een land wat het voor 80% moet hebben van de export van kleding.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Chocoholic do 16 mei 2013 - 21:35

rapa nui schreef:En als we die kleren nu niet meer kopen? Gaan ze die mensen dan een hoger salaris en betere werkomstandigheden geven? of laten ze de productie daar vervallen zodat die mensen helemaal geen werk meer hebben?

Edit: is niet dat ik er geen rekening mee wil houden maar vind dit altijd wel lastige kwesties.

Inderdaad, als je die kleding niet meer koopt, hebben die kinderen hoogstwaarschijnlijk geen 'normaal' werk meer en eindigen ze in de prostitutie. Het is dus een beetje kiezen uit twee kwaden, waarvan de huidige situatie dan wel het minste kwaad doet. (Natuurlijk zou ik dat ook graag anders zien, maar de kans voor verandering ligt toch echt in de handen van de overheden, ik ben bang dat wij als consumenten hier te weinig in kunnen betekenen)
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Gast do 16 mei 2013 - 21:38

Wat ik me nou al een tijdje afvraag he...nu is er een hele discussie over de slechte omstandigheden in sommige kledingfabrieken, maar tegelijk is er nu ook een commercial van een organisatie die nu geregeld op tv wordt uitgezonden, die mensen uit de gedwongen prostitutie haalt en ze aan een andere baan helpt. Als voorbeeld wordt dus een kledingfabriek genoemd. Dan hebben ze het toch over zo'nzelfde kledingfabriek?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?  Empty Re: Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum