Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ADD of karakter

+3
PrimaBella
CrazyGrace
Milamber
7 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

ADD of karakter - Pagina 2 Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:41

Darcy schreef:
Maple schreef:
Storm schreef:Oh jeetje ik herken werkelijk bijna alles uit dit topic, haha.
Hahaha, ik ook.

Ik ook!

Er zullen ontzettend veel mensen de opgenoemde punten herkennen. Maar dat maakt niet meteen dat je een AD(H)D'er bent Wink

Daarvoor is er een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig. Ik zeg ook niet vaak tegen mensen dat ik het heb, want dan krijg je dus "oh maar dat heb ik ook hoor", of mensen gaat het bagateliseren ( sorry weet echt even niet hoe je dit schrijft )

Ik bedoel dit trouwens niet onaardig smile

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  TGR di 22 feb 2011 - 21:43

Susan schreef:
Giacomo schreef:ADD of ADHD is een neurologisch probleem, dus niet alleen maar een uiting van karakter. Dat is onderhand al tig keer bewezen, dus die discussie lijkt me niet echt relevant smile

Inderdaad. Er valt niet zo heel veel aan te geloven.

Waar ontstaat karakter dan? Dat is aangeleerd en aangeboren. Het lijkt me niet zo dat iedereen met bepaalde aanleg voor ziektes dit ook altijd krijgt. Niet iedereen met het gen voor schizofrenie wordt ook schizofreen tenslotte.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Susan di 22 feb 2011 - 21:44

Ja precies, mensen zeggen al heel snel 'oh, maar ik kan me ook niet altijd even goed concentreren' of 'ik ben ook wel eens druk'. Ik loop er dus ook niet mee te koop.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Sterre di 22 feb 2011 - 21:48

vruchtenhagel schreef:Ik heb zelf dan ook het traject doorgelopen en voor mezelf twijfel ik of het wel echt ADD is/was, maar veel mensen uit mijn groep hadden heel veel baat bij de medicijnen dus ik denk niet dat het bij hun een uiting is van hun karakter. De stoornis is wel inmiddels verweven met je karakter maar je blijft tegen de problemen aanlopen. En als je al jaren probeert die op te lossen maar die nu sterk verminderd kunnen worden door medicatie is het echt geen kwestie van 'je moet er maar mee leren om te gaan'.

De mensen uit mijn groep die er hun hele leven al mee proberen om te gaan zijn aan de drugs geraakt en/of hebben een alcohol probleem ontwikkeld.
Bovendien is onderzocht waar het probleem zich voordoet in de hersenen, daar is medicatie op uitgevonden en als mensen dat nemen verminderd het bij veel mensen (niet iedereen) de klachten. Dan is het toch niet meer een uiting van je karakter?

Hoe gaat het nu met je? Gebruik je geen medicatie meer?

Bij mij is in oktober ADD vastgesteld. Ik herken ook veel uit de lijst van TO, maar nog meer wat Giacomo zegt: die ruis. Constant herrie in mijn hoofd in de zin van een liedje dat versnelt afspeelt heen en terug + 1000 gedachten. Vaak zit ik voor me uit te staren omdat het niet lukt te focussen of ga ik andere dingen doen (hello forum nerd ) in plaats van mijn werk.

Ik heb een enorme hyperfocus en ben gevoelig voor druk. Als iets echt echt af moet, dan lukt het. De medicatie helpt mij om als ik eenmaal bezig ben met taken mijn concentratie veel langer vast te houden. Dat is echt zo fijn! Verder had ik ook enorm last van migraine en hoofdpijn in het weekend, wat lijkt af te nemen nu. En ik heb meer energie, haal meer uit mijn dag (ook in het weekend).

Wat TGR en Storm zeggen dat het meer karakter is, is inderdaad onzin. Het is gewoon aangetoond dat AD(H)D bestaat als neurologische aandoening. Het nare is alleen dat het bij mensen niet goed fysiek aantoonbaar is, waardoor er vast weleens een misdiagnose plaatsvindt. De uitingen kunnen ook zo vaak samenhangen met andere psycho somatische problemen...

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:50

Milamber schreef:
Ik ga er eens met mijn moeder over praten, om zeker te weten hoe ik nu precies als kind was. Ook na aanleiding van de site van vruchtenhagel. Ik hoop dat daar ook veel duidelijk door wordt.

Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan. Als ik je quote weg moet halen moet je het zeggen

Maar hoe gaat het nu met jou, gebruikt je medicijnen of heb je door de cursus er beter mee om leren gaan en functioneer je zonder medicijnen ook goed.

Ik gebruik geen medicatie, ik heb wel een blauwe maandag methylfenidaat geprobeerd maar daar werd ik helemaal naar van. Ik doe het dus zonder, en de cursus heeft me wel op weg geholpen. Ik kan het inpassen in mijn leven, de ene keer beter dan de ander. Maar pillen, nee, never again.

Je mag de quote laten staan hoor, geen probleem mee.

Als je meer wil weten mag je me wel een PM sturen. Ik moet om 10:00 weg maar ben vanmiddag wel weer online.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:50

Susan schreef:Ja precies, mensen zeggen al heel snel 'oh, maar ik kan me ook niet altijd even goed concentreren' of 'ik ben ook wel eens druk'. Ik loop er dus ook niet mee te koop.

We snappen elkaar helemaal smile

Gast
Gast

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:54

ADD of ADHD is niet een kwestie van een beetje druk zijn in je hoofd. Het is een neurologisch probleem: je hersenen filteren alle prikkels niet goed genoeg. Het is bijv elk geluidje letterlijk horen (niet als achtergrondgeluid zoals iedereen dat hoort), het is alles wat tegelijk binnen komt en niet goed gefilterd wordt. Dan kan je wel dom
blijven volhouden dat het simpelweg je karakter is, maar dat is het dus niét TGR. Als je je er een beetje in verdiept had, had je dat geweten. Zeg je ook tegen bijv een autist dat de problemen in zijn hersenen gewoon puur zijn karakter zijn? Nee toch, want dat slaat ook nergens op.

Gast
Gast

Bericht  Susan di 22 feb 2011 - 22:02

Als ADD en ADHD niet zouden bestaan, zou een middel als Ritalin ook niet effectief kunnen zijn. Ritalin is niet gewoon een kalmeringsmiddel, het is juist eerder een pepmiddel dat bij mensen zonder AD(H)D een omgekeerde werking heeft. Als je dus niet echt AD(H)D hebt en je gaat Ritalin slikken werkt het averechts.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 22:22

@Sterre: ja het gaat goed! Ik gebruik geen medicatie meer omdat ik het niet veel vond toevoegen aan de coaching. De coaching heeft heel erg op weg geholpen om bepaalde dingen te organiseren in mijn leven/huishouden enz. En doordat ik nu weet hoe ik dat het beste kan organiseren heb ik ook veel minder chaos.

Ik heb besloten om zelf gewoon geen naam te geven aan mijn klachten aangezien ik wel nog steeds twijfel of het wl echt ADD is omdat ik die klachten toen heel erg had, maar toen ik klein was niet echt heel sterk en nu ook een stuk minder. Maar m'n coach wil hierover niet meer in discussie met me.
Maar goed, ik kwam met een hulpvraag en ik ben geholpen daarin dus dat is wel heel erg fijn natuurlijk!

En het lijkt erop dat ik de behandeling aan het afronden ben dus daar ben ik ook wel blij mee!

Bij jou loopt het nu ook wel goed geloof ik hè?

Gast
Gast

Bericht  Sterre di 22 feb 2011 - 22:40

Goed om te lezen smile Die naam doet er dan niet meer toe. Fijn dat het je ook zonder medicatie lukt, dat wil ik uiteindelijk ook bereiken.

Het gaat met mij ook vrij goed inderdaad. Soms heb ik nog wel een terugval als ik teveel hooi op mijn vork neem en de boel niet meer overzie en dan kan ik flink teleurgesteld in mezelf zijn, maar al met al gaat het de goede kant op. Ik heb ook veel aan de coaching, binnenkort ga ik de vaardighedentraining doen. Straks ben ik echt een organisatietalentje ;-)

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 23:20

Tea-Leaf schreef:
Darcy schreef:
Maple schreef:
Storm schreef:Oh jeetje ik herken werkelijk bijna alles uit dit topic, haha.
Hahaha, ik ook.

Ik ook!

Er zullen ontzettend veel mensen de opgenoemde punten herkennen. Maar dat maakt niet meteen dat je een AD(H)D'er bent Wink

Daarvoor is er een uitgebreid psychologisch onderzoek nodig. Ik zeg ook niet vaak tegen mensen dat ik het heb, want dan krijg je dus "oh maar dat heb ik ook hoor", of mensen gaat het bagateliseren ( sorry weet echt even niet hoe je dit schrijft )

Ik bedoel dit trouwens niet onaardig smile

Snap ik hoor, ik vond ook niet dat ik nu ADD of ADHD had :P Ik snap wel dat het irritant is als mensen dat gaan zeggen.

Gast
Gast

Bericht  Vlinderjoy wo 23 feb 2011 - 9:56

heel herkenbaar allemaal nerd

Ik heb zelf ook ADD ( gecombineerd met HSP )
Dit is vastgesteld door een psych.

Ik heb ook vaaak hoofdpijn, en ben veel moe van alle prikkels. Moet daarom soms echt even alleen zijn.
Ik werk op een BSO, als daar de kids druk zijn dan stuiter ik soms met ze mee omdat ik daar weer overprikkeld van wordt. maar gelukkig is dit geen hinder op mn werk :P

Maar lastig is het soms wel vooral de combi hsp voor mij. iemand kan iets een klein probleem vinden maar voor mij kan dit heel groot zijn en ik kan daar soms lang mee zitten.

en ik vergeet werkelijkwaar alles... zo vervelend...

veranderingen kan ik ook helemaal niet tegen, ik ben heel erg van de structuur. ik maak elke dag een planning voor mezelf wanneer ik wat ga doen. als ik eens teveel dingen moet doen in te korte tijd dan flip ik echt van binnen en kan ik het niet meer plaatsen in mn hoofd. dan is het een chaos daar
Vlinderjoy
Vlinderjoy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 251
Punten : 295
Registratiedatum : 26-12-10

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 10:31

Ik kan me in alle punten die in de openingspost staan vinden, maar heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat ik een 'stoornis' zou kunnen hebben.
Als mijn ouders vertelden over hoe ik vroeger op bapaalde situaties kon reageren viel het me wel op dat dat ook autistische kenmerken waren (dat was toen ik op de pabo was en dus globaal wist wat autisme inhieldt), maar ik heb nooit gedacht dat ik me moest laten testen.
Ja, ik ben nu eenmaal chaotisch, de kinderen in mn klas moeten er om lachen en proberen me te helpen door plakkertjes te maken van waar ik dingen heb gelaten, en de hoofdpijn en migraine zijn shit, maar mn ouders en mn zus hebben ook migraine dus dan denk ik eerder dat het iets is wat in de familie zit dan dat het bij ADD hoort.
Ik ben nu eenmaal zo, daar heb ik geen labeltje voor nodig!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 10:35

Wat is er mis met een labeltje dan Princess?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 23:56

Giacomo schreef:Wat is er mis met een labeltje dan Princess?

Het is niet zozeer dat ik het erg vind om een labeltje te krijgen, maar ik heb me erbij neergelegd dat ik nu eenmaal zo ben, voor ik van ADD had gehoord ging ik er ook vanuit dat het gewoon mijn karakter is. Nu zou het misschien eventueel iets anders kunnen zijn, maar ik vind mezelf prima zoals ik ben, dus voor mij heeft het geen meerwaarde om te weten of het ADD is of niet.

Edit: Overigens vind ik het niet raar als andere mensen wel getest willen worden als zij er in het dagelijks leven last van hebben. Die opmerking in mijn eerdere post over het labeltje was dus alleen op mezelf van toepassing!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: