Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ADD of karakter

+3
PrimaBella
CrazyGrace
Milamber
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

ADD of karakter Empty ADD of karakter

Bericht  Milamber di 22 feb 2011 - 7:58

weg






Laatst aangepast door Milamber op ma 7 maa 2011 - 7:27; in totaal 1 keer bewerkt
Milamber
Milamber
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 115
Registratiedatum : 08-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 8:19

Ik kan er geen oordeel over vellen, vind ik een beetje moeilijk na je punten. Dat kan een psycholoog natuurlijk het beste. Maar veel punten die je op noemt vind ik niet persé ADD ofzo.

Wat bij mij het grootste probleem was dat ik last had van constante gedachten in mijn hoofd, ik had het gevoel nooit echt rust te hebben. En niet eens iets specifieks ofzo, maar zoals veel andere ADD-ers het ook omschrijven: een soort ruis.
Doordat die drukte aanwezig was in mijn hoofd kon ik veel prikkels van buiten ook niet handelen, waardoor licht wat iets te fel stond uit moest of dat ik harde geluiden niet kon verdragen. Van chaos werd ik gek omdat ik geen overzicht zag enzovoort, ik kon me niet goed concentreren daardoor.

Dat was mijn voornaamste klacht heel wat jaren lang. Herken je daar wat in?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Milamber di 22 feb 2011 - 8:33

weg


Laatst aangepast door Milamber op ma 7 maa 2011 - 7:27; in totaal 1 keer bewerkt
Milamber
Milamber
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 115
Registratiedatum : 08-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 8:38

Ik heb wel een goede boekentip voor je -of je nou ADD hebt of niet- als je erg chaotisch bent kan het je misschien wel helpen. Ik heb in ieder geval goede tips gehaald uit het boek ''opgeruimd leven met adhd'' http://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057122446/Opgeruimd-leven-met-ADHD/

Misschien dat je die ook kan bestellen of kopen in het land waar je nu woont?

http://www.sadd.nl/boeken.htm , site over andere boeken over ADD. Misschien dat je daar ook iets mee kan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 8:48

Oh jeetje ik herken werkelijk bijna alles uit dit topic, haha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 8:50

Storm schreef:Oh jeetje ik herken werkelijk bijna alles uit dit topic, haha.
Hahaha, ik ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 9:19

Ik herken ook veel punten bij mezelf maar ik heb geen ADD. Veel dingen zijn wellicht ook te verklaren vanuit je karakter of omgevingsfactoren. Maar wat is de reden dat je je wil laten testen, wil je medicatie oid? Ik denk dat het je inderdaad kan helpen om die boeken te lezen en daar tips uit te halen. Ik heb er zelf altijd een beetje moeite mee dat mensen per se een 'labeltje' willen hebben om hun gedrag/gevoelens te verklaren maar dat ben ik Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  CrazyGrace di 22 feb 2011 - 9:23

Herken ook veel, maar het kan bij jou natuurlijk in andere mate zijn.

Wel grappig dat je twee keer "vergeetachtig" vermeld Laughing
CrazyGrace
CrazyGrace
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 134
Punten : 140
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 9:30

Ik herken ook alle dingen. Bij mij is dan ook wel ADD geconstateerd (hoewel ze dat blijkbaar nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen, je kunt het niet zien aan bv je bloed ofzo). Ik heb het ook het meeste last van die ruis. Dat het altijd zo druk is in mijn hoofd, ik kan dan heel moeilijk filteren, waardoor dingen maar half binnenkomen of juist heel hard. Soms sta ik in een kroeg en word ik helemaal gek van alle geluiden, bewegingen, gevoelens om me heen. Mijn ADD heeft er voor gezorgd dat ik wegens faalangst (ik kon het wel, maar kon me niet concentreren en haalde allemaal drieen) nooit op mijn niveau heb kunnen en durven werken. Verder heb ik ook veel moeite met het niet goed kunnen aangaan van relaties en vriendschappen. Ik lijk heel sociaal en open en dat ben ik ook, maar het gaat nooit echt de diepte in. Op de een of andere manier straal ik uit "tot hier en niet verder" en mensen komen niet tot mijn hart. Ik gebruik nu Ritalin, maar kan niet echt zeggen dat ik er veel baat bij heb. In de weekenden slik ik het niet, dan hoef ik niet perse een bepaalde structuur te hebben, maar ik merk wel dat ik dat dan mis. Maar die pillen vergeet ik uiteraard de halve tijd. Ik wil graag overstappen op Concerta, maar dat wordt niet vergoed en ik ben bang dat ik dat geld niet kan missen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  PrimaBella di 22 feb 2011 - 9:42

Dit zijn inderdaad allemaal punten die op ADD kunnen wijzen maar ik vroeg me ook af waarom je dit zo graag wilt weten?
Wil je gewoon weten dat je het hebt, of denk je dat je behoefte hebt aan medicijnen?
De dingen die je opnoemt kunnen ook gewoon karaktertrekken zijn. En zo'n 'ruis' zoals iemand het noemde is ook nog een belangrijk kenmerk wat je niet opnoemt.
Ik zou eerst proberen zelf je dagelijks leven wat meer te structuren aan de hand van die boeken bijvoorbeeld.
Wanneer je dan nog echt problemen hebt toch opzoek gaan naar iemand die je kan helpen daarbij?
PrimaBella
PrimaBella
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 9:55

Heel herkenbaar!

En ik moest stiekem lachen dat je vergeetachtig 2x genoemd hebt, was je de eerste keer alweer vergeten? Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 10:04

http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen

Wellicht kun je hier wat meer mee voor jezelf.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Milamber di 22 feb 2011 - 10:09

weg


Laatst aangepast door Milamber op ma 7 maa 2011 - 7:31; in totaal 1 keer bewerkt
Milamber
Milamber
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 115
Registratiedatum : 08-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 10:16

Ik heb geen ADD. ADD houdt geloof ik in dat je je niet goed en lang kunt concentreren, maar dat komt bij jou nou niet overduidelijk naar voren. Ik denk dat je gewoon net als ik ben, een ongelofelijke chaoot :P

Overigens heb ik dat wat Giacomo vertelt ook wel. Ik ben heel gevoelig voor impulsen om me heen omdat ik daar voor mijn gevoel nog chaotischer van word. Vooral op mijn werk merk ik dat, ik word gek van rommel op de vloer, en raak gestresst en word onrustig bij te fel licht en muziek die te hard staat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  CrazyGrace di 22 feb 2011 - 10:36

Ik ben enkel "impulsief", maar of dat ook een stoornis is.. daar komen wel al mijn mankementen vandaan
CrazyGrace
CrazyGrace
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 134
Punten : 140
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 20:03


Hoi Milamber,

Ik heb zelf ADD neigend aan ADHD, vastgesteld door de psychiater. Daar heb ik op twee verschillende momenten een vragenlijst voor moeten beantwoorden samen met hem erbij, en daarnaast heeft hij een apart gesprek met mijn moeder gehad om te kijken hoe ik als kind was.

Waar ik vooral last van heb:

Grote concentratieproblemen met alles wat ik doe ( hierdoor heb ik o.a. met school onder mijn niveau gepresteerd )
Impulsief, altijd eerst doen en dan denken
Snel uitgekeken op dingen
Hyperfocus
De hele dag door gedachten die niet te stoppen zijn
Ook de hele dag door dagdromen, zelfs als ik met iemand praat
Beelddenken
Motivatiegebrek
Last van harde geluiden, teveel geluiden, fel licht.. Kortom prikkels. Die komen vaak heel hard binnen
Heel emotioneel
Verslavingsgevoelig
Vergeetachtig, en dan niet een klein beetje ook
Lichte dwangneuroses ( maar dat is niet persé ADD, heel erg veel mensen hebben dit las ik laatst )
Overgevoelig
Twijfelaar
Chaotisch
Praat veel en hard, ik kan nooit mijn kop houden en heb het zelf vaak niet eens door

Ik hecht ook geen waarde aan zo'n "label", maar het helpt wel om jezelf te accepteren zoals je bent.
Nadat het vastgesteld was, heb ik deelgenomen aan een vrijwillige AD(H)D cursus voor volwassenen. Wat een "feest" der herkenning. Er werd uitgelegd wat het is, je kreeg huiswerk mee, er was ruimte voor discussies.. Er bleek wel degelijk uit dat het iets is wat niet zomaar "een beetje druk of ongeconcentreerd" genoemd kan worden.

Dat het een modewoord is, geloof ik niet zo in. Ik denk wel dat mensen te snel roepen dat ze het hebben.
Laat je uitgebreid testen, anders kan je nooit zeggen dat je 't hebt.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  TGR di 22 feb 2011 - 20:53

Ik geloof niet zo in al die namen. Ik denk dat dat soort stoornissen (ADD en ADHD) eerder een uiting zijn van iemands karakter (waar ze mee om moeten leren gaan)

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:09

Ik heb zelf dan ook het traject doorgelopen en voor mezelf twijfel ik of het wel echt ADD is/was, maar veel mensen uit mijn groep hadden heel veel baat bij de medicijnen dus ik denk niet dat het bij hun een uiting is van hun karakter. De stoornis is wel inmiddels verweven met je karakter maar je blijft tegen de problemen aanlopen. En als je al jaren probeert die op te lossen maar die nu sterk verminderd kunnen worden door medicatie is het echt geen kwestie van 'je moet er maar mee leren om te gaan'.

De mensen uit mijn groep die er hun hele leven al mee proberen om te gaan zijn aan de drugs geraakt en/of hebben een alcohol probleem ontwikkeld.
Bovendien is onderzocht waar het probleem zich voordoet in de hersenen, daar is medicatie op uitgevonden en als mensen dat nemen verminderd het bij veel mensen (niet iedereen) de klachten. Dan is het toch niet meer een uiting van je karakter?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:18

vruchtenhagel schreef:Ik heb zelf dan ook het traject doorgelopen en voor mezelf twijfel ik of het wel echt ADD is/was, maar veel mensen uit mijn groep hadden heel veel baat bij de medicijnen dus ik denk niet dat het bij hun een uiting is van hun karakter. De stoornis is wel inmiddels verweven met je karakter maar je blijft tegen de problemen aanlopen. En als je al jaren probeert die op te lossen maar die nu sterk verminderd kunnen worden door medicatie is het echt geen kwestie van 'je moet er maar mee leren om te gaan'.

De mensen uit mijn groep die er hun hele leven al mee proberen om te gaan zijn aan de drugs geraakt en/of hebben een alcohol probleem ontwikkeld.
Bovendien is onderzocht waar het probleem zich voordoet in de hersenen, daar is medicatie op uitgevonden en als mensen dat nemen verminderd het bij veel mensen (niet iedereen) de klachten. Dan is het toch niet meer een uiting van je karakter?


Kan natuurlijk wel een uiting van je karakter zijn (waar je persoonlijke hinder van ondervind) waar iets aan te doen is met een medicijn. En of je het dan een naam kunt geven of niet, dat maakt toch niet zo veel uit? Ik vind de vraag of het karakter is of niet er eigenlijk niet zo heel veel toe doen denk ik... Als ik die eerste lijst zo lees dan kan ik ook genoeg dingen aanstrepen maar ik heb geen last van mezelf dus hoef er niet zo nodig iets mee. Pas als je jezelf in de weg lijkt te zitten of dit lijkt te gaan gebeuren is het zaak om er iets mee te doen natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:25

ADD of ADHD is een neurologisch probleem, dus niet alleen maar een uiting van karakter. Dat is onderhand al tig keer bewezen, dus die discussie lijkt me niet echt relevant smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:25

TGR schreef:Ik geloof niet zo in al die namen. Ik denk dat dat soort stoornissen (ADD en ADHD) eerder een uiting zijn van iemands karakter (waar ze mee om moeten leren gaan)
Hier ben ik het wel deels mee eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Susan di 22 feb 2011 - 21:27

Giacomo schreef:ADD of ADHD is een neurologisch probleem, dus niet alleen maar een uiting van karakter. Dat is onderhand al tig keer bewezen, dus die discussie lijkt me niet echt relevant smile

Inderdaad. Er valt niet zo heel veel aan te geloven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:34

Susan schreef:
Giacomo schreef:ADD of ADHD is een neurologisch probleem, dus niet alleen maar een uiting van karakter. Dat is onderhand al tig keer bewezen, dus die discussie lijkt me niet echt relevant smile

Inderdaad. Er valt niet zo heel veel aan te geloven.

Sluit ik me bij aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gast di 22 feb 2011 - 21:34

Maple schreef:
Storm schreef:Oh jeetje ik herken werkelijk bijna alles uit dit topic, haha.
Hahaha, ik ook.

Ik ook!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Milamber di 22 feb 2011 - 21:38

weg


Laatst aangepast door Milamber op ma 7 maa 2011 - 7:31; in totaal 1 keer bewerkt
Milamber
Milamber
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 115
Registratiedatum : 08-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ADD of karakter Empty Re: ADD of karakter

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum