Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

verplicht vrije dag werken

+6
Pseudoniem
mzcharlotte
Winegum
Slakje
Tania
Fortissimo
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn do 18 apr 2013 - 19:51

Het lange weekend van Hemelvaart staat bijna voor de deur. Rooster technisch zou dit voor mijn vriend betekenen dat hij donderdags vrij is, vrijdags zijn vrije dag heeft (1x in de 2 weken) en dus een lang weekend vrij heeft.
Nu heeft zijn leidinggevende een lang weekend weg geboekt, zonder enige vorm van overleg, en maar besloten dat mijn vriend dan dus die vrijdag wel moet werken.
Die vrijdag is mijn werkdag, dus dat zou betekenen dat de kinderen een hele dag oppas nodig hebben, omdat het in hun meivakantie valt.

Ik vind dit zo raar, hoezo bepaald iemand dan maar dat hij moet gaan werken. Mag dit? Mijn vriend zegt dat hij allang blij moet zijn dat hij om de vrijdag een dag vrij heeft, terwijl ik vind dat zijn leidinggevende blij mag zijn dat hij elke zaterdagochtend zit te werken, terwijl het idealer zou zijn dat ze dit op zouden splitsen.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Fortissimo do 18 apr 2013 - 19:53

Dit mag volgens mij niet eens zomaar geëist worden. Alleen als het gaat om zwaarwegende bedrijfsdingesen (Sorry, ik kan momenteel héél moeilijk op woorden komen.. ). Dat een leidinggevende even een weekendje weg plant, is niet zo'n reden lijkt. Je kunt hier het Juridisch loket even over bellen?
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Tania do 18 apr 2013 - 19:54

Dat ligt denk ik aan de afspraken en aan wat in zijn contract staat.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn do 18 apr 2013 - 19:58

Er kan toch nooit in een contract staan dat als de leidinggevende even weg wil een weekendje, dat hij dan moet werken?
En zijn contract is opgesteld toen er nog geen eens een leidinggevende was, ze werkt er pas een paar maanden. Ik vind het gewoon machtsvertoon, weinig collegiaals aan.
Ik vraag me nu eigenlijk ook af of hun baas hier van af weet.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Tania do 18 apr 2013 - 20:08

Er kan natuurlijk in een contract staan dat je bij vakantie van collega's moet invallen op die dagen. Of er staat helemaal niks in je contact over welke dagen je werkt.
Als zijn baas er niks van weet zou ik het er in ieder geval even met hem over hebben inderdaad. Want collegiaal is het sowieso niet, zou wel zo netjes zijn om zoiets even te overleggen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Gast do 18 apr 2013 - 20:23

Ik weet niet of het mag, maar ik zou er niet mee akkoord gaan. Ten eerste zou ik aangeven dat in overleg alles mogelijk is, maar niet zonder overleg. En dat ik met een reden de vrijdag vrij heb, namelijk mijn kinderen, en dat ik dat probleem niet zomaar opgelost heb en dat ik dus niet zomaar zonder overleg kan werken.

Dit is het probleem van de leidinggevende, niet van je vriend en ik zou ook zorgen dat het niet zijn probleem wordt, desnoods zou ik zeggen dat ik zelf een lang weekend weg ben, want dat is immers je goed recht op je vrije dag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Slakje do 18 apr 2013 - 21:32

Ik zou echt zeggen; "Jammer, ik heb ook al een weekend weg geboekt en betaald. Ik kom niet vrijdag."
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn do 18 apr 2013 - 21:41

Ja dat zou ik ook zeggen Slakje, maar op de een of andere manier doet mijn vriend dat niet. Ik snap hem dan ook gewoon niet.
Hoezo verplichtingen naar je baas? Hij heeft op zijn minst een verplichting tegenover zijn kinderen. (die dan ook nog eens vakantie hebben, dus leuk toch als je vader dan ook een dag thuis is)
Nou ja, ik heb hem net nog een bericht gestuurd ook dat de kinderen dan vakantie hebben, en dat ik vind dat het tegen over hun niet eerlijk is om die week 3 dagen naar een oppas te moeten. De eerste week heb ik samen met de kinderen vrij, dus hij lost het maar op met zijn leidinggevende.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Winegum vr 19 apr 2013 - 2:05

Ik vind dit ook niet kunnen. Ongeacht of het nou mag of niet. Vraag het gewoon even, een kleine moeite.
Hij is echt standaard om de week de vrijdag vrij? of wordt daar nog weleens in gewisseld? Dat hij soms 2 vrijdagen achter elkaar vrij is omdat dat beter uit komt?

In het eerste geval heeft je vriend sowieso recht op die vrije dag. Zeker als het al een lange periode is dat hij die vrijdagen vrij is. In een andere situatie is het niet netjes om het zo te regelen, maar is er niet echt iets heel duidelijks afgesproken denk ik.

Gewoon je poot stijf houden, het zou van de zotte zijn als jullie kinderen naar een oppas moeten omdat de baas van je vriend graag een weekend weg wil zonder te overleggen.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn vr 19 apr 2013 - 3:04

Die vrijdag is altijd zo. We werken de vrijdag om en om, en zo is hij ook aangenomen. Ik ben benieuwd war hij zegt als hij thuis komt. Ik heb nog niks van hen gehoord.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  mzcharlotte vr 19 apr 2013 - 18:43

Slakje schreef:Ik zou echt zeggen; "Jammer, ik heb ook al een weekend weg geboekt en betaald. Ik kom niet vrijdag."

Je hoeft er zelf toch geen reden voor te hebben? Ik zou er gewoon niet mee akkoord zijn en gaan. Laat haar maar als leidinggevende bedenken wat de oplossing daarvoor is. Het zou mooi zijn dat als we een zondag moeten komen werken omdat de maandag een feestdag is, om welke verdere achterliggende reden ook. Ik vind het zwaar oncollegiaal van de leidinggevende.

Buiten deze feestdag om komt het er dus op neer dat elke keer dat zij een lang weekendje blieft, hij zal moeten komen werken op vrijdag?
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Pseudoniem zo 21 apr 2013 - 7:25

Ik zou het mijn vriend laten oplossen, het is zijn baan, en zijn leidinggevende. Wel zou ik bij hem aangeven dat dit niet bepaald vriendelijk is van zijn leidinggevende.
Maar verder zou ik het aan hem overlaten, hij kan immers het beste inschatten wat strategisch nu het beste is. En met overlaten zou ik ook oppas regelen bedoelen.
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  SarahKey zo 21 apr 2013 - 21:30

Pseudoniem schreef:Ik zou het mijn vriend laten oplossen, het is zijn baan, en zijn leidinggevende. Wel zou ik bij hem aangeven dat dit niet bepaald vriendelijk is van zijn leidinggevende.
Maar verder zou ik het aan hem overlaten, hij kan immers het beste inschatten wat strategisch nu het beste is. En met overlaten zou ik ook oppas regelen bedoelen.
Dit zou ik ook doen. Het is zijn pakkie an.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn zo 21 apr 2013 - 21:32

Ja dat zou ik ook vinden anders, maar ik vind het gewoon tegenover de kinderen niet eerlijk. Zij moeten in hun vakantie een dag extra naar een oppas. Ik vinden 2 dagen wel de max.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  SarahKey zo 21 apr 2013 - 21:39

ja dat is ook zuur aan de ene kant. Zelf voel ik mij dan ook meestal meteen schuldig verplicht vrije dag werken 1371890812
Hebben ze het naar hun zin bij de oppas? Als hij echt moet werken dan zou ik de dag erna wat leuks gaan doen met ze.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Gast zo 21 apr 2013 - 22:15

SarahKey schreef:ja dat is ook zuur aan de ene kant. Zelf voel ik mij dan ook meestal meteen schuldig verplicht vrije dag werken 1371890812
Hebben ze het naar hun zin bij de oppas? Als hij echt moet werken dan zou ik de dag erna wat leuks gaan doen met ze.
En je man, voelt die zich dan ook schuldig?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn zo 21 apr 2013 - 22:26

Al zou het de kinderen wat uit maken, de manier waarop is fout, en de gevolgen niet eerlijk.
Al zouden we de hele vakantie lang leuke dingen doen. Principe kwestie.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  SarahKey zo 21 apr 2013 - 22:31

KimRosenberg85 schreef:
SarahKey schreef:ja dat is ook zuur aan de ene kant. Zelf voel ik mij dan ook meestal meteen schuldig verplicht vrije dag werken 1371890812
Hebben ze het naar hun zin bij de oppas? Als hij echt moet werken dan zou ik de dag erna wat leuks gaan doen met ze.
En je man, voelt die zich dan ook schuldig?
Mijn man werkte voorheen sowieso 5 dagen dus dat was voor hem normaal. Maar soms moet ik wel eens extra werken, niet altijd zelf de keuze, en dan voel ik mij idd schuldig. Want ik breng hem vervolgens vaker weg dan normaal is die week.
Mijn man zal zich niet snel schuldig voelen , hij weet dat onze zoon het goed heeft bij zijn oma of de andere vaste oppas.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  SarahKey zo 21 apr 2013 - 22:42

Manderijn schreef:Al zou het de kinderen wat uit maken, de manier waarop is fout, en de gevolgen niet eerlijk.
Al zouden we de hele vakantie lang leuke dingen doen. Principe kwestie.

Ik probeer mee te denken. Als ik het zo lees zal hij gewoon moeten werken, ook al is de manier waarop het gegaan is niet eerlijk. Dan zou ik, als hij toch moet werken, er het beste van maken.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Gast zo 21 apr 2013 - 23:06

SarahKey schreef:
KimRosenberg85 schreef:
SarahKey schreef:ja dat is ook zuur aan de ene kant. Zelf voel ik mij dan ook meestal meteen schuldig verplicht vrije dag werken 1371890812
Hebben ze het naar hun zin bij de oppas? Als hij echt moet werken dan zou ik de dag erna wat leuks gaan doen met ze.
En je man, voelt die zich dan ook schuldig?
Mijn man werkte voorheen sowieso 5 dagen dus dat was voor hem normaal. Maar soms moet ik wel eens extra werken, niet altijd zelf de keuze, en dan voel ik mij idd schuldig. Want ik breng hem vervolgens vaker weg dan normaal is die week.
Mijn man zal zich niet snel schuldig voelen , hij weet dat onze zoon het goed heeft bij zijn oma of de andere vaste oppas.
Toch best vreemd dan, want het zijn natuurlijk net zo goed zijn kinderen...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Luce zo 21 apr 2013 - 23:12

Ik snap je probleem helemaal. Het is vooral het principe. Dat je man ook niet op kont voor zichzelf en de kinderen en maar 'dom' gaat werken. Mijn man kon daar eerder ook wat van. Hij zou het zelf op moeten lossen, maar wellicht durft hij nu niet meer te weigeren? Echt ontzettend irritant als je het ziet gebeuren. Ik had toen de neiging om die leidinggevende zelf op te bellen en even te vertellen wat ik er van vond, maar dat is ook nogal raar he? Wink
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  SarahKey zo 21 apr 2013 - 23:16

KimRosenberg85 schreef:
SarahKey schreef:
KimRosenberg85 schreef:
SarahKey schreef:ja dat is ook zuur aan de ene kant. Zelf voel ik mij dan ook meestal meteen schuldig verplicht vrije dag werken 1371890812
Hebben ze het naar hun zin bij de oppas? Als hij echt moet werken dan zou ik de dag erna wat leuks gaan doen met ze.
En je man, voelt die zich dan ook schuldig?
Mijn man werkte voorheen sowieso 5 dagen dus dat was voor hem normaal. Maar soms moet ik wel eens extra werken, niet altijd zelf de keuze, en dan voel ik mij idd schuldig. Want ik breng hem vervolgens vaker weg dan normaal is die week.
Mijn man zal zich niet snel schuldig voelen , hij weet dat onze zoon het goed heeft bij zijn oma of de andere vaste oppas.
Toch best vreemd dan, want het zijn natuurlijk net zo goed zijn kinderen...
We hoeven ons niet allebei zo schuldig te gaan voelen. Zo vreemd vind ik dat niet. Zo heeft hij zich voorheen schuldig gevoeld omdat onze zoon naar het kdv ging. Toen had ik die schuldgevoelens helemaal niet.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Gast zo 21 apr 2013 - 23:17

Ik zou je gewoon helemaal niet schuldig voelen, je doet wat je kan als ouder, maar soms moet er ook gewoon gewerkt worden. Een kind kan wel wat hebben hoor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Guusje ma 22 apr 2013 - 0:09

Je gevoel heb je natuurlijk niet altijd in de hand.

@ Manderijn erg vervelend zeg, hopelijk is er nog een oplossing mogelijk.
Guusje
Guusje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 347
Punten : 386
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Manderijn ma 22 apr 2013 - 6:31

Nou ik blijf me ook gewoon wat boos maken als er ik over na denk.
Zoals het nu lijkt krijgt hij dan de dinsdag ervoor vrij, scheelt een dagje oppas.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

verplicht vrije dag werken Empty Re: verplicht vrije dag werken

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum