Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

+3
Caro
_Femme
VeryCherry
7 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 0:02

Tja weet even niet hoe ik het in de titel moest vragen.
Binnenkort is de trouwdag van me schoonouders en die dag moet ik werken.
Gister heb ik vrij gevraagd en ook dat ook gekregen. Had er niet bij gezegd waarvoor het was, maar had dat wel gedaan als ze moeilijk gingen doen zo van ''dat mag/kan niet'' ofzo.
Ik heb een aantal dagen die ik op mag nemen en die worden dus gewoon door betaald zo ook die ene dag.
Ik weet dat werkgevers werknemers vrij moeten geven voor bijv. hun eigen bruiloft, overlijden in de 1e graad etc etc etc.
Is het niet zo dat ik gewoon deze dag kan opnemen zonder dat die van mijn vrije dagen afgaat(heb er al zo weinig nl)?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  VeryCherry do 3 maa 2011 - 0:03

Ik denk niet dat de trouwdag van je schoonouders onder bijzonder verlof valt.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  _Femme do 3 maa 2011 - 0:05

Volgensmij wel, omdat het 1e graads familie is van je man

_Femme
Prater
Prater

Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Caro do 3 maa 2011 - 0:05

Nee, volgens mij niet. Alleen bij begrafenissen, bruiloften etc. Volgens mij niet voor een gewone trouwdag...Maar om het zeker te weten moet je even je CAO erop naslaan, iedere CAO gaat namelijk weer anders om met deze dagen...
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Caro do 3 maa 2011 - 0:06

In mijn CAO staat dat het wel kan bij 25 jarig en 40 jarig. Dus andere aantallen niet.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  _Femme do 3 maa 2011 - 0:07

Oh sorry ik heb het verkeerd gelezen, het gaat hier om een trouwdag en niet om een bruiloft. Nee volgensmij krijg je dan inderdaad geen bijzonder verlof.

_Femme
Prater
Prater

Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 0:07

Het stomme is dat er tegen mij gezegd is dat ik geen cao heb omdat ik een tijdelijke medewerker ben en dat is krom aangezien ik er net zoveel recht op heb als een vaste medewerker ongeacht hoe lang of kort ik er werk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  VeryCherry do 3 maa 2011 - 0:09

Maar heb je recht op 'gewone' trouwdagen of alleen bruiloften en jubileumjaren?
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gizmo do 3 maa 2011 - 0:09

Hoeveel jaar zijn ze getrouwd?
Er zijn volgens mij maar een paar dagen waarbij je een dag gratis vrij zou krijgen. Andere dagen moet je gewoon een vakantiedag opnemen, en die kan je helaas ook geweigerd worden als het niet uitkomt.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gizmo do 3 maa 2011 - 0:10

CherrieLola schreef:Maar heb je recht op 'gewone' trouwdagen of alleen bruiloften en jubileumjaren?

Nee, dan zou je elk jaar x aantal extra vrije dagen hebben, (ouders, schoonouders, opa en oma, je eigen trouwdag), dat schiet natuurlijk niet op.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 0:10

CherrieLola schreef:Maar heb je recht op 'gewone' trouwdagen of alleen bruiloften en jubileumjaren?

Weet ik niet? Het is btw 40 jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  VeryCherry do 3 maa 2011 - 0:12

Met 40 jaar zou het wel kunnen dat je er een vrije dag voor krijgt, maar je zult toch echt je CAO er op na moeten kijken.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  VeryCherry do 3 maa 2011 - 0:12

Gizmo schreef:
CherrieLola schreef:Maar heb je recht op 'gewone' trouwdagen of alleen bruiloften en jubileumjaren?

Nee, dan zou je elk jaar x aantal extra vrije dagen hebben, (ouders, schoonouders, opa en oma, je eigen trouwdag), dat schiet natuurlijk niet op.

Ja daarom, dat leek me al zo krom.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gizmo do 3 maa 2011 - 0:14

Caribbeanlover schreef:
CherrieLola schreef:Maar heb je recht op 'gewone' trouwdagen of alleen bruiloften en jubileumjaren?

Weet ik niet? Het is btw 40 jaar.

Kijk: http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=33425 (niet dat dit nu bepalend is hoor)
Ik zou het dus toch nog een keertje voorleggen bij je werkgever, en dan wel de reden aangeven waarom je vrij wilt. Wie weet heb je idd extra vrije dag in hun CAO.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 0:15

VeryCherry schreef:Met 40 jaar zou het wel kunnen dat je er een vrije dag voor krijgt, maar je zult toch echt je CAO er op na moeten kijken.

Inderdaad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Mari do 3 maa 2011 - 0:17

Nee het is niet veplicht zo ver ik weet, het is jou bruiloft niet en betreft daarbij geen jubileum, wel schappelijk van een werkgever om er voor te zorgen dat je die dag vrij bent.

Wij hebben geen CAO, maar een sociaal manifest, hierin staat ook als je zelf 25 jaar getrouwd bent dan krijg je een extra dag vrij (wel op die dag natuurlijk smile )
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 0:18

Een 40-jarig huwelijk is wel een jubileum.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  VeryCherry do 3 maa 2011 - 0:19

Alex167 schreef:Een 40-jarig huwelijk is wel een jubileum.

Dat weet zelfs ik, en ik werk niet Wink
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 1:01

Het is sowieso vaag allemaal hoe zit soort zaken gaan/geregeld zijn.

Zo heeft persoon A mij aangenomen en mij de verkeerde diensttijden doorgegeven.

Persoon B is leidinggevende op de afdeling waar ik werk en dus bepaald die uiteindelijk de tijden die in mijn contract moeten staan ongeacht wat A heeft gezegd.

Laatst ben ik dus naar B gegaan ivm het vrij vragen van die ene dag omdat ik dacht dat ik bij die persoon moest zijn omdat die de baas is over die afdeling.

Dus zei B dat ik A daarover moest spreken.

Ik heb de volgende dag A gebeld en die zei ''je moet bij B zijn die gaat daarover''.
Dus ik zei tegen A ''B zegt dat ik bij u moet zijn daarmee''.
Waarop A zegt ''B weet niet wat ze zegt en ik B mailen dat het niet klopt wat ze zegt''.

Nou ik vind dat A ook niet echt weet wat hij zegt omdat hij dus die verkeerde tijden had doorgegeven.

Dus heb ik A op een nette/rustige manier gezegd dat ik vind dat zij beide niet op 1 lijn zitten en dat het voor mij op deze manier verwarrend is omdat zij beiden steeds wat anders zeggen.

Ik vind het vooral kwalijk dat B die over die afdeling gaat geen eens weet bij wie ik moet zijn als ik een vrije dag wil opnemen.
Dat zou ze gewoon moeten weten.

Op deze manier word ik steeds van het kastje naar de muur gestuurd en ik vind dat je zo niet met werknemers om hoort te gaan.

Nog zoiets;

Ik heb in dec. 2010 daar ook gewerkt, maar dat was maar 10 dgn waarvoor ik een contract heb getekend.

Het contract wat ik nu heb is eind jan. ingegaan voor 3 mnd geldig en waarvoor ik alles opnieuw moest invullen.

A zei dat ik hierna er 3 mnd uit moet en dan weer terug kan komen voor weer 3 mnd.
Aangezien hij meerdere dingen eerder fout had gezegd heb ik aan B gevraagd of ik er echt 3 mnd hierna uit moet.
Dat A heeft gezegd dat die 10 dgn ook meetellen en dat ik daardoor dus 3 mnd hierna eruit moet.

B leek het sterk aangezien zij dacht die die 10 dgn niet mee zouden tellen omdat zij vond het veel minder dagen waren dan 3 mnd.
Maar ik moest dat dan maar vragen aan A.

Dus A gevraagd en die zei dat het wettelijk zo in vastgesteld.

Nou niks aan te doen dus, maar wel raar dat B dat niet wist.
Vind dat best slecht.

Ik heb geprobeerd het overzichtelijk uit te leggen, maar ben daar niet zo goed in.
Hopelijk begrijpen jullie het nog.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Kqip do 3 maa 2011 - 1:11

Wat is de functie van A? En wat is de functie van B. ? En hoe staat in je contract dat je vrije dagen aan moet vragen? Meestal staat hier ook in welke dagen je 'gratis' kan krijgen..
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Caro do 3 maa 2011 - 1:49

Dat contract: dat werkt toch alleen zo als je al drie keer een tijdelijk contract hebt gehad? Ze mogen je drie keer een tijdelijk contract aanbieden, daarna moet het worden omgezet naar vast. Dus ik vind dit een beetje raar, dat je er nu uit zou moeten en dan weer terug zou kunnen komen als je er pas twee termijnen op hebt zitten..

Wat betreft je CAO: kan zijn dat je onder de CAO van je uitzendbureau valt dan. Dat kan.. dat is in principe je werkgever... Dus dan zou je die erop na moeten slaan...
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gast do 3 maa 2011 - 3:22

Kqip, dat weet ik niet, zal ik even moet nakijken.

Weet iig dat B leidinggevende is op de afdeling waar ik werk en dus daar over gaat.
Wat A exact doet naast mensen aannemen (zoals mij) weet ik niet.
Eigenlijk maakt het ook niet echt uit wat ze doen, want ze zitten niet op 1 lijn en dat is voor mij en anderen werknemers best frusterend.

Caro, waarom denk je dat ik voor een uitzendbureau werk? Omdat ik dan wel eens gezegd heb?
Waarom ga je ervan uit dat dat nu ook het geval is? Beetje vreemd he.
Heb al eerder gezegd dat ik er via het bedrijf ben gekomen, maar misschien heb je dat nooit geweten, maar dan nog vind ik het raar dat je ervan uitgaat dat ik via het uitzendbureau er gekomen ben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  minoessepoes do 3 maa 2011 - 4:26

Caribbeanlover, dat wat betreft het aantal contracten wat ze je mogen geven heb ik je laatst toch helemaal uitgelegd?

Je mag doorgaans (er zijn enkele uitzonderingen) 3 keer een nieuw contract voor onbepaalde tijd krijgen. Dat contract van die 10 dagen is er 1 en nu dat contract van die 3 maanden ook, dus ze kunnen je nu nog 1 keer een contract geven. In totaal mogen die contracten een looptijd hebben van 3 jaar (weer enkele uitzonderingen) dus nu kunnen ze je nog 2 jaar, 8 maanden en 21 dagen geven voordat ze je moeten aannemen. Dat dat andere contract in 2010 is geweest heeft er niks meer te maken want er zit minder dan 3 maanden tussen de twee contracten.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht? Empty Re: Hoe zijn vrije dagen wettelijk verplicht?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum