Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

VPRO: Alles voor je kind

+17
Bolleke
SleepingBeauty
Luce
Flower_L
Aoi
Lady4
PapillonRose
NoMercy
Manderijn
Printje
Jezzie
Highway
Steep
Mamsie
Annemie
Liadan
Floor
21 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

VPRO: Alles voor je kind Empty Verwennen

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 7:03

Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? Of het nu is met spullen of met aandacht, directe behoeftebevrediging lijkt de trend.

We onderzoeken één van de grootste taboes van deze tijd, de opvoeding: streng of vrij? Wie doet het goed?

Iedereen heeft er een mening over maar vooral over hoe het er bij een ander aan toe gaat. Hoe moeilijk is het eigenlijk om je kinderen 40 dagen niet te verwennen?

De VPRO filmde bij twee gezinnen die deze uitdaging aangingen. Verder buigen onder andere Willem de Jong (auteur: Het verwende kind-syndroom) en Iris Pronk (auteur: Waarom ik geen strenge moeder ben) zich over de vraag of ouders niet te veel vrienden met hun kinderen willen zijn en te weinig grenzen stellen.

Terwijl de roep om een strengere opvoeding nu aanzwelt, maakten drie programmamakers (Mirjam Marks, Bram van Splunteren en Wilma Ligthart) een homevideo over de vraag of zij als ouders hun kinderen misschien ook te veel in de watten leggen. De van oorsprong Bulgaarse Maria Genova vertelt hoe ze in Nederland langzamerhand zo'n weerzin kreeg tegen de overdaad in de wereld van haar kinderen, dat ze besloot haar twaalfjarige zoon voor drie weken naar een sober Bulgaars plattelandsdorp te sturen om af te kicken.

En ook dj Ruud de Wild vertelt dat zijn dochter Toy te verwend is.

Ik kreeg een berichtje van m'n leidinggevende dat dit misschien wel een interessant programma om te bekijken is. In hoeverre het echt een duidelijk beeld geeft van welke manier van opvoeden nou wel of niet 'goed' is vraag ik me af, ik denk dat dat uiteindelijk toch ook gewoon in met midden gelaten wordt, maar toch denk ik wel dat ik eventjes ga kijken, het lijkt me best interessant. Wellicht ook voor de moeders die niet weten wat ze vanavond willen doen/kijken: 21:00 Nederland 3.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

VPRO: Alles voor je kind Empty Re: VPRO: Alles voor je kind

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 7:10

lijkt me ook interessant. Als mijn man mee wil kijken, wil ik dit wel zien!

Gast
Gast

Bericht  Floor do 11 apr 2013 - 7:12

ik wil het opnemen maar de gids wordt niet helemaal geladen op tv en uiteraard nl3 zit daarbij. dus hopelijk ben ik het zometeen niet vergeten en werkt de gids weer zodat ik het kan opnemen
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Liadan do 11 apr 2013 - 7:18

Ik ga het morgen even terugkijken denk ik, vanavond eerst buch in de bajes kijken. Maar het lijkt me wel een interessant programma.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Annemie do 11 apr 2013 - 7:21

Lijkt mij ook leuk, maar ik ga babyboom kijken, ook leuk.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 7:22

Ik ga Babyboom kijken maar dit ga ik opnemen!

Gast
Gast

Bericht  Mamsie do 11 apr 2013 - 7:46

Ik zag het in de krant. Wat mij betreft is de middenweg hierin goed.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Steep do 11 apr 2013 - 7:48

Ik had vandaag een gesprek met mijn leidinggevende over dit onderwerp maar dan in de richting van prikkels. Dat er nu echt meer prikkels zijn dan toen ik klein was en dat ouders ook strenger waren (mijne dan) dus ookal was er een spelcomputer ik mocht er echt niet elke dag op spelen, spelen deed ik buiten of ik las een boekje e.d. Ik wilde hier zelf ook al op gaan letten (prikkels en wat ik hem aanbied per dag), niet omdat hij de prikkels niet kan verwerken maar omdat het soms best veel kan zijn. Dus ik ga dit wel kijken/opnemen. Thnx voor de tip!
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Highway do 11 apr 2013 - 7:54

Chips, nu wil ik 3 dingen tegelijk zien.. Nouja dit maar opnemen, buch kijken en babyboom terugzien via uitzending gemist Very Happy
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Jezzie do 11 apr 2013 - 7:57

Ik ga het morgen even terug kijken.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

VPRO: Alles voor je kind Empty VPRO: Alles voor je kind

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 9:28

Heeft er iemand net toevallig Nederland 3 gekeken? Het ging over de huidige manier van met kinderen omgaan en in hoeverre we onze kinderen verwennen.

Voor ons was het super herkenbaar: te vaak toegeven aan je kind, verzanden in discussies en veel te veelspeelgoed kopen. Er kwamen ook diverse opvoedmethodes voorbij: Gordon, Supernanny en autoritatieve (?) opvoeding.

Vind jij dat je je kind (eren) teveel verwent? En in welk opzicht?

Gast
Gast

Bericht  Printje do 11 apr 2013 - 9:33

Mmm ik verwen ze soms teveel met kleine cadeautjes maar hij is altijd wel erg dankbaar. Ik voer geen eindeloze discussies met hem, soms is het klaar en moet hij gewoon luisteren. Hij ligt wel te vaak tussen ons in maar daar hebben we geen problemen mee en zie ik niet echt als verwennen.

Ik heb het trouwens niet gezien.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Manderijn do 11 apr 2013 - 9:39

Hoe is een kind van 3 dankbaar Printje? Want hoewel mijn kinderen best blij zijn dat ze eens wat krijgen, kan ik ze niet dankbaar noemen.

Ik geloof niet dat wij onze kinderen vreselijk verwennen.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  NoMercy do 11 apr 2013 - 9:46

Ik heb het opgenomen en ga morgen even kijken denk ik.

Ik vind niet dat mijn kind verwend is, maar wel regelmatig verwend wordt Wink Waarom? Sja, ik vind het heerlijk om hem te zien genieten van nieuwe spullen en leuke dagjes weg.
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Bericht  PapillonRose do 11 apr 2013 - 9:47

Ik heb het niet gezien. Maar ik durf zo ook al toe te geven dat ik te vaak toegeef, veel te veel voor haar koop en haar in zo'n beetje alle opzichten wel verwen. Aan de andere kant zijn er ook wel gewoon regels, en ze mag ook echt niet alles. Maar wel veel, en ik ben bijna nooit streng voor haar. Ik zie het nut er ook niet van in. Tenminste, als ik iets voor haar wil, of zij wil iets, probeer ik me vaak te bedenken wat een argument hier tegen zou kunnen zijn. Kan ik dat niet bedenken, dan ga ik ook niet voor de vorm streng doen omdat anderen vinden dat dit hoort ofzo.

Maar waar ik het zelf nodig vind, geef ik wel grenzen aan, en ik heb ook geen eindeloos geduld. Zal best eens een keer streng zijn voor haar, en ze mag echt niet altijd alles. Maar als ik alles zo afweeg, wordt ze wel aardig verwend Embarassed
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Lady4 do 11 apr 2013 - 9:51

In vergelijking met het programma vind ik het nog wel meevallen in hoeverre wij ons (stief)zoontje verwennen. Hij krijgt echt wel regelmatig een klein cadeautje, iets lekkers en we doen veel leuke dingen met hem, maar we zijn soms ook best wel streng en vrij consequent. Hij is niet degene die bepaalt en daardoor hebben wij ook nooit last van hysterische taferelen in de supermarkt en driftbuien zien we ook nagenoeg nooit. Hij probeert soms echt wel de baas te spelen, maar nooit in het extreme en uiteindelijk zijn wij degene die bepalen. Ik vind wel dat hij soms te veel achter de iPad zit of televisie kijkt, dus dat proberen we wel wat te beperken.

Ik vond het een erg leuk programma om te kijken.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Aoi do 11 apr 2013 - 10:00

Lady4 schreef:In vergelijking met het programma vind ik het nog wel meevallen in hoeverre wij ons (stief)zoontje verwennen. Hij krijgt echt wel regelmatig een klein cadeautje, iets lekkers en we doen veel leuke dingen met hem, maar we zijn soms ook best wel streng en vrij consequent. Hij is niet degene die bepaalt en daardoor hebben wij ook nooit last van hysterische taferelen in de supermarkt en driftbuien zien we ook nagenoeg nooit. Hij probeert soms echt wel de baas te spelen, maar nooit in het extreme en uiteindelijk zijn wij degene die bepalen. Ik vind wel dat hij soms te veel achter de iPad zit of televisie kijkt, dus dat proberen we wel wat te beperken.

Ik gok zomaar dat dat niet 'daardoor' is.

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12

Bericht  Liadan do 11 apr 2013 - 10:02

Nou dat denk ik ook niet. Bij dochter hadden we ook geen hysterische taferelen in de supermarkt, bij mijn zoon hebben we die wel en dat is echt niet zo omdat hij alles bepaalt.

Ik ben het programma even aan het terugkijken, vind het tot nu toe leuk om te zien.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 10:14

Lady4 schreef:In vergelijking met het programma vind ik het nog wel meevallen in hoeverre wij ons (stief)zoontje verwennen. Hij krijgt echt wel regelmatig een klein cadeautje, iets lekkers en we doen veel leuke dingen met hem, maar we zijn soms ook best wel streng en vrij consequent. Hij is niet degene die bepaalt en daardoor hebben wij ook nooit last van hysterische taferelen in de supermarkt en driftbuien zien we ook nagenoeg nooit. Hij probeert soms echt wel de baas te spelen, maar nooit in het extreme en uiteindelijk zijn wij degene die bepalen. Ik vind wel dat hij soms te veel achter de iPad zit of televisie kijkt, dus dat proberen we wel wat te beperken.

Hoe oud is hij Lady4?

Gast
Gast

Bericht  Flower_L do 11 apr 2013 - 10:40

Aoi schreef:

Ik gok zomaar dat dat niet 'daardoor' is.

idd. hier vanmiddag 1 die boos half in de regenplas lag. reden: moe moe en nog eens moe.
driftbuien zijn m.i. niet er definitie negatief. ik zie het ook als een uitlaatklep. ik ben soms chagrijnig en dat uit ik bijvoorbeeld op mijn vriend..en zoon op ons.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Gast do 11 apr 2013 - 10:47

Ik heb toch wel een beetje met verbazing naar die Bulgaarse moeder gekeken. Ze stuurde haar oudste zoon (12) voor een wat langere tijd naar Bulgarije, omdat ze het belachelijk vindt dat Nederlandse kinderen zoveel hebben en ze hem graag wil leren tevreden te zijn met minder. Wat krijgt hij bij terugkomst van z'n ouders: een iPad. Dan ga je je doel toch ook behoorlijk voorbij.

Het programma maakte wel leuke opvoeddiscussies los tussen mij en m'n vriend, trouwens!

Gast
Gast

Bericht  Lady4 do 11 apr 2013 - 11:00

Hij is bijna 3,5. Ik denk ook niet dat de het enige reden is waardoor dit niet gebeurt, maar het kan wel meespelen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Luce do 11 apr 2013 - 11:07

Ik denk eigenlijk dat het er niet zoveel mee te maken heeft.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  SleepingBeauty do 11 apr 2013 - 18:00

Dat denk ik zeker wel. Mn,neefje had ook vreselijke driftbuien ook in supermarkt e.d.. Kreeg ook vaak zijn zin. Ze zijn met een pedagoog oid bezig gegaan en hij heeft het veel minder. Meer structuur, duidelike regels en consequent zijn.
Wil niet zeggen dat dat alles is, maar heeft zker invloed.
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Bolleke do 11 apr 2013 - 18:06

Ik vond de hele documentaire tenenkrommend. Die jongen die een Ipad kreeg vond ik echt beachelijk maar dat gezin met die dochters ook. Ineens gingen ze allemaal regels maken en er krampachtig aan vasthouden, en die kinderen maar zeggen dat ze dat vroeger ook nooit deden, en die moeder maar weer zeggen dat ze nu echt consequent zouden zijn.. Te belachelijk voor woorden. Ik denk dat de documentaire geen afspiegeling is van de Nederlandse manier van opvoeden. C. is ook verwend, heeft een wii en een ds, en hij krijgt door het jaar ook nog wel eens wat, maar ik vind hem niet verwend over komen, hij is altijd blij, hij mag er niet constant op spelen. Waarom zou je je kind niets kopen als je het wel kunt missen, alleen uit idealistisch oogpunt?
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud