Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bekkeninstabiliteit

+6
Aagje!
Stokstaartje
Tania
Pompoen
Elodie
Filoria
10 plaatsers

Ga naar beneden

Bekkeninstabiliteit Empty Bekkeninstabiliteit

Bericht  Filoria vr 5 apr 2013 - 2:20

Hoe voelt dat? Kun je er ook 'een beetje' last van hebben? En waar in de zwangerschap begon het bij jou?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bekkeninstabiliteit Empty Re: Bekkeninstabiliteit

Bericht  Elodie vr 5 apr 2013 - 2:26

Ahh nee, heb je nu al last?Sad
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13

Bericht  Pompoen vr 5 apr 2013 - 2:45

Heel veel vrouwen hebben last van hun bekken in de zwangerschap, dat is dan niet gelijk bekkeninstabiliteit maar 'last van je bekken' Wink. Bij een tweede zwangerschap is het vaak erger dan bij een eerste trouwens.
Bij mij begonnen de bekkenklachten ook rond 10 weken en dat is vrij vroeg voor bekkenklachten dus dan is het zaak om er gelijk wat aan te doen om te voorkomen dat het veel erger word. Ik had in het begin vooral als ik op de behandeltafel moest liggen (bijvoorbeeld voor een echo) dat ik haast niet meer overeind kon komen van de pijn, dat is een typische bekkeninstabiliteitsklacht, ik had verder nog helemaal niet zo veel last. Ik kreeg later wel steeds meer klachten, ik ben rond de 12 weken naar de bekkenfysio gegaan en heb oefeningen en 'leefregels' gekregen en een bekkenband (en behandelingen uiteraard). Uiteindelijk is het daarmee binnen de perken gebleven en loop ik nu nog aardig rond!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tania vr 5 apr 2013 - 3:10

Bij mij begon het met 8 weken, toen was ik op vakantie en kon na een minuut of tien amper meer lopen. Dat is zo gebleven tot de bevalling. Ik ben met een week of 10 de ziektewet ingegaan en naar de fysio gegaan en daar ben ik tot 38 weken onder behandeling geweest. Daar heb ik veel aan gehad, ik had er evengoed nog wel veel last van maar na de bevalling was ik wel redelijk snel hersteld. Nu heb ik er met periodes nog last van maar het grootste deel van de tijd gaat het goed.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 5 apr 2013 - 3:24

Alle bewegingen die ik begon deed eerst pijn, en werd dan iets makkelijker. Op hakken kon ik niet lopen. En als ik 1 been wel op tilde en de ander niet deed het ook pijn. De pijn zat tussen mijn benen en onder in mijn rug. Het begon rond de 20 weken. Ik had bij zoveel dingen last van mijn bekken, dat ik er niet in geloofde dat het ooit nog goed ging komen. Maar dat is het gelukkig wel. Want heb nu helemaal geen klachten meer.

Gast
Gast

Bericht  Filoria vr 5 apr 2013 - 3:55

Pompoen, sorry als ik onterecht die term gebruik! Heb er totaal geen verstand van. Ik zou de pijn die ik voel omschrijven als lichte gewrichtspijn, en het zit in de buurt van mijn heupen denk ik? Niet in het midden, maar waar je bovenbenen in je rug overgaan zeg maar. Zowel rechts als links. Ik had het tijdens de zwangerschap van Tomas ook, maar dat was pas op het einde.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Stokstaartje vr 5 apr 2013 - 4:04

Dat is het SI gewricht en dat is wel precies de plaats waar bekkeninstabiliteit zit als je het hebt. Dat gewricht wordt bij elkaar gehouden door banden en die banden verweken door HCG. Dit gebeurt ook aan de voorkant bij je schaambaan. Dit is om de ruimte groter te maken zodat de baby er makkelijker door kan bij de bevalling. Als deze teveel verweken kan er teveel ruimte ontstaat tussen het gewricht en kan deze instabiel worden. Vandaar de naam bekkeninstabiliteit.

Ik zou als je veel klachten hebt naar de huisarts gaan. Mijn vriendin had ook veel rugklachten en is met 7 weken zwangerschap al naar de huisarts gegaan nadat ze al week lang met rugpijn liep dat ze niets kon doen. Eerst zei de huisarts dat het nog niet mogelijk was om zo vroeg al klachten te hebben. Totdat hij ging voelen. Toen bleek er toch iets niet goed te zitten en is het maar goed dat ze zo vroeg erbij was. Ze is doorgestuurd voor fysio en het gaat nu al weer wat beter.
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Bericht  Aagje! vr 5 apr 2013 - 4:10

Ik kreeg vanaf week 26 last van mijn bekken. Leek wel een eend zo erg ging ik waggelen Laughing. Ook bij de fysio gelopen en minder lang per dag gaan werken.
Kon niet lang achter elkaar lopen/zitten/stil staan. Moest het steeds afwisselen. Best lastig met een kantoor baan Wink

Ben overigens wel bang dat ik er bij een tweede zwangerschap eerder en erger last van ga krijgen, heb nu af en toe als ik veel gelopen heb er al last van. Ach we zullen zien.
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Bericht  Minx vr 5 apr 2013 - 4:18

Gewoon even de fysio bellen, kan zwangerschaps gerelateerd zijn maar hoeft niet. Kijk wel even of het een ft met verstand van zwangerschap is.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Pompoen vr 5 apr 2013 - 4:25

Filoria schreef:Pompoen, sorry als ik onterecht die term gebruik! Heb er totaal geen verstand van. Ik zou de pijn die ik voel omschrijven als lichte gewrichtspijn, en het zit in de buurt van mijn heupen denk ik? Niet in het midden, maar waar je bovenbenen in je rug overgaan zeg maar. Zowel rechts als links. Ik had het tijdens de zwangerschap van Tomas ook, maar dat was pas op het einde.

Haha geeft niet hoor, ik geloof dat de term bekkeninstabiliteit zelfs helemaal niet meer gebruikt wordt omdat elke zwangere vrouw een instabiele bekken heeft, dat is namelijk nodig voor de bevalling. Alleen niet iedereen heeft er last van!
Die pijn, links en rechts van je ruggengraag, laag in je onderrug of nog net in je billen dat is inderdaad je si-gewricht waarschijnlijk en precies waar mijn 'bekkenpijn' ook zit. Het begon bij mij ook niet gelijk heel heftig, alleen als ik dus op een harde(re) ondergrond ging liggen plat op mijn rug dan deed dat echt ontzettend zeer, terwijl ik verder met lopen nog niet eens zo'n last had!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria vr 5 apr 2013 - 5:04

Bedankt voor jullie reacties! Kan ik beter eerst naar de huisarts of direct naar de fysio? En kan sporten kwaad? Ik doe aan indoor wandklimmen. Heb het idee dat beweging juist wel goed is, want vooral als ik lang lig of stilzit krijg ik last (als ik dan weer in beweging kom). En ik waggel inderdaad. Jullie verhalen zijn wel herkenbaar. Lijkt me naar als het echt erg wordt en je niks meer kunt!!!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Linda vr 5 apr 2013 - 5:13

Ik ben bij een Cesar therapeut geweest voor m'n bekkenklachten. Dat kan ik je echt aanraden. Ik ben niet eerst naar de huisarts geweest, dat was niet nodig

In de eerste zwangerschap had ik geen klachten, dit keer wel heel snel. Ik zit voor m'n werk de hele dag achter de computer en dat zitten was echt funest. Het is het beste om zitten en lopen af te wisselen.

Als je nu al klachten hebt dan is het belangrijk om snel aan de bel te trekken. Hoe eerder je met oefeningen aan de slag gaat, hoe meer profijt je er van zult hebben.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Filoria vr 5 apr 2013 - 5:26

Linda, wat lief dat jij als pas bevallen vrouw even de tijd neemt om te reageren! Ik ga eens kijken naar die Cesartherapie en of mijn verzekeraar dat vergoedt. Wat is het verschil met een 'gewone' fysio?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Happydobby vr 5 apr 2013 - 6:03

Ik ging naar de bekken fysio, kan je gewoon bellen zonder verwijzing.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Pompoen vr 5 apr 2013 - 6:15

Filoria schreef:Bedankt voor jullie reacties! Kan ik beter eerst naar de huisarts of direct naar de fysio? En kan sporten kwaad? Ik doe aan indoor wandklimmen. Heb het idee dat beweging juist wel goed is, want vooral als ik lang lig of stilzit krijg ik last (als ik dan weer in beweging kom). En ik waggel inderdaad. Jullie verhalen zijn wel herkenbaar. Lijkt me naar als het echt erg wordt en je niks meer kunt!!!

Op zich hoort opstartpijn er wel een beetje bij en is sporten wel goed, alleen zijn asymmetrische bewegingen niet goed, ik denk dat wandklimmen behoorlijk asymmetrisch is, maar ik zou er niet op voorhand al mee stoppen, wel kijken hoe het gaat en stoppen zodra je merkt dat je er meer last door krijgt. Ze raden traplopen ook af (omdat het een asymmetrische beweging is) maar ik heb nooit last gehad van traplopen dus waarom zou je dat dan beperken? Toen ik last kreeg van mijn bekken was ik echter nog mijn rechterheup aan het trainen na een operatie en die oefeningen die ik op 1 been deed (trampolinespringen op 1 been, gewicht wegduwen met 1 been en dat soort dingen) daar kreeg ik echt last van! De bekkenfysiotherapeut wilde toen ook dat ik daar mee stopte, maar wél dat ik bleef trainen en in beweging zou blijven.

Ik heb zelf de verloskundige gebeld omdat ze hadden gezegd dat ze een goede bekkenfysiotherapeute wisten als ik die nodig had (omdat ik die heupafwijking heb) en toen kreeg ik daar gewoon het nummer van. Uiteindelijk heb ik geloof ik nog de huisarts gebeld voor een verwijzing op aanraden van die bekkenfysiotherapeut.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Shopaholic vr 5 apr 2013 - 7:07

Ik merkte tijdens mijn werkzaamheden (thuiszorg) dat het niet meer ging. Een soort pijn onder in mijn rug ter hoogte van mijn stuitje, maar ook tijdens het vele fietsen.
Toen bij de VK aangegeven en die stuurde mij door naar de bekkentherapeute en zij constateerde dat het idd mijn bekken was. Dit was zo rond de 14weken dat het begon. In de 1e zwangerschap weinig last gehad, maar bij de 2e zwangerschap heel erg. En nu soms nog, met veel fietsen en lopen bijv.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud