Opgroeien - stad vs. dorp
+10
Thunder
Lejow
SuperGrover
silly-one
Marin
Rush
ellibre
Kowalski
Nyx
Toet
14 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Opgroeien - stad vs. dorp
Ik moet wel zeggen dat ik soms denk dat het voor mensen 'te veilig' voelt. Deuren gaan niet op slot, ramen blijven open, jonge kinderen fietsen ALLEEN kilometers naar school over een lange kale weg waar altijd veel te hard gereden wordt, ze mogen idd alleen het bos in met vriendjes.Marin schreef:
Anderzijds voelt het in een dorp veel veiliger om al op jongere leeftijd dingen alleen te doen. Lekker te skelteren over de zandweggetjes enzo en verstoppertje spelen in het bos of slootjespringen. Ergens voelt dat misschien veiliger in een dorp, waardoor kinderen sneller zelfstandig worden?
Wat dat betreft kan ik me het wereldvreemd wel voorstellen. Als in 'dat gebeurd hier/ons niet'.
Als ik `s ochtends die kinderen van 6/7/8 alleen naar school zie fietsen over zo`n lange landweg kan ik me daar echt over verbazen. Er stopt een busje en weg zijn ze, niemand die het ziet.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Op straat gedag zeggen daar kan ik nog inkomen, in de stad kom je natuurlijk ook onwijs veel mensen tegen die je toch nooit meer ziet. Toen ik voor het eerst naar de middelbare school ging (in een veel groter dorp) dacht ik dat ik tegen iedereen hoi moest zeggen op de fiets, toen stond ik best voor lul denk ik haha.
Ohja naar de supermarkt moet je trouwens niet op zaterdag gaan als je haast hebt, kom je veel te veel bekenden tegen
Ohja naar de supermarkt moet je trouwens niet op zaterdag gaan als je haast hebt, kom je veel te veel bekenden tegen
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Jaaaaa, dat deed ik ook. Op een gegeven moment deed ik het alleen nog bij oude mensen haha. Die zeiden wel hoi terug.Toet schreef:Op straat gedag zeggen daar kan ik nog inkomen, in de stad kom je natuurlijk ook onwijs veel mensen tegen die je toch nooit meer ziet. Toen ik voor het eerst naar de middelbare school ging (in een veel groter dorp) dacht ik dat ik tegen iedereen hoi moest zeggen op de fiets, toen stond ik best voor lul denk ik haha.
Rush- Lady Post-a-lot
Toet schreef:Op straat gedag zeggen daar kan ik nog inkomen, in de stad kom je natuurlijk ook onwijs veel mensen tegen die je toch nooit meer ziet. Toen ik voor het eerst naar de middelbare school ging (in een veel groter dorp) dacht ik dat ik tegen iedereen hoi moest zeggen op de fiets, toen stond ik best voor lul denk ik haha.
Dat begroeten herken ik wel, als ik ga hardlopen zeg ik vaak hoi tegen tegenliggers die aan het wandelen zijn of zo. Vaak wordt ik heel raar aangekeken, ik ken ze niet, maar je loopt wel samen op een verlaten dijk.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Rush schreef:Ik moet wel zeggen dat ik soms denk dat het voor mensen 'te veilig' voelt. Deuren gaan niet op slot, ramen blijven open, jonge kinderen fietsen ALLEEN kilometers naar school over een lange kale weg waar altijd veel te hard gereden wordt, ze mogen idd alleen het bos in met vriendjes.Marin schreef:
Anderzijds voelt het in een dorp veel veiliger om al op jongere leeftijd dingen alleen te doen. Lekker te skelteren over de zandweggetjes enzo en verstoppertje spelen in het bos of slootjespringen. Ergens voelt dat misschien veiliger in een dorp, waardoor kinderen sneller zelfstandig worden?
Wat dat betreft kan ik me het wereldvreemd wel voorstellen. Als in 'dat gebeurd hier/ons niet'.
Als ik `s ochtends die kinderen van 6/7/8 alleen naar school zie fietsen over zo`n lange landweg kan ik me daar echt over verbazen. Er stopt een busje en weg zijn ze, niemand die het ziet.
Dat was idd bij ons ook zo. We speelden altijd buiten, moesten alles op de fiets doen. Mijn basisschool zat 4 kilometer verderop, maar we gingen altijd met een groepje naar school. Mijn middelbare school zat 17 kilometer (enkele reis) verderop. Dat was vooral waardeloos met afspreken, want ik mocht altijd wel in de stad blijven, maar met mij wilden ze niet mee, omdat het zover fietsen was.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Ik heb hier inderdaad ook wel vaak mijn deuren open, ook de schuur is nooit op slot.
Gast- Gast
Ik kom zelf uit een dorp en woon nu in de stad, maar ik herken niet wat je zegt. Volgens mij ligt het allemaal veel complexer dan dat jij het voorstelt. Kom je uit een rijk, of een arm milieu? Zijn je ouders hoog of laag opgeleid? Welke mentaliteit heerst er t.o.v. werken? Welke vrienden kies je zelf? In hoeverre ben je beinvloedbaar en te beinvloeden door je omgeving? Etc. etc. etc.
Wat ik zelf heb opgemerkt: ik heb het idee dat kinderen die opgroeien in de grote stad, wat mondiger en assertiever zijn, wat brutaler soms ook. Ze hebben al op vroege leeftijd moeten dealen met drukte, lawaai, veel verschillende mensen, gesleep van hot naar her, terwijl je in een dorp meer tijd en rust krijgt om langzaam groot te worden en je vaker beschermd bent opgevoed. Die indruk krijg ik, al zal ook dit in werkelijkheid complexer zijn dan ik hier nu zeg.
Wat ik zelf heb opgemerkt: ik heb het idee dat kinderen die opgroeien in de grote stad, wat mondiger en assertiever zijn, wat brutaler soms ook. Ze hebben al op vroege leeftijd moeten dealen met drukte, lawaai, veel verschillende mensen, gesleep van hot naar her, terwijl je in een dorp meer tijd en rust krijgt om langzaam groot te worden en je vaker beschermd bent opgevoed. Die indruk krijg ik, al zal ook dit in werkelijkheid complexer zijn dan ik hier nu zeg.
Gast- Gast
Haha Toeter, ik zie je al fietsen naar de middelbare school Hee, hoi, haaai, joe, mogge, hey!
Reva- Prater
- Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13
Misschien kom ik dan toch uit een te groot dorp ofzo, want al dat groeten enzo herken ik totaal niet. Ik doe het wel, maar meer omdat ik dat juist later heb geleerd, niet in het dorp.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Reva schreef:Haha Toeter, ik zie je al fietsen naar de middelbare school Hee, hoi, haaai, joe, mogge, hey!
Ik vind je geniaal Reva!
Thunder- Kletskop
KimRosenberg85 schreef:Ik kom zelf uit een dorp en woon nu in de stad, maar ik herken niet wat je zegt. Volgens mij ligt het allemaal veel complexer dan dat jij het voorstelt. Kom je uit een rijk, of een arm milieu? Zijn je ouders hoog of laag opgeleid? Welke mentaliteit heerst er t.o.v. werken? Welke vrienden kies je zelf? In hoeverre ben je beinvloedbaar en te beinvloeden door je omgeving? Etc. etc. etc.
Goh, daar had ik nou zelf nog echt niet over nagedacht. Natuurlijk ligt het allemaal veel complexer. Ik ben hier niet met een grootschalig wetenschappelijk onderzoek bezig maar vind het gewoon grappig om eens op te sommen hoe de verschillen zijn, de meningen van anderen daarover te horen en te lezen hoe jullie het zo ervaren.
Toet- Lady Post-a-lot
Toet schreef:KimRosenberg85 schreef:Ik kom zelf uit een dorp en woon nu in de stad, maar ik herken niet wat je zegt. Volgens mij ligt het allemaal veel complexer dan dat jij het voorstelt. Kom je uit een rijk, of een arm milieu? Zijn je ouders hoog of laag opgeleid? Welke mentaliteit heerst er t.o.v. werken? Welke vrienden kies je zelf? In hoeverre ben je beinvloedbaar en te beinvloeden door je omgeving? Etc. etc. etc.
Goh, daar had ik nou zelf nog echt niet over nagedacht. Natuurlijk ligt het allemaal veel complexer. Ik ben hier niet met een grootschalig wetenschappelijk onderzoek bezig maar vind het gewoon grappig om eens op te sommen hoe de verschillen zijn, de meningen van anderen daarover te horen en te lezen hoe jullie het zo ervaren.
Ik dacht dat het een TNS Nipo onderzoek was.....
Gast- Gast
Maar Rataplan, zou jij je kinderen nu nog zo`n eind alleen of samen (met 2 of 3) laten fietsen? Ik wil dat later echt niet en ik kan me ook niet voorstellen dat die ouders zich er goed bij voelen.
Mijn vriend wil enorm graag ver buiten de bewoonde wereld wonen en dat vind ik prima, maar dan wil ik dat we de kinderen brengen. Als dat i.v.m. werk niet mogelijk is, dan moeten we toch weer in een dorp gaan wonen, want ik wil ze echt niet alleen laten fietsen zo jong, zo`n eind. Ik ben nu zonder kinderen al bezorgd om die kinderen die ik tegenkom, laat staan over ons eigen kids later.
Mijn vriend wil enorm graag ver buiten de bewoonde wereld wonen en dat vind ik prima, maar dan wil ik dat we de kinderen brengen. Als dat i.v.m. werk niet mogelijk is, dan moeten we toch weer in een dorp gaan wonen, want ik wil ze echt niet alleen laten fietsen zo jong, zo`n eind. Ik ben nu zonder kinderen al bezorgd om die kinderen die ik tegenkom, laat staan over ons eigen kids later.
Rush- Lady Post-a-lot
Reva schreef:Haha Toeter, ik zie je al fietsen naar de middelbare school Hee, hoi, haaai, joe, mogge, hey!
Hahah ja zo ging het wel ongeveer
Toet- Lady Post-a-lot
Ik herken het zelf dus ook niet. Juist in de stad moeten kinderen al vroeg zelfstandig zijn. Ik vind het nogal een verschil of je op je 15e een baantje hebt in de AH in de binnenstad van Amsterdam, óf bij je vader in de stallen stront aan het scheppen bent.
Laatst aangepast door KimRosenberg85 op di 26 maa 2013 - 1:47; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Zazou schreef:
Ik dacht dat het een TNS Nipo onderzoek was.....
Je kunt hier ook niks meer onopgemerkt laten he!
Toet- Lady Post-a-lot
We hebben hier ook gewoon een AH hoor.KimRosenberg85 schreef:Ik herken het zelf dus ook niet. Juist in de stad moeten kinderen al vroeg zelfstandig zijn. Ik vind het nogal een verschil of je op je 15e een baantje hebt in de AH in de binnenstad van Amsterdam, óf bij je vader in de stallen stront aan het scheppen bent.
Rush- Lady Post-a-lot
KimRosenberg85 schreef:Ik herken het zelf dus ook niet. Juist in de stad moeten kinderen al vroeg zelfstandig zijn. Ik vind het nogal een verschil of je op je 15e een baantje hebt in de AH in de binnenstad van Amsterdam, óf bij je vader in de stallen stront aan het scheppen bent.
Ik werkte op m'n 15e in het enige eetcafé dat zich in mijn woonplaats bevindt. Telt dat ook?
Toet- Lady Post-a-lot
Het maakt toch niet uit wat je doet? Vrijwel alle jeugd van 15 werkte gewoon, of dat nou in de AH is, of bollenpellen, of een eetcafé, of in de stallen bij een boer dat maakt toch niet uit?Toet schreef:KimRosenberg85 schreef:Ik herken het zelf dus ook niet. Juist in de stad moeten kinderen al vroeg zelfstandig zijn. Ik vind het nogal een verschil of je op je 15e een baantje hebt in de AH in de binnenstad van Amsterdam, óf bij je vader in de stallen stront aan het scheppen bent.
Ik werkte op m'n 15e in het enige eetcafé dat zich in mijn woonplaats bevindt. Telt dat ook?
Rush- Lady Post-a-lot
Rush schreef:
Het maakt toch niet uit wat je doet? Vrijwel alle jeugd van 15 werkte gewoon, of dat nou in de AH is of in de stallen bij een boer dat maakt toch niet uit?
Blijkbaar zit er een onwijs groot verschil in.
Toet- Lady Post-a-lot
Ik denk trouwens dat je bij je vader in de stallen en stuk harder aangepakt wordt dan bij de AH, maar dat terzijde.
Rush- Lady Post-a-lot
Rush schreef:Maar Rataplan, zou jij je kinderen nu nog zo`n eind alleen of samen (met 2 of 3) laten fietsen? Ik wil dat later echt niet en ik kan me ook niet voorstellen dat die ouders zich er goed bij voelen.
Lastig...
Aan de ene kant zeg ik: Liever vandaag nog als morgen. Aan de andere kant merk ik nu zelf wat het gemak van een dorp met zich mee brengt. Nu kan ik zelfs lopend wat boodschappen gaan halen. Vroeger moesten mijn ouders altijd met de auto naar het dorp 7 kilometer verder. (Niet elk omliggend dorp had bij ons een supermarkt)
Ik woon nu zelf een jaar of 6 in een rijtjeshuis in een dorp. En nog vind ik het zomers bijvoorbeeld vreselijk om buiten te zitten. Dat gekakel van iedereen, ik kan er nog steeds niet aan wennen. Die rust die ik thuis had vond ik heel prettig.
Laatst aangepast door Rataplan op di 26 maa 2013 - 1:58; in totaal 1 keer bewerkt
Thunder- Kletskop
Ik weet alleen gewoon niet of er verschil in zit wanneer tieners een bijbaantje nemen, of dat afhangt van een dorp of stad. Ik denk dat het soort werk nogal uitmaakt (ik had geen idee dat bollenpellen een baantje was, en ik woonde in een dorp), maar dat het gewoon nogal afhangt van de mentaliteit van de ouders en het soort school waar je op zat. Lang niet iedereen had bij mij een bijbaantje. Sommige wel, sommige niet. Ik denk dat kinderen op 't boerenland misschien al van jongs af aan gewend zijn om mee te helpen, maar of dat nou als bijbaantje telt..
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Het is gewoon totaal anders. Als ik terugdenk aan mijn jeugd, die speelde zich af in het dorp en het naastgelegen (iets grotere) dorp. Misschien een aardig groot gebied, maar het waren voornamelijk weilanden, een paar winkels, scholen, en nog wat basic voorzieningen en dat was het dan. De sociale controle was óntzettend allesomvattend. Je kon niet zomaar iets uithalen, want iedereen wist 'van wie jij er eentje was'. Ik fietste dan wel 7 km naar school op mijn 11e, maar dat stelde weinig voor, omdat we door de weilanden fietste, met een vertrouwde groep kinderen. En op mijn 13e had ik een krantenwijk, maar dat gewoon in mijn dorp en ik kende haast alle adressen waar ik langs moest! Dat heeft mij echt niet eerder zelfstandig gemaakt ofzo! Ik ben pas echt zelfstandig geworden toen ik op mijn 18e naar de grote stad verhuisde.
Ik denk dat jongeren die opgroeien in de stad, een stuk minder sociale controle om zich heen hebben en juist meer zelfstandigheid ontwikkelen. Doordat de samenstelling van mensen in de stad gevarieerder is, zullen ze juist eerder in contact komen met andere culturen/stromingen, dit maakt hen minder wereldvreemd.
Ik begrijp je betoog gewoon absoluut niet...? Mij lijkt het dus eerder andersom!
Ik denk dat jongeren die opgroeien in de stad, een stuk minder sociale controle om zich heen hebben en juist meer zelfstandigheid ontwikkelen. Doordat de samenstelling van mensen in de stad gevarieerder is, zullen ze juist eerder in contact komen met andere culturen/stromingen, dit maakt hen minder wereldvreemd.
Ik begrijp je betoog gewoon absoluut niet...? Mij lijkt het dus eerder andersom!
Gast- Gast
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» stad of dorp?
» Woon je in een dorp of stad?
» Woon je in een dorp of in een stad?
» n.a.v. Hoeveel inwoners heeft jouw dorp/stad.
» Verhuizen naar een ander dorp/stad, hoe makkelijk
» Woon je in een dorp of stad?
» Woon je in een dorp of in een stad?
» n.a.v. Hoeveel inwoners heeft jouw dorp/stad.
» Verhuizen naar een ander dorp/stad, hoe makkelijk
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: