Zuid-Afrika
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Zuid-Afrika
Wij zijn van plan om in oktober een paar weken naar Zuid-Afrika te gaan.
Is iemand van jullie daar al is geweest? Wat moeten we zeker zien/doen? Aanraders/afraders?
Bedankt alvast.
Is iemand van jullie daar al is geweest? Wat moeten we zeker zien/doen? Aanraders/afraders?
Bedankt alvast.
Daan87- Fluisteraar
- Aantal berichten : 20
Punten : 34
Registratiedatum : 27-03-12
Re: Zuid-Afrika
In augustus ben ik twee weken in Kaapstad en omgeving geweest, mocht je die kant ook op willen kan ik daar wel wat over vertellen..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik heb een jaar in Zuid Afrika gewoond en ook een flinke reis gemaakt erna. Wat wil je weten? Hoe lang ga je, wat wil je graag zien?
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
We willen 3 weken gaan,
Beginnen in de buurt van Johannesburg, Krugerpark, en dan vliegen naar Kaapstad, daar een eind langs de kust rijden, en dan terug vliegen naar Johannesburg.
We willen vooral veel van de natuur zien.
Beginnen in de buurt van Johannesburg, Krugerpark, en dan vliegen naar Kaapstad, daar een eind langs de kust rijden, en dan terug vliegen naar Johannesburg.
Daan87- Fluisteraar
Daan87 schreef:We willen 3 weken gaan,
Johannesburg zou ik overslaan, het is een shitstad en ik vond het, toendertijd, erg agressief. En ik woonde in de krottenwijken van Kaapstad dus gevaar was een dagelijks iets. Een goed alternatief voor Krugerpark zou ook nog Hluwhluwe kunnen zijn. Het is niet zo massaal en toeristisch en de kans dat je wilde dieren ziet is groter. Dan kun je door Lesotho (mooooooi, maar kan koud zijn!) door Swaziland en dan langs de kust terug, de gardenroute meepakken. Dat zou dan allemaal per auto zijn maar wel heel erg te gek! En wel te doen in 3 weken, mits je beetje strak planned. Wat ik je vooral afraadt is de townshiptours. Ik zeg het elke keer weer en blijf het ook zeggen. Ik heb er gewerkt met de HIV kinderen voor stage en vrijwillige hulp voor een jaar en de 'aapjes kijkers' konden wij allemaal wel schieten. Die mensen kunnen dan thuis foto's laten zien van zielige kindjes maar denken er niet aan hoe het kan zijn voor de mensen die er wonen. Armoede is niet iets wat als toeristisch beschouwd zou moeten worden naar mijn mening.
Waarom trouwens niet terugvliegen vanaf Kaapstad?
Marsy28- Prater
Townshiptours sta ik nog steeds een beetje dubbel in. Vanaf dag 1 was ik eigenlijk overtuigd dat ik het niet wilde doen, inderdaad vanwege het (zielige) aapjes kijken. Maar toen ik twee weken in Kaapstad was en er regelmatig met mensen over sprak (onze tourguide op een excursie, de gids in het parlement, agenten op straat, jongens op de universiteit), is dat eigenlijk veranderd. Zij zeiden nagenoeg allemaal dat de meeste mensen in het township er geen probleem mee hadden, MITS je een tour deed vanuit de townships georganiseerd natuurlijk. Dan word je rondgeleid door mensen uit het township die daar zelf voor kiezen en ook kiezen wat ze je laten zien + de opbrengsten gaan dan ook naar de townships en de projecten daar. Ik heb via facebook nog steeds contact met een van de jongens uit Langa. En hij (en die jongens op de universiteit ook trouwens) vond eigenlijk dat je de township tour juist WEL gedaan moest hebben. Dat je eigenlijk niet kon zeggen dat je Kaapstad gezien had, zonder een township te bezoeken. De meerderheid van de bevolking van Kaapstad woont in één van de townships, dat als je alleen de stad ziet en het Waterfront , je eigenlijk Kaapstad helemaal niet echt gezien hebt.
En uiteindelijk ben ik op mijn allerlaatste dag nog op een township tour geweest. En ik ben toch wel blij dat ik het heb gedaan uiteindelijk, maar het blijft ethisch een beetje awkward. Maar ik denk dat als je het met de juiste instelling doet en je daar respectvol gedraagt (dus niet ongevraagd hele series foto's schieten) en het een tour is die vanuit een townshipproject zelf komt, dat het dan niet verderfelijk is ofzo..
En uiteindelijk ben ik op mijn allerlaatste dag nog op een township tour geweest. En ik ben toch wel blij dat ik het heb gedaan uiteindelijk, maar het blijft ethisch een beetje awkward. Maar ik denk dat als je het met de juiste instelling doet en je daar respectvol gedraagt (dus niet ongevraagd hele series foto's schieten) en het een tour is die vanuit een townshipproject zelf komt, dat het dan niet verderfelijk is ofzo..
Antibes- Ratel
Antibes, ik snap je beargumentatie. Maar het is natuurlijk ook wel een beetje makkelijk gezegd dat 'de townshippers het echt niet erg vinden zolang...'. Ik woonde en werkte met die mensen samen. Als er elke dag bussen vol mensen met cameras langs jouw huis rijden, en let wel, ze rijden langs, dan vind jij dat dus prima? En dan heb ik het even over het feit dat jij dus armoedig woont en dit vinden 'rijke' mensen interessant om foto's van te maken en thuis te laten zien. Maar hey, andere mensen, en met name de mensen die er zelf niet wonen, zeggen allemaal dat Anitbes het niet erg vindt. Dus dan is het niet erg. Het is niet zo dat de mensen die bekeken worden alsof ze een speciale soort mensen zijn (het aapjes kijken effect) ook maar een gedeelte krijgt van wat er betaald wordt. Behalve die het zelf organiseren. Dat zijn er een paar, maar de duizenden die er wonen, worden wel aangestaard. Geloof mij nou maar, als een échte insider, ik woonde er middenin en werkte met alleen maar mama's en papa's direct uit de township, ze vinden het NIET leuk. En is het ook niet leuk.
Je kunt ook langs de townships rijden op een openbare weg, maak je dan een foto van een hutje. Hell, je kunt het zelfs vanuit het vliegtuig zien, de grootste en gevaarlijkste (daar waar ik dus woonde) ligt ernaast. En het is hartenbrekend als je aapjes kijkers krijgt die dan achteruit deinzen als een kindje met HIV op ze afrent. Ik wilde de koppen er wel afrukken. Maar heel soms kwamen ze met cadeautje voor de kinderen en dat hadden we niet vaak, probeerden we van het slechte gevoel af te komen door toch maar te denken dat die mensen het vast goed bedoelen en er niet voor zichzelf zijn.
Maar hey, ik heb dit al zo vaak gezegd en toch zijn er mensen die toch nog even dat gezien willen hebben, zonder te denken aan de mensen die er wonen. Het kan ze gewoon niks schelen en zelfs al kan het ze wel schelen, doen ze het nog. Net als jij eigenlijk Antibes. Want nu heb je het gezien, de foto's ervan waarschijnlijk aan mensen laten zien en jezelf verteld dat het niet erg was want... Maar ik vertel je nu keihard, ze vinden het NIET leuk, genant en privacy inbreuk. Ik heb zelf 2 foto's van de townships. Ik woonde er middenin maar ik vond foto's ervan maken zó gek... En dan had ik nog toestemming van de mensen zelf ook.
Edit: dit laatste klinkt harder dan ik het bedoel en, hoewel het zo lijkt, geen persoonlijke aanval, algemeen bedoeld!!!!
Je kunt ook langs de townships rijden op een openbare weg, maak je dan een foto van een hutje. Hell, je kunt het zelfs vanuit het vliegtuig zien, de grootste en gevaarlijkste (daar waar ik dus woonde) ligt ernaast. En het is hartenbrekend als je aapjes kijkers krijgt die dan achteruit deinzen als een kindje met HIV op ze afrent. Ik wilde de koppen er wel afrukken. Maar heel soms kwamen ze met cadeautje voor de kinderen en dat hadden we niet vaak, probeerden we van het slechte gevoel af te komen door toch maar te denken dat die mensen het vast goed bedoelen en er niet voor zichzelf zijn.
Maar hey, ik heb dit al zo vaak gezegd en toch zijn er mensen die toch nog even dat gezien willen hebben, zonder te denken aan de mensen die er wonen. Het kan ze gewoon niks schelen en zelfs al kan het ze wel schelen, doen ze het nog. Net als jij eigenlijk Antibes. Want nu heb je het gezien, de foto's ervan waarschijnlijk aan mensen laten zien en jezelf verteld dat het niet erg was want... Maar ik vertel je nu keihard, ze vinden het NIET leuk, genant en privacy inbreuk. Ik heb zelf 2 foto's van de townships. Ik woonde er middenin maar ik vond foto's ervan maken zó gek... En dan had ik nog toestemming van de mensen zelf ook.
Edit: dit laatste klinkt harder dan ik het bedoel en, hoewel het zo lijkt, geen persoonlijke aanval, algemeen bedoeld!!!!
Marsy28- Prater
@Marcy, is er dan wel een manier om de townships te bekijken, beleven op een manier die wel respectvol is? Vrijwilligerswerk van maar 1 of een paar dagen bijvoorbeeld?
Ik heb nog geen plannen, maar Zuid-Afrika staat wel op mijn lijstje. Wel ben ik iemand die graag meerdere kanten van een stad wil zien en niet alleen maar het touristische gedeelte. Ga er het liefst ook met locals om bijvoorbeeld.
Dus als ik ooit naar Kaapstad ga, zou ik toch wel zo'n township willen beleven, maar absoluut niet op een 'aapjes kijken' manier.
Ik heb nog geen plannen, maar Zuid-Afrika staat wel op mijn lijstje. Wel ben ik iemand die graag meerdere kanten van een stad wil zien en niet alleen maar het touristische gedeelte. Ga er het liefst ook met locals om bijvoorbeeld.
Dus als ik ooit naar Kaapstad ga, zou ik toch wel zo'n township willen beleven, maar absoluut niet op een 'aapjes kijken' manier.
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Het laatste vind ik minder problematisch dan je eerste alinea, daar praat je echt tegen me alsof ik compleet achterlijk ben. Jij hebt vast meer mensen gesproken dan ik en ik geloof echt wel dat er een hele hoop mensen in de townships zijn die het verschrikkelijk vinden, dat snap ik ook echt wel. Maar ik blijf bij mijn punt dat het wel van je intenties, gedrag en de tour afhangt. En de manier waarop jij het aapjes kijken schetst, doet eigenlijk overkomen alsof jij ook nogal een zwart/wit beeld hebt. En ik heb ook twee vriendinnen die in townships gewerkt hebben en één van de twee is het ook niet met de tours eens, maar wel een stukje genuanceerder dan jij. En het andere meisje heeft meer mijn standpunt qua dat het van je tour en gedrag daar afhangt en heeft ook de ervaring die ik heb dat mensen aangeven dat als het tours vanuit de townships zelf zijn en de mensen zich normaal gedragen (dus niet ongevraagd foto's nemen, niet wegdeinzen of juist op "interessante" dingen afvliegen) het best wel mee valt qua hoe het ervaren wordt. Ik vind persoonlijk niet dat je jouw mening en ervaring als voldongen feit moet uitdragen. C'est tout.
Edit: overigens denk ik dat je zelfs als vrijwilliger daar geen "échte insider" bent hoor.. Ook een leuke trouwens, hoe ethisch correct is onze westerse neiging om "even de mensen daar te gaan helpen omdat we zulke goede personen zijn".?
Edit: overigens denk ik dat je zelfs als vrijwilliger daar geen "échte insider" bent hoor.. Ook een leuke trouwens, hoe ethisch correct is onze westerse neiging om "even de mensen daar te gaan helpen omdat we zulke goede personen zijn".?
Antibes- Ratel
Antibes schreef:Het laatste vind ik minder problematisch dan je eerste alinea, daar praat je echt tegen me alsof ik compleet achterlijk ben. Jij hebt vast meer mensen gesproken dan ik en ik geloof echt wel dat er een hele hoop mensen in de townships zijn die het verschrikkelijk vinden, dat snap ik ook echt wel. Maar ik blijf bij mijn punt dat het wel van je intenties, gedrag en de tour afhangt. En de manier waarop jij het aapjes kijken schetst, doet eigenlijk overkomen alsof jij ook nogal een zwart/wit beeld hebt. En ik heb ook twee vriendinnen die in townships gewerkt hebben en één van de twee is het ook niet met de tours eens, maar wel een stukje genuanceerder dan jij. En het andere meisje heeft meer mijn standpunt qua dat het van je tour en gedrag daar afhangt en heeft ook de ervaring die ik heb dat mensen aangeven dat als het tours vanuit de townships zelf zijn en de mensen zich normaal gedragen (dus niet ongevraagd foto's nemen, niet wegdeinzen of juist op "interessante" dingen afvliegen) het best wel mee valt qua hoe het ervaren wordt. Ik vind persoonlijk niet dat je jouw mening en ervaring als voldongen feit moet uitdragen. C'est tout.
Snoopy, ja dat denk ik wel! Wij hadden regelmatig Christelijke groepjes jongeren die dan een paar dagen klusjes kwamen doen bijvoorbeeld. Dit is er wellicht ook wel voor niet-Christelijken. En dat is natuurlijk heel erg leuk en welkom!
En Antibes, ik moest net even snel typen en raakte ook nogal in the heat of the moment zeg maar. Vandaar ook nog mijn snelle edit eronder. Maar ja, ik veroordeel inderdaad wel een klein beetje dat jij, ondanks de bezwaren, wel gegaan bent. Dit deed je alleen voor jezelf, niet denkend aan de andere mensen die jij aan het fotograferen bent. Of misschien wel denkend maar dan niet veel kunnen schelen, want dan had je het niet gedaan. Hoe kan ik anders reageren? Ja, ik kan wellicht proberen het wat af te zwakken maar jij deed precies wat ik nou zo hoop dat mensen eens over nadenken en niet doen. Snoopy wil ik wel knuffelen op dit moment. En zwart-wit beeld? Het grijze gebied zoek ik even.. Dat die paar mensen die de tours zelf organiseren het wel goed en leuk vinden? Die maken toch ook gewoon gebruik van de rijke poppetjeskijkers, best slim en het handigst om mee om te gaan. Maar de mensen in de townships willen niks bijzonders zijn hoor.
En dat jouw vriendinnen zo denken wil toch niet automatisch zeggen dat wat zij zeggen (of wat ik zeg) waarheid is? Het is jouw mening tegen de mijne. Waarschijnlijk heb jij net zoveel gelijk als ik dat heb, in beide ervaringen. Enige grote verschil is dat ik praat namens de mensen die jij op de foto hebt (dezelfde mensen die elke dag bang waren dat er weer een familielid in de nacht vermoord was in deze township), niet eens zozeer namens mezelf. Want eerlijk is eerlijk, had ik deze ervaring (en ontelbaar minder fijne ervaringen daar) niet gehad, dan was ik misschien zelf ook wel gegaan. Maar de pijn en verdriet hierover aanhoren en de afwijzing naar de kinderen zien, heeft gemaakt dat ik ze nu wil verdedigen.
Even geedit voor eventuele herkenbaarheid.
Laatst aangepast door Marsy28 op wo 13 maa 2013 - 13:13; in totaal 1 keer bewerkt
Marsy28- Prater
Ahhh...knuffel terug hoor!
Vind het mooi met hoeveel passie je er over praat! En ik hou het zeker in mijn achterhoofd, ik ben juist altijd op zoek naar zulke meningen voor op reis!
Wil je ook zeggen hoe het project heette dat je daar deed? Klinkt wel heel interessant!
Vind het mooi met hoeveel passie je er over praat! En ik hou het zeker in mijn achterhoofd, ik ben juist altijd op zoek naar zulke meningen voor op reis!
Wil je ook zeggen hoe het project heette dat je daar deed? Klinkt wel heel interessant!
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Even in een PM! Ze namen alleen niet mensen aan die tijdelijk vrijwilliger wilden zijn, dit in verband met de kinderen en hechtingsproblematiek toen. Minimaal een jaar wilden ze nadat ik er was geweest (en ik was langer dan een jaar). Maar je kunt natuurlijk altijd mailen, misschien hebben ze inderdaad wel klusjes!
Marsy28- Prater
We gaan sowieso naar Johannesburg, vanwege bekende daar, dus daar gaan we langs, en vandaar ook weer terug vliegen vanuit daar.
Nog meer uitstapjes die aan te raden zijn? Die townships waren we sowieso al niet van plan.
Iemand naar Simonstown geweest? De pinguins gezien? Was dat iets?
Nog meer uitstapjes die aan te raden zijn? Die townships waren we sowieso al niet van plan.
Iemand naar Simonstown geweest? De pinguins gezien? Was dat iets?
Daan87- Fluisteraar
Ja te gek, al kan dat ook in Kaapstad op een grappig strandje (ik ben door 1 in m'n teen gebeten haha)
Marsy28- Prater
Hebben jullie ook vaccinaties gehaald voor zuid-afrika? (welke?)
En hoeveel dagen Krugerpark zouden jullie aanraden?
En hoeveel dagen Krugerpark zouden jullie aanraden?
Daan87- Fluisteraar
Oohh heerlijk, Zuid-Afrika! Ik ben groot fan. Ik ben een maand met mijn zus door SA getrokken met de auto. Van Johannesburg naar Kaapstad via kruger, Lesotho, Swaziland, panoramaroute blabla de hele mikmak. Echt helemaal fantastisch. Ik had best er 2x zo lang over willen doen, want nu moesten we vaak na 2 nachten weer verder.
Ik heb me toen wel laten inenten, Hep. A en B en malariapillen mee. Maar ik denk dat het niet echt nodig was eigenlijk. Ik had geen bijwerkingen van de inentingen en pillen dus better safe than sorry maar als ik wel bijwerkingen had gehad was ik er misschien wel mee gestopt.
Ik was daar trouwens in december en januari en dan is het daar zomer, echt aan te raden, heeeeerlijk!
Oh en wat betreft zo'n townshipbezoek, dat heb ik bewust niet gedaan. Ik heb er nog even over gedacht om te voet met een local een guided tour te doen maar ik vond het toch niet goed voelen. Toch een beetje een "aapjes kijken" gevoel.
Ik heb me toen wel laten inenten, Hep. A en B en malariapillen mee. Maar ik denk dat het niet echt nodig was eigenlijk. Ik had geen bijwerkingen van de inentingen en pillen dus better safe than sorry maar als ik wel bijwerkingen had gehad was ik er misschien wel mee gestopt.
Ik was daar trouwens in december en januari en dan is het daar zomer, echt aan te raden, heeeeerlijk!
Oh en wat betreft zo'n townshipbezoek, dat heb ik bewust niet gedaan. Ik heb er nog even over gedacht om te voet met een local een guided tour te doen maar ik vond het toch niet goed voelen. Toch een beetje een "aapjes kijken" gevoel.
Gast- Gast
En dan nog een vraagje... hoeveel denken jullie dat het allemaal kost ongeveer daar?
Eten bijvoorbeeld, voor een hele dag? Uitstapjes?
Eten bijvoorbeeld, voor een hele dag? Uitstapjes?
Daan87- Fluisteraar
Hmm ik heb dat toen allemaal bijgehouden maar ik weet het echt niet meer.
Het leven daar is op zich veel goedkoper, maar je kunt het ook zo duur maken als je zelf wilt. Uitstapjes waren ook goedkoper maar dat verschilde ook erg. Een safari (en dan niet een korte) of bijvoorbeeld een bezoekje aan robbeneiland zijn wat duurder (robbeneiland kost 200 rand, ongeveer 20 euro is dat). Ik geloof dat onze bootsafari 150 rand was (ik weet alleen niet meer of dat nou voor 1 of 2 personen was..) en we hebben ook nog een dag een gids gehad die iets van 100 rand kostte. Dat valt op zich allemaal reuze mee. Er zijn overal prima supermarkten te vinden, die zijn alleen wel wat duurder dan bijvoorbeeld fruit bij zo'n kraampje langs de weg.
Een boete voor te hard rijden kost trouwens geen drol zijn we achter gekomen haha en er valt ook nog wel over te onderhandelen.
Ik was volgens mij voor de hele maand incl vlucht en huur van de auto 3000 euro kwijt, dus dat valt best mee! Mijn vlucht was heel duur trouwens, beetje ongelukkig moment om te boeken.
Het leven daar is op zich veel goedkoper, maar je kunt het ook zo duur maken als je zelf wilt. Uitstapjes waren ook goedkoper maar dat verschilde ook erg. Een safari (en dan niet een korte) of bijvoorbeeld een bezoekje aan robbeneiland zijn wat duurder (robbeneiland kost 200 rand, ongeveer 20 euro is dat). Ik geloof dat onze bootsafari 150 rand was (ik weet alleen niet meer of dat nou voor 1 of 2 personen was..) en we hebben ook nog een dag een gids gehad die iets van 100 rand kostte. Dat valt op zich allemaal reuze mee. Er zijn overal prima supermarkten te vinden, die zijn alleen wel wat duurder dan bijvoorbeeld fruit bij zo'n kraampje langs de weg.
Een boete voor te hard rijden kost trouwens geen drol zijn we achter gekomen haha en er valt ook nog wel over te onderhandelen.
Ik was volgens mij voor de hele maand incl vlucht en huur van de auto 3000 euro kwijt, dus dat valt best mee! Mijn vlucht was heel duur trouwens, beetje ongelukkig moment om te boeken.
Gast- Gast
Goed om te weten ;-) We gaan een auto huren, haha
Daan87- Fluisteraar
Ik was ongeveer 6000 euro kwijt voor 6 maanden! Voor een tientje eet je een uitgebreid 3-gangen menu
Zit er zelf ook weer aan te denken om weer eens terug te gaan. Mis het nog steeds! (na 6 jaar)
Zit er zelf ook weer aan te denken om weer eens terug te gaan. Mis het nog steeds! (na 6 jaar)
Feline- Kletskop
- Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10
Zijn jullie ook naar een (wile) dierenopvang ofzo geweest?
'k lees dingen over 'cheetah walks' en 'hand in trunk' met een olifant..
'k lees dingen over 'cheetah walks' en 'hand in trunk' met een olifant..
Daan87- Fluisteraar
Soortgelijke onderwerpen
» Zuid Afrika trip
» Situatie Zuid-Thailand?
» Zuid-Afrika, regio Kaapstad: tips?
» maledive, zuid afrika of midden amerika?
» 6 maanden naar Afrika, iemand ervaring/tips!?
» Situatie Zuid-Thailand?
» Zuid-Afrika, regio Kaapstad: tips?
» maledive, zuid afrika of midden amerika?
» 6 maanden naar Afrika, iemand ervaring/tips!?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: