Heftig: 2 zelfmoorden
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Heftig: 2 zelfmoorden
e Radboud Universiteit in Nijmegen heeft maatregelen genomen, nadat recent kort na elkaar twee studenten zelfmoord pleegden. Hoofd studentenbegeleiding Carla van Wely denkt dat er mogelijk steeds meer studenten zullen komen met wie het niet goed gaat.
''Vanwege het bindend studieadvies en financiële druk.'' Dat zegt Van Wely donderdag op de internetpagina van de RU.
http://www.nu.nl/binnenland/2449539/universiteit-in-actie-twee-zelfdodingen.html
Wel even heftig nieuws, als dit werkelijk een gevolg is van BSA en maatregelen van de overheid! Waar gaat het dan heen me Nederland!
''Vanwege het bindend studieadvies en financiële druk.'' Dat zegt Van Wely donderdag op de internetpagina van de RU.
http://www.nu.nl/binnenland/2449539/universiteit-in-actie-twee-zelfdodingen.html
Wel even heftig nieuws, als dit werkelijk een gevolg is van BSA en maatregelen van de overheid! Waar gaat het dan heen me Nederland!
Gast- Gast
Re: Heftig: 2 zelfmoorden
Wow, dat is heftig inderdaad!
Ik studeer zelf ook aan de Radboud en ook op mijn faculteit zijn ze erg streng met de regeltjes, studieadviezen etc. Geloof mij, het is zwaar frustrerend. Niet dat ik zelf om die reden ooit aan zelfmoord zou denken, maar sommige mensen worden door al die dingen wel (geestelijk) tot waanzin gedreven denk ik..
Ik studeer zelf ook aan de Radboud en ook op mijn faculteit zijn ze erg streng met de regeltjes, studieadviezen etc. Geloof mij, het is zwaar frustrerend. Niet dat ik zelf om die reden ooit aan zelfmoord zou denken, maar sommige mensen worden door al die dingen wel (geestelijk) tot waanzin gedreven denk ik..
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10
De bezuinigingsmaatregelen die op het punt staan om doorgevoerd te worden lijken me nog veel meer impact hebben dan een bindend studieadvies, dus daar zouden ze dan misschien ook nog maar eens kritisch naar moeten kijken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Kom op zeg, als je zelfmoord pleegt, dan is er wel wat meer aan de hand dan een bindend studieadvies.
Gast- Gast
De druk wordt op deze manier wel hoog voor bepaalde mensen.
Wat te denken van andere maatregelen die de overheid wil nemen, bijvoorbeeld mbt zorgtoeslagen enzo!
Hier op de uni is de eis 40/60 punten in het eerste jaar en P in 2 jaar. Ik heb er geen last meer van, maar ik zie wel wat van mijn mentorkindjes struikelen!
Wat te denken van andere maatregelen die de overheid wil nemen, bijvoorbeeld mbt zorgtoeslagen enzo!
Hier op de uni is de eis 40/60 punten in het eerste jaar en P in 2 jaar. Ik heb er geen last meer van, maar ik zie wel wat van mijn mentorkindjes struikelen!
Gast- Gast
SunnyScience schreef:De druk wordt op deze manier wel hoog voor bepaalde mensen.
Binnen mijn opleiding is het 45/60 en 3 voorwaardelijke vakken. Dus ookal heb je dan 45 ECTS maar niet alle 3 die voorwaardelijke vakken, dan ben je alsnog de pineut. Een jaar studievertraging is dan het gevolg. Toelating tot de master is 170/180
Ik studeer hopelijk komende zomer af voor mijn bachelor, maar hik dus tegen die 3 voorwaardelijke vakken aan.
Een aangezien dit mijn 2e bachelor is, hik ik dus ook nog tegen de nieuwe wet aan van het instellingsgeld, wat bij het vasthangen op slechts 1 van deze 3 vakken (voor alledrie ook maar 2 tentamen kansen) al kan leiden tot een extra jaar collegegeld tussen de 6000-15000. Dus dat zijn ook wel dingen waar ik mij zorgen over maak...
Xanna- Prater
Ja ok, allemaal heel naar enzo, maar nog geen reden om jezelf van kant te maken. Ik vind dat er erg simplistisch over gesproken wordt in het bericht.
Gast- Gast
Het zal niet de hoofdreden zijn maar ik denk wel dat dit veel impact kan hebben op veel studenten.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Ik loop niet echt tegen problemen aan, naja ik mis een jaar stufi door "foute" studiekeuze. Dus moet 1 jaar zelf dokken, maar ik wil liever niet lenen.
Gast- Gast
+1
Maar wat ik niet snap is dat er binnen de universiteit sprake is van een extra druk bij de studenten, terwijl je op het HBO binnen 2 jaar je P moet halen. Is de druk voor deze studenten dan minder groot?
Maar wat ik niet snap is dat er binnen de universiteit sprake is van een extra druk bij de studenten, terwijl je op het HBO binnen 2 jaar je P moet halen. Is de druk voor deze studenten dan minder groot?
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
geen idee maar misschien zijn de eisen HBO/Uni soms wat anders. Daarbij zitten er natuurlijk ook soms mensen op de Uni die het niveau/werkwijze niet (aan)kunnen en beter af zouden zijn op lager niveau en dat dan wel goed halen.
Gast- Gast
silly-one schreef:+1
Je kunt deze 2 gevallen natuurlijk niet generaliseren naar de hele groep universitaire studenten. Ik denk dat de druk die jij benoemt, ook op het HBO wel voorkomt. Zoals iemand anders ook al opperde, er speelt natuurlijk veel meer voor je daadwerkelijk zelfmoord pleegt. Dat het nu toevallig gaat om 2 studenten van de Radboud is naar mijn idee meer toeval, dan universiteit gerelateerd.
Maar voor het punt van SS over het niveau is misschien inderdaad ook wel wat te zeggen.
Xanna- Prater
Hoeveel zelfmoorden worden gepleegd door studenten in Nederland per jaar?
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Soortgelijke onderwerpen
» Heftig..
» Heftig...
» Heftig waterglijbaantje...
» Hoe heftig vond jij je bevalling?
» Heftig verhaal vanavond bij ''Jong'' van de EO.
» Heftig...
» Heftig waterglijbaantje...
» Hoe heftig vond jij je bevalling?
» Heftig verhaal vanavond bij ''Jong'' van de EO.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: