Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

+11
Lejow
Slakje
Punk'd
SoGood
Blond
Antibes
Minx
Floor
Steep
Pompoen
Charles
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Charles wo 27 feb 2013 - 21:33

N.a.v. (ik zet het expres niet in de titel...goed van mij he) dingen en discussies die ik voornamelijk in de mama pijler lees vraag ik me af hoe jullie de volgende stelling zien.

Mensen slikken tegenwoordig klakkeloos medicijnen, voor elk kwaaltje is een naam en mensen hebben veel meer 'nieuwe' ziekten zoals obesitas, te hoog cholesterol en hart- en vaatziekten. Daar tegenover staat dat we steeds ongezonder eten, geen verstand meer hebben van voedingsmiddelen en gezond leven en op die manier wellicht veel kwalen onnodig met medicatie behandelen die hadden kunnen worden voorkomen door meer bewustzijn op het gebied van voeding, gezondheid en leefstijl.

Hoe leef jij op dit gebied en houd je je bezig met gezonde voeding en leefstijl?
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Pompoen wo 27 feb 2013 - 21:39

Bij mij is voeding eigenlijk het eerste waar ik naar kijk als ik me niet lekker voel. Het is ontzettend makkelijk om slecht te eten en veel moeilijker om gezond te eten. Je eet al snel te zout, te vet of te veel suiker en daarvan kun je allerlei gevolgen ondervinden.

Vooral suiker levert bij mij problemen op en daar kan ik ook echt verslaafd aan zijn, stoppen met suiker heeft al meerdere klachten doen verdwijnen en ik viel er 15 kilo mee af.

Ik denk wel dat het zo is dat door internet heel veel meer mensen medische informatie hebben, zichzelf diagnoses toeschrijven óf naar een dokter stappen als ze iets herkennen. Ik vind het op zich geen kwalijke zaak dat er voor elke kwaal een naam is en dat er massa's mensen rondlopen met een diagnose. Wel denk ik dat de samenleving steeds 'zieker' word, dat men steeds meer bezig is met ziek zijn, ook omdat gezond leven niet meer zo vanzelfsprekend is.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Steep wo 27 feb 2013 - 21:43

Ik slik liever geen medicatie en ik probeer inderdaad dan vooral door gezond eten mijn lichaam weer fit te krijgen. Mijn man staat er anders in en grijpt al snel naar de pcm. Ik vind dat niet nodig.
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 21:57

Ik ben nooit bij de dokter en ik slik nooit medicatie, ik ben alleen wel iets te zwaar, eet wel gezond en ik ben een jaar geleden weer begonnen met roken, na 7 jaar niet gerookt te je hebben, ben inmiddels alweer een stoppoging of 4 verder laughcry

Ik zie alleen niet zo goed dat er een nieuwe moraal zou zijn tav gezondheid. Volgens mij is er niet zoveel anders dan vroeger, alleen andere ziektes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Charles wo 27 feb 2013 - 22:00

Artemis schreef:Ik ben nooit bij de dokter en ik slik nooit medicatie, ik ben alleen wel iets te zwaar, eet wel gezond en ik ben een jaar geleden weer begonnen met roken, na 7 jaar niet gerookt te je hebben, ben inmiddels alweer een stoppoging of 4 verder laughcry

Ik zie alleen niet zo goed dat er een nieuwe moraal zou zijn tav gezondheid. Volgens mij is er niet zoveel anders dan vroeger, alleen andere ziektes.

Nou Artemis, als ik het goed heb gelezen in mijn geschiedenisboeken leefden we vroeger van noten, zaden, weinig vlees, groenten en fruit en bestond er nog geen grot waar je door kon lopen om fastfood te halen en ook geen winkeltjes waar je bontgekleurde snoepjes kon kopen die absoluut niet vanzelf die kleur hebben gekregen. Ook bestonden er geen sausjes waar je alleen water bij hoefde te gooien met allerlei E-nummers erin. Need I go on? Apart dat je dat niet weet.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 22:03

Ik geloof dat een slechte gezondheid zo goed als altijd te maken heeft met factoren buiten je lichaam, die dan ongewenst naar binnen komen. Daarom probeer ik zo min mogelijk medicijnen te slikken. Alleen wanneer mijn lichaam het zelf niet aan kan, zoals bv. een ontsteking (=antibiotica), slik ik een kuur. En als ik ongesteld moet worden, gebruik ik Ibuprofen om de dag een beetje door te kunnen komen.

Mijn goede voornemen is om, wanneer ik weer op mezelf woon, voor 90% biologische-, fairtrade- en gezonde/natuur/reform-producten te gaan kopen. De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. 281626781


Laatst aangepast door Rood op wo 27 feb 2013 - 22:05; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 22:04

Charles schreef:Nou Artemis, als ik het goed heb gelezen in mijn geschiedenisboeken leefden we vroeger van noten, zaden, weinig vlees, groenten en fruit en bestond er nog geen grot waar je door kon lopen om fastfood te halen en ook geen winkeltjes waar je bontgekleurde snoepjes kon kopen die absoluut niet vanzelf die kleur hebben gekregen. Ook bestonden er geen sausjes waar je alleen water bij hoefde te gooien met allerlei E-nummers erin.
lol!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 22:12

Ik probeer zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten en sausjes etc maak ik zelf ipv zakjes met E-nummers. Ik merk ook dat als ik dat gewoon netjes doe dat ik me veel beter voel, niet moe en ongezond. Maarja, een zak chips is wel lekker en een koekje bij de koffie af en toe ook. Zolang het bij mij niet doorslaat en ik me goed voel maak ik me daar niet druk om.

Bij de huisarts kom ik eigenlijk te weinig, want ik denk altijd dat het vanzelf wel over gaat na een nachtje goed slapen en gezonder eten. Sinds ik daardoor met een zware longontsteking liep let ik wel iets beter op mijn lijf, maar 9 van de 10x gaat het ook echt vanzelf over als ik oplet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 22:36

Dat heeft toch niets met moraal te maken? Maar met ontwikkeling van allerlei anderen dingen, je geeft nergens aan wat de moraal toen en nu is, je hebt het alleen over andere omstandigheden. Dom dat je dat niet weet.


Betekenis ' moraal '
Je hebt gezocht op het woord: moraal.

mo·raal (de; v(m))
1
de leer van de plichten en deugden; zedenleer
2
zedenles; strekking: de moraal van de fabel
3
beginselen, principes: een man zonder moraal
4
(sport) zelfvertrouwen, moreel



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast wo 27 feb 2013 - 22:47

Ik probeer heel erg op mijn voeding te letten, ik gebruik weinig tot geen pakjes. Misschien moet ik wat vaker fruit eten, maar ik eet wel genoeg groente.
Ik slik wel medicatie omdat ik alleen maar meer het dal in gleed, ik denk ook als ik alleen was geweest zonder kinderen dat ik het niet gedaan zou hebben, maar ik kan nu eenmaal in de slechte periodes niet alleen maar in bed blijven liggen.
Ik vind persoonlijk wel dat er snel medicatie wordt voorgeschreven voornamelijk bij kinderen, ik ken zoveel kinderen die Ritalin of Concerta slikken en in sommige gevallen vraag ik me echt af, waarom nu al? En waarom probeer je als ouders niet eerst voeding aan te passen ipv maar meteen vol te proppen met medicijnen. Ik heb het idee dat het de normaalste zaak van de wereld begint te worden dat je maar medicijnen gaat slikken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Floor wo 27 feb 2013 - 23:12

-


Laatst aangepast door Floor op do 28 feb 2013 - 2:25; in totaal 1 keer bewerkt
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Charles do 28 feb 2013 - 1:00

Je hoeft me niet uit te leggen wat moraal betekent hoor. Maar bedankt voor je uitleg, het bevestigt namelijk mijn vraag. Zal het even anders voor je formuleren zodat je het misschien beter begrijpt: wat zijn jouw principes ten aanzien van het gebruik van medicatie, voedingsmiddelen en leefstijl in combinatie met de hedendaagse eet- en leefgewoonten. Dit in tegenstelling tot hoe vroeger gegeten en geleefd werd.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast do 28 feb 2013 - 1:06

Zorg dan gewoon dat je vraag klopt, want in je op noem je 'vroeger'' helemaal niet'. Daarbij: wil je nu weten wat onze moraal is tav voeding en gezondheid, of wil je een gesprek over of wij denken dat de huidige moraal tav gezondheid en voeding is veranderd tov de moraal die men vroeger had en welke oorzaken dat heeft?

Daarbij heb je het over een stelling, maar er staat geen stelling, alleen een verhaaltje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Charles do 28 feb 2013 - 1:07

Ik zal er in de toekomst op letten dat ik mijn vragen hier SMART formuleer, ok?
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast do 28 feb 2013 - 1:25

Smart is weer iets heel anders, wil ik ook wel even uitleggen, dat gaat om het formuleren van doelen. Niet om het openen van een topic.

Joh, en het is jouw feestje hoor, en het is nog best een interessant onderwerp ook, maar als je je op zo onduidelijk formuleert is het niet duidelijk waar men antwoord op moet geven. Nu krijg je alleen een lijstje met antwoorden waarin iedereen opsomt of ze vaak naar de dokter gaat, maar er wordt niet gesproken over moraal. Ook prima,maar ik kreeg de indruk dat je een andere bedoeling had.

En wat ben je buitengewoon pissig en kort af vandaag. Zit je niet lekker in je vel? :nopompom:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Minx do 28 feb 2013 - 1:39

Ik merk dat ik de laatste twee jaar heel erg veranderd ben in mijn kijk op gezonde voeding. Ik denk ook dat de media een behoorlijk grote invloed heeft. Gelukkig hoor je nu steeds vaker dat de voeding gezond moet zijn en waar je op moet letten.

Ik weet dat ik qua gezondheid op het moment zeer slecht bezig ben. Als ik klaar ben wil ik ook bewust een gezond patroon aan leren met veel groentes en fruit. En meer noten en zaden. Juist ook omdat daar heel veel goede voedingsstoffen in zitten. Zelfs een paracetamol slik ik liever niet. Het enige wat ik slik is de pil en zelfs daar twijfel ik over op het moment. Ik stel medicijnen het liefst zo lang mogelijk uit.

Ik kan dan ook niet wachten tot ik het geld heb voor een eigen huisje. Zodat ik kan eten zoals ik wil.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Antibes do 28 feb 2013 - 1:57

Pfff, rel van niks weer dit zeg.. popcorn thumbdown
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast do 28 feb 2013 - 2:00

Antibes schreef:Pfff, rel van niks weer dit zeg.. popcorn thumbdown

Gooi er zelf wat in! Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Blond do 28 feb 2013 - 2:23

Het is ook de tijdsgeest denk ik. Toen ik op de basisschool zat waren kinderen "gewoon" druk en konden ze niet tegen teveel kleurstoffen. Tegenwoordig stappen ouders eerder naar een pedagoog die er naar kijkt, en eventueel een diagnose voor het één of ander kan stellen. Die mogelijkheden zijn er nu, en omdat je er zoveel over leest/hoort is de drempel veel lager om ook daadwerkelijk een arts te bezoeken. En als er wordt gediagnosticeerd dat een kind ADHD heeft, en hij krijgt Ritalin voorgeschreven, denk ik dat veel ouders denken dat, dat dan de beste oplossing is en beginnen met die medicatie.

Wat betreft voeding denk ik zeker dat veel groenten en fruit eten, regelmatig bewegen en veel water drinken meehelpen aan een goede gezondheid. Sinds ik elke dag minimaal 2 stuks fruit eet, en minimaal 200 gram groenten heb ik bijvoorbeeld nauwelijks last meer van puistjes.
Als ik dan kijk naar mijn moeder, die heeft serieus altijd wel wat (dan weer rugpijn, pijn aan de knieën, pijn aan haar pols, etc), dan zou ze gewoon meer moeten bewegen om alle spieren sterker te maken. Maar als je het al een prestatie vindt om op een zonnige dag 10 minuten te fietsen, dan maak je je spieren natuurlijk nooit sterker. Mijn moeder grijpt op liever naar die rotzooi als diclofenac.

De vervanger van mijn huisarts is trouwens helemaal niet makkelijk met medicatie. Toen ik vorig jaar met RSI-achtige klachten bij haar zat adviseerde ze me om met de andere arm te gaan 'muizen' en regelmatig wat anders te gaan doen (zoals prullenbakken legen, etc).
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast do 28 feb 2013 - 4:28

Hé Charles en Artemis, in mijn beleving vinden jullie elkaar aardig, omdat ik jullie ook aardig vind. What up with that? scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Minx do 28 feb 2013 - 4:29

Wat ik trouwens wel heel irritant vind ik heel hard roepen dat je ontzettend gezond leeft maar ondertussen het niet doet. Iemand die ik ken heeft daar nogal een handje van en dan ook nog eens afgeven op haar schoonzus. Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste en ook vooral niet begrijpen waar alle klachten vandaan komen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Blond do 28 feb 2013 - 4:41

Minx schreef:Wat ik trouwens wel heel irritant vind ik heel hard roepen dat je ontzettend gezond leeft maar ondertussen het niet doet. Iemand die ik ken heeft daar nogal een handje van en dan ook nog eens afgeven op haar schoonzus. Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste en ook vooral niet begrijpen waar alle klachten vandaan komen.

Ik denk dat die mensen ook niet weten wat "gezond" is. Mijn moeder zei laatst: "Ja, maar Beef Shanghai (zo'n wereldgerecht van Knorr) is heel gezond" en mijn vader: "Ja, inderdaad heel gezond!". Ze vinden het dan gezond omdat er een bak van 250 gram tauge door zit en 1 prei.

Niet dus. Ze hebben er echt geen idee van.

Net als het nichtje van een vriendin van mij. Die maakt dan taco's ofzo, en die vind het dan heel gezond want er zit wel 1 (!) paprika in en een blikje mais. Als ze voor 4 personen kookt..
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  SoGood do 28 feb 2013 - 4:52

Ik geloof dat ik door ben geslagen in het gezond zijn, dat is ook niet gezond.

Het verbaast me trouwens ook hoe gemakkelijk mensen soms omgaan met hun lichaam en vooral de onwetendheid over voeding enzo.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gast do 28 feb 2013 - 4:53

Rood schreef:Hé Charles en Artemis, in mijn beleving vinden jullie elkaar aardig, omdat ik jullie ook aardig vind. What up with that? scratch
ik vind Charles niet niet aardig hoor smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  SoGood do 28 feb 2013 - 4:54

Oja, dat zegt mijn moeder ook altijd om me gerust te stellen als ik daar eet gezien mijn gezondheidsobsessie. "Ja maar friet is ook best gezond hoor, gewoon gebakken in de zonnebloemolie en die kroket is ook niet zo erg. En we eten er toch sla bij?" Super lief van d'r maar ja.. Helemaal achterlijk ben ik nog steeds niet. De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. 394967
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid. Empty Re: De moraal tegenwoordig t.a.v. gezondheid.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum