Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

''De jeugd van tegenwoordig...''

+9
Jeanette
Schaapke
smooch
TNMN
Bolleke
Toet
Sweety
tayce
VeryCherry
13 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 22:53

Nou voel ik me soms echt al een ouderwetse muts hoor (ik ben pas 22) en ik heb er een hekel aan als mensen bepaalde dingen over één kam scheren, maar ik verbaas me soms echt over ''de jeugd van tegenwoordig''.
Een aantal voorbeelden;
Mijn leerlingen die elkaar lopen te trappen/duwen/slaan en vervolgens een grote b*k hebben als ik er wat van zeg, leerlingen die meteen beginnen te schreeuwen en waar niet fatsoenlijk tegen/met te praten valt. Een leerlinge die nota bene van school opgehaald moet worden door haar vader omdat de invalster haar niet meer aankan (ze kon straffen wat ze wilde, het maakte haar niks uit en ze schold de invalster uit voor van alles en nog wat).
Woorden zoals bijvoorbeeld k*nker die te pas en te onpas gebruikt worden, zonder dat jongeren stilstaan bij de betekenis ervan.
Jonge groepen allochtonen die hier bij de busbaan voor ons huis met z'n 20-en rondhangen, lopen te voetballen, rondscheuren op hun scooters, het bushokje vernielen en hier tot diep in de nacht blijven staan.
Jongeren die niet opstaan voor ouderen in de bus bijvoorbeeld, ook zo ergerlijk.

Dan vraag ik me soms af; waar gaat het héén?! Krijgen die kinderen vanuit huis geen normen, waarden en opvoeding mee?! En hoe heeft het dan zo ver kunnen komen? Ik krijg soms ouders in mijn klassen die van mening zijn dat het de zaak van de school is om dit soort dingen op te lossen... Daar denk ik toch wel anders over. De school heeft er wat mij betreft wel een aandeel in, maar de kern van de opvoeding ligt toch echt bij de ouders...
Waar is de tijd gebleven dat je als leraar al het aanzien in de wereld had en dat kinderen gewoon deden wat hen gezegd werd in plaats van dat scholen nu bewaking hebben rondlopen omdat het anders uit de hand kan lopen? Hoe kan het dat je je als vrouw niet meer veilig voelt in je eigen buurt?

Nogmaals, ik heb een hekel aan alles over één kam scheren; er zijn genoeg jongeren die zich wel goed gedragen en daar kan de rest wat mij betreft een voorbeeld aan nemen... En misschien pik ik nu ook de extremen eruit hoor, maar ben ik de enige die er zo over denkt? Wat vinden jullie? En aan wie ligt het dan; Aan de jongeren zelf? Hun ouders? De school?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  VeryCherry wo 24 nov 2010 - 22:55

Oh nee hoor, je bent echt niet de enige die er zo over denkt. Bij de supermarkt irriteer ik me mateloos aan die jongeren die daar tijdens de pauzes de boel komen trashen en maar doen en laten wat ze willen. Ik voel me dan ook echt ontzettend bejaard, ben pas 24... Maar mijn leven staat sowieso mijlenver van een puberleven af. Dat stond het al toen ik zelf een puber was omdat ik zo jong moeder ben geworden.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:05

Precies ja, ook zo'n voorbeeld! Ze denken maar dat de hele wereld van hen is en als je er wat van zegt krijg je een grote b*k terug.
Ik heb me in mijn puberteit ook nooit zo gedragen... Ik was natuurlijk wel eens lastig en deed wel eens dingen stiekem, maar ik heb nooit met mijn zakken chips en blikken drinken tot 3 uur 's nachts in een bushalte gezeten. Dat lieten mijn ouders echt niet toe hoor! Ik stond altijd netjes op in de bus voor oudere mensen. En een grote mond tegen een leraar? Ik zou niet durven...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  VeryCherry wo 24 nov 2010 - 23:06

Nja, ik heb ook wel is bij een speeltuintje gehangen hoor, maar ik gooide niks op de grond en ging ook niks kapot maken. Ik bedoel, als je daar rustig zit te kletsen heb ik er echt geen moeite mee.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  tayce wo 24 nov 2010 - 23:09

Mijn moeder is ook docente op een middelbare school en als ik haar verhalen soms hoor. Echt erg. Ze is mentor van een klas met 20 leerlingen en er blijven er nu al 18 van zitten!!! Het boeit de jongeren volgens mij echt allemaal niet. Maar het ligt ook zeker bij de ouders!!!
tayce
tayce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 63
Punten : 68
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  VeryCherry wo 24 nov 2010 - 23:11

Ja, ik druk mijn zoontje elke keer op zijn hart dat hij me moet beloven om zich over 8 jaar niet zo te gedragen, ik hoop dat ik hem aan die belofte kan houden Wink
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Sweety wo 24 nov 2010 - 23:17

Ik ben dan zelf 25 maar ik erger me ook aan die jongeren hoor. Ik erger me ook aan het feit dat ze zo makkelijk denken over werk. Dan gaan ze werken maar doen niks! Als ze maar aanwezig zijn, maar wel het geld aan het eind van de maand willen hebben. Je moet gewoon gaan werken met je luie donder.
Ik heb er ook een hekel aan dat ze niet opstaan voor ouderen. En een grote mond hebben..
Zelf vind ik dat de ouders daarin moeten optreden. Zodra ze op school zijn vind ik dat het de "taak" is van de leraren en daarna van de ouders. Op school zijn het andere dingen dan als ze buiten op straat lopen.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:18

Dat hoop ik ook voor je, Cherrielola, maar ik ben echt van mening dat dit ook grotendeels bij de ouders ligt. En ik neem niet aan dat jij het oké gaat vinden als jouw zoontje zich zo gaat gedragen. Ik bedoel, het interesseert de jongeren allemaal niet zo veel, maar de ouders ook niet!

En inderdaad, als ze ergens rondhangen bij een speeltuin of bushokje, daar heb ik geen probleem mee. Maar maak niet zo'n herrie, laat de boel heel en ruim je zooi weer op... Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:19

De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:21

_Donnaa schreef:De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Ja, maar als jouw kind doordeweeks om drie uur 's nachts nog niet thuis is, ga je toch wel vraagtekens plaatsen mag ik toch aannemen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:23

Sannanas schreef:
_Donnaa schreef:De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Ja, maar als jouw kind doordeweeks om drie uur 's nachts nog niet thuis is, ga je toch wel vraagtekens plaatsen mag ik toch aannemen?

En daar hebben die kinderen weer dikke schijt aan.. Sommige zijn nou eenmaal onhandelbaar.. Dan kan je proberen op te voeden wat je wilt, maar als ze je keihard in je gezicht uitlachen, wat doe je dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:25

gelukkig zijn dat maar bepaalde groepen. Ik herken mijn 15-jarige broertje, 15-jarig zwagertje en 12-jarig schoonzusje totaal niet in jullie verhalen. En denken jullie werkelijk dat het vroeger allemaal anders was? Als ik verhalen hoor over hoe mijn ouders vroeger waren, denk ik dat zij geen haar beter waren. Mijn vader was ook zo'n opgeschoten ventje op een puch, leren jasje aan, 2 keer op de mavo blijven zitten terwijl hij makkelijk havo kon en uiteindelijk de LTS niet heeft afgemaakt..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:33

Dromertje schreef:gelukkig zijn dat maar bepaalde groepen.

Maar het gebeurd wel veel in die groepen.. Ze heeft het zelf al over extreme gevallen, maar dat is gewoon hoe het gaat bij sommige (of zelfs veel uit zo`n groep?).. En wat kan je dan nog doen als ouders?..
Ik ben ook een draak van een puber geweest, dus ik weet precies hoe het gaat/kan gaan..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  VeryCherry wo 24 nov 2010 - 23:38

Nee, ik zit daar echt wel bovenop, want ik wil absoluut geen trailer trash kind hoor.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast wo 24 nov 2010 - 23:54

_Donnaa schreef:
Sannanas schreef:
_Donnaa schreef:De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Ja, maar als jouw kind doordeweeks om drie uur 's nachts nog niet thuis is, ga je toch wel vraagtekens plaatsen mag ik toch aannemen?

En daar hebben die kinderen weer dikke schijt aan.. Sommige zijn nou eenmaal onhandelbaar.. Dan kan je proberen op te voeden wat je wilt, maar als ze je keihard in je gezicht uitlachen, wat doe je dan?
Zo 1 was ik Embarassed
Ik was op de basisschool wel 'normaal'. Thuis was ik wel flink stout. Toen ik van de basisschool af kwam ging het helemaal mis. ik was echt een k*tkind 1e klas. Niet luisteren, grote mond. Ik ging heel ver om de leraren het bloed onder hun nagels vandaan te halen. Mijn moeder kon straffen wat ze wilde ik luisterde toch niet. En ook gewoon echt niet.

Reden: Gebrek aan opvoeding en een thuis situatie die niet geschikt is voor kinderen.

Ik vind dus dat de wortels van vervelende kinderen grotendeels thuis liggen. Er zullen uitzonderingen zijn hoor. Maar vanaf baby af aan krijg je normen en waarden mee van je ouders. En ik denk dat als het daar niet goed gaat, er meer kans is op vervelende jongeren.
De taak van school vind ik dat ze het goed in de gaten houden en bij steeds terugkerende problemen met de ouders overleggen hoe je ermee om moet gaan en of de ouders wel eens op de hoogte zijn van het gedrag. Het de leraar moet het gedrag op school corrigeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:10

Dat heeft grotendeels met de individualisering van de maatschappij te maken denk ik. Vroeger ging het in onze maatschappij veel meer om groepsdruk, dat zie je in landen als China nu nog heel erg bijvoorbeeld. Aan de ene kant vind ik het een goede ontwikkeling dat de maatschappij individualiseert, aan de andere kant het heeft het natuurlijk ook zijn consequenties. De maatschappij heeft heel lang een instelling van 'zoek het maar uit' gehad. Gelukkig begint dat tij weer wat te keren..

Daarnaast zie ik het zelf eigenlijk heel weinig tot niet, maar ik denk ook wel dat het verschil maakt in welke regio je woont. En ik denk ook zeker niet dat het 'vroeger'' zoveel beter was. Als je toen niet luisterde kreeg je met de stok op je vingers. Zal dat echt zoveel beter zijn? Dat is niet stil zijn om het respect, dat is stil zijn omdat je anders op je lazer krijgt. Dat zorgt ervoor dat je je niet optimaal kan ontwikkelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:12

_Donnaa schreef:
Dromertje schreef:gelukkig zijn dat maar bepaalde groepen.

Maar het gebeurd wel veel in die groepen.. Ze heeft het zelf al over extreme gevallen, maar dat is gewoon hoe het gaat bij sommige (of zelfs veel uit zo`n groep?).. En wat kan je dan nog doen als ouders?..
Ik ben ook een draak van een puber geweest, dus ik weet precies hoe het gaat/kan gaan..

Maar is dat ook niet de basis die de ouders zelf mee geven? Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar veel is ook te wijten aan de opvoeding denk ik. Alles mag, alles kan. En op zich is dat wel goed, maar niet als je dat te veel uitrekt. Kinderen hebben baat bij regels, hun hersenen en bewustzijn zijn nog niet zo volgroeid dat ze zonder die regels kunnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  tayce do 25 nov 2010 - 0:13

ik denk dat het ook te maken heeft met dat de grens verder weg ligt tegenwoordig.
tayce
tayce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 63
Punten : 68
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:21

Liva schreef:
_Donnaa schreef:
Dromertje schreef:gelukkig zijn dat maar bepaalde groepen.

Maar het gebeurd wel veel in die groepen.. Ze heeft het zelf al over extreme gevallen, maar dat is gewoon hoe het gaat bij sommige (of zelfs veel uit zo`n groep?).. En wat kan je dan nog doen als ouders?..
Ik ben ook een draak van een puber geweest, dus ik weet precies hoe het gaat/kan gaan..

Maar is dat ook niet de basis die de ouders zelf mee geven? Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar veel is ook te wijten aan de opvoeding denk ik. Alles mag, alles kan. En op zich is dat wel goed, maar niet als je dat te veel uitrekt. Kinderen hebben baat bij regels, hun hersenen en bewustzijn zijn nog niet zo volgroeid dat ze zonder die regels kunnen.

[i]Ja, dat denk ik ook wel.. Ik betrek het nu denk ik teveel op m`n eigen situatie.. Mijn ouders hebben 4 kinderen precies hetzelfde opgevoed, maar ik ben toevallig zo`n draakje die de verkeerde kant uit ging en dat ligt echt niet aan hen. Maar bij veel zal dat inderdaad wel het geval zijn.. Ik kan me dat nooit zo voorstellen, maar het moet wel, want meestal volg je toch het 'voorbeeld' zeg maar..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:23

_Donnaa schreef:
Liva schreef:
_Donnaa schreef:
Dromertje schreef:gelukkig zijn dat maar bepaalde groepen.

Maar het gebeurd wel veel in die groepen.. Ze heeft het zelf al over extreme gevallen, maar dat is gewoon hoe het gaat bij sommige (of zelfs veel uit zo`n groep?).. En wat kan je dan nog doen als ouders?..
Ik ben ook een draak van een puber geweest, dus ik weet precies hoe het gaat/kan gaan..

Maar is dat ook niet de basis die de ouders zelf mee geven? Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar veel is ook te wijten aan de opvoeding denk ik. Alles mag, alles kan. En op zich is dat wel goed, maar niet als je dat te veel uitrekt. Kinderen hebben baat bij regels, hun hersenen en bewustzijn zijn nog niet zo volgroeid dat ze zonder die regels kunnen.

[i]Ja, dat denk ik ook wel.. Ik betrek het nu denk ik teveel op m`n eigen situatie.. Mijn ouders hebben 4 kinderen precies hetzelfde opgevoed, maar ik ben toevallig zo`n draakje die de verkeerde kant uit ging en dat ligt echt niet aan hen. Maar bij veel zal dat inderdaad wel het geval zijn.. Ik kan me dat nooit zo voorstellen, maar het moet wel, want meestal volg je toch het 'voorbeeld' zeg maar..

het zal vast een combinatie van zijn. Het rebelse, het uit willen proberen en kijken hoe ver je kunt gaan moet ook in het kind zitten. Daarnaast zal de opvoeding ook een hele grote rol spelen, ik denk dat deze twee dingen elkaar kunnen versterken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Toet do 25 nov 2010 - 0:38

Sannanas schreef:
_Donnaa schreef:De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Ja, maar als jouw kind doordeweeks om drie uur 's nachts nog niet thuis is, ga je toch wel vraagtekens plaatsen mag ik toch aannemen?

Hoe strenger je hierop bent als ouder, hoe erger het word.
Toen ik een jaar of 13/14 was hadden we hier ergens een 'keet' daar zaten we dan met onze vrienden in.
Ik ging altijd samen op de fiets met mijn buurmeisje en wij moesten dan bijvoorbeeld om 1 uur thuis zijn (in het weekend.) Een ander meisje moest om 11 uur thuis zijn.. en wat denk je dat ze deed?! Die ging om 11 uur naar huis, ging haar ouders weltruste zeggen en klom vervolgens weer via het raam naar buiten om weer terug te gaan. Dát is pas erg, daar heb je als ouder geen zicht op.. maar je maakt het er eigelijk wel zelf na.

Ik ben zelf ook pas 20 en kan me ook wel eens ergeren aan jongeren en dan vooral allochtonen jongeren, begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen racist. Maar die zijn vaak echt asociaal..
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:43

toetje_ schreef:
Sannanas schreef:
_Donnaa schreef:De meeste ouders weten niet eens hoe hun kinderen zich buiten huis gedragen..

Ja, maar als jouw kind doordeweeks om drie uur 's nachts nog niet thuis is, ga je toch wel vraagtekens plaatsen mag ik toch aannemen?

Hoe strenger je hierop bent als ouder, hoe erger het word.
Toen ik een jaar of 13/14 was hadden we hier ergens een 'keet' daar zaten we dan met onze vrienden in.
Ik ging altijd samen op de fiets met mijn buurmeisje en wij moesten dan bijvoorbeeld om 1 uur thuis zijn (in het weekend.) Een ander meisje moest om 11 uur thuis zijn.. en wat denk je dat ze deed?! Die ging om 11 uur naar huis, ging haar ouders weltruste zeggen en klom vervolgens weer via het raam naar buiten om weer terug te gaan. Dát is pas erg, daar heb je als ouder geen zicht op.. maar je maakt het er eigelijk wel zelf na.Ik ben zelf ook pas 20 en kan me ook wel eens ergeren aan jongeren en dan vooral allochtonen jongeren, begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen racist. Maar die zijn vaak echt asociaal..

dat vind ik niet. Dat je het als ouder het er zelf naar maakt. Er zijn ook genoeg jongeren die wél netjes thuis blijven.
Ik vind wel dat het grootste gedeelte bij de ouders en hun opvoeding ligt. Maar het is niet gelijk zo dat een ouder het er zelf naar maakt omdat ze streng zijn. Een kind hoort gewoon te luisteren en zal ook echt wel ondeugende dingen uithalen. Of de ouders nou streng zijn of niet. Het ligt ook wel aan het kind zelf.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:46

''Een kind hoort gewoon te luisteren''. Sorry, maar vind je het raar dat ik van die opmerking echt de kriebels krijg? We hebben het hier over jongvolwassenen toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 0:50

Liva schreef:''Een kind hoort gewoon te luisteren''. Sorry, maar vind je het raar dat ik van die opmerking echt de kriebels krijg? We hebben het hier over jongvolwassenen toch?

Ik vind dat als je thuis woont en je bent een jaar of 18 je ook nog best moet luisteren naar de regels van je ouders. Jij niet dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gast do 25 nov 2010 - 1:01

Gekje schreef:
Liva schreef:''Een kind hoort gewoon te luisteren''. Sorry, maar vind je het raar dat ik van die opmerking echt de kriebels krijg? We hebben het hier over jongvolwassenen toch?

Ik vind dat als je thuis woont en je bent een jaar of 18 je ook nog best moet luisteren naar de regels van je ouders. Jij niet dan?

Ik zou dat in overleg doen met mijn kinderen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

''De jeugd van tegenwoordig...'' Empty Re: ''De jeugd van tegenwoordig...''

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum