Met welke leeftijd zelf zitten
+27
Snoopy
Wennes
Star007
Fearie
Earane
Ayla
Aimee
Sanne
Tania
Liadan
jena
Sea of Trees
Puggle
_Femme
loesje
Caroow
PapillonRose
-Ieniemienie-
Annemie
Jasmine
Parel
SarahKey
Floor
Happydobby
strawberry
Thunder
Lejow
31 plaatsers
Pagina 2 van 4
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Met welke leeftijd zelf zitten
Tussen 6 en 9 maanden kunnen kinderen meestal zitten (als in: je zet ze neer en ze zitten een beetje stabiel). Op deze leeftijd kun je ze dus ook in bv zitje op fiets vervoeren of in triptrapstoel zetten (want daarvoor moeten ze 'officieel' zelf goed kunnen blijven zitten).
Zelf gaan zitten vanuit liggen komt later. Vaak zie je het begin daarvan ontstaan als kinderen aan het kruipen zijn (dus niet tijgeren). Vanuit daar is het het gemakkelijkst om zelf te gaan zitten (benen staan in kruipstand en voetjes worden onder billen geschoven). Ik weet niet of hier net zo'n 'criterium' voor is als voor andere ontwikkelingsmijlpalen, maar ik zou dus zeggen: tussen kruipen en lopen in, dus zo rond de 9- 12 maanden.
Zelf gaan zitten vanuit liggen komt later. Vaak zie je het begin daarvan ontstaan als kinderen aan het kruipen zijn (dus niet tijgeren). Vanuit daar is het het gemakkelijkst om zelf te gaan zitten (benen staan in kruipstand en voetjes worden onder billen geschoven). Ik weet niet of hier net zo'n 'criterium' voor is als voor andere ontwikkelingsmijlpalen, maar ik zou dus zeggen: tussen kruipen en lopen in, dus zo rond de 9- 12 maanden.
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10
Dit laatste is absoluut niet waar, kinderen mogen pas in een fietszitje als ze zélf van lig naar zit gaan. Ruggetjes van kinderen die geforceerd in de stilstand gezet worden zijn namelijk niet in staat om de schokken van de hobbels in de weg op te vangen. Niet alleen stoepranden en drempels, maar ook klinkerweg-hobbeltjes enzo.jena schreef:Tussen 6 en 9 maanden kunnen kinderen meestal zitten (als in: je zet ze neer en ze zitten een beetje stabiel). Op deze leeftijd kun je ze dus ook in bv zitje op fiets vervoeren of in triptrapstoel zetten (want daarvoor moeten ze 'officieel' zelf goed kunnen blijven zitten).
Gast- Gast
Op mijn werk hetzelfde.Lennox schreef:Of ik heb suuuuuupertrage kinderen op m'n werk, of ieder kind is hier op t forum gewoon verschrikkelijk snel, want ik heb eigenlijk zelden baby's op de groep die met 9 maanden al van lig naar zit kunnen, laat staan met 6,5. Bij de meeste kindjes die ik gehad heb begon dat ergens rond een maand of 11. Los zitten natuurlijk wel veel eerder.
Mijn oudste was 11 maanden toen ze zelf ging zitten, de jongste was 9 of 10 maanden (weet ik niet meer precies en heb even geen zin om het op te zoeken).
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Die van mij zat wel zelfstandig met 7 maanden. Maar goed, het is ook maar een richtlijn natuurlijk.Lennox schreef:Of ik heb suuuuuupertrage kinderen op m'n werk, of ieder kind is hier op t forum gewoon verschrikkelijk snel, want ik heb eigenlijk zelden baby's op de groep die met 9 maanden al van lig naar zit kunnen, laat staan met 6,5. Bij de meeste kindjes die ik gehad heb begon dat ergens rond een maand of 11. Los zitten natuurlijk wel veel eerder.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Klopt.Lennox schreef:Dit laatste is absoluut niet waar, kinderen mogen pas in een fietszitje als ze zélf van lig naar zit gaan. Ruggetjes van kinderen die geforceerd in de stilstand gezet worden zijn namelijk niet in staat om de schokken van de hobbels in de weg op te vangen. Niet alleen stoepranden en drempels, maar ook klinkerweg-hobbeltjes enzo.jena schreef:Tussen 6 en 9 maanden kunnen kinderen meestal zitten (als in: je zet ze neer en ze zitten een beetje stabiel). Op deze leeftijd kun je ze dus ook in bv zitje op fiets vervoeren of in triptrapstoel zetten (want daarvoor moeten ze 'officieel' zelf goed kunnen blijven zitten).
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Sea of Trees schreef:Klopt.Lennox schreef:Dit laatste is absoluut niet waar, kinderen mogen pas in een fietszitje als ze zélf van lig naar zit gaan. Ruggetjes van kinderen die geforceerd in de stilstand gezet worden zijn namelijk niet in staat om de schokken van de hobbels in de weg op te vangen. Niet alleen stoepranden en drempels, maar ook klinkerweg-hobbeltjes enzo.jena schreef:Tussen 6 en 9 maanden kunnen kinderen meestal zitten (als in: je zet ze neer en ze zitten een beetje stabiel). Op deze leeftijd kun je ze dus ook in bv zitje op fiets vervoeren of in triptrapstoel zetten (want daarvoor moeten ze 'officieel' zelf goed kunnen blijven zitten).
Goed dat ik dat weet, ik dacht ook dat het mocht als ze een (minstens) een kwartier zelfstandig konden zitten.
Nog maar even wachten dus tot ze zelfstandig kan gaan zitten.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Ik bedoelde natuurlijk 'geforceerd in zitstand'. Leuk, zo'n iPad, maar autocorrect maakt er soms mooie dingen van
Gast- Gast
J. ging rond een jaar zelf zitten, marr hij wilde nooit zitten dus was bij toeval dat ik het toen een keer zag.
M. was bijna 7 maanden geloof ik.
M. was bijna 7 maanden geloof ik.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
H. was 10 maanden. Het kan maar zo zijn dat ze het binnenkort ineens kan, Lejow. H. is in vier weken tijd gaan zitten, kruipen en staan, en ook van staan terug naar zit. Het kan heel snel gaan opeens.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Sea of Trees schreef:Klopt.Lennox schreef:Dit laatste is absoluut niet waar, kinderen mogen pas in een fietszitje als ze zélf van lig naar zit gaan. Ruggetjes van kinderen die geforceerd in de stilstand gezet worden zijn namelijk niet in staat om de schokken van de hobbels in de weg op te vangen. Niet alleen stoepranden en drempels, maar ook klinkerweg-hobbeltjes enzo.jena schreef:Tussen 6 en 9 maanden kunnen kinderen meestal zitten (als in: je zet ze neer en ze zitten een beetje stabiel). Op deze leeftijd kun je ze dus ook in bv zitje op fiets vervoeren of in triptrapstoel zetten (want daarvoor moeten ze 'officieel' zelf goed kunnen blijven zitten).
Menen jullie dit nou? Ik dacht echt dat een kind in een fietsstoeltje mocht als hij/ zij gewoon zelf los kon zitten.... Sorry voor de foute info dan! Potverdorie zeg, 10 jaar op een KDV gewerkt en ben blijkbaar altijd fout voorgelicht
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Sanne schreef:H. was 10 maanden. Het kan maar zo zijn dat ze het binnenkort ineens kan, Lejow. H. is in vier weken tijd gaan zitten, kruipen en staan, en ook van staan terug naar zit. Het kan heel snel gaan opeens.
Inderdaad. Wij dachten dat A. enorm lui uitgevallen was maar die is ook als een speer gegaan. Met zijn verjaardag liep hij langs de meubels en een paar weken later aan de hand en de dag daarna had hij daar genoeg van en ging zelf aan de wandel. Hij loopt nu zo'n 3-4 weken los. Terwijl we dat van hem echt nog niet hadden verwacht.
En met 6½ maand is hij gaan tijgeren en vlak voor zijn verjaardag begon hij ineens te kruipen. Dat hadden we ookn iet meer echt verwacht.
Gast- Gast
Je hebt idd hele snelle kinderen en kinderen die het allemaal wel best vinden. S kon met 7 maanden echt zelf gaan zitten vanuit ligstand. Ik heb er een filmpje van. (op dat filmpje gaat hij bijna zitten, paar dagen later lukte het hem helemaal) Ik vind 11 maanden best laat als ik naar mijn eigen kind kijk dan. En niet dat ik hem ophemel, want niet alles doet hij snel, zoals lopen.Lennox schreef:Of ik heb suuuuuupertrage kinderen op m'n werk, of ieder kind is hier op t forum gewoon verschrikkelijk snel, want ik heb eigenlijk zelden baby's op de groep die met 9 maanden al van lig naar zit kunnen, laat staan met 6,5. Bij de meeste kindjes die ik gehad heb begon dat ergens rond een maand of 11. Los zitten natuurlijk wel veel eerder.
Het kan idd heel snel gaan. S heeft toen ook in 1 maand tijd heel veel geleerd. Al stond hij daarna maanden stil qua ontwikkeling en toen groeide hij weer harder. Na zijn verjaardag kan hij opeens traplopen en hij begint nu los te lopen. Zal hij straks wel weer stil staan en dan gaat hij qua groei weer vooruit. (of spraak al verwacht ik dat nog lang niet)Sanne schreef:H. was 10 maanden. Het kan maar zo zijn dat ze het binnenkort ineens kan, Lejow. H. is in vier weken tijd gaan zitten, kruipen en staan, en ook van staan terug naar zit. Het kan heel snel gaan opeens.
Jena, heb jij 10 jaar op een kinderdagverblijf gewerkt zonder diploma? Ook niet een vergelijkbare opleiding gedaan? Ik vind dat best raar eigenlijk. Ik ga er namelijk vanuit dat alle leidsters op een kinderdagverblijf een pedagogische opleiding hebben gedaan. Op het kinderdagverblijf van H. mogen stagiaires niet eens een leidster vervangen, ze zijn echt extra op de groep. Ik zou het niet zo fijn vinden als er iemand jaren zonder gerichte opleiding blijkt te werken.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
De ontwikkeling kan heel snel gaan ineens.
Mijn dochter is dus heel rap vind ik, ze is nog net geen 11 maanden en loopt al overal langs en achter de loopwagen, ze klimt zelfs al op de bank en stoelen.
Toen ze zelf ging zitten was ze nog net geen 7 maanden. Zelfs met t krijgen van tanden en kiezen is ze snel, ze heeft al acht tanden en twee kiezen door!
Mijn zoon was eerst wat trager, die rolde pas goed met ruim 6 maanden en ging zelf zitten met bijna 10 maanden, maar met 13 maanden liep hij al goed los.
Mijn dochter is dus heel rap vind ik, ze is nog net geen 11 maanden en loopt al overal langs en achter de loopwagen, ze klimt zelfs al op de bank en stoelen.
Toen ze zelf ging zitten was ze nog net geen 7 maanden. Zelfs met t krijgen van tanden en kiezen is ze snel, ze heeft al acht tanden en twee kiezen door!
Mijn zoon was eerst wat trager, die rolde pas goed met ruim 6 maanden en ging zelf zitten met bijna 10 maanden, maar met 13 maanden liep hij al goed los.
Gast- Gast
Maak je je zorgen, Lejow? Want dan zou ik gewoon morgen even het CB/kinderarts bellen en deze vraag voorleggen.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
SarahKey schreef:Het kan idd heel snel gaan. S heeft toen ook in 1 maand tijd heel veel geleerd. Al stond hij daarna maanden stil qua ontwikkeling en toen groeide hij weer harder. Na zijn verjaardag kan hij opeens traplopen en hij begint nu los te lopen. Zal hij straks wel weer stil staan en dan gaat hij qua groei weer vooruit. (of spraak al verwacht ik dat nog lang niet)Sanne schreef:H. was 10 maanden. Het kan maar zo zijn dat ze het binnenkort ineens kan, Lejow. H. is in vier weken tijd gaan zitten, kruipen en staan, en ook van staan terug naar zit. Het kan heel snel gaan opeens.
Ja B heeft de afgelopen maand in een week of twee tijd in haar handjes leren klappen, 'hoera' leren doen en leren tijgeren!
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Bedankt femme!
Maar is dat zitten als in je zet haar neer en ze blijft zitten, of zitten als in ze gaat zelf van lig naar zit?
Je hebt gelijk het gaat hier om zitten als je haar neer zet, niet dat ze zelfstandig kan gaan zitten. Daar kan ik niks over vinden zo gauw..
_Femme- Prater
- Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Hier was ze 11 maanden toen ze zelf ging zitten, en met 12 maanden liep ze langs de bank, kastjes ed en deed ze alles wat daar tussen zit. Dus zelf gaan zitten, staan, terug gaan zitten en liggen. Afgelopen donderdag is ze goed los gaan lopen, en ze is nu dus 16,5 maand. Ik dacht dat ze op tijd was, niet extreem laat.
Ik dacht ook dat het gemiddelde 12 maanden was, maar dat ligt dus iets lager.
Ik dacht ook dat het gemiddelde 12 maanden was, maar dat ligt dus iets lager.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Aimee schreef:Maak je je zorgen, Lejow? Want dan zou ik gewoon morgen even het CB/kinderarts bellen en deze vraag voorleggen.
Nou... een klein beetje misschien
Ik wilde morgen gaan wegen bij het CB, dus misschien gelijk maar eens vragen anders!
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Aimee schreef:Maak je je zorgen, Lejow? Want dan zou ik gewoon morgen even het CB/kinderarts bellen en deze vraag voorleggen.
Nou... een klein beetje misschien
Ik wilde morgen gaan wegen bij het CB, dus misschien gelijk maar eens vragen anders!
Ik snap het wel hoor, met B haar achtergrond. Als een 'normaal' kindje zich wat langzamer ontwikkeld maken moeders zich al zorgen, bij jou blijft altijd de vroeggeboorte in je achterhoofd.
En als je er toch al heen gaat, zou ik het idd gewoon vragen!
(trouwens, niet dat ik denk dat je reden hebt om je zorgen te maken he! Ik denk alleen dat wij hier allemaal wel kunnen zeggen dat jantje, pietje, henkie etc. met 10, 12 of 18 maanden konden gaan zitten, maar dat het jou meer geruststeld om antwoord te krijgen van een professional)
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
A. is 11 maanden en kan nog niet zelf gaan zitten vanuit lig. Ze kan alleen nog maar tijgeren, de luilak
Earane- Prater
- Aantal berichten : 780
Punten : 813
Sorry Lejow, maar is écht niet laat. Niet als je naar haar echte leeftijd kijkt, niet als je naar haar gecorrigeerde leeftijd kijkt. Ze ontwikkelt zich toch, ze ligt toch niet meer als een guppie van 3 mnd dom om zich heen te kijken? Het kan zoals al gezegd is, ineens heel snel gaan. Vertrouw op je dochter.
Hoe zit het met haar spraakontwikkeling dan? Elena kletst de oren van je kop, maakt al zinnen van 2 woordjes, die is daar weer snel mee.
Hoe zit het met haar spraakontwikkeling dan? Elena kletst de oren van je kop, maakt al zinnen van 2 woordjes, die is daar weer snel mee.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Bij D duurde het ook wel ff, volgens mij was ie 11 maand. Hij tijgerde, kroop en klom al omhoog voordat ie door had dat hij ook kon zitten.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» zelfstandig zitten/ zelf gaan zitten.
» tot welke leeftijd in campingbedje?
» vanaf wanneer kon jouw kindje goed zelf zitten?
» Op welke leeftijd...
» Tot welke leeftijd
» tot welke leeftijd in campingbedje?
» vanaf wanneer kon jouw kindje goed zelf zitten?
» Op welke leeftijd...
» Tot welke leeftijd
Pagina 2 van 4
Permissies van dit forum: