Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

WW aangevraagd, hoe nu verder?

+5
M@niek
JD
Rovine
Linda
ShallY
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

WW aangevraagd, hoe nu verder? Empty WW aangevraagd, hoe nu verder?

Bericht  ShallY ma 18 feb 2013 - 8:18

Ik heb een ww aangevraagd omdat mijn contract wegens rechtswege niet verlengd werd.
Zoals het er nu naar uitziet kan ik na 3 maanden en 1 dag weer terug, wat ik absoluut ook ga doen want had het er enorm naar mijn zin.

Nu heb ik gezien op de website van het uwv dat mijn aanvraag in behandeling is en als mijn aanvraag goedgekeurd wordt, ik in maart mijn eerste uitbetaling krijg. Ik weet dat als je in de ww zit, 4x per maand moet solliciteren maar gaat dat nu al in omdat ik nu al thuis zit, of vanaf het moment dat ik een uitbetaling heb gehad?

Ik heb tot nu toe nog helemaal niks gehoord of gehad van uwv en weet eigenlijk ook helemaal niet hoe dit in zijn werk gaat. Ik neem aan dat ik hierover nog uitleg krijg of zal ik het zelf moeten uitzoeken?

ShallY
Prater
Prater

Aantal berichten : 1225
Punten : 1499
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

WW aangevraagd, hoe nu verder? Empty Re: WW aangevraagd, hoe nu verder?

Bericht  Gast ma 18 feb 2013 - 8:36

Ik zou gewoon lekker nu gaan solliciteren. Je kunt over drie maanden terug naar je oude werk, maar komt er iets beters en leukers op je pad, dan kun je daar alsnog voor gaan. Verder krijg je informatie van het UWV wanneer je eerste uitbetaling gaat zijn. Je kunt eventueel nog bellen om te vragen of je gegevens zijn binnen gekomen. Vaak duurt het vanaf dat moment nog een week of 6 voordat alles rond is en je vierwekelijks je ww krijgt.

Je sollicitaties kun je bijhouden in je online werkmap, maar daar ga je allemaal van het UWV uit nog veel meer informatie over krijgen. Verder gewoon bellen met vragen. Mijn vriend zit nu vanaf september in de ww en hij heeft vrij intensief contact met het UWV. Liever een vraag teveel dan te weinig.

Gast
Gast

Bericht  Linda ma 18 feb 2013 - 8:39

Online in je werkmap krijg je al vrij snel bericht van het UWV. Mijn man had dar geloof ik 1 a 2 dagen na het aanvragen al. Daar staan alle rechten en plichten in.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Rovine ma 18 feb 2013 - 8:41

Je krijgt vanzelf een uitnodiging voor een gesprek met je werkcoach.

Een paar jaar geleden ontving ik ook WW en ben toen naar de coach gegaan met de aanbiedingen die ik al had liggen (word vaak zelf benaderd). Toen hoefde ik die 4 sollicitaties niet te doen, omdat er al genoeg in gang gezet was. Je kunt daar waarschijnlijk ook laten zien dat je weer iets hebt over 3 maanden. Wellicht dat ze er dan ook soepeler mee omgaan.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  JD ma 18 feb 2013 - 13:23

mijn ervaring met het UWV is niet goed, veel dingen lopen niet zoals ze horen.
Zo heb ik nooit een gesprek met mijn werkcoach gehad.
Pas toen ik een baan had gevonden en mijn uitkering dus stop wilde zetten, kreeg ik 1 week voor het einde van mijn WW een uitnodiging voor een gesprek. Ik moest op die afspraak komen, ook al begon ik een week later bij mijn nieuwe baan. Het gesprek was namelijk bedoelt om mij voor die ene week nog aan het werk te krijgen.....erg vaag.....
confused

Ik zou inderdaad gewoon lekker gaan solliciteren, en je gaan inschrijven bij uitzendbureaus.
Let wel op dat je je verplichte sollicitatie-activiteiten doorgeeft via je online werkmap. Ik was dit 1x vergeten en mijn uitkering werd meteen verlaagd....
En al het bewijs van je sollicitaties bewaren (reacties,bevestigingen etc)

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  M@niek ma 18 feb 2013 - 23:43

Mijn man wist al dat hij een nieuwe baan had (zat 3 maanden tussen) en hoefde van zijn werkcoach niet te solliciteren. Hij had het contract al getekend dus er was bewijs dat hij echt een andere baan had.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met het uwv. Ik werkte 8uur in de week naast mijn ww. Tijdens het solliciteren kreeg ik een baan aangeboden ik hoefde de overbrugging (1 maand ofzo) ook niet meer te solliciteren.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  ShallY di 19 feb 2013 - 4:59

Gisteren kon ik niet in mijn werkmap komen van het uwv maar dat is nu gelukt.
Ik zal alles eens door gaan lezen en weer speuren naar vacatures.

Hoe werkt dat solliciteren trouwens? Gewoon zoals ik gewend ben,via de post verzenden?
En hoe moet ik dat laten weten aan het uwv? Alleen de naam van het bedrijf is voldoende of moeten ze mijn hele brief zien?

ShallY
Prater
Prater

Bericht  JD di 19 feb 2013 - 5:21

In je werkmap kun je je sollicitatieactiviteiten doorgeven, gewoon online dus. Vaak hoef je alleen aan te geven wat voor activiteit het precies is (brief sturen, 1e gesprek, 2e gesprek, inschrijving bij uitzendbureau, bellen voor werk etc) en de naam van een contactpersoon op te geven.
Wel is het raadzaam om je brieven en reacties te bewaren, ook al hoef je die nu niet te laten zien, het kan goed zijn dat ze er alsnog om vragen (en dat kunnen ze zelf nog jaren later doen).

Inschrijven bij een uitzendbureau telt dus ook al als sollicitatie-activiteit. Aangezien je 4 sollicitatie-activiteiten per maand (dacht ik?) moet doen, is het ook al genoeg als je je bij 4 uitzendbureaus inschrijft.
Reageren op vacatures op internet (werk.nl) telt ook, en verder inderdaad gewoon brieven sturen.

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  ShallY di 19 feb 2013 - 5:37

Oké!

Sorry maar heb eigenlijk nog een vraagje..

Ik denk dat er best wel wat mensen met een ww, soms solliciteren vanwege de plicht om te solliciteren en niet zozeer omdat ze die baan willen.
Wat als je toch wordt uitgenodigd, moet je op gesprek en deze baan ook aannemen of mag je weigeren?

@ Janedoe: hoe ben jij eigenlijk aan je werk/leren plaats gekomen? En bevalt het?

ShallY
Prater
Prater

Bericht  Gast di 19 feb 2013 - 7:33

Ik zou gewoon naar de gesprekken gaan. Ik ben altijd bang met die beloftes dat je over drie maanden terug mag komen, dat je plek dan ineens vergeven is of dat je plek ineens is wegbezuinigd ofzo. Ik zou daar persoonlijk niet teveel op durven vertrouwen, zeker niet nu met deze crisis. Kan het wel, dan ben je over drie maanden sowieso zeker van werk, en zo niet dan heb je in elk geval alvast gesolliciteerd.

Gast
Gast

Bericht  JD di 19 feb 2013 - 12:18

Eens met Lennox.

@Shally, veel mensen met een uitkering solliciteren inderdaad om het solliciteren. Ik had dus ook sollicitatieplicht, zelfs in de paar weken voordat ik met mijn BBL opleiding ging beginnen. ik heb toen ook op rare dingen gesolliciteerd waarvoor ik toch nooit aangenomen zou worden....

Ik heb gewoon een informatiepakket over opleidingen aangevraagd bij de organisatie waar ik nu dus voor werk. Ik las dat de opleiding n februari en september begon, en heb me toen aangemeld voor februari, en werd vrij makkelijk aangenomen.
ik vind het heerlijk om eindelijk weer aan de slag te zijn, voel me eindelijk weer nuttig. Sja het nadeel t.o.v. een volledige normale baan is het leerlingensalaris.... maar ja, veel avonden en weekenden werken en even 3 jaar doorbijten...
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  ixis di 19 feb 2013 - 21:11

JaneDoe schreef:Inschrijven bij een uitzendbureau telt dus ook al als sollicitatie-activiteit. Aangezien je 4 sollicitatie-activiteiten per maand (dacht ik?) moet doen, is het ook al genoeg als je je bij 4 uitzendbureaus inschrijft.

Dit klopt niet. Tijdens mijn voorlichtingsbijeenkomst over de rechten en plichten tijdens ww werd gezegd dat inschrijven bij een uitzendbureau als 1 activiteit werd gezien. Dus inschrijven bij 4 uitzendbureaus kon je ook maar als 1 activiteit opgeven.

Die informatiebijeenkomst zou je ook nog moeten krijgen TO
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  silly-one di 19 feb 2013 - 22:00

Ik vind het uwv raar. Iedereen heeft sollicitatieplicht, behalve de mensen uit de onderwijs groep. Ik heb maar 3 maanden sollicitatieplicht gehad en nu niet meer. Het staat niet meer in mijn werkmap o.i.d. Plus de maanden dat ik sollicitatieplicht had, heb ik die bijna niet voldaan. Ik werkte er namelijk bij. Misschien dat ik vanmiddag even binnenstap bij het werkbedrijf om te zien wat ze hebben hangen.

Daarnaast zijn sollicitatieactiviteiten heel breed. Het kan zijn een brief sturen, maar bellen om het zinvol is om te solliciteren is ook al een activiteit.

Verder om op de openingspost aan te haken. Normaal krijg je binnen een paar dagen een brief met allerlei gegevens die je moet opsturen, zoals laatste loonstrook etc. In die brief zit ook wat meer informatie als ik mij goed herinner.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097

Bericht  JD di 19 feb 2013 - 22:08

ixis schreef:
JaneDoe schreef:Inschrijven bij een uitzendbureau telt dus ook al als sollicitatie-activiteit. Aangezien je 4 sollicitatie-activiteiten per maand (dacht ik?) moet doen, is het ook al genoeg als je je bij 4 uitzendbureaus inschrijft.

Dit klopt niet. Tijdens mijn voorlichtingsbijeenkomst over de rechten en plichten tijdens ww werd gezegd dat inschrijven bij een uitzendbureau als 1 activiteit werd gezien. Dus inschrijven bij 4 uitzendbureaus kon je ook maar als 1 activiteit opgeven.

Die informatiebijeenkomst zou je ook nog moeten krijgen TO

Dat is dan overal verschillend. Ik heb het als aparte activiteit doorgegeven en dat was prima.
Zelfs het uitzendbureau bellen of er werk is telt al als activiteit.
Die sollicitatieplicht klinkt streng,maar de controle erop is ontzettend slecht
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  ShallY di 19 feb 2013 - 22:10

@Silly One: die brief heb ik dus niet gehad en een collega van mij wel. Dus toen ik dat wist van die collega heb ik direct het uwv opgebeld en die man (wat een erg onvriendelijke vent was) vertelde dat ik geen brief kreeg. Ze gingen proberen zoveel mogelijk dingen op te vragen en anders zou ik alsnog een brief krijgen.

Ik heb verder ook nog geen uitnodiging gehad voor een informatiebijeenkomst.

Het zal allemaal wel, ik ga gewoon voldoen aan die 4 sollicitaties in de maand en dan zie ik het wel.

@ Janedoe: Op banen solliciteren waarvan je wist dat je het niet ging worden, deed je dat via een uitgebreide brief?
Ik kan me er even geen voorstelling van maken hoe 'makkelijk' je dat zou kunnen doen?

ShallY
Prater
Prater

Bericht  JD di 19 feb 2013 - 22:16

Het is niet zo dat ik vanaf oktober maar wat heb aangeklooid met die sollicitaties hoor smile Alleen de laatste paar weken,omdat ik dus al werk had.
Ik had vaak een standaardbrief die ik dan elke keer maar een klein beetje hoefde aan te passen. En ik solliciteerde vaak via websites als werk.nl,waar je dan alleen een cv of korte motivatie mee hoefde te sturen.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 19 feb 2013 - 22:44

Mijn vriend hoefde pas na 2,5 maand een keer op gesprek te komen bij het UWV. Toen kreeg hij te horen dat hij niet zoveel moest solliciteren, want dan was de teleurstelling steeds zo groot?
Hij solliciteerde niet om zijn uitkering te behouden maar om weer aan het werk te komen.

Tegenwoordig zou ik er ook niet vanuit gaan dat je ergens na 3 maanden weer terug kunt komen. Ik zie te vaak dat een bedrijf zich niet aan die belofte kan houden en dat mensen daar toch op gerekend hadden en dus niet actief hebben gesolliciteerd.

Gast
Gast

Bericht  ShallY wo 20 feb 2013 - 0:07

Ik moet ook zeker in mijn achterhoofd onthouden dat er een kans is dat ik niet terug kan komen maar ik ken mijn bazin goed, collega's en de situatie erom heen, dus eigenlijk hebben ik wel veel hoop. Natuurlijk ga ik wel gewoon netjes solliciteren. En misschien vind ik inderdaad iets wat me leuker lijkt en iets wat dichterbij is.

@ Janedoe: zo bedoelde ik het ook niet hoor, sorry!

ShallY
Prater
Prater

Bericht  ixis wo 20 feb 2013 - 1:17

Shally, als je inzit over solliciteren op functies die je niet ziet zitten, je kunt ook gewoon open sollicitaties sturen en alleen gericht solliciteren op vacatures voor functies die je wel ziet zitten. In welke branche zoek je? Zijn daar op dit moment vacatures in te vinden?
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  ShallY do 21 feb 2013 - 1:02

Ik kom uit de kinderopvang. Verder heb ik een SPH diploma maar daar kan ik niks mee omdat ik geen ervaring heb. Volgens mij wordt mijn brief gelijk aan de kant gelegd als ze zien dat ik geen ervaring heb. Ik pak op het moment gewoon alles aan hoor. Heb ook al gesolliciteerd voor huishoudelijk medewerker, activiteitenbegeleiding vind ik leuk en heb ik een diploma voor, alleen de ervaring ontbreekt.
In de gehandicaptenzorg lijkt me ook leuk, heb daar al wel ervaring in maar dat was niet zo positief...echt heel zwaar, en agressie. Maar ja, je kan moeilijk in je brief zetten dat je daar niet mee wil werken.

ShallY
Prater
Prater

Bericht  Punk'd do 21 feb 2013 - 2:06

Maar willen ze je geen onbepaald contact geven? Omdat je er even 3 maanden uit moet? (zodat ze weer opnieuw kunnen beginnen met 3 losse contacten).

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Bericht  ShallY do 21 feb 2013 - 2:31

Is dat niet hetzelfde als vast contract?

Ik snap je vraag niet helemaal, sorry.

ShallY
Prater
Prater

Bericht  Rovine do 21 feb 2013 - 3:30

Dat is hetzelfde ja.

Vind dat altijd nogal een nare manier van zakendoen. Na 3 jaar weet je onderhand wel wat iemand waard is. Waarom dan zo de wet even ontduiken? Zo kweek je niet echt loyaliteit. Als werkgever laat je zo zien dat je iemand alsnog zo kan lozen binnen een jaar.
Ik zou denk ik wel serieus sollicteren. Wellicht loop je "per ongeluk" tegen iets leukers aan.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Bericht  Punk'd do 21 feb 2013 - 3:40

Dat bedoel ik inderdaad Rovine.

Als dat de reden is vindt ik dat ze echt over je heen lopen. Jij hebt gewoon recht op een vast contact. Ik zou er heel wat voor terug vragen als ze mij terug zouden willen. Jij kent het bedrijf, de gang van zaken, de regels etc. Ze weten wat ze aan jou hebben. Dan mag daar in mijn ogen ook wel wat tegen over staan.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Bericht  Rovine do 21 feb 2013 - 4:00

Wellicht is die werkgever wel in de positie mensen zo te behandelen omdat hij de mensen voor het uitzoeken heeft. Maar dan nog krijg ik er een vervelend gevoel bij. Want als je mensen zo behandelt denk ik niet dat je de beste mensen binnenshuis houdt. Bovendien geeft het echt zo'n uitstraling dat het verboden is zwanger of ziek te worden.
Als je nu bij een ander zou beginnen, begin je ook weer bij 0 qua contracten. Maar daar heb je wellicht wel een kans dat er op een gegeven moment iets vasts uitrolt.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: