Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis samen kopen of op 1 inkomen?

+22
Rush
Coco
Laced
Fiwen
*Lookie*
Snoes
Aziraphale
Lejow
Schaapke
Katrien
Annie24
Ooh La La!
Luce
Zonnetje
Dennenappel
Joli86
Star007
Highway
Ella
Linda
Lonely Goatherd
Pruim
26 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Lonely Goatherd do 14 feb 2013 - 2:57

Linda schreef:Misschien een brutale vraag hoor. Maar hebben jullie dan zulke goedverdienende mannen of goedkope huizen?
Hier was het echt onmogelijk om de hypotheek op 1 inkomen te krijgen. Terwijl we niet een vreselijk hoge hypotheek hebben, 233000 uit m'n hoofd.
In ons geval een 'goedkoop' huis (ik vind het nog steeds een enorm bedrag, maar in vergelijking met de randstad zal het wel niet zoveel voorstellen), 230000 hadden we echt niet kunnen betalen op zijn inkomen. En we hebben ook nog eens allebei studieschuld waarop je veel harder wordt genaaid dan ik in eerste instantie had gedacht.
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Linda do 14 feb 2013 - 3:14

Luce schreef:
Linda schreef:Misschien een brutale vraag hoor. Maar hebben jullie dan zulke goedverdienende mannen of goedkope huizen?
Hier was het echt onmogelijk om de hypotheek op 1 inkomen te krijgen. Terwijl we niet een vreselijk hoge hypotheek hebben, 233000 uit m'n hoofd.

Maar dat is geen lage hypotheek toch?

Ik kan me voorstellen dat als je man een beetje goed verdient, je wellicht een huis kan kopen van rond de 180.00 euro op 1 inkomen. Al weet ik niet of dat tegenwoordig ook nog kan. Maar een paar jaar geleden?


Niet laag nee, maar ook niet extreem hoog. Voor veel goedkoper had het niet gekund hier.

Coco, tja riskant.... Als het niet anders kan, dan heb je weinig keus...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Zonnetje do 14 feb 2013 - 3:19

Inderdaad, dat vraag ik me ook altijd af. Hier kun je voor 150.000/160.000 euro echt geen huis kopen waar je met een gezin kunt wonen of je moet het voor een ton verbouwen.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Gast do 14 feb 2013 - 3:22

Goedkoopste huis is in dit dorp 195.000 euro (zeer sterk verouderd), dan twee voor 239.000 euro (ook allebei zeer verouderd) en dan één voor 269.000, één voor 295.000 en de rest boven de 3 ton. Hier zou het dus niet te doen zijn om op één (modaal) inkomen te kopen.


Laatst aangepast door Rejoy. op do 14 feb 2013 - 3:24; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Lonely Goatherd do 14 feb 2013 - 3:24

Rejoy. schreef:Goedkoopste huis is in dit dorp 195.000 euro (zeer sterk verouderd), dan twee voor 239.000 euro en dan één voor 269.000, één voor 295.000 en de rest boven de 3 ton. Hier zou het dus niet te doen zijn om op één (modaal) inkomen te kopen.
Gewoon rijtjeshuizen? Ouch. Waar wij straks heen verhuizen beginnen die op 110.000 (80m2 in wijken waar je echt niet wil wonen) tot 300.000 ongeveer (150m2 in de nieuwste wijken van een paar jaar oud). Ja en nog wel duurder als je naar jaren '20 woningen gaat kijken, maar dat is nou niet bepaald een eerste levensbehoefte.Wink


Laatst aangepast door Lonely Goatherd op do 14 feb 2013 - 3:30; in totaal 2 keer bewerkt
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Linda do 14 feb 2013 - 3:25

Rejoy, even uit nieuwsgierigheid. Waren jullie nou heel veel minder kwijt door zelf te bouwen? Jouw man heeft veel gedaan toch?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Gast do 14 feb 2013 - 3:25

Lonely Goatherd schreef:
Rejoy. schreef:Goedkoopste huis is in dit dorp 195.000 euro (zeer sterk verouderd), dan twee voor 239.000 euro en dan één voor 269.000, één voor 295.000 en de rest boven de 3 ton. Hier zou het dus niet te doen zijn om op één (modaal) inkomen te kopen.
Gewoon rijtjeshuizen? Ouch.

Hier staat maar enkele rijtjeshuizen, in totaal een woning of tien denk ik, de rest is 2 onder 1 kap of vrijstaand. Op dit moment staat er geen rijtjeswoning te koop hier

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Pruim do 14 feb 2013 - 3:26

Mijn vriend heeft 4 jaar terug onze woning alleen kunnen kopen voor 256.000 euro. Nu kunnen we met z'n tweeen dat bedrag lenen. Hier zijn de huizen best duur. Voor een simpele rijtjeswoning betaal je hier minimaal 225.000 euro.

Pruim
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 160
Punten : 178
Registratiedatum : 14-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Gast do 14 feb 2013 - 3:27

Linda schreef:Rejoy, even uit nieuwsgierigheid. Waren jullie nou heel veel minder kwijt door zelf te bouwen? Jouw man heeft veel gedaan toch?

mijn man heeft wel heeft de verbouwing wel deels betaald gekregen hoor, hij heeft een deel wel op zijn bedrijf gedaan, omdat de verbouwing te groot was om er alleen in de avonduren/weekenden mee bezig te gaan. We waren wel relatief goedkoop uit, omdat wij de materialen gunstig konden aanschaffen natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Rush do 14 feb 2013 - 3:29

Goedkoopste rijtjeswoning in mijn (oude) woonplaats op Funda is €122.500. Wij willen vrijstaand en buiten een dorp wonen en dan lopen de prijzen hier wel hard op.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Pitufo do 14 feb 2013 - 3:39

Als wij op één salaris hadden moeten kopen, hadden we maximaal 150.000 euro te besteden gehad. Je zal er heus wel iets voor vinden, maar het zal dan klein of oud zijn. Wij hebben 't huis dus op twee salarissen gekocht, maar zitten wel ruim onder het maximum dat we volgens de bank hadden kunnen lenen op basis van onze salarissen.
Pitufo
Pitufo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Coco do 14 feb 2013 - 3:58

Gaan jullie weg uit D. Lonely? Jullie zijn vanuit Brabant toen daar naartoe verhuisd toch? Gaan jullie terug?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  ellibre do 14 feb 2013 - 4:04

Volgens de proefberekening van de Hypotheker zouden wij op 2 inkomens €437.294,- kunnen lenen, en op 1 inkomen €204.537,-. Onze bruto jaarinkomens zijn nagenoeg gelijk, dus ik vind het wel opvallend dat we op beide inkomens ruim 2x zoveel kunnen krijgen.

Een hypotheek van €204.537,- zou volgens diezelfde site neerkomen op een huis met een koopsom van €194.500. Er staan in deze wijk 200 woningen te koop op funda, waarvan slechts 13 met een vraagprijs van €194.500 of minder. De grootste van deze 13 woningen is een appartement van 58m². Dat gaat hem niet worden Laughing
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Femmem do 14 feb 2013 - 4:36

Wij zijn nu bezig met een huis te kopen. Ik studeer nog, dus alleen op het inkomen van mijn man.
We kunnen maximaal €254.000 lenen. Dus ja, mijn man verdient eigenlijk gewoon heel veel.

Het huis komt op beide namen te staan en de levensverzekering is zo gekozen dat de een er nog kan blijven wonen als de ander overlijdt.
Femmem
Femmem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 241
Registratiedatum : 24-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Fiwen do 14 feb 2013 - 4:55

***


Laatst aangepast door Fiwen op do 14 feb 2013 - 19:19; in totaal 1 keer bewerkt
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Star007 do 14 feb 2013 - 5:18

Coco schreef:Vinden jullie het geen groot risico om op 2 inkomens een hypotheek te nemen? Lijkt mij vrij riskant, zeker in deze tijden.
Wat moeten we anders? Huren ( sociale huurwoning) kunnen we niet , verdienen we 'te veel' voor en particulier huren is gewoonweg belachelijk duur.
Enige optie is dus een huis kopen op beide inkomens, want met 1 inkomen kunnen we een lage hypotheek aan.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Luce do 14 feb 2013 - 5:29

Rejoy. schreef:Goedkoopste huis is in dit dorp 195.000 euro (zeer sterk verouderd), dan twee voor 239.000 euro (ook allebei zeer verouderd) en dan één voor 269.000, één voor 295.000 en de rest boven de 3 ton. Hier zou het dus niet te doen zijn om op één (modaal) inkomen te kopen.

Ja, duh. Kijk waar je woont Laughing
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Luce do 14 feb 2013 - 5:34

Coco schreef:Vinden jullie het geen groot risico om op 2 inkomens een hypotheek te nemen? Lijkt mij vrij riskant, zeker in deze tijden.

Ik neem aan dat je ook het nieuws volgt wat betreft de huizenmarkt? smile Je kunt alleen vrijwel geen hypotheek meer krijgen voor een normale woning. Of je moet heel goed verdienen.

Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Schaapke do 14 feb 2013 - 5:35

Femmem schreef:Wij zijn nu bezig met een huis te kopen. Ik studeer nog, dus alleen op het inkomen van mijn man.
We kunnen maximaal €254.000 lenen. Dus ja, mijn man verdient eigenlijk gewoon heel veel.

Het huis komt op beide namen te staan en de levensverzekering is zo gekozen dat de een er nog kan blijven wonen als de ander overlijdt.

Bij ons precies zo!

Schaapke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  minoessepoes vr 15 feb 2013 - 1:21

Wij hebben inderdaad ook ons appartement gekocht op twee inkomens, met 1 inkomen kwamen we net niet aan genoeg, maar we kunnen het wel betalen van 1 inkomen en ook nog eten en de overige vaste lasten betalen, dan houden we geen geld meer over voor leuke dingen, maar het kan wel als overbrugging als 1 van ons zonder werk komt te zitten.

Wij hebben ook nog een deel eigen geld in het appartement zitten, we hebben maar een hypotheek van ongeveer 4/5de deel van de waarde van het appartement. Daarnaast hebben we ieder een levensverzekering die de helft van de hypotheek uitkeert. Wat overblijft kunnen wij alle twee makkelijk betalen, mocht 1 van ons wegvallen. Door het eigen geld zijn we er niet heel erg bang voor dat er een hypotheekschuld overblijft als we het appartement ooit willen verkopen (hopelijk trekt de woningmarkt de komende jaren weer aan en zal hier sowieso nooit sprake van zijn). En we hebben gekocht met NHG, dus dat is natuurlijk ook nog een extra ingebouwde veiligheid.

Wij wonen in Amsterdam, particulier huren is gewoon echt heel erg duur (alles wat wij zagen was rond de 1200euro per maand). We hebben nu een appartement gekocht van zo'n 84 m2, in stadsdeel Oost (dus absoluut niet het duurste stukje Amsterdam en ook absoluut geen vrijstaande villa) en zijn straks zo'n 250.000 euro verder met keuken e.d.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Gast vr 15 feb 2013 - 1:35

Pruim schreef:Hebben jullie een huis samen gekocht of je man (of jijzelf) alleen?

En voor de meiden die het samen hebben gekocht. Hoe hebben jullie het geregeld als een van jullie komt te overlijden?
Wij hebben het op 1,5 salaris gekocht, want we zijn niet aan onze max gaan zitten. Betekent nog steeds dat het huis verkocht moet worden wanneer de relatie zou eindigen, want ik kan het wel betalen alleen, maar dan hou ik vrij weinig over per maand.
Wij hebben een overlijdingsverzekering afgesloten, dus mocht 1 van ons 2 overlijden kan de ander daar blijven wonen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Ooh La La! ma 18 feb 2013 - 2:43

minoessepoes schreef:
Wij wonen in Amsterdam, particulier huren is gewoon echt heel erg duur (alles wat wij zagen was rond de 1200euro per maand). We hebben nu een appartement gekocht van zo'n 84 m2, in stadsdeel Oost (dus absoluut niet het duurste stukje Amsterdam en ook absoluut geen vrijstaande villa) en zijn straks zo'n 250.000 euro verder met keuken e.d.

Waar in oost ga je wonen? Ik woon er namelijk ook!
Is jullie appartement nieuwbouw of oudbouw?

On topic: mijn vriend verdient gewoon erg veel, daarom hebben we ons appartement op 1 salaris kunnen kopen.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis samen kopen of op 1 inkomen? - Pagina 2 Empty Re: Huis samen kopen of op 1 inkomen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum