Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oorontsteking te voorkomen?

+6
meisjesmama
Sam
Sun88
Printje
Annemie
Supertalentje
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Supertalentje ma 4 feb 2013 - 8:28

Zoon heeft nu weer een oorontsteking. Ik vind het zo vervelend voor hem, zeker de koorts, het niet kunnen liggen, het gillen als het doorbreekt. Kun je een oorontsteking voorkomen?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Annemie ma 4 feb 2013 - 8:29

Dat denk ik niet, mijn zoontje had de eerste 2 jaar om de haverklap oorontsteking, vooral in de winter.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 8:30

zorgen dat de buis van eustachius open blijft door bijv. goed te sprayen bij verkoudheid. Op die manier kunnen afvalstoffen weg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Printje ma 4 feb 2013 - 8:32

Nee helaas niet. Ik had het vroeger altijd. Mijn oorarts zei wel altijd niet te dik inpakken die oren maar juist laten luchten...ik moest el altijd watjes in mijn oren bij het douchen maar mocht geen muts op in de winter, hij zei dus dat dat slecht is voor de oren.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Sun88 ma 4 feb 2013 - 8:32

Geen fopspeen gebruiken
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Sam ma 4 feb 2013 - 8:32

Inderdaad goed druppelen bij verstopte neus.

Heb wel met m te doen hoor! Ik had het tot mijn 4 jaar 1x per maand zowat. Echt niet fijn.
Beterschap voor hem.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  meisjesmama ma 4 feb 2013 - 8:33

Bij mijn dochter hebben ze buisjes geplaatst en nu gaat het beter. Daarvoor was het elke 6 weken raak.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Susan ma 4 feb 2013 - 8:54

Volgens mij ligt het er ook aan welk deel van het oor ontstoken is, bij een gehoorgangontsteking maakt het volgens mij niet uit of de buis van Eustachius vrij is of niet, dat zit echt aan de buitenkant van een oor en daar helpen buisjes volgens mij ook niet tegen. Bij een middenoorontsteking is het weer anders.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 8:56

Hier helpt ook niets helaas, over twee weken krijgt hij buisjes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 8:56

Susan schreef:Volgens mij ligt het er ook aan welk deel van het oor ontstoken is, bij een gehoorgangontsteking maakt het volgens mij niet uit of de buis van Eustachius vrij is of niet, dat zit echt aan de buitenkant van een oor en daar helpen buisjes volgens mij ook niet tegen. Bij een middenoorontsteking is het weer anders.



dat klopt, maar ik gok dat het hier om een middenoorontsteking gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Susan ma 4 feb 2013 - 8:57

Ja, dat denk ik ook, van een gehoorgangontsteking zijn ze normaal geloof ik ook niet zo ziek.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Supertalentje ma 4 feb 2013 - 9:00

Sun88 schreef:Geen fopspeen gebruiken

Thanx voor de reacties, deze springt er even uit; ik dacht dat een fopspeen juist goed was. Mag ik vragen waarom het niet goed is?

Hij krijgt gelijk neusspray bij verkoudheid, juist om oorontsteking te voorkomen. Ik geef savonds neusspray met 1 mg iets (werkzame stof, nog niet voor zijn leeftijd) op advies van cb. Dan kan hij in ieder geval in slaap komen en heeft hij minder snel keelpijn (ivm door zn mond ademen) en keelontsteking (ook al gehad). Maar dat triggert toch geen oorontsteking? En aan zoutoplossing zit toch ook een max?

En oren schoonmaken met een wattenstaafje? Ik doe dat niet, ben veel te bang oorsmeer oid juist verder te duwen. Hij spuit wel zelf water in zn oor in bad, dus hij heeft geen vieze oren of is dat juist slecht?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 9:02

Bij mijn zoontje helpt ook niets, het breekt hier enorm op, maar meer dan een antibioticakuur voorschrijven en ons naar elkaar doorverwijzen doen de artsen niet. Neusspray mogen we niet meer gebruiken omdat hij daar bloedneuzen van krijgt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Supertalentje ma 4 feb 2013 - 9:03

Rejoy. schreef:
Susan schreef:Volgens mij ligt het er ook aan welk deel van het oor ontstoken is, bij een gehoorgangontsteking maakt het volgens mij niet uit of de buis van Eustachius vrij is of niet, dat zit echt aan de buitenkant van een oor en daar helpen buisjes volgens mij ook niet tegen. Bij een middenoorontsteking is het weer anders.
dat klopt, maar ik gok dat het hier om een middenoorontsteking gaat.

Dat weet ik echt niet. Twee nachten slecht slapen, gillen tot hij niet meer kan, niet willen liggen en vanochtend was zn oor vies, ik weet niet hoe je dat noemt, het was 'geklapt' en de ontsteking was 'eruit gelopen'. En vandaag moest ik hem ophalen op kdv, 38,9 koorts. Ik dacht dat het over was als de ontsteking naar buiten kon, maar dat is dus niet zo.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 9:04

Opassen met water in de oren vooral icm shampoo of zeep
Oren schoonmaken ook gewoon niet doen!

Oh en aan zoutoplossing zat geen max zei mijn arts

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Susan ma 4 feb 2013 - 9:06

Wij waren destijds met Ezra bij de huisartsenpost en hij had een gehoorgangontsteking, toen gaf de arts-assistent aan dat kinderen daar normaal geen koorts van hebben. Achteraf bleek dat ook te kloppen en bleek hij zo ziek te zijn doordat hij blindedarmontsteking had, maar dat kon hij zelf niet aangeven, daarom zaten we eerst helemaal op het verkeerde spoor, maar zo weet ik dat een gehoorgangontsteking meestal vrij mild is. Als hij koorts heeft en zich erg beroerd voelt denk ik net als Rejoy dat het een middenoorontsteking is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Supertalentje ma 4 feb 2013 - 9:06

lelie schreef:Bij mijn zoontje helpt ook niets, het breekt hier enorm op, maar meer dan een antibioticakuur voorschrijven en ons naar elkaar doorverwijzen doen de artsen niet. Neusspray mogen we niet meer gebruiken omdat hij daar bloedneuzen van krijgt.
Hier ook, op peneciline zijn ze niet dol ivm immuun kunnen worden, maar dat uitzingen steeds vind ik ook zielig.

En opgebiecht; voor mezelf ook. Hij stopt niet met huilen, niks helpt, hij wil niet liggen, drinken, helemaal niks. Iedere 20 min gillen, ik ben moe Sad

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Monnie ma 4 feb 2013 - 9:07

Hoe vaak heeft hij al oorontsteking gehad nu?
Mijn zoontje heeft het ook vaak achter elkaar gehad, volgens mij na de 5e/6e keer is besloten om door te sturen naar de kno-arts. Hij heeft buisjes gekregen toen hij ruim anderhalf was en sindsdien geen oorontstekingen meer gehad. Misschien moet je anders zelf vragen om een doorverwijzing bij je huisarts.

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Sun88 ma 4 feb 2013 - 9:09

Supertalentje schreef:
Sun88 schreef:Geen fopspeen gebruiken

Thanx voor de reacties, deze springt er even uit; ik dacht dat een fopspeen juist goed was. Mag ik vragen waarom het niet goed is?

Hij krijgt gelijk neusspray bij verkoudheid, juist om oorontsteking te voorkomen. Ik geef savonds neusspray met 1 mg iets (werkzame stof, nog niet voor zijn leeftijd) op advies van cb. Dan kan hij in ieder geval in slaap komen en heeft hij minder snel keelpijn (ivm door zn mond ademen) en keelontsteking (ook al gehad). Maar dat triggert toch geen oorontsteking? En aan zoutoplossing zit toch ook een max?

En oren schoonmaken met een wattenstaafje? Ik doe dat niet, ben veel te bang oorsmeer oid juist verder te duwen. Hij spuit wel zelf water in zn oor in bad, dus hij heeft geen vieze oren of is dat juist slecht?

Staat bij ons in een folder van het cb, maar twijfelde net dus even gegoogled..kinderen met een middenoorontsteking hebben meer kans dit vaker te krijgen als ze een fopspeen gebruiken. Bij google intypen: fopspeen oorontsteking. Is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, kan het vanaf mijn telefoon niet kopiëren.
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 9:13

oké, poging twee, ik was net klaar met mijn reactie, vliegt IE eruit:evil:

- fopspeen verslapt de mondspieren wat mondademen in de hand werkt. De lucht wordt bij mondademen niet voldoende gefilterd van ziektekiemen e.d. en opgewarmd, waardoor je sneller verkouden wordt en dat vergroot de kans op een oorontsteking weer.

- op neusspray met xylometazoline zit een max. omdat je hier anders 'verslaafd' aan kunt raken en altijd verkouden bent zonder. Deze neusspray laat de slijmvliezen slinken, waardoor snot en andere afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden en de kans op een oorontsteking verminderd.

- Oren schoonmaken met een wattenstaafje moet je niet doen. Het wattenstaafje duwt het oorsmeer verder en vaster het oor in. De trilhaartjes in de oren zorgen er zelf voor dat het oorsmeer naar buiten komt en als dat niet het geval is, kun je het oor beter uit laten spuiten door de huisarts. Normaal is een douchestraal op je oor zetten niet heel erg, maar je kunt het trommelvlies perforeren met een flinke straal. Dat is op zich ook niet zo heel erg, maar dan ben je wel een tijdje dover en vatbaarder voor infecties door de open verbinding met het middenoor.

- Zoals ik lees is er inderdaad sprake van een middenoorontsteking. Door de druk in het middenoor door de ontsteking en de verstopte buis van eustachius is het trommelvlies geknapt. De troep van de ontsteking kan nu naar buiten en je zoontje zal aanzienlijk minder pijn hebben. Het trommelvlies herstelt vanzelf weer, maar hij zal wel een tijdje minder goed kunnen horen. Een oorontsteking is niet direct over als het trommelvlies geknapt is, de druk is er wel vanaf, maar de ontsteking moet nog genezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Supertalentje ma 4 feb 2013 - 9:35

@Sun88; thanx, gegoogled en gevonden, je hebt gelijk!

@Rejoy; hoe weet je dat toch allemaal? Yes Fopspeen gaat er dus echt uit nu Wink
Ik weet dat er een max aanzit, hij krijgt het alleen 1 spuitje voor het slapen gaan (0,5 zag ik ipv 1 mg) en alleen als hij helemaal onder het snot zit. En niet langer dan 3 avonden achtereen, ik werk maar 3 dagen, daarna maakt het me niet uit. Met luier verschonen zoutoplossing overdag zodat het niet gelijk uit zn neus loopt en hij daarna fatsoenlijk kan eten. Zo kan het geen kwaad, toch?
En ja, we hebben van die Zwitsal-badolie-flesjes in bad, die kan hij vullen en dan spuit ie op mij, de badkamer en zichzelf. Zit ook zeep in bad en die straal kan best hard zijn, dus dat gebeurd ook niet meer.

Ik denk idd dat het dan middenoor was, ik dacht dat de ontsteking nu ook weg zou zijn ivm wegvloeien van de troep. Misschien ook nog zn andere oor? Al slaapt hij nu wel al een paar uur en gisteravond niet, ik hoor 'm hoesten maar dat wordt geen huilen. Kan het opnieuw een oorontsteking worden als zn lijf dit niet goed opruimd? Of zwakt dit nu per definitie af omdat de ontsteking kon weglopen?

En wat weet jij over buisjes? Staat me bij dat dat niet (zo goed) helpt, maar verder dan deze klepel kom ik niet Wink

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Sam ma 4 feb 2013 - 9:40

De ontsteking is nu open, waardoor de viezigheid weg kan. De druk is er nu ook af, waardoor hij waarschijnlijk geen pijn meer heeft.
Ontsteking hoeft nog niet weg te zijn, waardoor hij nog koorts kan hebben.

Kan neusamandelen knippen ook niet helpen?

En proberen om hem zo min mogelijk onder water (vooral in zwembad) te laten gaan. Daar krijg ik zelfs nu nog oorontsteking van.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 9:43

ik ben logopedist en heb een minor over audiologie gedaan Very Happy

met badwater zou ik nu even uitkijken, vanwege de open verbinding naar het middenoor. Badwater is vaak vuil water en als dat in het middenoor komt kan dat ook weer voor infecties zorgen.
Hij kan inderdaad ook een ontsteking aan de andere kant hebben, dan heb je een dubbele middenoorontsteking.

Over buisjes weet ik niet zo heel erg veel, ik weet wel dat je de oorzaak van de oorontstekingen nu niet weg neemt, alleen het vervelende gevolg van een oorontsteking (heel erg veel oorpijn). De oorzaak van een oorontsteking is heel vaak een infectie (verkoudheid) en die kans verminder je niet met buisjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gast ma 4 feb 2013 - 10:08

Wat sneu dat hij er zo vaak last van heeft. Het gaat jezelf ook enorm opbreken.
H. heeft van haar 8e tot 13e maand ongeveer 10-12 keer een oorontsteking gehad en toen kreeg ze buisjes. Korte tijd daarna (een dag voor we op vakantie gingen...) zat ze er weer tegenaan maar dat heeft niet doorgezet en daarna heeft ze er nooit meer last van gehad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  meisjesmama ma 4 feb 2013 - 10:13

Hier is sinds de buisjes nog maar 1 keer een oorontsteking geweest en voor de rest niet.
Terwijl het daar voor bijna om de 6 weken raak was.
En dan met hoge koorts en koortsstuipen.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oorontsteking te voorkomen? Empty Re: Oorontsteking te voorkomen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum