Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij je studie hebben gedaan als...

+23
Serena
sonly
Oasis
Twellie
Linda
Bacio
Zora
Punk'd
Pompoen
Toet
GreenGrass
Rouxxxe
Green_Pepper
minoessepoes
Niekske
girli
Caroow
Beachgirl
Rush
Minx
TukTuk
Arwyn
SuperGrover
27 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Arwyn do 31 jan 2013 - 4:37

Die rente kan enorm schelen!
Voor 2013 is die 0,6%, maar een aantal jaar geleden 4,17%
Op een bedrag van 30.000,- is dat behoorlijk wat.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Green_Pepper do 31 jan 2013 - 5:28

Ik houd een behoorlijke studieschuld over na mijn studie. Ik heb twee keer een bestuursjaar gedaan (een fulltime en een parttime) en ik heb de tijd van mijn leven gehad, echt geweldig!

Als ik, zonder besturen e.d., door gewoon studeren een schuld zou krijgen, zou ik nog steeds zijn gaan studeren. Wel zou ik dan niet twee keer een bestuursjaar doen, dat zou dan echt te duur worden.
Wel echt jammer, want die bestuurservaring heeft me wel gebracht waar ik nu sta. Ik ben mede daardoor ook een andere master gaan doen dan die aan zou sluiten, dus ik ben nu veel gemotiveerder.
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Rouxxxe do 31 jan 2013 - 5:31

Ik zou dan waarschijnlijk geen HBO opleiding hebben gedaan, en na me MBO gewoon zijn gaan werken. En ik denk dat ik dan ook een andere MBO opleiding zou hebben gekozen. Al vond ik het toen met 15/16 jaar al lastig genoeg om een vervolg opleiding te kiezen.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  GreenGrass do 31 jan 2013 - 5:46

Ik heb nu geen schuld; sterker nog ik heb gespaard tijdens mijn studie.... Kortom mijn schuld zou nog steeds klein zijn geweest (of ik had er geen).

Ik zou dus geen andere keuze hebben gemaakt; ik zou misschien wel een andere opleiding in mijn studierichting hebben gekozen. Maar alsnog is dat iets waar je tegenwoordig zo een baan mee hebt en bijna direct kan gaan aflossen.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Toet do 31 jan 2013 - 6:59

Dan was ik na mijn MBO een baan gaan zoeken en zou ik HBO deeltijd gaan studeren.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Pompoen do 31 jan 2013 - 7:32

Ja, omdat ik het me kan 'veroorloven'. Als ik het me niet had kunnen veroorloven dan weet ik het nog zo net niet. De kunstacademie was een geweldige studie, ik heb er ontzettend veel geleerd, maar het is echt verschrikkelijk moeilijk om in mijn vakgebied je boterham te verdienen en dan nog is het freelance werk, er zitten dus sowieso al risico's aan vast, als je dan ook nog een schuld van 30.000 euro hebt. Het zou me dan wel minder lekker zitten. Aan de andere kant, een studie had ik sowieso willen doen en deze was me toch echt op het lijf geschreven! En bovendien, als ik niet voldoende inkomen zou hebben om af te lossen dan zou ik ook niet zoveel hoeven aflossen. Kortom, dan maakt dat toch eigenlijk ook niet zo veel uit?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  SuperGrover do 31 jan 2013 - 7:51

Denk je dat, Pompoen? Ik heb moeite met zo te denken. Stel je voor, je vindt geen of een slechte baan, dan kan het erop uitdraaien dat je partner jouw schuld moet afbetalen. Ik vind het dus toch zeker wel een risico, want dat zou ik niet willen. Ik ben absoluut een student met leenangst, het idee dat ik dat allemaal moet terug betalen zonder dat ik geweldige baankansen heb, kan me enorm beangstigen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Arwyn do 31 jan 2013 - 8:04

Maar dan kan je er dus ook voor kiezen om naar alleen jouw inkomen terug te betalen.
Dan ben je langer bezig, maar betaal je het wel zelf.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Punk'd do 31 jan 2013 - 8:08

Ik was gewoon gaan studeren. Het niet vinden van een baan op niveau is dan gewoon een risico wat eraan hangt. Maar je moet toch naar rato aflossen. Vervelend om dat elke maand 50 euro te moeten inleveren maar je hebt wel iets voor je eigen ontwikkeling gedaan en daar zelf voor betaald. Misschien worden er in die tijd ook wel minder verkeerde keuzes gemaakt.

Nu is het nog rededelijk makkelijk want de overheid betaald het grootste gedeelte en je snijd jezelf niet direct in je vingers.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Arwyn do 31 jan 2013 - 8:12

Behalve dan mensen die eerst 7 jaar MBO doen, prestatiebeurs en een lening krijgen en vervolgens hetzelde voor HBO, zonder ooit een diploma te halen. Dan is je schuld echt niet leuk meer Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 394967
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Zora do 31 jan 2013 - 8:19

Ja
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Bacio do 31 jan 2013 - 8:35

Dat is een makkelijke: JA!

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Linda do 31 jan 2013 - 9:14

Ik zou absoluut zijn gaan studeren, maar ik had dan niet deze opleiding gedaan. In eerste plaats omdat het toch niet zo bij me past. En ten tweede verdien je er bar weinig mee, zeker in vergelijking met andere hbo opleidingen. Dat weinige verdienen zou voor mij een belangrijke factor zijn om het niet te doen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  SuperGrover do 31 jan 2013 - 10:45

Indigo schreef:Ik was gewoon gaan studeren. Het niet vinden van een baan op niveau is dan gewoon een risico wat eraan hangt. Maar je moet toch naar rato aflossen. Vervelend om dat elke maand 50 euro te moeten inleveren maar je hebt wel iets voor je eigen ontwikkeling gedaan en daar zelf voor betaald. Misschien worden er in die tijd ook wel minder verkeerde keuzes gemaakt.

Nu is het nog rededelijk makkelijk want de overheid betaald het grootste gedeelte en je snijd jezelf niet direct in je vingers.
Ik maak me voor nu ook geen zorgen, pas als de stufi en ov kaart eraf gaat ga ik lenen. De overheid betaalt dan nog maar vrij weinig. Laat staan wanneer ik ook mijn bachelor volledig had moeten lenen. Je ontwikkelt jezelf natuurlijk wel, maar is de extra ontwikkeling van zo'n research master bijna 20.000 euro waard? Ik vind het heel lastig, moet ik mijn keuzes laten afhangen van geld of alleen van interesse. Het gaat om een groot bedrag, maar ik vind het ook ergens weer slecht om zo'n extreem belangrijke keuze te baseren op geld.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  SuperGrover do 31 jan 2013 - 10:47

Arwyn schreef:Maar dan kan je er dus ook voor kiezen om naar alleen jouw inkomen terug te betalen.
Dan ben je langer bezig, maar betaal je het wel zelf.
Is dat niet alleen in de overgangsregeling, dat je die keuze hebt? Ik meende dat daarna er geen keuze meer was, dat deze manier vanaflossen de nieuwe manier wordt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  TukTuk do 31 jan 2013 - 10:48

SuperGrover schreef:
Arwyn schreef:Maar dan kan je er dus ook voor kiezen om naar alleen jouw inkomen terug te betalen.
Dan ben je langer bezig, maar betaal je het wel zelf.
Is dat niet alleen in de overgangsregeling, dat je die keuze hebt? Ik meende dat daarna er geen keuze meer was, dat deze manier vanaflossen de nieuwe manier wordt.

Maar volgens mij kijken ze naar het moment waarop je voor het eerst stufi hebt gehad, om te bepalen onder welke regeling je valt?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Twellie vr 1 feb 2013 - 11:29

Nee dat zou ik niet doen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Gast vr 1 feb 2013 - 23:27

Arwyn schreef:Behalve dan mensen die eerst 7 jaar MBO doen, prestatiebeurs en een lening krijgen en vervolgens hetzelde voor HBO, zonder ooit een diploma te halen. Dan is je schuld echt niet leuk meer Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 394967

Uhm...maar hoe kan het dan dat diegene nooit een diploma haalt dan?

Als je een opleiding afrond met een diploma dan zou ik het er voor over hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Oasis vr 1 feb 2013 - 23:28

Nee,niet deze studie. Wel een andere (die ik hopelijk nog ga doen).
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  sonly za 2 feb 2013 - 0:46

Nee, dan was ik niet terug naar school gegaan denk ik. De hoofd reden dat ik het nu wel afmaak is ook omdat ik dan de schuld niet terug hoef te betalen... (En omdat ik ook echt wel bruikbare dingen heb geleerd en er veel moeite in heb gestoken, maar ik weet in ieder geval nog steeds niet zeker of dit nou mijn ding wel is).
Ik ben ook niet van plan hierna verder te studeren. (Nouja, wil best in de toekomst nog wat cursussen oid doen, die qua financien behapbaar zijn, maar geen jarenlang studeren/naar school)
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Serena za 2 feb 2013 - 5:10

In jou geval (super grover) zou ik voor 1 master gaan, omdat al dat geld mij idd ook wel afschrikt, en dan heb je tenminste 1 master behaald. De ov-kosten kunnen inderdaad namelijk ook nog behoorlijk oplopen.

Voor mezelf was ik wel gaan studeren, omdat ik ander simpelweg geen diploma zou hebben, maar ik zou misschien wel makkelijker switchen als ik zeker denk te weten dat ik toch niet in die studierichting verder wil. Omdat je toch al alles moet betalen, en nu had ik als motivatie dat de prestatie+aanvullende beurs werd kwijtgescholden.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  TukTuk za 2 feb 2013 - 8:09

Serena schreef:In jou geval (super grover) zou ik voor 1 master gaan, omdat al dat geld mij idd ook wel afschrikt, en dan heb je tenminste 1 master behaald. De ov-kosten kunnen inderdaad namelijk ook nog behoorlijk oplopen.

Voor mezelf was ik wel gaan studeren, omdat ik ander simpelweg geen diploma zou hebben, maar ik zou misschien wel makkelijker switchen als ik zeker denk te weten dat ik toch niet in die studierichting verder wil. Omdat je toch al alles moet betalen, en nu had ik als motivatie dat de prestatie+aanvullende beurs werd kwijtgescholden.

Maar dat is ook als je wisselt van studie? Alleen zou je dan 1 of 2 jaar extra zelf moeten lenen, omdat je dan geen prestatiebeurs meer krijgt (na 4 jaar). Maar je hoeft niet persee je eerste opleiding af te maken, om die kwijtschelding te krijgen, als je maar binnen 10 jaar na het beginnen van je studie, EEN diploma op hetzelfde niveau haalt.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Arwyn za 2 feb 2013 - 11:18

AngelNyn schreef:
SuperGrover schreef:
Arwyn schreef:Maar dan kan je er dus ook voor kiezen om naar alleen jouw inkomen terug te betalen.
Dan ben je langer bezig, maar betaal je het wel zelf.
Is dat niet alleen in de overgangsregeling, dat je die keuze hebt? Ik meende dat daarna er geen keuze meer was, dat deze manier vanaflossen de nieuwe manier wordt.
Maar volgens mij kijken ze naar het moment waarop je voor het eerst stufi hebt gehad, om te bepalen onder welke regeling je valt?
Als je na 1 augustus (MBO) of 1 september (HBO) 2009 voor het eerste studiefinanciering hebt ontvangen val je automatisch onder de nieuwe regels, anders meestal oud (kun je soms wel kiezen). De meeste van ons vallen daardoor denk ik wel onder de oude regels en dan kun je dus zelf kiezen.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Arwyn za 2 feb 2013 - 11:19

Jip83 schreef:
Arwyn schreef:Behalve dan mensen die eerst 7 jaar MBO doen, prestatiebeurs en een lening krijgen en vervolgens hetzelde voor HBO, zonder ooit een diploma te halen. Dan is je schuld echt niet leuk meer Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 394967

Uhm...maar hoe kan het dan dat diegene nooit een diploma haalt dan?

Als je een opleiding afrond met een diploma dan zou ik het er voor over hebben.

Van Havo naar MBO gaan bijvoorbeeld, dan kun je op basis van je Havo door naar HBO.
Tsja, je hebt ze er tussen..
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  ellibre za 2 feb 2013 - 22:55

Ik heb veel meer schuld dan 30000 euro en zou het zo weer doen. Belangrijkste voor mij is dat mijn studie er voor heeft gezorgd dat ik het werk kan doen dan ik graag wil doen. Zonder studie was dat nooit gelukt.

Er zijn overigens wel studies waar ik me bij afvraag of het wel zo verstandig is om je daarvoor in de schulden te steken. Dan denk ik aan studies als cultuurwetenschappen, kunstgeschiedenis, filosofie, theologie. Daar valt nauwelijks een goed betaalde baan mee te vinden, en doordat je moet terugbetalen zit je niet alleen tijdens je studie maar soms ook de volle 17 jaar erna erg krap. Dat lijkt tijdens je studiefase misschien nog niet zo erg, maar als je daarna aan je toekomst wil gaan werken blijkt een huis kopen, trouwen, kinderen krijgen, reizen etc allemaal wel erg lastig.

Een tweede master moet je in mijn optiek alleen doen als persoonlijke verdieping. Op de arbeidsmarkt levert het je nauwelijks iets extra's op. Misschien bij je eerste baan nog een klein beetje, daarna helemaal niet meer.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij je studie hebben gedaan als... - Pagina 2 Empty Re: Zou jij je studie hebben gedaan als...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum