Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties.

+18
Shopaholic
*Lookie*
Teddyaapje
Linda
Slakje
Parel
Twellie
Coco
Aimee
Sun88
Annie24
Liadan
PapillonRose
Supertalentje
Floor
Viva
Tania
studiebol
22 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties. Empty Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties.

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 6:31

Ga jij strijd aan om eten? Of ben je heel makkelijk en denk je " hij/zij gaat vanzelf weer eten"
Zitten jullie eindeloos aan tafel? Of vind je op een gegeven moment dat je kind genoeg tijd heeft gehad om te eten en ga je de boel opruimen?
Je kind eet alles op van het brood maar laat de korstjes liggen, wat doe je?
Je kind wil geen koude melk drinken wat doe je dan? Melk warm maken, er een smaakje aan maken?

Ik ben benieuwd hoe jullie deze dingen aanpakken?

studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties. Empty Re: Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties.

Bericht  Tania zo 20 jan 2013 - 6:35

Ik ga geen strijd aan maar ze moeten wel een hapje als ze neit willen eten. Dat is omdat J. dan 9 van de 10 keer toch wel gaat eten omdat hij het lekker vindt. Wil hij na dat hapje nog niet dan hoeft hij niet te eten en krijgt hij een toetje, maar dat gebeurt hier bijna nooit.
Korstjes hoeven niet opgegeten te worden, die blijven dan ook regelmatig liggen. Prima hoor, maakt me echt niks uit.
J. vindt melk niet zo lekker dus hoeft hij het niet te drinken. Hij krijgt meestal Zin melk en als hij daar geen zin in heeft is dat ook prima. Melkproducten krijgt hij meer dan genoeg binnen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties. Empty Re: Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties.

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 6:35

Bovenstaande vragen hebben natuurlijk ook wel betrekking op mijn eigen situatie, dus ik zal ook ff antwoorden.

Ik ga absoluut geen strijd aan met eten, ik heb uit werkervaring wel veel geleerd dat je dat niet gaat winnen. Ik negeer het ook vaak gewoon, al heb ik de situatie niet veel mee gemaakt ze eten redelijk goed. Als ze een paar dagen wat minder goed gegeten hebben maak ik pasta omdat ik weet dat ze dat heerlijk vinden.
Ik blijf niet eindeloos aan tafel zitten op een gegeven moment ruim ik gewoon op, anders gaan ze spelen met het eten en smeren, vaak is dat ook wel een teken dat ze genoeg hebben gehad. Hoelang ik aan tafel met ze zit dat verschilt wel, als ik zie dat ze nog wat eten, ook al gaat het traag dan blijf ik wel wat langer zitten.

Over broodkorstjes doe ik nog niet zo moeilijk, ik denk dat het nu komt omdat ze last heeft van het feit dat ze kiezen krijgt.

En tja de melk.. vanaf dat ze een jaar zijn krijgen ze gewone melk bij het brood eten smiddags maar ze hebben het nog nooit opgedronken eigenlijk. Soms warm ik het op en soms maak er een smaakje aan dan gaat het beter en krijgen ze toch wat melkproducten binnen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Viva zo 20 jan 2013 - 6:35

Wauw, wat een goed topic.
Momenteel eet onze dochter gemiddeld 3 kwartier over een broodje of haar avondeten.
We zijn nu van tafel gegaan en zij zit nog te eten, ik wordt er helemaal gek van, heel de tijd spelen met haar eten in plaats van eten.
Ik bedoel het is toch niet leuk dat je ouders niet op je wachten met eten? Maar dooreten ho maar...

Wij gaan dus in dat geval de strijd aan (door haar te laten zitten), en ruimen vast af als ze zo lang eet.
De korstjes moet ze ook opeten, daar is ze oud genoeg voor (maar daar zeurt ze ook niet meer over).
En als het geen melk wil, zou ik denk ik water geven... Vond het vroeger zo raar dat een broertje van een klasgenoot yoki kreeg bij het eten...

Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Floor zo 20 jan 2013 - 6:41

Ga jij strijd aan om eten? Of ben je heel makkelijk en denk je " hij/zij gaat vanzelf weer eten"
Ik ga geen strijd aan, hij eet of hij eet niet. Vanavond heeft hij 2 gebakken aardappels op en 1 worteltje meer wil hij niet en ik ga het er niet in proppen.
Zitten jullie eindeloos aan tafel? Of vind je op een gegeven moment dat je kind genoeg tijd heeft gehad om te eten en ga je de boel opruimen? Als we klaar zijn met eten kijk ik wat hij doet, soms is hij nog niet klaar soms wel. Hij geeft het duidelijk aan als hij klaar is, dan krijg ik z'n bord en alle stukjes eten 1 voor 1 aangereikt.
Je kind eet alles op van het brood maar laat de korstjes liggen, wat doe je? Hij eet geen korsten meer, ik denk omdat hij veel last heeft van tanden al een paar maanden, telkens komt er wel weer 1 door dus hij eet ze niet.
Je kind wil geen koude melk drinken wat doe je dan? Melk warm maken, er een smaakje aan maken? melk drinkt hij lauw, niet recht uit de koelkast, maar als het pak uit de kast komt drinkt hij het wel op.

Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Supertalentje zo 20 jan 2013 - 7:00

Nee, ik ga de strijd niet aan, maar hij eet echt alles, behalve die 2 keer dat ik pompoen gemaakt heb, maar dat zal aan mijn (ontbrekende) kookkunst liggen Wink Hij heeft wel een weekje de eerste hap geweigerd, toen heb ik het op zijn lip gesmeerd, dacht ie toch dat ie het lustte en at het wel.
We eten net zolang als hij eet. Als het op is schep ik nog een keer op, maar meestal ligt er genoeg. Als ie ermee gaat spelen, niet meer eet of het op de grond gooit is het genoeg geweest. Dan gaan we handen en toet wassen, gaat hij spelen en ruim ik op.
Korstjes at ie altijd, maar sinds deze week ging hij 3 dgn naar het kdv en thuis propte hij de korstjes in zn beker melk, viste ze er uit, zoog ze leeg en at ze toen pas op. Ik was zo verbaasd dat ik eigenlijk niet weet wat ik ervan vind. Embarassed Mocht hij ze echt niet eten dan niet, maar ik ga ze er niet afsnijden, korstjes horen bij de boterham.
Melk drinkt ie, als ie ziek is en niks wil krijgt ie juist melk omdat hij dat altijd drinkt. Ook karnemelk smile Ik weet eigenlijk niet wat ik zou doen, ik denk warm aanbieden of er een smaakje aan geven.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  PapillonRose zo 20 jan 2013 - 7:17

Ik ga de strijd niet aan, want daar schiet je niets mee op. Wel zijn er bepaalde regels, zoals dat het eten dat er staat kan worden gegeten of niet, maar niets anders komt er voor in de plaats.

Ik blijf ook niet eindeloos aan tafel zitten, op een gegeven moment heeft het lang genoeg geduurd en ga ik afruimen. Dit geef ik wel een paar keer aan van tevoren, zo van: nog 5, 3 of 1 minuut en daarna ruim ik af. Komt overigens amper voor, ze is vaak na een paar happen klaar en smeert hem dan zelf al van tafel. Ook daar maak ik geen strijd van. Geef wel aan dat ik liever heb dat ze blijft zitten en waarom, maar ik ga haar niet vastbinden ofzo.

Broodkorstjes eet ze nu sinds een paar maanden niet meer, en hoewel ik het soms best irritant kan vinden, laat ik haar gaan. Ik wil niet haar eetlust bederven of er een strijd van maken. Ik probeer haar wel aan te moedigen ze op te eten, maar verder niet. En ik ga er vanuit dat dit ooit wel goed komt, heb zelf vroeger ook met vlagen geen korstjes gegeten en nu eet ik ze gewoon op.

Qua melk krijgt ze het zoals ze het lekkerst vindt, of dit nu warm, koud of wat dan ook is. Zolang zij het dan drinkt, zijn we beiden tevreden. Overigens drinkt ze vaak alleen een enkel slokje van mij en krijgt ze zelf Arla zin, drinkyoghurt met een smaakje. Op die manier krijgt ze wel genoeg zuivel binnen.

Ik doe dus over het algemeen niet te moeilijk over eten en drinken. Wel probeer ik zelf het goede voorbeeld te geven en haar aan te moedigen dat te volgen. En dan hopen dat het ooit gebeurt Laughing
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast zo 20 jan 2013 - 7:36

Strijd om eten ga je áltijd, in alle gevallen, verliezen.

Niet doen dus, echt niet. En het boeit ook gewoonweg niet of ze hun bord leegeten of hun korstjes opeten.

Ik heb wel regels: korstje niet op is geen nieuwe boterham. bord niet leeg is geen tweede bordje (dus niet nog een visstick als je je groentje nog niet op hebt) en alles wordt geproeft, zonder commentaar. En 'vind ik vies' wil ik niet horen aan tafel. Dus je eet, veel of weinig mag je zelf bepalen, maar er wordt nĂ­et gezeurd over eten waar een ander zijn best voor gedaan heeft.

Verder ga je het namelijk gewoon niet redden. Kinderen aan tafel laten zitten omdat het bord leeg moet heeft geen zin (en verpest de sfeer), proberen hapjes te laten eten door spelletjes heeft geen zin, omkopen is funest en moet je dus niet doen. Je bent gewoon niet de baas over het eten van je kind, dus je hebt maar te accepteren hoeveel erin gaat. smile Want je hebt geen andere optie smile Je kunt het er moeilijk in proppen, en in alle andere gevallen bepaalt je kind hoeveel er naar binnen gaat.

Ja, je kunt wat zeggen over wat er op tafel komt en of er een tweede bordje opgeschept wordt, en je bepaalt ook nog dat je na 30 minuten allemaal klaar bent met eten en dat de tafel afgeruimd wordt of niet, maar daar houdt het wel op.

Doe jezelf een lol en laat het gewoon los. Geen extra dingen verzinnen, geen vervangende maaltijden maken, geen ruzie maken, geen hapjes erin praten, geen discussie aangaan, maar gewoon opscheppen, eten, afruimen, klaar.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 20 jan 2013 - 7:40

Oh en mijn zoon heeft tot zijn 3e ofzo alle groente geweigerd en wilde géén melk drinken en sowieso geen drinken eigenlijk. Ik heb bovenstaande gewoon volgehouden, alles proeven, geen commentaar en gejengel over eten, hele bord leeg voordat je de rest mag (ik was dan wel zo eerlijk dat ik niet héél veel groente op schepte, maar gewoon een eetlepeltje vol, dat moest dan op). Melk drinkt hij nog steeds nauwelijks, maar dat hoeft van mij ook niet, en hij eet vrijwel alle groente, behalve rauwe tomaat, en dat hoeft hij van mij dus ook niet.

Hij had een hele lastige eter geweest denk ik, als ik allerlei toeren was gaan uithalen om hem aan het eten te krijgen. In mijn familie zitten meer lastige eters, ik heb jarenlange strijd gezien die varieerde van aan tafel moeten blijven zitten tot je bord leeg is (met uiteindelijk een kind wat om 21.00 nog aan tafel zat en ouders die alsnog moesten toegeven dat hij van tafel mocht) tot happen die naar binnen werden gepropt door een boze vader, kokhalzen aan tafel en de hele boel weer uitspugen en groentesoep die eerst gezeefd moet worden omdat er anders stukjes in zitten..... En ál die lastige eters zijn inmiddels ruim volwassen en nóg lastige eters, ik denk doordat eten een issue is geworden, het heeft een hoop ellende en strijd gekost en ze zijn er niets mee opgeschoten, want ze eten nog steeds vrijwel niets.

Gast
Gast

Bericht  Liadan zo 20 jan 2013 - 7:42

Nee, wij gaan de strijd niet aan om eten. Mijn dochter eet al bijna 3 jaar heel weinig (en 's avonds vaak niks of een paar happen). Ik hoop dat ze ooit vanzelf weer gaat eten, maar dwingen doen we haar niet. Ze heeft een hele tijd ook niks willen proeven van haar avondeten, maar sinds kort proeft ze wel als ik zeg dat ik het fijn vind als ze dat zou doen ('oke mama, dan proef ik wel, maar als ik het niet lust dan eet ik niet nog meer' en 9 van de 10 keer blijft het dan bij 1 hap).
Als ze eindeloos aan tafel zou zitten met haar eten dan zou ik wel gaan opruimen op een gegeven moment.
Als ze de korstjes niet willen eten dan vind ik dat geen probleem maar ook hier is het zo dat ze dan geen nieuwe boterham krijgen als ze daarom vragen.
Als ze geen koude melk zouden willen drinken dan maak ik het warm. Mijn zoon drinkt pas sinds een week af en toe een beetje melk, daarvoor vond hij het niet lekker, nu opeens lust hij het wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Supertalentje zo 20 jan 2013 - 7:51

Maar is het niet geven van nog een boterham omdat de korstjes niet gegeten zijn niet toch een soort straf? Ik weet het niet hoor, maar kan me voorstellen dat ik liever heb dat hij nog 3 boterhammen eet zonder korstjes dan dat ik na een half uur met een jengelend kind zit dat nog honger heeft. Of zet je dan weer die korstjes voor? smile

@Euc: en geen nieuwe visstick als je je groente nog niet hebt opgegeten is toch ook 'straf'? Je dwingt ze dan alsnog die groente te eten als ze graag die visstick willen, toch?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 7:51

@ Euc, ik weet niet of je reactie in het algemeen bedoeld was of specifiek voor mij. Maar ik ga de strijd niet aan hoor, weet heel goed dat ik dat niet ga winnen Hoe ga jij om met bepaalde eet/drink situaties. 561177
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Annie24 zo 20 jan 2013 - 7:53

Hier geen strijd: niet eten is niet eten, maar dan ook geen koekje. Fruit wel gewoon.

Zitten jullie eindeloos aan tafel? Of vind je op een gegeven moment dat je kind genoeg tijd heeft gehad om te eten en ga je de boel opruimen?
Nee, zodra hij gaat zitten klieren en met zijn eten gaat spelen is het klaar.

Je kind eet alles op van het brood maar laat de korstjes liggen, wat doe je?
Geen probleem, dan geen korstjes, ook goed.

Je kind wil geen koude melk drinken wat doe je dan? Melk warm maken, er een smaakje aan maken?
Y. drinkt het liefst warme melk, dus krijgt het gewoon warm. Kleine moeite vind ik.

Ik ben dus niet zo moeilijk angel Komt vooral omdat a) Y. totaal niet dun is, dus wat minder eten is geen drama en b) ik zelf een hele, maar dan ook hele slechte eter ben en ik niet wil dat Y. ook zo wordt. Daarom ga ik dus ook niet pushen.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Sun88 zo 20 jan 2013 - 7:55

Mijn zoontje is nog veel te klein, eet nog lang niet met de pot mee, maar heb er wel bepaalde ideeen over.

Ik zal de strijd niet aangaan, eventueel twee verschillende groenten maken als hij eentje niet lust en iets anders wel, is voor mij geen moeite. Wil wel dat hij alles probeert, elke keer weer dat we het eten. Wat hij laat staan, laat hij staan, ruim af als hij aangeeft klaar te zijn met eten.

Korsten hoeft hij niet te eten als hij dat niet lust, laat ik zelf ook vaak liggen namelijk.

Melk hoeft hij niet te drinken als hij dat echt niet lust, zal proberen ervoor te zorgen dat hij andere zuivel binnenkrijgt bijvoorbeeld yoghurt of karnemelk. En voor een keer yogi, chocomelk, optimel ofzo zal ik ook niet moeilijk over doen, mits hij wel voldoende beweegt, mocht hij aan de zware kant worden vind ik het een ander verhaal. De andere keren zou ik sinaasappels uitpersen of ander fruit, zodat hij bij het ontbijt/lunch wel iets gezonds drinkt of thee.

Ook hoeft hij niet eerst een boterham met gezond, in mijn beleving is hagelslag niet veel ongezonder dat een plak 48+ kaas bijvoorbeeld, vette salamiworst of vette boterhamworst.

Ik ben ervan overtuigd en dat zie ik in mijn omgeving ook, dat als kinderen slecht eten en je er weinig aandacht aan schenkt, het vanzelf wel een keer goed komt. Hoe meer negatieve aandacht er aan geschonken wordt, hoe meer een kind eten gaat zien als iets negatiefs, dat wil ik voorkomen. Ook vind ik dat als een kind aangeeft vol te zitten en het heeft weinig gegeten, dit voor waar moet aannemen. Kinderen hebben net als volwassen en op een gegeven moment een verzadigd gevoel, zou het zonde vinden als hij dit straks niet meer herkent omdat hij zijn bord moet leegeten. Werkt denk ik alleen maar averechts
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Bericht  Aimee zo 20 jan 2013 - 7:56

Ik ga soms wel eens de strijd aan om hem te laten proeven. Hij heeft er op het moment een handje van om al het eten te weigeren wat hij aangeboden krijgt als hij in zijn stoel zit. Soms prop ik dan toch snel een hap in zijn mond terwijl ik hem af leid. Dan proeft hij het toch en eet vaak zonder problemen de rest daarna op. Als ik niet die strijd aan zou gaan van de eerste hap er in stoppen, dan zou hij alles wat hij aangeboden krijgt al brullend op de grond gooien.

Verder doe ik niet moeilijk over eten of drinken wat hij in een andere vorm wel lust. Geen koude, maar wel warme melk vind ik prima. Geen kiwi in stukjes, maar wel geprakt is ook goed.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 7:57

Even een vraagje tussendoor, veel mensen geven in eerste instantie melk, ook wel logisch. Maar ik vraag me soms wel af of optimel zoveel slechter is melk?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan zo 20 jan 2013 - 7:59

Ik vind niet dat ik ze straf door ze eerst de korstjes op te laten eten voordat ze een nieuwe boterham krijgen. Maar het is hier ook geen strijd ofzo, ze lusten de korstjes wel maar vinden de rest lekkerder. Als mijn dochter een nieuwe boterham vraagt dan leg ik eerst uit waarom ik wil dat ze haar korstjes eerst op eet en dat doet ze dan. Als mijn zoon zijn korstjes laat liggen dan betekent dat dat hij geen honger meer heeft en hoeft hij ook geen nieuwe boterham.
Als ze de korstjes echt niet zouden lusten dan zouden ze ze niet op hoeven eten van mij.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Aimee zo 20 jan 2013 - 8:00

studiebol schreef:Even een vraagje tussendoor, veel mensen geven in eerste instantie melk, ook wel logisch. Maar ik vraag me soms wel af of optimel zoveel slechter is melk?

Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar optimel omdat daar veel zoetstoffen inzitten. Ik zou dan eerder voor een vol vet product kiezen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Sun88 zo 20 jan 2013 - 8:02

studiebol schreef:Even een vraagje tussendoor, veel mensen geven in eerste instantie melk, ook wel logisch. Maar ik vraag me soms wel af of optimel zoveel slechter is melk?

Zit toch een of ander naar stofje in heb ik weleens gehoord, maar ik zou het gewoon geven, als hij echt geen melk lust.. ongezond zal het wel niet heel erg zijn.
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Bericht  Supertalentje zo 20 jan 2013 - 8:05

Aimee schreef:

Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar optimel omdat daar veel zoetstoffen inzitten. Ik zou dan eerder voor een vol vet product kiezen.
Puur nieuwsgierig, waarom juist een vol vet product en geen magere variant?

Optimel weet ik niks van, maar klinkt alsof er niks natuurlijks meer in zit. Is een beker melk of karnemelk met een scheut limo dan niet makkelijker?

@Liadan; zo snap ik het. Zat meer te denken aan geen boterham zonder eerst de korstjes te eten in dezelfde trant als geen toetje als je je bord niet leeg eet oid.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 8:07

Supertalentje schreef:
Aimee schreef:

Optimel weet ik niks van, maar klinkt alsof er niks natuurlijks meer in zit. Is een beker melk of karnemelk met een scheut limo dan niet makkelijker?

Denk het wel hoor dat melk met iets diksap ook er voor zorgt dat ze het misschien drinken en dat je niet meteen optimel hoeft te geven. Ik drink zelf wel optimel vind het heel lekker haha Laughing
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje zo 20 jan 2013 - 8:13

Ow vandaar Studie! Ik drink het nooit, ben verslaafd aan gewone melk, haha! Als je het toch hebt staan, ze zijn al een jaar geweest, misschien gewoon afwisselen met de ene dag yoghurt, karnemelk, warme melk en optimel?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  studiebol zo 20 jan 2013 - 8:17

Yep afwisseling kan ik proberen, ze hebben hier wel eens optimel gehad hoor, ze drinken dat wel op. Misschien gewoon eens melk met iets mengen hopen dat ze dat drinken.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee zo 20 jan 2013 - 8:22

Supertalentje schreef:
Aimee schreef:

@Liadan; zo snap ik het. Zat meer te denken aan geen boterham zonder eerst de korstjes te eten in dezelfde trant als geen toetje als je je bord niet leeg eet oid.

Omdat in veel magere varianten van drinkyoghurt een vervanger zit voor suiker en dan meestal in de vorm van aspartaam. Dat wil ik Luuk liever nog niet geven.
Ik zou dan eerder bijvoorbeeld Arla drinkyoghurt geven, die dan wel 0.5 gr vet bevat en gewone (riet)suiker.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Coco zo 20 jan 2013 - 9:11

Optimel zou ik niet geven. Het wordt afgeraden kinderen onder de 4 jaar bloot te stellen aan zoetstoffen in de vorm van aspartaam etc.
Hier krijgen ze of volle yoghurt of/en yogho yogho met stevia ipv zoetstoffen aan zuivelproducten. Soms brinta met soja/melk.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: