Hoe krijg je meer eigen inzicht m.b.t. koken?
+6
Marin
SarahKey
Bazinga
sanne-84
Ibbeltje
Elliot
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe krijg je meer eigen inzicht m.b.t. koken?
Ik kan best lekker koken, maar ik moet echt receptjes volgen. Gister zat ik de halve finale van Masterchef te kijken en ik zat me er echt over te verbazen hoe snel de deelnemers zelf een recept bedachten met de ingrediënten die ze voorgeschoteld kregen. Ik wil dat ook kunnen! Ik zie het hier op het forum ook in het 'koelkast leegeet' topic, sommige meiden verzinnen zulke leuke dingen met hele simpele ingrediënten.. Waar halen jullie dat inzicht vandaan? Veel kookprogramma's kijken, kookboeken lezen? Of hebben jullie dat altijd al gehad?
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Re: Hoe krijg je meer eigen inzicht m.b.t. koken?
k probeer gewoon van alles en doe ideeen op idd op tv of forum of zo.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Ik ga altijd van drie basisdingen uit, groenten, en dan de vlees/vleesvervangers en dan aardappelproducten/rijst/pasta of iets. Van die dingen probeer ik iets in elkaar te flansen, en dan kijk ik verder in de kast wat ik nog meer heb wat er wel lekker bij is. Ik experimenteer ook veel als ik alleen eet, maak de raarste combi's om restjes op te maken. Soms smaakt het voor geen meter maar soms is het verrassend lekker. Laatst had ik (niet lachen) en quesedilla gemaakt van twee wraps, tomaatjes, pesto, beetje kaas en, jawel, vissticks ertussen Had niet veel meer in huis... Maar het smaakte best!
Gast- Gast
Haha lennox!
Ik zou zoiets nog best voor ,ezelf klaar kunnen maken, onder mom van restjes dag. Maar ik denk mn man niet.
Zo had ik laatst taco's gemaakt, en hadden we wat gehakt over. Dat heb ik in de vriezer gedaan en later een keer met rijst gegeten
Maar het echtecht zelf fabriceren van gerechten durf ik ook niet echt, dat gebeurt vaak dmv recepten
Ik zou zoiets nog best voor ,ezelf klaar kunnen maken, onder mom van restjes dag. Maar ik denk mn man niet.
Zo had ik laatst taco's gemaakt, en hadden we wat gehakt over. Dat heb ik in de vriezer gedaan en later een keer met rijst gegeten
Maar het echtecht zelf fabriceren van gerechten durf ik ook niet echt, dat gebeurt vaak dmv recepten
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
Gewoon proberen! Ik heb zelf een tijd recepten gevolgd, maar ben een type dat vaak iets vergeet en dan te lui is om weer de deur uit te gaan... Dus ik pas de recepten aan, zodat ik niet meer boodschappen hoef te doen Soms lukt 't, soms bestel ik pizza...
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Ik ben ook van het proberen. Heb er meestal wel een recept bij maar verzin er zelf wel wat dingen bij of vervang dingen. Kwestie van uitproberen. Meestal krijg je al snel in de gaten welke kruiden lekker is bij een bepaald stuk vlees of in een roerbakgerecht.
Maar de luxere gerechten bereiden/verzinnen zoals in masterchef, dat kan ik ook niet.
Maar de luxere gerechten bereiden/verzinnen zoals in masterchef, dat kan ik ook niet.
Ik proef in m'n mond gewoon bepaalde combi's. Dat voel ik gewoon aan ofzo.
Misschien heb je iets aan het kookboek the flavour thesaurus, die legt al die goede combi's uit. Weet alleen even de Nederlandse naam niet.
Misschien heb je iets aan het kookboek the flavour thesaurus, die legt al die goede combi's uit. Weet alleen even de Nederlandse naam niet.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Oh en ik gebruik ook veel recepten maar meer als inspiratie dan dat ik t als handleiding gebruik en letter voor letter volg. Misschien kan je dat ook proberen.
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Oh en ik gebruik ook veel recepten maar meer als inspiratie dan dat ik t als handleiding gebruik en letter voor letter volg. Misschien kan je dat ook proberen.
Doe ik ook! Ik kan gewoonweg geen recepten volgen :/ Misschien ben ik er te eigenwijs voor of zo.. Wel zonde van de Nigella boeken die ik heb staan.. Is puur voor de heb, vrees ik.
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Bazinga schreef:Marin schreef:Oh en ik gebruik ook veel recepten maar meer als inspiratie dan dat ik t als handleiding gebruik en letter voor letter volg. Misschien kan je dat ook proberen.
Doe ik ook! Ik kan gewoonweg geen recepten volgen :/ Misschien ben ik er te eigenwijs voor of zo.. Wel zonde van de Nigella boeken die ik heb staan.. Is puur voor de heb, vrees ik.
Ik blader echt onwijs veel in kookboeken en op internet maar ik geef er altijd m'n eigen draai aan. Of ik koop wel alle ingrediënten maar door eenmaal het recept door te lezen weet ik ongeveer wel wat ik moet doen en dan lukt t zonder kookboek.
Daarom vind ik koken met pakjes altijd zo vervelend omdat ik dan constant op dat pakje sta te turen haha.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik denk toch dat het een kwestie is van veel oefenen. Ik ben zelf gek op koken en ben er inmiddels best goed in geworden.
Vaak ga ik uit van een hoofdingredient; meestal een groente.
Voorbeeld: een winterwortel.
Dan bedenk ik vervolgens alle manieren hoe ik die winterwortel kan verwerken, bijvoorbeeld in een soep, in een stamppot, in een puree, in een tarte tatin, gewokt...
vervolgens bedenk ik welke smaakmakers ik zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld gember, gemalen komijn, korianderzaad, knoflook, chilipeper, oestersaus, sojasaus, balsamicoazijn, olijfolie, pompoenpitolie, sesamolie..
en welke eiwitbron ik zou kunnen toevoegen: feta, geitenkaas, creme fraiche, room, cashewnoten, pijnboompitten, (ik eet zelf grotendeels vegetarisch maar je zou natuurlijk ook vlees of vis kunnen toevoegen).
En op die manier bedenk je dan een gerecht
Vaak ga ik uit van een hoofdingredient; meestal een groente.
Voorbeeld: een winterwortel.
Dan bedenk ik vervolgens alle manieren hoe ik die winterwortel kan verwerken, bijvoorbeeld in een soep, in een stamppot, in een puree, in een tarte tatin, gewokt...
vervolgens bedenk ik welke smaakmakers ik zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld gember, gemalen komijn, korianderzaad, knoflook, chilipeper, oestersaus, sojasaus, balsamicoazijn, olijfolie, pompoenpitolie, sesamolie..
en welke eiwitbron ik zou kunnen toevoegen: feta, geitenkaas, creme fraiche, room, cashewnoten, pijnboompitten, (ik eet zelf grotendeels vegetarisch maar je zou natuurlijk ook vlees of vis kunnen toevoegen).
En op die manier bedenk je dan een gerecht
mouette- Fluisteraar
- Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12
Ik ben heel erg van het proberen en proeven en eigenlijk gaat dat altijd goed.
Ik vind ook maar weinig combinaties voor een avondmaaltijd 'raar' en maak vooral wat ik lekker vind smaken.
Zo haal ik soms gewoon wat 'raardere' groentes en zoek wat receptjes op en maak daar dan een eigen recept van haha. Ik kan ook nooit kiezen uit recepten omdat ze mij nooit 100% aanspreken. Dus dan maar zelf wat verzinnen.
Ik vind ook maar weinig combinaties voor een avondmaaltijd 'raar' en maak vooral wat ik lekker vind smaken.
Zo haal ik soms gewoon wat 'raardere' groentes en zoek wat receptjes op en maak daar dan een eigen recept van haha. Ik kan ook nooit kiezen uit recepten omdat ze mij nooit 100% aanspreken. Dus dan maar zelf wat verzinnen.
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Niemand kan dat vanzelf lijkt me. Ik kon eerst ook alleen maar recepten volgen, op een gegeven moment weet je dan wel wat werkt en wat niet, nu kan ik de meeste dingen zelf maken, zonder recept of pakjes en zakjes. Maar nog niet alles, als het op oosterse dingen aankomt, dan moet ik echt nog een recept hebben, van die kruiden enzo weet ik gewoon veel minder.
Maar ook met bakken: ik bak regelmatig cake of taart of cupcakes, en hoe vaker ik dat doe, hoe minder ik een recept nodig heb. En ja, het mislukt ook echt weleens, omdat iets nét niet werkt. Maar hoe meer je het doet, hoe beter je kunt voorspellen hoe iets uitpakt.
En koken is over het algemeen gewoon niet echt vernieuwend, de meeste combi's zijn redelijk standaard.
Maar ook met bakken: ik bak regelmatig cake of taart of cupcakes, en hoe vaker ik dat doe, hoe minder ik een recept nodig heb. En ja, het mislukt ook echt weleens, omdat iets nét niet werkt. Maar hoe meer je het doet, hoe beter je kunt voorspellen hoe iets uitpakt.
En koken is over het algemeen gewoon niet echt vernieuwend, de meeste combi's zijn redelijk standaard.
Gast- Gast
Ik heb inderdaad combi's in mijn hoofd die logisch zijn zoals bijvoorbeeld Italiaans: knoflook, ui, oregano, basilicum of gedroogde Italiaanse kruiden, pesto. tomatensaus enz. Oosters ketjap, sambal/ peper, knoflook, sesam, tauge, zoet/ zuur. En zo is er nog veel meer te verzinnen en als ik me een beetje aan die samenstelling hou dan gaat het eigenlijk altijd goed. Dat maakt wel dat ik geen ketjap door mijn lasagne gooi (ik vind het ook niet lekker) maar dat hoort ook gewoon niet voor mijn gevoel.
En verder is het inderdaad gewoon veel doen en veel proberen, dan leer je het vanzelf.
En verder is het inderdaad gewoon veel doen en veel proberen, dan leer je het vanzelf.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
En mocht er eens iets mis gaan: probeer dan te bedenken wáárom. Niet teleurgesteld alles in de prullenbak mikken, maar zoek uit wat je anders had moeten dan. Daar leer je nog wel het meeste van!
Gast- Gast
Precies wat Minoes zegt, je moet een beetje kennis opdoen van wat bij elkaar smaakt. Dan kun je leren door kookboeken/recepten te lezen. En verder tsja, het eigen inzicht, ik weet niet of het aan te leren is. Je hebt het of je hebt het niet denk ik.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Niet Meer in eigen bed willen slapen
» Een eigen kinderdagverblijf openen.. Wie weet daar meer over
» Wat te koken..
» Wat wil jij leren koken?
» Kookboek 'Koken met Karin - Koken zonder pakjes en zakjes'
» Een eigen kinderdagverblijf openen.. Wie weet daar meer over
» Wat te koken..