rechten ouderschaps verlof
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
rechten ouderschaps verlof
Ik weet dat er hier meer mensen zijn die wat kennis hebben van rechten en plichten.
Ik heb halverwege december ouderschaps verlof aangevraagd en laat dit 1 maart in gaan. 1 dag in de week. Ik heb aangegeven het eerste gedeelte een dag te willen en per 1 januari 2014 een andere dag.
in hoeverre moeten ze hier moeite doen/kunnen ze dit weigeren zonder duidelijke redenen en per wanneer moet dit overeengekomen zijn? Nu heeft mijn planner namelijk aangegeven nog niet accoord te kunnen gaan omdat er meer mensen die dag partimevrij hebben. maar het is namelijk zo dat die dag meer mensen werken dan op de vrijdag terwijl op vrijdag ochtend meer werk is en smiddags evenveel (dus ik vind het een zwak argument)
Ik heb halverwege december ouderschaps verlof aangevraagd en laat dit 1 maart in gaan. 1 dag in de week. Ik heb aangegeven het eerste gedeelte een dag te willen en per 1 januari 2014 een andere dag.
in hoeverre moeten ze hier moeite doen/kunnen ze dit weigeren zonder duidelijke redenen en per wanneer moet dit overeengekomen zijn? Nu heeft mijn planner namelijk aangegeven nog niet accoord te kunnen gaan omdat er meer mensen die dag partimevrij hebben. maar het is namelijk zo dat die dag meer mensen werken dan op de vrijdag terwijl op vrijdag ochtend meer werk is en smiddags evenveel (dus ik vind het een zwak argument)
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10
Re: rechten ouderschaps verlof
De werkgever mag ouderschapsverlof alleen weigeren bij een zwaarwegend dienstbelang. Daar is niet snel sprake van.
Wat betreft de dag of dagen waarop je het ouderschapsverlof opneemt, heeft je werkgever wel meer te zeggen. Dat moet namelijk in overleg. Vergelijk het met parttime werken. Als jij na je zwangerschapsverlof van fulltime naar parttime wil gaan, dan kom je ook samen overeen op welke dagen je gaat werken. Je werkgever heeft er niets aan als de werknemer op woensdag wil werken, terwijl de zaak bijvoorbeeld op woensdag gesloten is.
In jouw situatie zou ik even om de tafel gaan met je werkgever.
Wat betreft de dag of dagen waarop je het ouderschapsverlof opneemt, heeft je werkgever wel meer te zeggen. Dat moet namelijk in overleg. Vergelijk het met parttime werken. Als jij na je zwangerschapsverlof van fulltime naar parttime wil gaan, dan kom je ook samen overeen op welke dagen je gaat werken. Je werkgever heeft er niets aan als de werknemer op woensdag wil werken, terwijl de zaak bijvoorbeeld op woensdag gesloten is.
In jouw situatie zou ik even om de tafel gaan met je werkgever.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
dank je sanne! daar kan ik inderdaad wat mee. Ik wilde zowieso weer terug aan tafel met hem. NAdeel is dat we nu tussen 2 bazen in zitten. Een krijgt een sollicitatie procedure (maar is al zo goed als zeker dat hij baas wordt) en de ander die durft nu geen besluiten te nemen omdat hij toch niets goed doet.
Dus ik ga zo maar weer eens bellen voor een afspraak
Dus ik ga zo maar weer eens bellen voor een afspraak
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10
U hebt recht op ouderschapsverlof als u minstens een jaar bij dezelfde werkgever werkt en zorgt voor een kind jonger dan acht jaar. Als u meer kinderen hebt, kunt u voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen. Vanaf 1 januari 2009 is het recht op ouderschapsverlof 26 maal de wekelijkse arbeidsduur. Standaard geldt dat u één jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken. Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor één jaar 16 uur per week werken en hebt u 16 uur per week ouderschapsverlof. In overleg met uw opdrachtgever kunt u het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren:
U kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan twaalf maanden.
U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
U kunt het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
Het ouderschapsverlof dient minstens 2 maanden voordat het verlof ingaat aangevraagd te worden
U kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan twaalf maanden.
U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
U kunt het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
Het ouderschapsverlof dient minstens 2 maanden voordat het verlof ingaat aangevraagd te worden
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben toevallig ook het een en ander aan het uitzoeken. Mijn werkgever betaald 75% het loon door, dus dat zou prettig zijn.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Je 'rechten' als zwangere...
» Iemand verstand over rechten?
» Wat zijn mijn rechten.
» Wat zijn onze rechten
» Moeder meer rechten?
» Iemand verstand over rechten?
» Wat zijn mijn rechten.