Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten? Empty Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten?

Bericht  Pompoen di 8 jan 2013 - 9:52

Omdat erbij de inbraak een en ander beschadigd is moet ik van de verzekering een offerte laten maken voor de herstelwerkzaamheden. Nu heb ik daar vanavond een bedrijf voor over de vloer gehad. In principe wil ik als de offerte goed is én ik het bedrag terug krijg van de verzekering de werkzaamheden wel uitbesteden.

Nu zei hij bij het weggaan dat als ik niet met hun in zee ging dat hij dan wel kosten in rekening moest brengen. Ik zei dat ik dat begreep (ik ben ook niet geschikt voor zakelijke dingen, zucht) en vroeg wat doe kosten dan waren. Hij zei 25% van de totale kosten.
Omdat ik in mijn hoofd had dat ik het werk sowieso wilde laten uitvoeren heb ik geloof ik min of meer mijn akkoord gegeven. Mondeling dus.

Later bedacht ik hoe raar dit is en hoe stom van mij. Mijn mondelinge overeenkomst is bindend maar straks stelt de beste man een offerte op voor een veel te hoog bedrag waar de verzekering niet mee akkoord gaat en als ik de werkzaamheden dan niet laat uitvoeren door hem moet ik een percentage van een veel te hoog offertebedrag gaan betalen?!

Nou ja kortom, rare regeling en stom dat ik akkoord ben gegaan. Ik heb niet het gevoel dat ik geflest ga worden, maar wil wel moeilijkheden voorkomen! Wat te doen? Wie weet hier wat van?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten? Empty Re: Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten?

Bericht  Highway di 8 jan 2013 - 9:59

Wat een vreemd verhaal zeg, vind dat helemaal niet zuiver klinken. Waarom zou je betalen voor een offerte? En dan al 25%... ik zou helemaal niet met hen in zee gaan en ontkennen dat ik mondeling akkoord ben gegaan mochten ze moeilijk doen. Laat ze dat maar bewijzen dan.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten? Empty Re: Kosten offerte, mag dit? Wat zijn mijn rechten?

Bericht  Barbabella di 8 jan 2013 - 10:00

Als het vantevoren is aangegeven of vastgelegd dan mag het. Mijn man werkt ook zo, alleen dan wel met een vast bedrag en geen procenten.
Als hij het aangaf bij het weggaan, dus ná het maken van een offerte dan vraag ik me af of dat bindend is..
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Pommes di 8 jan 2013 - 10:01

Ik vind dit ook maar een vreemd verhaal, dat een bedrijf offerte kosten in rekening brengt kan ik nog inkomen maar dat ze vervolgens 25% hiervan horen te ontvangen lijkt me wel erg veel.
Pommes
Pommes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1333
Punten : 1313
Registratiedatum : 08-01-13

Bericht  Highway di 8 jan 2013 - 10:04

Barbabella schreef:Als het vantevoren is aangegeven of vastgelegd dan mag het. Mijn man werkt ook zo, alleen dan wel met een vast bedrag en geen procenten.
Als hij het aangaf bij het weggaan, dus ná het maken van een offerte dan vraag ik me af of dat bindend is..

ja ok, dat klinkt inderdaad wel logisch, maar dan had ze het inderdaad van te voren geweten. Dit klinkt echt gek..
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen di 8 jan 2013 - 10:19

Nou, ik heb gevraagd om een offerte, hij heeft daarvoor een tijd en datum voorgesteld waar ik mee akkoord ging. Hij is dus langsgeweest voor die offerte, heeft alles bekeken en vervolgens zei hij dus bij het weggaan bovenstaande. Ik ging er bij het maken van de afspraak van uit dat er geen kosten aan de offerte zouden zijn verbonden. Hij verraste mij bij het weggaan.
De offerte heeft hij dus nog niet gemaakt en in feite heeft hij dus voordat die gemaakt is met mij 'afgesproken' dat daar kosten aan verbonden zijn, nl. 25% van 't percentage van de offerte.

Pas daarna bedacht ik mij dat dit een wel heel vreemde regeling is die voor mij natuurlijk niet werkbaar is. Stel hij zegt, het kost €1000,-, dan ben ik dus sowieso al €250,- kwijt!

Hij wil zich indekken tegen het 'probleem' dat hij dit soort offertes alleen maar maakt voor de verzekering en dan niet de opdracht krijgt. Daar heb ik wel begrip voor. Aan de andere kant is dat 't risico, je brengt een offerte uit in de hoop dat je de opdracht krijgt, dat is investeren. Op deze site staat wel dat als het veel werk is of een deel van 't werk al gedaan moet worden het wel redelijk is om een vergoeding te vragen: http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/dienstverleners

Laatst aangepast door Pompoen op di 8 jan 2013 - 10:24; in totaal 1 keer bewerkt
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Highway di 8 jan 2013 - 10:21

Ok.. dan zou ik hem bellen en zeggen dat je je bedacht hebt en evt met een ander in zee gaan? Dit vergt dan wel heel veel vertrouwen inderdaad. Of eisen dat hij een vast bedrag aangeeft voor het maken van de offerte.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Bericht  Niekske wo 9 jan 2013 - 2:36

Maar de verzekering keert toch niet uit als je een offerte indient? De verzekering zal akkoord moeten gaan met de offerte, maar ze betalen (neem ik aan) pas als jij de rekening indient toch?

Ofwel, dat herstelbedrijf hoeft toch niet bang te zijn dat hun offertes misbruikt worden om verzekeringen op te lichten? Ik kan me indenken dat verzekeringsmaatschappijen daar wel goed op letten. )Toen onze bijna 20 jaar oude tv het begaf na blikseminslag, hoopten we ook wat van de verzekering te krijgen ervoor, maar de papierwinkel eromheen was enorm. We moesten de tv laten nakijken door een monteur, die moest een verklaring afgeven dat het ding niet meer gerepareerd kon worden en aangeven wat een vervangende tv zou kosten etc... ofwel, we konden er geen voordeeltje uit halen Wink )

Ik vind het percentage ook belachelijk, al snap ik wel dat ze kosten berekenen voor een offerte. Maar dan zou een vast bedrag een betere oplossing zijn. Ik zou aangeven dat je de gang van zaken rondom die offerte vreemd vind en dat je graag wil weten wat de kosten zijn van de offerte vóór je er eentje aanvraagt. In een winkel weet je ook wat iets kost, voor je het aanschaft, zo hoort het toch ook te werken?
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  Pompoen wo 9 jan 2013 - 2:57

Ik heb er nog eens over na gedacht wat hij nou precies zei, maar het is toch wel een beetje anders gegaan. Hij gaf meer een soort indicatie: "jaaa ongeveer 25% van de offerte zal 't zijn'. Ik zat later alleen met die 25% in mijn hoofd.
Natuurlijk kan het niet zo zijn dat hij zomaar wat berekend om er zo een slaatje uit te slaan, want als ik dan besluit het niet te doen omdat de verzekering het niet pikt dan loopt hij zijn geld mis want hij heeft geen poot om op te staan. Moet hij eerst bewijzen dat wij dat mondeling zijn overeengekomen...

Maar even op jouw reactie Niekske, er is een schade-expert bij mij langs geweest, die heeft alle schade met mij doorgenomen (dus voor zowel inboedel- als opstalverzekering) en bekeken. Hij geeft de verzekering uiteindelijk het advies wat er voor mijn schade uitgekeerd moet worden (hij handelt in opdracht van de verzekering). Deze man wil van mij een offerte, hij neemt die dan mee in zijn advies wat er uitgekeerd moet worden.
Ik hoef daarvoor niet de offerte te laten uitvoeren, uit dit hele verhaal rolt gewoon uiteindelijk een bedrag wat ik dan ga krijgen als het goed is.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: