Kinderen en digitale wereld
+25
Filoria
Novalee
Twellie
Vancity_girl
SarahKey
Shopaholic
Petteflet
Tania
xxjojootjexx
Aimee
Sterrin_
Coco
Bolleke
Parisienne
Lonely Goatherd
Printje
Happydobby
PapillonRose
Thunder
Highway
Happinaz
*Lookie*
Manderijn
Luce
Marin
29 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Kinderen en digitale wereld
Als je toch de tv aan zet kun je beter kinderprogramma's aanzetten ja, dat ben ik met je eens. Maar de logica 'het is speciaal voor deze doelgroep, dus het zal ook wel goed zijn voor deze doelgroep', daar kan ik niet in meegaan. Snap je?Marin schreef:Filoria schreef:Dat vind ik echt zo'n non-argument! Je hebt ook chocoladekoekjes speciaal voor kinderen, maar maakt dat het verantwoord?Marin schreef:Baby-tv is toch speciaal ontwikkeld voor babies?
Het was gewoon een vraag hoor. Ik kijk zelf geen baby tv, dus ik ken het niet echt Ik neem aan dat baby tv geschikter is voor jonge kinderen dan het journaal, dus als je dan toch de tv aan zet, waarom dan niet op zo'n zender? Wat is daar dan zo erg aan, vraag ik me af?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Nee oke, ik snap je vraag en je punt, maar ik geloof ook niet dat ik dat zo stelde. Maar dan vraag ik me nog steeds af wat er mis mee is om kinderen tv te laten kijken of wat iemands beweegreden kan zijn. Ik ben daar gewoon echt oprecht benieuwd naar. Ik hoop dat het echt niet veroordelend over komt, want dat wil ik niet, maar ik snap dat in deze moderne tijd gewoon echt niet. Wat anderen ook aangeven: Het is toch prima om even te gebruiken als je zelf je handen vrij moet hebben bijvoorbeeld? Ook al zijn er misschien andere middelen, tv is toch ook prima? Wat is dat toch altijd met dat tv slecht zou zijn, zéker wanneer je zeker weet dat er geen geweld voorbij komt oid (want die reden kan ik nog begrijpen).
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik vind het daarentegen juist wel een grote toevoeging. Ze leren er zo ontzettend veel van. Zeker als je, zoals ik, een leergierig kind hebt die continu op zoek is naar nieuwe informatie is dit echt een toevoeging.SarahKey schreef:Ik vind tv kijken voor een baby/peuter nog onnodig. Het voegt helemaal niets toe.
Als S wat ouder is mag hij gerust even op de laptop/tv kijken. We zullen het niet helemaal verbannen en dat hoeft ook niet. Ipad en ander geneuzel hebben wij zelf ook niet dus daar zal hij niets mee gaan doen. Of het moet bij een ander zijn.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Het enige wat ik kan bedenken is dat een kind in aanraking komt met een wereld die groter is dan dat de belevingswereld op dat moment hoort te zijn, waardoor de wereld om hem of haar heen niet meer zo interessant is en een kind minder behoefte heeft om zelf te gaan ontdekken of om zelf te gaan spelen en dingen te verzinnen. Zolang dat in balans is, is er in mijn ogen geen probleem en hoef je ook niet de minuten te gaan tellen dat je kind televisie kijkt. Het gaat om evenwicht, niet om precieze tijdeenheden.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind het soms ook heerlijk om tijdens het eten hem even voor de tv neer te zetten. Zolang het voor zijn leeftijd is en er gebeuren geen rare dingen in het programma waarom niet. Soms heb ik overdag ff rust nodig en dan mag hij best even tv kijken, op de iPad of wat dan ook. Zolang het niet de boventoon voert vind ik het prima.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Maar zoals Parisienne aangeeft en ik ook heb ervaren bij m'n kleine zusje kan het de wereld van een kind ook enorm en positief vergroten. Door omstandigheden heeft m'n zusje maandenlang tv gekeken en is ze thuis gehouden van de PSZ, en mensenkinderen wat een vocabulaire heeft dat kind opgebouwd toen.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik vind de tv-momenten ook heerlijk hoor. Ik ga vaak dan even op de bank zitten/liggen met een boek, kopje thee en wat lekkers. Als ik vreselijk moe ben, wat helaas vaak voorkomt, lig ik ook weleens lekker weg te soezen op de bank. N. en de tv hoor ik op de achtergrond, ik merk om me heen wat er gebeurt, maar zelf pak ik even mijn rust.
Parisienne- Ratel
Aaaahh.. zou het daarom zijn dat N. zo ver voorloopt? Omdat ik haar hele dagen voor de tv neerplof?!
Parisienne- Ratel
Parisienne schreef:Aaaahh.. zou het daarom zijn dat N. zo ver voorloopt? Omdat ze de héle dag voor de tv zit?!
Ik denk zeker dat ze er veel van oppikt ja! En haar wereld kan vergroten. Zij is toch heel erg 'dorstig' naar informatie. Dat pikt ze vast veel op van tv! Misschien zijn er wel goede kinder documentaires of zoiets verkrijgbaar, over dieren enzo. Zou ze dat leuk vinden?
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Maar zoals Parisienne aangeeft en ik ook heb ervaren bij m'n kleine zusje kan het de wereld van een kind ook enorm en positief vergroten. Door omstandigheden heeft m'n zusje maandenlang tv gekeken en is ze thuis gehouden van de PSZ, en mensenkinderen wat een vocabulaire heeft dat kind opgebouwd toen.
Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen bang zijn dat kinderen zich niet meer verwonderen over kleine dingetjes als ze op de televisie de hele dag naar wonderbaarlijke verhalen over fantasiefiguren kunnen kijken. Ik denk zelf dat als je een gezond evenwicht bewaart, je de interesse en ontdekkingsdrift van een kind echt niet zomaar uitdooft, maar ik denk dat dat is wat er voor sommige mensen achter zit. Dat het ook wordt gezien als 'makkelijk vermaak' .
Susan- Lady Post-a-lot
Parisienne schreef:Ik vind de tv-momenten ook heerlijk hoor. Ik ga vaak dan even op de bank zitten/liggen met een boek, kopje thee en wat lekkers. Als ik vreselijk moe ben, wat helaas vaak voorkomt, lig ik ook weleens lekker weg te soezen op de bank. N. en de tv hoor ik op de achtergrond, ik merk om me heen wat er gebeurt, maar zelf pak ik even mijn rust.
Dit dus idd, ik zie mezelf niet als 24uurs entertainer en ondanks dat R heerlijk zelfstandig kam spelen vind ik die rust soms echt heerlijk.
Printje- Lady Post-a-lot
Ja, dat zeker. Ze slaat direct alles op, om het vervolgens niet meer te vergeten. Ik heb een aantal dvd's van Baby Einstein en die vindt ze erg interessant. Verder is ze gek van Diego (i.v.m. het redden van de dieren) en nog wat andere Nick JR programma's waarbij spelenderwijs leren voorop staat. Soms zet ik weleens een leuke Disney film aan, maar daarbij raakt haar geduld snel op. Te weinig informatie denk ik. Terwijl ze die Baby Einstein dvd's uren achter elkaar kan kijken.
Parisienne- Ratel
Ik merk trouwens ook dat het goed is voor haar taalvaardigheid, Yrsa kijkt soms ook op YouTube naar filmpjes in andere talen en daar pikt ze ook woorden uit op, ze kan al aardig wat woorden Engels en daarnaast hoor ik af en toe ook Spaans en Duits voorbij komen. Ze gebruikt die woorden dan ook echt goed.
Susan- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Parisienne schreef:Aaaahh.. zou het daarom zijn dat N. zo ver voorloopt? Omdat ze de héle dag voor de tv zit?!
Ik denk zeker dat ze er veel van oppikt ja! En haar wereld kan vergroten. Zij is toch heel erg 'dorstig' naar informatie. Dat pikt ze vast veel op van tv! Misschien zijn er wel goede kinder documentaires of zoiets verkrijgbaar, over dieren enzo. Zou ze dat leuk vinden?
Deze zijn er ook, ik meen via Teleblik bijv maar dat is volgens mij alleen met een inlog.
Printje- Lady Post-a-lot
Hier heb je ook wel een punt mee. Zolang het beiden goed in balans is, dan is er niks mis met tv kijkenSusan schreef:Marin schreef:Maar zoals Parisienne aangeeft en ik ook heb ervaren bij m'n kleine zusje kan het de wereld van een kind ook enorm en positief vergroten. Door omstandigheden heeft m'n zusje maandenlang tv gekeken en is ze thuis gehouden van de PSZ, en mensenkinderen wat een vocabulaire heeft dat kind opgebouwd toen.
Jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen bang zijn dat kinderen zich niet meer verwonderen over kleine dingetjes als ze op de televisie de hele dag naar wonderbaarlijke verhalen over fantasiefiguren kunnen kijken. Ik denk zelf dat als je een gezond evenwicht bewaart, je de interesse en ontdekkingsdrift van een kind echt niet zomaar uitdooft, maar ik denk dat dat is wat er voor sommige mensen achter zit. Dat het ook wordt gezien als 'makkelijk vermaak' .
Parisienne- Ratel
En ze zeggen toch weleens: tv is de makkelijkste, meest effectieve en goedkoopste oppas!
Parisienne- Ratel
Mijn neefje van bijna 2,5 weet ook precies hoe de iPad werkt. Ik vind het wel grappig om te zien hoe snel een kindje dat oppikt! Met z'n kleine vingertjes over dat scherm heen, hij weet heel goed wat ie doet. Tv kijken doet hij nauwelijks, 't is een echte jongen, blokken, Lego en auto's. En als het weer het toelaat lekker ravotten buiten.
Kreeftje- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 596
Registratiedatum : 13-12-10
Tomas kijkt ook tv hoor, maar ik snap mensen wel die het niet willen hebben. Kinderen leren namelijk 100x meer van zelf doen. In Bumba zitten bijvoorbeeld veel filmpjes van ballen die door de lucht zweven. Ik zou zeggen: geef je kind een bal en laat hem zelf proberen wat er gebeurt als je die laat vallen.
Het schijnt ook dat van teveel tv kijken het beloningssysteem in de war kan raken. Voorbeeld:
- Je gaat heel hard rennen en in bomen klimmen buiten --> je voelt je blij en voldaan
- Je zet de tv aan en ziet een leuk programma --> je voelt je blij en voldaan
Kinderen die veel tv kijken hebben daardoor minder discipline dan kinderen die weinig tv kijken.
De vraag is natuurlijk altijd: wat is veel, wat is weinig, en hoeveel kwaad kan weinig tv kijken? Ik vind dat wel boeiend. Maar ondertussen ga ik mijn kind niet televisieloos opvoeden. Daarvoor vinden we het allebei veel te fijn als hij even zit te genieten van zijn lievelingsprogramma
Het schijnt ook dat van teveel tv kijken het beloningssysteem in de war kan raken. Voorbeeld:
- Je gaat heel hard rennen en in bomen klimmen buiten --> je voelt je blij en voldaan
- Je zet de tv aan en ziet een leuk programma --> je voelt je blij en voldaan
Kinderen die veel tv kijken hebben daardoor minder discipline dan kinderen die weinig tv kijken.
De vraag is natuurlijk altijd: wat is veel, wat is weinig, en hoeveel kwaad kan weinig tv kijken? Ik vind dat wel boeiend. Maar ondertussen ga ik mijn kind niet televisieloos opvoeden. Daarvoor vinden we het allebei veel te fijn als hij even zit te genieten van zijn lievelingsprogramma
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Parisienne schreef:Soms zet ik weleens een leuke Disney film aan, maar daarbij raakt haar geduld snel op. Te weinig informatie denk ik.
Ik zat hier nog over na te denken, maar het kan natuurlijk ook dat ze die films 'gewoon' niet leuk vindt of dat ze lange films (nog) niet leuk vindt. Over een Disneyfilm valt ook genoeg na te denken, zeker voor een jong kind, meestal zijn het mooie verhalen en zijn de films erg mooi gemaakt. Ik zou wel oppassen dat je niet te snel dit soort conclusies trekt, ze zal soms ook gewoon dingen niet leuk vinden omdat ze simpelweg haar smaak niet zijn en niet alleen maar omdat ze leergierig is en voorloopt op leeftijdsgenootjes.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:SarahKey schreef:Ik vind tv kijken voor een baby/peuter nog onnodig. Het voegt helemaal niets toe.
Als S wat ouder is mag hij gerust even op de laptop/tv kijken. We zullen het niet helemaal verbannen en dat hoeft ook niet. Ipad en ander geneuzel hebben wij zelf ook niet dus daar zal hij niets mee gaan doen. Of het moet bij een ander zijn.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind jou soms zo neerbuigend overkomen, dit ook weer.
Ik kan me voorstellen dat wat Sarahkey de term 'Ipad en ander geneuzel' niet neerbuigend bedoeld. In dit topic (en ook hierbuiten) lijkt het zo normaal om allemaal maar een Ipad/Iphone/laptop te hebben, terwijl er natuurlijk een grote groep mensen is die dit allemaal niet kan betalen, waarmee ik me kan voorstellen dat je het dan 'Ipads en ander geneuzel' vindt.
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Ik zie de logica eerlijk gezegd niet. Er zijn een heleboel dingen die ik niet kan betalen, maar die dingen vind ik dan nog geen geneuzel. Geneuzel is in mijn ogen sowieso een negatieve term trouwens.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik heb zelf inhoudelijk nog niet zoveel toe te voegen, omdat ik straks sowieso pas voor het eerst ga ervaren hoe het is überhaupt een kind te hebben. Wel wil ik melden dat ik het een zeer interessante discussie vind om te volgen en alvast wat inzichten op dit gebied op te doen. Leuk topic Marin!
mezzoforte- Prater
- Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12
Marin schreef:*Lookie* schreef:Als ik boodschappen doe zet mijn vriend hem ook vaak voor baby-tv, daar ben ik niet echt blij mee maar ja, dan is het even zijn verantwoordelijkheid.
Waarom vind je dat dan vervelend? Baby-tv is toch speciaal ontwikkeld voor baby's?
En wat ik me ook afvraag over dat 'zichzelf vermaken': Is een kleurplaat kleuren of een puzzel maken dan wel 'zichzelf' vermaken? Ik zie niet echt verschil met kleuren of puzzeltje op een iPad.
Baby-tv heb ik geen problemen mee (vind ik zelfs een leuke zender voor baby's), waar ik wel problemen mee heb is dat hij er dan soms zo lang voor zit. 'Even' duurt bij mijn vriend vaak geen 10 minuutjes maar al gauw een uur omdat hij ondertussen op zijn i-pad filmpjes kijkt.
Met zichzelf vermaken bedoel ik dat hij bv met de blokken speelt of met de autootjes, iig iets waar hij zijn verbeelding / creativiteit kan gebruiken. Hij is nog niet zo oud dat hij kleurt of puzzelt, maar dat vind ik inderdaad ook onder zichzelf vermaken vallen. Spelletjes doen op een i-pad kan natuurlijk ook wel onder 'jezelf vermaken' vallen, is ook helemaal niet erg dat ze een keer een spelletje doen ermee maar ik vind het niet nodig dat een baby, peuter of kleuter tijden met de i-pad speelt. Dan zijn er wel betere tijdsbestedingen (zoals inderdaad, kleuren, puzzeltje, duplo, lekker naar buiten etc).
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Marin schreef:Ja wat Happinaz dus zegt. Ik wilde 't nog net als edit toevoegen over die fantasie, maar zag dat zij dat al geschreven had
Denk dat Lookie dat ook bedoelde, overigens.
Klopt, dat bedoel ik (om een lang verhaal kort te maken :-D)
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Digitale kindercamera
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen
» Digitale radio via UPC
» Digitale Camera
» Digitale Time-Out
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen