Kinderen en digitale wereld
+25
Filoria
Novalee
Twellie
Vancity_girl
SarahKey
Shopaholic
Petteflet
Tania
xxjojootjexx
Aimee
Sterrin_
Coco
Bolleke
Parisienne
Lonely Goatherd
Printje
Happydobby
PapillonRose
Thunder
Highway
Happinaz
*Lookie*
Manderijn
Luce
Marin
29 plaatsers
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Kinderen en digitale wereld
Dit topic is n.a.v. enkele reacties in het stellig opvoeding topic waarin naar voren kwam dat sommigen hun kinderen geen of zo min mogelijk televisie willen laten kijken en n.a.v. enkele observaties die ik zelf heb gedaan afgelopen tijd. Hoop niet dat die mensen zich aangevallen voelen, want zo bedoel ik het helemaal niet, ik ben echt oprecht benieuwd hoe visies hier in verschillen.
Ik vraag me namelijk af in hoeverre je kinderen in deze tijd om moet laten gaan en kennis moet laten maken met de digitale wereld. Denk hierbij aan televisie, maar ook aan gebruik van iPads en computers. Ik kan me echt best heel goed voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen liever zo min mogelijk in aanraking laten komen met televisie en dat ze écht niet op de telefoon/iPad/computer van hun ouders mogen. Dat is je goed recht en snap ik heel goed, zeker wanneer het niet onder toezicht gebeurt.
Maar anderzijds vraag ik me steeds vaker af: Is het niet juist misschien slim om kinderen hier al vroeg kennis mee te laten maken? Onze hele maatschappij is hierin verandert, zal de mentaliteit tegenover het kindergebruik dan niet ook moeten veranderen? Is het niet verstandig om kinderen die vaardigheden ook vanuit huis mee te geven? Televisie kan ik me enigszins nog voorstellen dat dat niet direct 'nut' heeft, hoewel kinderen er wel een groot vocabulaire van kunnen ontwikkelen. Maar spelletjes spelen op een iPad.. Is dat nou zo slecht? Heeft dat niet ook heel veel toegevoegde waarde, o.a. hand-oog coordinatie en het zelfstandig kunnen omgaan met zo'n digitaal medium? Komen de kinderen van deze tijd niet terecht in een maatschappij die heel erg digitaal gericht is?
Mijn kleine zusje van 7 kan de iPad intussen helemaal zelfstandig bedienen, en heeft intussen ook echt haar eigen iPad gekregen vol (educatieve en vermakelijke) spelletjes. Ze tekent er veel op (maar tekent ook veel op gewoon papier), en kon op haar vierde al met de muis van een computer om gaan. Als ik op haar paste, gingen we vaak dierenfilmpjes kijken op YouTube en dat was hartstikke gezellig, gingen we daarna op YouTube liedjes samen dansen. Ze mocht dan zelf filmpjes aanklikken die ze wilde zien (wel met mijn goedkeuring want ze kon toen nog niet lezen). Tegenwoordig is ze lid van de WNF Rangers Club en dan gaat ze naar de website op de iPad en laat ze mij allemaal dierengeluiden horen, die ik dan moet raden. Hartstikke educatief en ik vind het eigenlijk super dat ze dat gewoon al kan zelf. Ze leert precies hoe websites werken (het intypen van een URL, op links klikken etc). Mijn kleine nichtje van 1 weet nu ook al dat op dat schermpje van de SmartPhone leuke Nijntje filmpjes te zien zijn via YouTube en wijst er naar.
In eerste instantie neig ik heel erg naar 'zo min mogelijk van al die invloed, kinderen hebben dat helemaal niet nodig', maar hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik eigenlijk neig naar: 'maar is het niet heel waardevol als ze die vaardigheden al leren? Is dit niet gewoon hoe de werkelijkheid er tegenwoordig uit ziet en kan je er niet voor zorgen dat ze er wel nuttige dingen uit halen?'
Hoe denken jullie daar over?!
Ik vraag me namelijk af in hoeverre je kinderen in deze tijd om moet laten gaan en kennis moet laten maken met de digitale wereld. Denk hierbij aan televisie, maar ook aan gebruik van iPads en computers. Ik kan me echt best heel goed voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen liever zo min mogelijk in aanraking laten komen met televisie en dat ze écht niet op de telefoon/iPad/computer van hun ouders mogen. Dat is je goed recht en snap ik heel goed, zeker wanneer het niet onder toezicht gebeurt.
Maar anderzijds vraag ik me steeds vaker af: Is het niet juist misschien slim om kinderen hier al vroeg kennis mee te laten maken? Onze hele maatschappij is hierin verandert, zal de mentaliteit tegenover het kindergebruik dan niet ook moeten veranderen? Is het niet verstandig om kinderen die vaardigheden ook vanuit huis mee te geven? Televisie kan ik me enigszins nog voorstellen dat dat niet direct 'nut' heeft, hoewel kinderen er wel een groot vocabulaire van kunnen ontwikkelen. Maar spelletjes spelen op een iPad.. Is dat nou zo slecht? Heeft dat niet ook heel veel toegevoegde waarde, o.a. hand-oog coordinatie en het zelfstandig kunnen omgaan met zo'n digitaal medium? Komen de kinderen van deze tijd niet terecht in een maatschappij die heel erg digitaal gericht is?
Mijn kleine zusje van 7 kan de iPad intussen helemaal zelfstandig bedienen, en heeft intussen ook echt haar eigen iPad gekregen vol (educatieve en vermakelijke) spelletjes. Ze tekent er veel op (maar tekent ook veel op gewoon papier), en kon op haar vierde al met de muis van een computer om gaan. Als ik op haar paste, gingen we vaak dierenfilmpjes kijken op YouTube en dat was hartstikke gezellig, gingen we daarna op YouTube liedjes samen dansen. Ze mocht dan zelf filmpjes aanklikken die ze wilde zien (wel met mijn goedkeuring want ze kon toen nog niet lezen). Tegenwoordig is ze lid van de WNF Rangers Club en dan gaat ze naar de website op de iPad en laat ze mij allemaal dierengeluiden horen, die ik dan moet raden. Hartstikke educatief en ik vind het eigenlijk super dat ze dat gewoon al kan zelf. Ze leert precies hoe websites werken (het intypen van een URL, op links klikken etc). Mijn kleine nichtje van 1 weet nu ook al dat op dat schermpje van de SmartPhone leuke Nijntje filmpjes te zien zijn via YouTube en wijst er naar.
In eerste instantie neig ik heel erg naar 'zo min mogelijk van al die invloed, kinderen hebben dat helemaal niet nodig', maar hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik eigenlijk neig naar: 'maar is het niet heel waardevol als ze die vaardigheden al leren? Is dit niet gewoon hoe de werkelijkheid er tegenwoordig uit ziet en kan je er niet voor zorgen dat ze er wel nuttige dingen uit halen?'
Hoe denken jullie daar over?!
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Re: Kinderen en digitale wereld
Ik heb er geen moeite mee. Nee, ze hebben het niet nodig, maar volwassenen ook niet, dus schaf het dan gewoon helemaal af. Ik probeer het televisie kijken wel wat te beperken, maar ik bekijk het ook gewoon per dag, ik vind het belangrijk dat ze verschillende dingen doen, dat ze buiten komen, bewegen, spelen, tekenen/schilderen/kleien, boekjes lezen, enzovoort. Dan mogen ze daarnaast best televisie kijken (en op regenachtige dagen wat meer, of als ze ziek zijn, of als ik zelf ziek ben bijvoorbeeld).
De iPad vind ik sowieso veel toegevoegde waarde hebben, vooral voor Ezra. De computer ook trouwens. Hij leert er veel van.
De iPad vind ik sowieso veel toegevoegde waarde hebben, vooral voor Ezra. De computer ook trouwens. Hij leert er veel van.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik snap ook nooit zo goed waarom je kinderen dat allemaal zou ontzeggen.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
En al zou je het niet willen, op de basisschool alleen al mogen ze in groep 1 al computeren. Ik ben niet een tegenstander, ik heb het spul zelf niet in huis, dus gebruiken mijn kinderen het ook niet.
Ik zou wel zorgen dat het veilig kan. Mijn nichtje van 7 zat laatst op Youtube te zoeken naar likkende poesjes, ja dat moet je dan wel voor zijn vind ik, dat ze veilig kunnen surfen.
Ik zou wel zorgen dat het veilig kan. Mijn nichtje van 7 zat laatst op Youtube te zoeken naar likkende poesjes, ja dat moet je dan wel voor zijn vind ik, dat ze veilig kunnen surfen.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Televisie kijken vind ik geen groot probleem maar ik probeer er voor te zorgen dat hij iig niet vlak voor het slapen gaan aan staat, en overdag niet te veel. Op de helft van de dagen staat de tv hier overdag helemaal niet aan, op dagen dat het regent of onze zoon wat hangerig is vaak wel even. Als ik boodschappen doe zet mijn vriend hem ook vaak voor baby-tv, daar ben ik niet echt blij mee maar ja, dan is het even zijn verantwoordelijkheid.
Met internet/computer probeer ik mijn zoon nog niet al te veel in aanraking te laten komen maar hij is ook nog maar 1 dus het is ook echt nog niet nodig vind ik. Hij mag weleens op de i-pad van zijn oom een babyfilmpje zien of een babyspelletje doen, dat vind ik prima want dat is maar heel af en toe.Als hij wat ouder is vind ik het geen probleem als hij eens (onder toezicht) achter de laptop zit, maar liever heb ik dat hij zich gewoon zelf kan vermaken. Want dat idee heb ik dus wel: dat de huidige generatie kinderen steeds meer achter de tv/computer zit, en daardoor zichzelf minder goed kunnen vermaken. Bovendien is het beter dat ze lekker in beweging zijn dus dat wil ik wel wat meer stimuleren. Tot nu toe hoef ik hem daar trouwens niet in te stimuleren, hij is van zichzelf al behoorlijk beweeglijk.
Met internet/computer probeer ik mijn zoon nog niet al te veel in aanraking te laten komen maar hij is ook nog maar 1 dus het is ook echt nog niet nodig vind ik. Hij mag weleens op de i-pad van zijn oom een babyfilmpje zien of een babyspelletje doen, dat vind ik prima want dat is maar heel af en toe.Als hij wat ouder is vind ik het geen probleem als hij eens (onder toezicht) achter de laptop zit, maar liever heb ik dat hij zich gewoon zelf kan vermaken. Want dat idee heb ik dus wel: dat de huidige generatie kinderen steeds meer achter de tv/computer zit, en daardoor zichzelf minder goed kunnen vermaken. Bovendien is het beter dat ze lekker in beweging zijn dus dat wil ik wel wat meer stimuleren. Tot nu toe hoef ik hem daar trouwens niet in te stimuleren, hij is van zichzelf al behoorlijk beweeglijk.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Luce schreef:Ik snap ook nooit zo goed waarom je kinderen dat allemaal zou ontzeggen.
+1
Gast- Gast
Ik probeer de juiste balans te vinden. Ze ervan onthouden lijkt me meer dan onmogelijk.
Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje van 'Dora' die op items 'klikt (met een muis)' om ze te activeren. Daar begint het al. De kinderen hebben digitale borden op school, ze kijken films via de laptop en ze zien papa en mama de hele dag met laptop, mobiele telefoon en ipad in de weer. Ik wil het ze niet onthouden. Ik denk ook dat het de toekomst is, dus waarom niet zo vroeg mogelijk bekend mee maken.
Met het zoeken naar de balans bedoel ik dat ik óók wil dat ze buiten spelen, op een sportclubje zitten en tekenen op papier. Dat ze óók netjes kunnen schrijven, een pen kunnen vasthouden en al dat soort zaken. Het moet wat mi betreft naast elkaar bestaan.
Ook houd ik erg rekening met wat ik ze aanbied. Ik koop educatieve spellen op de ipad bijvoorbeeld ipv de gratis versie om te voorkomen dat ze steeds geconfronteerd worden met rare reclame materiaal. Zo was er laatst bij een kinder app een reclame voor een world of warcraft achtig spel met geweren in beeld. Daar wil ik ze (nog) niet mee confronteren. Ook zap ik bepaalde tekenfilms nog weg en laat ik ze niet meekijken naar het nieuws.
Een ander voorbeeld is onze vakantie reis met de auto naar Zuid-Frankrijk; dan kies ik heel bewust niet voor digitale dvd spelers maar doe ik wel 'onderweg' spelletjes met ze mondeling. Dus op die manier wissel ik het af.
Ik heb mij dezelfde vragen gesteld, Marin, maar ben tot de conclusie gekomen dat als ik hun wil onthouden van digitale media en apparaten zoals een Ipad dat ik het zelf ook moet minderen. En mijn leven bestaat nou eenmaal uit een Ipad, laptop en moviele telefoon. Deels ook voor mijn werk. En ook de maatschappij is daarop ingesteld.
Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje van 'Dora' die op items 'klikt (met een muis)' om ze te activeren. Daar begint het al. De kinderen hebben digitale borden op school, ze kijken films via de laptop en ze zien papa en mama de hele dag met laptop, mobiele telefoon en ipad in de weer. Ik wil het ze niet onthouden. Ik denk ook dat het de toekomst is, dus waarom niet zo vroeg mogelijk bekend mee maken.
Met het zoeken naar de balans bedoel ik dat ik óók wil dat ze buiten spelen, op een sportclubje zitten en tekenen op papier. Dat ze óók netjes kunnen schrijven, een pen kunnen vasthouden en al dat soort zaken. Het moet wat mi betreft naast elkaar bestaan.
Ook houd ik erg rekening met wat ik ze aanbied. Ik koop educatieve spellen op de ipad bijvoorbeeld ipv de gratis versie om te voorkomen dat ze steeds geconfronteerd worden met rare reclame materiaal. Zo was er laatst bij een kinder app een reclame voor een world of warcraft achtig spel met geweren in beeld. Daar wil ik ze (nog) niet mee confronteren. Ook zap ik bepaalde tekenfilms nog weg en laat ik ze niet meekijken naar het nieuws.
Een ander voorbeeld is onze vakantie reis met de auto naar Zuid-Frankrijk; dan kies ik heel bewust niet voor digitale dvd spelers maar doe ik wel 'onderweg' spelletjes met ze mondeling. Dus op die manier wissel ik het af.
Ik heb mij dezelfde vragen gesteld, Marin, maar ben tot de conclusie gekomen dat als ik hun wil onthouden van digitale media en apparaten zoals een Ipad dat ik het zelf ook moet minderen. En mijn leven bestaat nou eenmaal uit een Ipad, laptop en moviele telefoon. Deels ook voor mijn werk. En ook de maatschappij is daarop ingesteld.
Happinaz- Kletskop
- Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Registratiedatum : 17-11-10
*Lookie* schreef:Als ik boodschappen doe zet mijn vriend hem ook vaak voor baby-tv, daar ben ik niet echt blij mee maar ja, dan is het even zijn verantwoordelijkheid.
Waarom vind je dat dan vervelend? Baby-tv is toch speciaal ontwikkeld voor babies?
En wat ik me ook afvraag over dat 'zichzelf vermaken': Is een kleurplaat kleuren of een puzzel maken dan wel 'zichzelf' vermaken? Ik zie niet echt verschil met kleuren of puzzeltje op een iPad.
Marin- Lady Post-a-lot
Happinaz, dat klinkt heel erg goed uitgebalanceerd en in elk geval alsof je er heel bewust mee om gaat!
Marin- Lady Post-a-lot
Ik denk dat gematigdheid hierbij een belangrijk woord is, ik ben er zeker niet voor om tv/internet e.d. te ontzeggen maar de cultuur waarin kinderen tegenwoordig soms wel 4 uur per dag tv kijken (ook al is het educatief) daarnaast nog op de computer internetten en een aantal spelcomputers gebruiken vind ik geen goede ontwikkeling en ik zie ook niet in wat dit aan de ontwikkeling van een kind kan bijdragen. Wat mij betreft is ontzeggen ook niet goed aangezien computers e.d. zeker leerzaam zijn en er ook geen toekomst meer te bedenken is zonder, maar eigen creativiteit vind ik belangrijk om te stimuleren dus hier zal zeker gematigdheid een grote rol gaan spelen.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Marin schreef:*Lookie* schreef:Als ik boodschappen doe zet mijn vriend hem ook vaak voor baby-tv, daar ben ik niet echt blij mee maar ja, dan is het even zijn verantwoordelijkheid.
Waarom vind je dat dan vervelend? Baby-tv is toch speciaal ontwikkeld voor babies?
En wat ik me ook afvraag over dat 'zichzelf vermaken': Is een kleurplaat kleuren of een puzzel maken dan wel 'zichzelf' vermaken? Ik zie niet echt verschil met kleuren of puzzeltje op een iPad.
qua motoriek en creativiteit zit er toch een verschil in tekenen op papier of op de ipad. De beleving van kleuren op papier aanbrengen is toch anders dan met je vinger over een scherm gaan en een kleurtje op die manier aanbrengen (harder drukken met de punt van je potlood/schetsen/accentueren etc). Nu is dat voor kinderen die al kunnen kleuren natuurlijk anders, maar het lijkt me erg belangrijk juist dat ze dit ook ' gewoon' kunnen. Qua vermaak zie ik inderdaad geen verschil tussen gewoon kleuren of op de ipad kleuren.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Mijn oudste speelt regelmatig een spelletje op de laptop. Hij bedient hem zelf is er al aardig wijs mee. Mijn jongste kijkt nog vooral tv of dvd. Een spel op de laptop interesseert hem nog niet.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Marin schreef:*Lookie* schreef:Als ik boodschappen doe zet mijn vriend hem ook vaak voor baby-tv, daar ben ik niet echt blij mee maar ja, dan is het even zijn verantwoordelijkheid.
Voor mij zit dat 'zelf vermaken' zich ook in de fantasie wereld. Bij een kleurplaat op de ipad is het allemaal al een beetje voorbedacht. Dus dat ze daar zelf nog over nadenken vind ik belangrijk.
En ook dat ze soms tevreden zijn met 'niks' doen. Zélf iets creatiefs bedenken met voor mij part een bolletje wol en een wc-rol.
Laatst aangepast door Happinaz op ma 7 jan 2013 - 2:13; in totaal 1 keer bewerkt
Happinaz- Kletskop
- Aantal berichten : 1776
Punten : 1892
Highway schreef:Marin schreef:
qua motoriek en creativiteit zit er toch een verschil in tekenen op papier of op de ipad. De beleving van kleuren op papier aanbrengen is toch anders dan met je vinger over een scherm gaan en een kleurtje op die manier aanbrengen (harder drukken met de punt van je potlood/schetsen/accentueren etc). Nu is dat voor kinderen die al kunnen kleuren natuurlijk anders, maar het lijkt me erg belangrijk juist dat ze dit ook ' gewoon' kunnen. Qua vermaak zie ik inderdaad geen verschil tussen gewoon kleuren of op de ipad kleuren.
Ja dat is inderdaad wel een goed punt. Ik denk ook niet dat kinderen uitsluitend op digitale media moeten kleuren bijvoorbeeld. Maar als je het hebt over 'zichzelf' moeten kunnen vermaken vind ik er niet echt verschil in zitten of je een kind een kleurplaat of iPad geeft.
Marin- Lady Post-a-lot
Ja wat Happinaz dus zegt. Ik wilde 't nog net als edit toevoegen over die fantasie, maar zag dat zij dat al geschreven had
Denk dat Lookie dat ook bedoelde, overigens.
Denk dat Lookie dat ook bedoelde, overigens.
Marin- Lady Post-a-lot
Hier mag ze alles zien en doen, mits het voor haar leeftijd geschikt is. En met mate. Tv kijken of op de iPad, prima, maar geen uren achter elkaar. En afgewisseld met andere dingen als knutselen, buitenspelen, met speelgoed rommelen, etc.
Ik vind zelf overigens wel dat kinderen er zelf interesse in moeten tonen, ik ga bijvoorbeeld geen iPad opdringen omdat ze er toch eens mee moet leren omgaan Maargoed, de meeste kinderen zijn er uit zichzelf nieuwsgierig naar, dus lekker laten gaan vind ik dan. Wel met mate, maar dat is volgens mij overal belangrijk bij.
Ik vind zelf overigens wel dat kinderen er zelf interesse in moeten tonen, ik ga bijvoorbeeld geen iPad opdringen omdat ze er toch eens mee moet leren omgaan Maargoed, de meeste kinderen zijn er uit zichzelf nieuwsgierig naar, dus lekker laten gaan vind ik dan. Wel met mate, maar dat is volgens mij overal belangrijk bij.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
tot een jaar keek m geen tv, geen interesse, nu af en toe wel maar na een paar minuten gaat hij toch weer iets anders doen, ik vind tv kijken geen ramp. Met de pc wachten we nog even maar als hij het kan mag hij best leerzame spelletjes gaan spelen.
ik keek zelf vroeger veel tv. maar ook lezen deed ik veel. computer hadden we toen niet thuis.
Ik denk dat een tv met kinderprogramma's prima is.
ik keek zelf vroeger veel tv. maar ook lezen deed ik veel. computer hadden we toen niet thuis.
Ik denk dat een tv met kinderprogramma's prima is.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Ik vind ook dat er een gezond evenwicht moet zijn tussen echt spelen en op de Ipad/laptop oid.
Het hoort er tegenwoordig bij, je kunt dan niet tegenhouden. Daarnaast heeft het ook goede dingen, op de Ipad zijn leuke en leerzame dingen te vinden maar wel met mate. Vooral jonge kinderen moeten leren door zelf te ervaren met echte materialen.
Als ik bijv. hoor dat kleuters uit mijn klas alleen maar tv kijken of op de Ipad spelen gaat me dat toch wel erg ver.
Het hoort er tegenwoordig bij, je kunt dan niet tegenhouden. Daarnaast heeft het ook goede dingen, op de Ipad zijn leuke en leerzame dingen te vinden maar wel met mate. Vooral jonge kinderen moeten leren door zelf te ervaren met echte materialen.
Als ik bijv. hoor dat kleuters uit mijn klas alleen maar tv kijken of op de Ipad spelen gaat me dat toch wel erg ver.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Wat ik trouwens echt heel stom vind is dat al die jeugdseries tegenwoordig zijn nagesynchroniseerd. Van programma's voor jonge kinderen snap ik het wel, maar bij series voor tieners vind ik dat heel stom. Mijn nichtje van 14 vindt Engels heel moeilijk en ik denk dat dat mede komt doordat ze er niet meer zo mee opgroeit als wij vroeger.
Yrsa kijkt regelmatig filmpjes in andere talen en pikt daar heel veel uit op, nu al. Ik vind het echt een gemis, al dat Nederlandstalige, en het ziet er ook stom uit. We gaan echt Duitsland achterna wat dat betreft.
Yrsa kijkt regelmatig filmpjes in andere talen en pikt daar heel veel uit op, nu al. Ik vind het echt een gemis, al dat Nederlandstalige, en het ziet er ook stom uit. We gaan echt Duitsland achterna wat dat betreft.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Mijn zoontje kijkt wel tv en zit ook op de tablet.
Straks gaat hij naar school en zal hij ook genoeg te maken krijgen met computers enz. Zolang hij ook lekker buiten speelt en met zijn speelgoed speelt vind ik het echt niet erg dat hij af en toe tv kijkt of op de tablet speelt.
Straks gaat hij naar school en zal hij ook genoeg te maken krijgen met computers enz. Zolang hij ook lekker buiten speelt en met zijn speelgoed speelt vind ik het echt niet erg dat hij af en toe tv kijkt of op de tablet speelt.
Gast- Gast
Het hangt heel erg van de leeftijd af en van de maatschappij waarin je leeft. Mijn zoon is nu 1 en ik zie totaal geen meerwaarde in hem tv laten kijken of computeren/met de iPad bezig. Hij vermaakt zich uitstekend in de echte wereld en is nog druk bezig die te ontdekken en te duiden. Hij mist hierdoor geen sociaal aspect, het is niet alsof hij nu niet mee kan kletsen met zijn leeftijdsgenootjes over de nieuwste spelletjes of programma's. Als hij rond de 2/3/4 jaar er wel mee te maken krijgt via peuterspeelzaal/basisschool of als hij interesse toont in wat wij doen en het ook graag wil zie ik er niets slechts in. Dan begeleiden we hem graag in het maken van bewuste keuzes zodat hij er vanaf dat punt informatie en plezier uit kan halen.
Maar dat ze er op vroege leeftijd mee in aanraking zouden moeten komen om ze voor te bereiden op later vind ik persoonlijk onzin. Zo ingewikkeld is het nou ook weer allemaal niet, een kind van vier of acht of twaalf pikt dat zo op.
Maar dat ze er op vroege leeftijd mee in aanraking zouden moeten komen om ze voor te bereiden op later vind ik persoonlijk onzin. Zo ingewikkeld is het nou ook weer allemaal niet, een kind van vier of acht of twaalf pikt dat zo op.
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
Susan; dat vind ik idd ook, bovendien ziet het er echt stom uit, vooral op Disney nog iets..
R mag hier best op de Ipad, we hebben erg leuke apps maar niet de hele dag. Ook mag hij best tv kijken maar ik probeer het wel altijd in evenwicht te houden. Nu is hij al uren heerlijk met zijn treintjes aan het spelen.
Alle digitale dingen vind ik prima maar echt spelen blijft het allerbelangrijkste.
R mag hier best op de Ipad, we hebben erg leuke apps maar niet de hele dag. Ook mag hij best tv kijken maar ik probeer het wel altijd in evenwicht te houden. Nu is hij al uren heerlijk met zijn treintjes aan het spelen.
Alle digitale dingen vind ik prima maar echt spelen blijft het allerbelangrijkste.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik zeg soms wel eens: ga nu eens even lekker tv kijken joh! Whahaha maar hij vind er niets aan
Gast- Gast
R kan, als hij de kans zou krijgen, echt serieus wel 10x achter elkaar naar Bob de Bouwer kijken volgens mij. Hij is opeens helemaal fan daarvan, is een dvd met ook echte machines en hij is dr helemaal weg van.
Printje- Lady Post-a-lot
Printje schreef:
Ik vind dit zo'n grappige en opvallende uitspraak. Is digitaal spelen dan dus niet echt spelen? Blijkbaar wordt er dus nog steeds echt onderscheid gemaakt tussen die twee. Ik weet helemaal niet of ik dat goed of slecht vind hoor, maar dat valt me dus op. Is digitaal spelen niet gewoon echt onderdeel van het 'speel curriculum' geworden? Ik snap wel wat je bedoelt hoor, met 'echt' spelen, maar ik vind het zo opvallend dat er dus nog duidelijk onderscheid gemaakt wordt.
Marin- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Wat was jouw favoriete Kinderen voor Kinderen liedje?
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen
» Digitale Time-Out
» Digitale kindercamera
» Clearblue digitale ovulatietest
» DVD-spel Kinderen voor Kinderen
» Digitale Time-Out
» Digitale kindercamera
» Clearblue digitale ovulatietest
Pagina 1 van 4
Permissies van dit forum: