Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

+13
Toet
dolfijn1982
SarahKey
litllejoy
Atelier Madame
minoessepoes
girli
Lejow
Rovine
Pseudoniem
TukTuk
silly-one
Reeza
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Reeza zo 6 jan 2013 - 3:03

Goed, ik ben er dus helemaal klaar mee, al die troep uit pakjes & zakjes. Ik kan niet eens normaal meer koken en mn ontbijt en lunch zijn ook al niet zo gezond (vruchtenyoghurt met allemaal toegevoegde troep en bijvoorbeeld salades op brood).
Ik voel me de laatste tijd ook net een dweil en het zou me niks verbazen als dat door mn eetpatroon komt.

Ik ga dus back to basics: gewone biogarde yoghurt, zuurdesem- en speltbrood, natuurlijk beleg op brood, er is genoeg te verzinnen zonder al die kleur-, geur- en smaakstoffen.

Wat wil ik met dit topic? Elkaar tips geven wat lekker en gezond is, recepten, etc. Wie doet er mee?

Ik ben heel erg op zoek naar gezonde recepten voor het avondeten..
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  silly-one zo 6 jan 2013 - 3:07

http://kokenmetkarin.nl/
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  TukTuk zo 6 jan 2013 - 3:08

Even gekopieerd uit ander topic:

Lekker en goedkoop pasta recept, kwam ik vandaag tegen bij de Lidl (recept van Sonja Bakker, heb hem alleen iets aangepast)

Ingrediënten:
-1 pakje roomkaas voor op brood (Ik had die van de Lidl: http://a3.img.mobypicture.com/e758d74571da8c5fba9a46fc7b48f510_view.jpg )
-Kalkoenreepjes (Die in het koelvak liggen en zonder te bakken te eten zijn http://projects.kahosl.be/winkelgids/sites/default/files/styles/winkelgids/public/product/11.%20Kalkoenreepjes.JPG)
-Gerookte spekreepjes
-1 prei
-1 bakje champignons
-3 teentjes knoflook

Champignons
in blokjes snijden, en even aanbakken met wat italiaanse kruiden en
geperste knoflook. Spekjes bij doen, als dat goed gebakken is de
kalkoenreepjes en prei er bij doen. Daarna de roomkaas er bij, wachten
tot het een saus wordt, wat peper en zout er bij, en klaar Very Happy

In het originele recept hoorde ook nog perzik, en ipv spekjes en kalkoenreepjes, gewone stukjes kipfilet.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast zo 6 jan 2013 - 3:10

Op Viva staat een topic hierover waar ik zelf veel uit gehaald heb, ik hoop dat dit topic hier minstens zo succesvol wordt, ben wel weer toe aan wat (gezonde) variatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Reeza zo 6 jan 2013 - 3:14

Lennox schreef:Op Viva staat een topic hierover waar ik zelf veel uit gehaald heb, ik hoop dat dit topic hier minstens zo succesvol wordt, ben wel weer toe aan wat (gezonde) variatie.

Ik ga het even checken Lennox!
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Pseudoniem zo 6 jan 2013 - 3:21

als je een gewoon ouderwets kookboek pakt, staat daar alles in zonder gekke pakjes en dergelijke
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Pseudoniem zo 6 jan 2013 - 3:23

o,ja ik eet alles vol, dus geen light dat is namelijk allemaal bewerkt, denk ik nerd
en ik eet ongebrande noten en veel gedroogd fruit
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Rovine zo 6 jan 2013 - 3:36

Ik kook eigenlijk nooit zonder zakjes.

Pastasaus maak ik met knoflook, ui, tomaat, paprika en hamblokjes. In die volgorde even zachtjes bakken in olijfolie. Wat peper en groene kruiden erbij. Binnen 10 minuten klaar.

Lasagne met ui, knoflook, tomaten, knolselderij en paprika. Ook even bakken, daarna melk erbij, paprikakruiden, groene kruiden en even laten sudderen. Dan gewoon opmaken in een schaal met lasagnebladen en kaas eroverheen.

Eigenlijk doe ik het precies hetzelfde als met pakjes, maar dan zonder pakje. Als ik soms niet weet wat ik wil eten kijk ik even bij de pakjes en zakjes in de supermarkt en maak het dan zelf na.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Lejow zo 6 jan 2013 - 5:13

Rovine schreef:Ik kook eigenlijk nooit zonder zakjes.

Pastasaus maak ik met knoflook, ui, tomaat, paprika en hamblokjes. In die volgorde even zachtjes bakken in olijfolie. Wat peper en groene kruiden erbij. Binnen 10 minuten klaar.

Lasagne met ui, knoflook, tomaten, knolselderij en paprika. Ook even bakken, daarna melk erbij, paprikakruiden, groene kruiden en even laten sudderen. Dan gewoon opmaken in een schaal met lasagnebladen en kaas eroverheen.

Eigenlijk doe ik het precies hetzelfde als met pakjes, maar dan zonder pakje. Als ik soms niet weet wat ik wil eten kijk ik even bij de pakjes en zakjes in de supermarkt en maak het dan zelf na.

Laughing
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Rovine zo 6 jan 2013 - 5:16

Mèh. Ehm. De groente zit vaak in plastic zakjes.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Pseudoniem zo 6 jan 2013 - 5:30

Rovine schreef:.
Eigenlijk doe ik het precies hetzelfde als met pakjes, maar dan zonder pakje. Als ik soms niet weet wat ik wil eten kijk ik even bij de pakjes en zakjes in de supermarkt en maak het dan zelf na.

haha dat doe ik ook!
Pseudoniem
Pseudoniem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 138
Registratiedatum : 05-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  girli zo 6 jan 2013 - 5:34

silly-one schreef:http://kokenmetkarin.nl/
Dit vind ik ook een hele fijne website!
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes zo 6 jan 2013 - 19:42

Hier was laatst ook al een soort gelijk topic over, misschien heb je er wat aan:

https://yescafe.actieforum.com/t26033-koken-met-kruiden?highlight=kruiden
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Atelier Madame zo 6 jan 2013 - 20:24

Ik krijg het zonder pakje dus nooit zo lekker Sad. De saus bindt vaak veel minder er smaakt veel minder goed.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  litllejoy zo 6 jan 2013 - 20:29

Je kan je saus binden door bloem met een beetje water te mixen en toe te voegen aan je saus.

Ik had afgelopen zaterdag deze pastasaus gemaakt: Ui fruiten, gerookte spekjes meebakken, blokjes kipfilet en knoflook toevoegen. Daarna wat champignons meebakken en wat gekookte boontjes en/ of peultjes erbij. Hierna 250 ml witte wijn erbij. Dit in laten koken en als laatst wat slagroom er door roeren.

Toen was de saus ook ontzetten dun. Dus heb toe ook wat bloem toegevoegd en het werd vanzelf wat dikker.
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  litllejoy zo 6 jan 2013 - 20:35

Afgelopen week heb ik ook dit recept gebruikt, was er lekker:

http://www.guidodevliegher.be/re_goulash_met_kip.htm
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  SarahKey ma 7 jan 2013 - 1:13

litllejoy schreef:Je kan je saus binden door bloem met een beetje water te mixen en toe te voegen aan je saus.


Of allesbinder. Eens in de zoveel tijd te koop bij action voor 40 cent ofzo. Sowieso wel te koop in de supermarkt maar dan wat duurder Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. 561177

Wij koken heel veel zonder pakjes en zakjes. Je word steeds creatiever en scheelt geld. Enige waar ze nog wel een pakje bij gebruiken is voor soep. Anders vind ik het echt te flauw.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  dolfijn1982 ma 7 jan 2013 - 9:27

ik heb vorige week voor het eerst tomaten soep zonder pakje/zakje gemaakt en we vonden het erg lekker ga het zeker vaker zo maken

dolfijn1982
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 94
Punten : 94
Registratiedatum : 15-02-12
Woonplaats : noord-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Reeza ma 7 jan 2013 - 10:27

dolfijn1982 schreef:ik heb vorige week voor het eerst tomaten soep zonder pakje/zakje gemaakt en we vonden het erg lekker ga het zeker vaker zo maken

Mag ik het recept van je? Ik heb nog nooit zelf soep gemaakt..
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  dolfijn1982 di 8 jan 2013 - 10:18

ja hoor dat mag:



Tomatensoep
4 tot 6
personen

Benodigheden:
750 gr. Roma
Tomaten
1 ui
1 kleine winterpeen
1 bolletje knoflook
1 blikje tomatenpuree
2 rundvlees bouillonblokjes
2 el olijfolie
1 tl suiker
Peper en zout

Bereiding (30 min)
1. Snij de tomaten in vieren en verwijder
het harde gedeelte, Snij de ui en een halve winterpeen in kleine stukje. Snij
de tijm fijn.
2. Los de 2 bouillonblokjes op in circa
750 ml heet water (voor een dikkere soep een beetje maïzena of allesbinder
toevoegen)
3. Verhit de olijfolie in een soeppan op
zacht vuur. Voeg de tomatenpuree toe en bak deze 1 min. Pers het teentje
knoflook en voeg deze toe. Voeg de ui, winterpeen en peper en zout toe en bak
al roerende circa 5 min. totdat de ui zacht wordt.
4. Voeg de bouillon, de tomaten en de
tijm toe en kook dit 10 tot 15 min. tot de tomaten uiteen vallen. Voeg de
suiker toe.
5. Pureer het mengsel met een staafmixer
of blender. Soep goed opwarmen voor het opdienen.
6. Voeg na het pureren nog balletjes en
vermicelli toe en laat nog ongeveer 10 tot 15 min. doorkoken.

dolfijn1982
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 94
Punten : 94
Registratiedatum : 15-02-12
Woonplaats : noord-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Toet di 8 jan 2013 - 10:36

Ik kook eigenlijk nooit uit pakjes. Niet eens heel bewust ofzo maar ik vind het minder lekker & leuk en ik heb ook niet het idee dat het nou makkelijker is. Pas had mijn moeder bijvoorbeeld tagliatelle roomsaus uit een pakje en het was echt goor. Het leek in de verste verte niet op roomsaus en het is toch veel makkelijker gewoon zelf wat kruiden en kookroom te mengen? Het enige waar ik wel eens een pakje voor gebruik zijn de Burritos van Knorr wereldgerechten omdat ik dat sausje zo lekker vind en nog geen goed alternatief heb gevonden.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast di 8 jan 2013 - 21:38

Ik eet ook nooit uit pakjes en zakjes. Dat is allemaal zo ontzettend zout vergeleken bij wat je zelf maakt. (@ AM misschien is dat het wel, ben je gewoon 'gewend' aan de hoeveelheid zout?)

Verder gebruik ik ook geen allesbinder of bloem. Maar ontvel de tomaten en haal de binnekant (water) eruit en gooi het dan in de staafmixer. Wat langer laten pruttelen en je hebt een mooi sausje.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Aagje! di 8 jan 2013 - 21:49

Ik ga dit topic volgen! ik wil wat meer zelf gaan maken, en ben al begonnen door zelf lasagna en zelf pasta saus te maken. Ik gebruik hier wel zo een pakje gezeefde tomaten voor. dat kan wel toch?

Maar ik wil best wat meer inspiratie op doen.

zo pak ik ook altijd het pak van knorr voor burrito's omdat ik dat sausje zo lekker vind. Nu had ik pas ergens gelezen dat je als je cayenne, knoflook en nog wat door de creme fraich heen roert je ook aardig in de buurt komt.
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Atelier Madame di 8 jan 2013 - 22:17

Punk'd schreef:Ik eet ook nooit uit pakjes en zakjes. Dat is allemaal zo ontzettend zout vergeleken bij wat je zelf maakt. (@ AM misschien is dat het wel, ben je gewoon 'gewend' aan de hoeveelheid zout?)

Verder gebruik ik ook geen allesbinder of bloem. Maar ontvel de tomaten en haal de binnekant (water) eruit en gooi het dan in de staafmixer. Wat langer laten pruttelen en je hebt een mooi sausje.


Zou je denken? Ik heb geen idee vind het altijd wel meevallen met de hoeveelheid zout. Maar ik moet ook wel zeggen dat ik doorgaans maar de helft van het zakje kruiden gebruik en meestal meer groente toevoeg dan op het pakje staat. Dus mss valt het daarom wel mee. Heb iig flink ingeslagen met de hamsterweken aan pakjes en zakjes Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. 2474380249
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes di 8 jan 2013 - 22:29

Ik denk dat dat het is inderdaad Punk'd, dat je door de pakjes en zakjes gewend bent geraakt aan vrij zout eten en dat zelf gekookte maaltijden dan al snel flauw smaken.

Ik gebruik wel bloem om te binden trouwens, maar ik bind dan ook meer dingen dan alleen tomatensauzen, die laat ik inderdaad gewoon wat inkoken en daar doe ik geen bloem bij. Maar ik bind weleens soepen, of de jus een beetje bijvoorbeeld, voor zelf gemaakte ragout maak ik een roux van bloem en boter en doe daar de bouillion bij, dan is het ook mooi gebonden, maar ik bind een soep ook weleens door er een aardappel in te gooien, of het stoofvlees door er ontbijtkoek doorheen te doen. Zo zijn er nog veel meer methodes om gerechten te binden.

Ik kook echt nooit uit pakjes en zakjes, ik vind het in de meeste gevallen ook echt niet lekker en vind dat ik het zelf veel lekkerder kan maken Embarassed, maar de voornaamste reden is dat ik nogal eens allergische reageer na het eten van dat soort maaltijden, dat ga ik liever uit de weg.

Voor soep gebruik ik bijvoorbeeld vaak wel een bouillionblokje, als ik bijvoorbeeld groentensoep maak dan kook ik vlees, wortel, ui en een bouillion blokje en laat dat een tijdje trekken, het kan ook zonder maar met vind ik net wat smaakvoller.

Voor tomatensauzen e.d. gebruik ik trouwens blikjes tomatenblokjes, dan heb je tenminste nog stukjes tomaat in je saus zitten, wat je bij gezeefde tomaten niet hebt, dat vind ik persoonlijk lekkerder.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum