Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

+13
Toet
dolfijn1982
SarahKey
litllejoy
Atelier Madame
minoessepoes
girli
Lejow
Rovine
Pseudoniem
TukTuk
silly-one
Reeza
17 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Shisha di 8 jan 2013 - 22:35

Atelier Madame schreef:
Punk'd schreef:Ik eet ook nooit uit pakjes en zakjes. Dat is allemaal zo ontzettend zout vergeleken bij wat je zelf maakt. (@ AM misschien is dat het wel, ben je gewoon 'gewend' aan de hoeveelheid zout?)

Verder gebruik ik ook geen allesbinder of bloem. Maar ontvel de tomaten en haal de binnekant (water) eruit en gooi het dan in de staafmixer. Wat langer laten pruttelen en je hebt een mooi sausje.


Zou je denken? Ik heb geen idee vind het altijd wel meevallen met de hoeveelheid zout. Maar ik moet ook wel zeggen dat ik doorgaans maar de helft van het zakje kruiden gebruik en meestal meer groente toevoeg dan op het pakje staat. Dus mss valt het daarom wel mee. Heb iig flink ingeslagen met de hamsterweken aan pakjes en zakjes Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 2474380249

Komt volgens mij eerder door de smaakversterker e621. Die zit in de meeste pakjes/zakjes en zorgt ervoor dat het lekkerder smaakt. Als ik het zelf maak vind ik het ook altijd wat flauwer maar dat is ook weer een kwestie van wennen. De meeste dingen maak ik wel zelf en sommige dingen haal ik wel uit een zakje.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Toet wo 9 jan 2013 - 0:40

Aagje! schreef:Ik ga dit topic volgen! ik wil wat meer zelf gaan maken, en ben al begonnen door zelf lasagna en zelf pasta saus te maken. Ik gebruik hier wel zo een pakje gezeefde tomaten voor. dat kan wel toch?

Maar ik wil best wat meer inspiratie op doen.

zo pak ik ook altijd het pak van knorr voor burrito's omdat ik dat sausje zo lekker vind. Nu had ik pas ergens gelezen dat je als je cayenne, knoflook en nog wat door de creme fraich heen roert je ook aardig in de buurt komt.

Ik heb dat sausje een keer nagemaakt en dat was echt lekker, smaakte bijna het zelfde maar ik ben vergeten wat ik erin had gedaan laughcry
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Aagje! wo 9 jan 2013 - 7:00

Toet schreef:
Aagje! schreef:Ik ga dit topic volgen! ik wil wat meer zelf gaan maken, en ben al begonnen door zelf lasagna en zelf pasta saus te maken. Ik gebruik hier wel zo een pakje gezeefde tomaten voor. dat kan wel toch?

Maar ik wil best wat meer inspiratie op doen.

zo pak ik ook altijd het pak van knorr voor burrito's omdat ik dat sausje zo lekker vind. Nu had ik pas ergens gelezen dat je als je cayenne, knoflook en nog wat door de creme fraich heen roert je ook aardig in de buurt komt.

Ik heb dat sausje een keer nagemaakt en dat was echt lekker, smaakte bijna het zelfde maar ik ben vergeten wat ik erin had gedaan laughcry

Haha! Nou nog een keer proberen en het dan vooral hier posten Wink
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Reeza wo 9 jan 2013 - 7:11

Ik heb net zelf couscous gemaakt zonder pakje (deed het altijd met een couscousmix van AH). Heb nu koriander, curcuma, kaneel en komijn gebruikt. Moet nog wel wennen aan de smaak, uit een zakje smaakte kruidiger. Misschien moet ik meer gebruiken of het komt door e621.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Toet wo 9 jan 2013 - 7:42

Is e261 niet smaakloos dan?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast wo 9 jan 2013 - 7:54

Reeza schreef:Ik heb net zelf couscous gemaakt zonder pakje (deed het altijd met een couscousmix van AH). Heb nu koriander, curcuma, kaneel en komijn gebruikt. Moet nog wel wennen aan de smaak, uit een zakje smaakte kruidiger. Misschien moet ik meer gebruiken of het komt door e621.

Ik zou de volgende keer gewoon meer gebruiken en kijken hoe je het dan vindt. Ik gooi echt behoorlijk wat kaneel, kardemom/n (hoe heet het nou haha) en curry poeder door mijn gerechten. Daarnaast nog lekker een lading peper.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  SarahKey wo 9 jan 2013 - 20:22

De eerste keer dat wij macaroni zonder mix maakten vonden we het ook niet lekker Laughing Maar uiteindelijk ga je aan de smaak wennen. En pas maakte mijn moeder macaroni met mix en ik vond het veel te scherp. Had daarna ook een hele tijd lang erg veel dorst.

Gisteren vlinderpasta met een provinciale kip roomsaus gemaakt. Was een recept uit onze scheur kookkalender. Ik probeer sowieso zonder pakjes enzo te koken zodat de baby mee kan eten. En dat lukt tot nu toe prima, gisteren at hij ook heerlijk mee.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  *Lookie* do 10 jan 2013 - 1:53

Leuk topic. Ik probeer ook minder uit zakjes en pakjes te koken (al geef ik toe dat ik de meeste wereldgerechten ed echt niet vies vind). Soep vind ik wel veel lekkerder om zelf te maken, met een bouillonblokje, groente en evt wat room. Zo heb ik al broccolisoep gemaakt, tomatensoep, pompoensoep, courgettesoep en bloemkool-kaassoep. Echt lekker en heel gezond natuurlijk (al bevat een bouillonblokje ook nog wel vrij veel zout dacht ik maar zelf bouillon maken lijkt me zo tijdrovend).

Pastasaus wil ik ook wat vaker zelf gaan maken. Nu al wel een paar keer gedaan maar vond de saus nog niet zo kruidig. Wat doen jullie er door? Ik heb hier iig Italiaanse kruiden.

Toetjes probeer ik ook vaker zelf te maken. Zo maak ik regelmatig griesmeelpudding. Of meng ik gewone yoghurt met wat fruit. Ik wil ook nog eens zelf ijs maken (heb al iets van 5 jaar een ijsmaakding maar nog nooit gebruikt...) Verder bak ik weleens zelf iets, maar ook dat vind ik vaak wel vrij tijdrovend. Behalve de appel-havermoutplaatkoek die ik weleens maak. Dat is gewoon alles bij elkaar mikken en klaar, ideaal.

Minnoessepoes, hoe maak je zelf ragout? En hoe maak je ook alweer zelf wraps? (ik stem voor een Minoessepoes-receptentopic Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 281626781!!)
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Toet do 10 jan 2013 - 2:05

Als ik bij de pasta tomatensaus maak gooi ik er vanalles door, ik pak gewoon wat uit de kast en gooi dat erin. Meestal veel knoflook, (cayenne)peper, soms paprikapoeder, soms sojasaus, Italiaanse kruiden en vaak een lepel pesto, soms een klein beetje sambal. Je kunt trouwens ook een half bouillonblokje toevoegen. Als ik roomsaus maak bij de pasta doe ik daar vaak alleen veel knoflook, wat peper en zeezout door. Gewoon tussendoor de saus proeven en kruiden toevoegen.

Wraps maak je door bloem te mengen met water en olie (en zout, eventueel knoflook of koriander, net wat je lekker vindt) en dat te kneden tot een soepel deeg. Uitrollen, bakken in de koekenpan en klaar.

Ragout is super easy, dat is toch eigenlijk gewoon een soort soep/bouillon maar dan dik gemaakt met bloem en/of room?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast do 10 jan 2013 - 2:13

Pastasaus daar gebruik ik als basis pure biologische tomatensaus van Albertheijn voor. Daar zit naast tomaat verder niets in. Eigenlijk hetzelfde als gepelde tomaat maar dan al gepureerd. Verder een spaans pepertje, paprikapoeder, peper, heel veel knoflook Laughing .. En als groente pompoen erbij, of courgette. Verder inderdaad een schep pesto. Of een lepeltje ricotta. Soms ook verse mozarella aan het einde erbij (meestal op mijn bord pas). Ik gooi in pasta ook behoorlijk wat peper. Ik vind peper namelijk niet spicy, maar eerder een lekker pittige kruid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes do 10 jan 2013 - 2:33

Ragout is inderdaad super easy.

Ik ga even uit van kippenragout, dan kook ik een kipfilet met een ui, een blokje kippenbouillon en wat foelie, na ongeveer 20 minuten tot een half uur is de kip gaar. Dan haal ik de kip en ui uit de bouillion en schep de bouillon even over in een maatbeker. Vervolgens versnipper ik de kip en ui en hou dat even apart. Dan doe ik voor twee personen 1 eetlepel boter en 1 eetlepel bloem in de pan, dit even doorroeren tot de boter goed gesmolten is, maar deze moet niet bruin worden. Vervolgens voeg ik elke keer een scheutje van de bouillon toe en blijft roeren, en dan net zo lang boullion toe blijven voegen tot de ragout een mooie dikte heeft. Vervolgens doe ik de kip en de ui er weer bij en breng het op smaak met peper en een klein beetje zout. Daarna voeg ik regelmatig nog in plakjes gesneden champignons en ringetjes lente-ui toe bijvoorbeeld, maar net wat je lekker vind.

Zo kan je ook rundvlees of champignonragout maken of wat je dan ook maar lekker vind, de basis is hetzelfde.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes do 10 jan 2013 - 2:40

Wraps maak ik inderdaad zoals Toet beschrijft en doe ik gewoon op het oog, ik weeg niks af.

De saus voor wraps maak ik door een uitje en knoflook aan te fruiten, blokjes kipfilet mee te bakken en daar een blikje tomatenblokjes bij te doen, flink wat komijn (poeder), cayenne peper (of een pepertjes, of sambal, wat je maar in huis hebt) en oregano en de saus even in te laten koken. Als laatste voeg ik vaak nog paprika en mais toe bijvoorbeeld, zodat dat de groenten een beetje bite behouden.

Eerst sla op de wrap doen, eventueel iets van rode ui, daarna de kip/ tomatensaus, vervolgens eventueel zure room, zelfgemaakte guacamole en geraspte kaas, echt heerlijk!

Guacamole kan je op heel veel manieren maken, maar als ik het voor bij de wraps maak dan kies ik voor de meest simpele manier, een avocado prakken, wat citroensap (uit zo'n flesje toevoegen) tegen het verkleuren, een uitgeperst teentje knoflook, een schepje sambal en wat zout, klaar.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes do 10 jan 2013 - 2:49

Pastasaus maak ik ook door een uitje en wat knoflook aan te fruiten, een blikje tomatenblokjes erbij, Italiaanse kruiden of alleen oregano (net wat er in huis is), en meestal een schep pesto, flink wat peper en een beetje zout dat laat ik even inkoken. Ik vind het ook lekker om zongedroogde tomaatjes toe te voegen en echt even mee te laten pruttelen, ik gebruik ook vaak de olie uit het potje om de ui in aan te fruiten. Meestal voeg ik ook een klein beetje suiker toe, de meeste potten saus zit volgens mij suiker in en dat haalt net dat hele tomatige er vanaf.

De ene keer rul ik wat gehakt gelijk met de ui en knoflook, de andere keer blokjes salami en soms helemaal geen vlees en doe ik er kaastortellini bij bijvoorbeeld. Soms gooi ik een scheutje rode wijn door de saus en ik vind het heel lekker om verse basilicum op het bord over de saus te doen, dus als ik een plantje heb dan doe ik dat meestal.

Ik vind pasta saus het lekkerst zonder al te veel groenten, ik eet er liever een salade naast, maar ik doe er ook weleens champignons, courgette of paprika doorheen. Ook vind ik het lekker om olijven in plakjes er doorheen te gooien.

Ik vind persoonlijk ketjap in Italiaanse gerechten echt niet lekker, dat hoort in Oosterse gerechten voor mijn gevoel.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  SarahKey do 10 jan 2013 - 10:43

Wraps maak ik ook zo, niet zo heel vaak want het is best een werk. Ik vries dan wel meteen porties in.

Ik maak ook altijd zelf de pizzabodem in de broodbakmachine. Zelf een tomatensausje en heerlijk is dat.

Ik maak sinds kort ook regelmatig zelf pasta. Wat bloem, een ei en wat olie en goed kneden. Kost haast niets zo.

Spaghettisaus: ik rul eerst gehakt en bak daarna wat ui en knoflook mee. Daarna kruiden. Italiaanse kruiden, zeezout, peper, oregano. Ik doe er dan een pakje passata di pomodori er door heen of een blikje tomatenblokjes of wat ik maar in huis heb en laat dat een tijdje pruttelen. Ook doe ik er vaak paprika, champignons, courgette en taugé bij. Ik maak meteen een hele pan en vries dan porties in.

Macaroni doe ik bijna het zelfde, alleen dan voeg ik bij het gehaktprutje met kruiden een blikje tomatenpuree, wat water en beetje suiker bij ipv een pakje passata di pomodori.

Nasi maak ik met de kruiden laos, kurkuma en gemberwortel. (heeft wel andere benaming, ben het even kwijt). Bami maak ik nog wel met een half zakje mix aan want die krijg ik nog niet zo lekker.

Ik maak vaak pasta met een roomsaus (en dan broccoli of spinazie met kipfilet erbij) pakje kookroom, half bouillonblokje, ui, knoflook, eventueel peper en zout. Er kan eventueel wat water bij als het sausje te dik word.

Weet iemand wat voor kruiden je voor mexicaans eten kunt gebruiken? Ik gebruik tot nu toe nog steeds een zakje burrito of fajitasmix maar wil dit eigenlijk ook wel zelf kunnen maken.

Ik wil ook wat meer surinaams gaan koken. Als iemand daar heerlijke recepten voor heeft... Very Happy
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Pompoen do 10 jan 2013 - 10:47

Ik vind dingen uit pakjes altijd zo naar smaakversterker smaken, is dat die e261 of zoiets? Ik kook heel weinig met kant en klare producten, liefst heb ik alles vers, alleen de pastasaus van bertolli uit zak vind ik zo lekker! Als ik daar toch eens een goed alternatief voor had!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  silly-one do 10 jan 2013 - 21:00

SarahKey schreef:

Weet iemand wat voor kruiden je voor mexicaans eten kunt gebruiken? Ik gebruik tot nu toe nog steeds een zakje burrito of fajitasmix maar wil dit eigenlijk ook wel zelf kunnen maken.


Gewoon een keer op een zakje kijken welke kruiden erin zitten. Zo heb ik het ook ooit eens gedaan en daarna het gehakt daarmee gekruid voor de taco's. Het smaakte goed, maar de kruiden weet ik niet meer.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  minoessepoes do 10 jan 2013 - 22:55

SarahKey schreef:
Weet iemand wat voor kruiden je voor mexicaans eten kunt gebruiken? Ik gebruik tot nu toe nog steeds een zakje burrito of fajitasmix maar wil dit eigenlijk ook wel zelf kunnen maken.


Hier boven heb ik beschreven hoe ik de saus voor wraps maak, misschien dat eens proberen?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Kip Tandoori

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 7:43

Hoi,

Ik ben voorstander van het koken zonder pakjes! heb een onwijs lekker recept voor Kip tandoori. Vroeger mijn lievelings maaltijdpakket van Knorr. Nu zelfgemaakt nog lekkerder!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 8:00

barts schreef:Hoi,

Ik ben voorstander van het koken zonder pakjes! heb een onwijs lekker recept voor Kip tandoori. Vroeger mijn lievelings maaltijdpakket van Knorr. Nu zelfgemaakt nog lekkerder!



Waar haal je die tandoori kruiden dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 20:31

Toet schreef:Als ik bij de pasta tomatensaus maak gooi ik er vanalles door, ik pak gewoon wat uit de kast en gooi dat erin. Meestal veel knoflook, (cayenne)peper, soms paprikapoeder, soms sojasaus, Italiaanse kruiden en vaak een lepel pesto, soms een klein beetje sambal. Je kunt trouwens ook een half bouillonblokje toevoegen. Als ik roomsaus maak bij de pasta doe ik daar vaak alleen veel knoflook, wat peper en zeezout door. Gewoon tussendoor de saus proeven en kruiden toevoegen.

Wraps maak je door bloem te mengen met water en olie (en zout, eventueel knoflook of koriander, net wat je lekker vindt) en dat te kneden tot een soepel deeg. Uitrollen, bakken in de koekenpan en klaar.

Ragout is super easy, dat is toch eigenlijk gewoon een soort soep/bouillon maar dan dik gemaakt met bloem en/of room?

Is dat echt zo simpel?
Dat ga ik is proberen dan Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 23:51

mijn tandoori kruiden koop ik op de markt! kost helemaal niets!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic. - Pagina 2 Empty Re: Het grote 'Eten zonder pakjes en zakjes' topic.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum