Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tips portretfotografie

4 plaatsers

Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Tips portretfotografie

Bericht  Fearie do 29 nov 2012 - 6:32

Ik wil binnenkort weer eens wat leuke foto's van D maken, misschien een fotostudio afhuren. Nu heb ik een Canon 1100D en ook de workshop erbij gevolgd, maar omdat de boel daar zo basic is verteld is niet alles qua portretfotografie en de beste instellingen blijven hangen.

Kan iemand mij hier wat tips in geven? Wat zijn de beste instelling, qua ISO, etc?
Is er misschien een boek wat mij wat wegwijzer kan maken? Of een minicursus?

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Marin do 29 nov 2012 - 6:46

Check even bij je lens wat je grootste diafragma grootte is. Voor portretten is het het mooist om een zo groot mogelijk (dus zo laag mogelijk getal) diafragma te hebben. De opening van het diafragma is dan op z'n allergrootst. Waarschijnlijk is dat bij jouw lens f/4.0 of f/5.6, maar met een goeie portretlens kan je wel tot f/2.8 of zelfs f/1.8. Hoe kleiner het getal hoe beter in elk geval. Dat zorgt voor een mooi scherp object en zachte, wazige achtergrond. Mocht je nou zelf niet tevreden zijn over je lens (met f/5.6 zal je niet heel mooi de achtergrond zacht krijgen), kan je overdenken om een lens te huren, bijvoorbeeld de Canon 50mm f/1.8 of deze te kopen voor ongeveer 130 euro. Deze lens is zo geschikt voor portretfotografie dat dat de investering wel waard is, hij wordt wel de plastic fantastic genoemd.

Op je camera moet je dan instellen op Av voorkeur aan het draaiwiel. Dit is de diafragmavoorkeur. Daarmee kan je het diafragma dus vast zetten op een bepaalde voorkeur, het liefst dus zo groot mogelijk (en dus zo'n klein getal mogelijk, zie hierboven), en dan stelt de camera zelf de geschikte sluitertijd er op af. ISO zou ik rond de 400 houden, 200 bij extreem goed licht.

Ik ben zelf geen studio fan, maar meer van buiten fotografie bij natuurlijk licht. Ga tussen 3 en 5 uur naar een mooi park, kleed D. leuk aan met een mutsje en wantjes en laat 'm lekker spelen in de natuur. Desnoods neem je wat leuke accessoires mee zoals een bal, ballon of wagentje ofzo, maar net waar hij ook graag mee speelt.

Maar dat is wat ik zou doen, mooie natuurfoto's vind ik zelf leuker dan studio foto's.

Zoiets vind ik bijvoorbeeld geweldig:

Tips portretfotografie Lyndsay-Stradtner-6

Tips portretfotografie 6226384-little-winter-baby-girl-in-red-coat
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Susan do 29 nov 2012 - 7:19

Ik vind het ook mooier om buiten foto's te maken, maar als je het toch binnen doet, zorg dan in elk geval voor een aparte flitser. Ik vind foto's met een ingebouwde flitser zelden tot nooit mooi.

Mijn vader fotografeert soms met twee flitsers, dat vind ik nog mooier.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Marin do 29 nov 2012 - 7:23

Susan schreef:Ik vind het ook mooier om buiten foto's te maken, maar als je het toch binnen doet, zorg dan in elk geval voor een aparte flitser. Ik vind foto's met een ingebouwde flitser zelden tot nooit mooi.

Mijn vader fotografeert soms met twee flitsers, dat vind ik nog mooier.

Ja inderdaad, nooit direct op t onderwerp flitsen, maar via muur of plafond. Maar ik ben sowieso geen flitsfan.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Fearie do 29 nov 2012 - 7:46

Dankje voor de tips. Als we een studio gaan huren dat gaat de flits via die lampen toch? Tenminste dat was de vorige keer zo volgens mij.

Gaan binnenkort sowieso een keer het bos in wandelen. Dus dat is een leuk idee om te oefenen.

De lens die ik bij mijn Canon heb, is 18-55 mm. En een telelens, maar die is niet geschikt had ik al gemerkt. Volgens mij kan ik tot f3.5 maximaal.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Marin do 29 nov 2012 - 7:49

Met f/3.5 kan je een heel eind komen, zeker als je beetje inzoomt.

Qua studio tips kan ik je niet helpen, daar heb ik geen verstand van. Ik ben meer een natural light photographer.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Wasmachine do 29 nov 2012 - 17:54

Het ligt er ook maar net aan wat je zelf mooi vindt natuurlijk. Als ik portretten schiet in de studio gebruik ik vaak 4 of 5 flitsers, 1 of 2 om de achtergrond door te lichten, 1 voor een haar- of strijklichtje en de overige om in te vullen. Maar dat is voor nu misschien iets teveel van het goede.

Als je met 1 studioflitser gaat werken, probeer dan de vlinderverlichting, daarbij zet je je lamp recht voor je model, en dan van vrij hoog, schuin naar beneden. Mooiste is nog met een softbox erop. Er ontstaat dan een kleine schaduw onder de neus (die je kunt verkleinen of vergroten door je lamp dichterbij of verder weg te zetten) die op een vlindertje lijkt. De rest van het gezicht wordt heel mooi egaal uitgelicht dan.
Wat je ook kunt doen is je lamp andersom zetten en een reflectiescherm ervoor zodat je indirect licht hebt, een soort glamourverlichting krijg je dan. Met 2 lampen en 2 schermen is dat helemaal mooi, wel even een bouwwerk waar je dan tussendoor moet fotograferen, maar erg mooi zacht licht.

Qua instellingen kijk ik altijd ter plekke wat me uitkomt, de ene keer schiet ik op f1.4, maar ik schiet ook wel eens op f32 of hoger, is inderdaad maar net hoe groot je het scherptevlak wil hebben. Let er op dat als je gaat flitsen dat de flitssynchronisatietijd ongeveer 1/160 is, als je een kortere sluitertijd hebt krijg je je sluitergordijn op de foto. 1/125 vind ik een fijne tijd, snel genoeg om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

Succes!
Wasmachine
Wasmachine
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 53
Punten : 56
Registratiedatum : 06-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Tips portretfotografie Empty Re: Tips portretfotografie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum