Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gastouder of kinderopvang?

+9
Catwoman79
Liadan
Mikki
Tazz
Pien
mirrie
ekjir@M
JD
Mida4you
13 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  minoessepoes di 8 feb 2011 - 0:22

Vergeet niet dat er bij gastouderopvang niet altijd gekozen moet worden om je kind naar de gastouder toe te brengen. Ik ben zelf altijd gastouder geweest bij mensen in hun eigen huis, met alleen de kinderen uit het eigen gezin.

Dat is vooral een uitkomst voor mensen die onregelmatig werken, alleenstaande moeder die in een bejaardenhuis werkte en daar om half 7 's ochtends moest zijn bijvoorbeeld, ouders die beide in de zorg en dus onregelmatig werkten, vader die in de bosbouw werkte en met de zon meewerkte (in de zomer om 6 uur beginnen) enz.

Daarnaast is het wel een voordeel dat in die gevallen de kinderen gewoon naar de peuterspeelzaal kunnen en die ontwikkeling van het spelen met andere kindjes dus niet hoeven missen (al wordt dat overbodig als een kind op een kdv zit) maar ook gewoon naar zwemles, ballet, muziekles en noem maar op en dat ze ook bij een vriendje of vriendinnetje kunnen gaan spelen enz. En de meeste gastouders passen gewoon op als het kindje een griepje of iets dergelijks heeft, andersom bood het gastouderbureau waar ik voor werkte ook vervang als de gastouder ziek was of op vakantie was. En in het geval van een gastouder aan huis komt het ook vrij vaak voor dat de gastouder het eten klaar zet, even een boodschap haalt enz, wat ook handig kan zijn voor de ouders.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD di 8 feb 2011 - 4:25

Ik ben het ook niet eens met wat Tazz zegt over de kinderopvang. Ik werk al 7 jaar in de kinderopvang, en het tegengestelde van wat jij zegt is waar.
Wij gaan 5 dagen in de week naar buiten. We hebben regenlaarsjes en regenjasjes, dus ook bij regen gaan we lekker in de plassen stampen. in de winter bij sneeuw gaan we ook juist naar buiten, sneeuwpoppen maken en sneeuwballen gooien....dat vinden de kinderen juist nog leuker dan gewoon naar buiten en fietsen.
Verder doen we juist ntzettend veel activiteiten; knutselen,dansen,koken,bakken, erop uit met de bolderkar en ga zo maar door....
en qua speelgoedaanbod weet ik ook zeker dat er bij een kdv veel meer is dan bij een gastouder. de meeste kinderdagverblijven moeten namelijk voldoen aan een speelgoedinventerisatielijst, deze wordt gegeven vanuit de GGD, dus zelfs hier wordt op gelet...

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 4:30

Ik ben het ook eens met Liadan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD di 8 feb 2011 - 4:42

moet erl wel eerlijk bijzeggen, Tazz, dat dit natuurlijk jouw ervaring is met een kdv. in die 7 jaar heb ik heel wat dagverblijven gezien waar het dus gaat zoals ik zelf hierboven beschrijf, maar het kan zijn dat jij een kdv hebt getroffen waar ze dus geen bal uitvoeren met de kinderen....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 4:53

Bij ons gaan ze ook heel vaak naar buiten, stuk wandelen maar ook spelen. Ook doen ze hier veel aan knutselen en dat soort dingen. Plus dat mijn zoontje vrijwel altijd (behalve als er ziekte is natuurlijk) dezelfde leidsters heeft. Het is daar echt gezellig, ik kan echt zien dat hij ervan geniet!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Tania di 8 feb 2011 - 5:01

Mijn zoontje ging ook naar een kinderdagverblijf maar vanaf maart gaat hij naar een gastouder. Ik heb daar een veel beter gevoel bij. We zijn al eerder op zoek geweest naar een gastouder maar toen konden we niemand vinden die we geschikt vonden, nu dus wel. Het is voor ons ook makkelijker omdat ik onregelmatig werk. Bovendien vond ik het kinderdagverblijf wel erg druk voor m'n zoontje. Ondanks dat er niet eens altijd zoveel kindjes waren was hij altijd gesloopt als hij thuis kwam. Hij is al erg druk van zichzelf en ik heb het idee dat hij daar volledig overprikkeld werd.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Bruintje Beer di 8 feb 2011 - 5:34

Wij moeten in september w.s. ook betaalde oppas hebben. En gaan dan voor een gastouder. Dit enkel alleen omdat wij beide onregelamtig werken en dit erg flexbiel is. Werkte wij niet onregelmatig dan zou ik denk ik voor het KDV gaan. Puur alleen eigenlijk dat er daar meer kindjes zijn waar ze beter mee kan spelen.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 6:21

Bruintje Beer schreef:Wij moeten in september w.s. ook betaalde oppas hebben. En gaan dan voor een gastouder. Dit enkel alleen omdat wij beide onregelamtig werken en dit erg flexbiel is. Werkte wij niet onregelmatig dan zou ik denk ik voor het KDV gaan. Puur alleen eigenlijk dat er daar meer kindjes zijn waar ze beter mee kan spelen.
`

Ik weet nog een hele leuke gastouder :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD di 8 feb 2011 - 6:27

ja wat betreft flexibiliteit kan ik het heel goed begrijpen. er zijn wel steeds meer kdvs van 7.00 tot 19.00 open (hier tenminste wel), maar volgens mij is 24uursopvang in sommige regio's echt een gat in de markt....(ziekenhuizen,zorg,schiphol,chorus...hier in de buurt dus;))

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Bruintje Beer di 8 feb 2011 - 6:37

Snoepy87 schreef:
Bruintje Beer schreef:Wij moeten in september w.s. ook betaalde oppas hebben. En gaan dan voor een gastouder. Dit enkel alleen omdat wij beide onregelamtig werken en dit erg flexbiel is. Werkte wij niet onregelmatig dan zou ik denk ik voor het KDV gaan. Puur alleen eigenlijk dat er daar meer kindjes zijn waar ze beter mee kan spelen.
`

Ik weet nog een hele leuke gastouder :P
Haha. Wie dan? Jij?

Wij hebben w.s. maar voor 1 dag in de week nodig. En soms 1x in de 2 weken of 2x in de week. Verschilt heel erg. En vaak ook avonduren. Maar goed als dit niet haalbaar is dan moet ik mijn vaste rooster aanpassen
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 6:43

Ja smile

Avonduren is bij gastouders meestal niet haalbaar idd, flexibel wel. Voor avonduren zou je dan een "gewone" oppas kunnen nemen of je rooster aanpassen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 6:53

*Marietje* schreef:ja wat betreft flexibiliteit kan ik het heel goed begrijpen. er zijn wel steeds meer kdvs van 7.00 tot 19.00 open (hier tenminste wel), maar volgens mij is 24uursopvang in sommige regio's echt een gat in de markt....(ziekenhuizen,zorg,schiphol,chorus...hier in de buurt dus;))


Plus dat je voor veel KDV's van tevoren moet weten welke dagen en tijden ze opgevangen moet worden en je daar dus ook voor moet betalen. Als je zo'n wisselend rooster heb als ik heb wordt dat nogal een duur grapje.
Volgens mij zijn er inmiddels een aantal KDV's die wel flexibel zijn hierin, maargoed, die moet maar net bij je in de buurt zitten.


Plus dat ik denk dat Y. daar volledig overprikkeld van terug komt. Ze is nogal een handenbindertje en ik betwijfel of ze op een KDV de aandacht kan krijgen die ze nodig heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD di 8 feb 2011 - 12:16

Dromertje schreef:
*Marietje* schreef:ja wat betreft flexibiliteit kan ik het heel goed begrijpen. er zijn wel steeds meer kdvs van 7.00 tot 19.00 open (hier tenminste wel), maar volgens mij is 24uursopvang in sommige regio's echt een gat in de markt....(ziekenhuizen,zorg,schiphol,chorus...hier in de buurt dus;))



Plus dat ik denk dat Y. daar volledig overprikkeld van terug komt. Ze is nogal een handenbindertje en ik betwijfel of ze op een KDV de aandacht kan krijgen die ze nodig heeft.

ja dat kan 2 kanten op, en dat hangt er ook vanaf hoe jij zelf en de leidsters op het kdv ermee omgaan. ik heb wel eens ouders gehad die hun kindje na 1 of 2 maanden van het kdv afhaalde, omdat het kindje maar niet kon wennen....dan denk ik ook, geef het in ieder geval de tijd en de kans om te laten wennen. vooral op een babygroep komt het vaak voor dat een kindje in het begin overprikkeld raakt door alle vreemde geluiden,geuren,stemmen,gezichten, maar meestal merk je echt binnen een paar maanden dat ze niet beter weten.
en de leidsters leren je kindje snel genoeg kennen, en met tips van jou over de thuissituatie, weten ze snel genoeg hoe ze het beste met haar om kunnen gaan...

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 12:45

*Marietje* schreef:
Dromertje schreef:
*Marietje* schreef:ja wat betreft flexibiliteit kan ik het heel goed begrijpen. er zijn wel steeds meer kdvs van 7.00 tot 19.00 open (hier tenminste wel), maar volgens mij is 24uursopvang in sommige regio's echt een gat in de markt....(ziekenhuizen,zorg,schiphol,chorus...hier in de buurt dus;))



Plus dat ik denk dat Y. daar volledig overprikkeld van terug komt. Ze is nogal een handenbindertje en ik betwijfel of ze op een KDV de aandacht kan krijgen die ze nodig heeft.

ja dat kan 2 kanten op, en dat hangt er ook vanaf hoe jij zelf en de leidsters op het kdv ermee omgaan. ik heb wel eens ouders gehad die hun kindje na 1 of 2 maanden van het kdv afhaalde, omdat het kindje maar niet kon wennen....dan denk ik ook, geef het in ieder geval de tijd en de kans om te laten wennen. vooral op een babygroep komt het vaak voor dat een kindje in het begin overprikkeld raakt door alle vreemde geluiden,geuren,stemmen,gezichten, maar meestal merk je echt binnen een paar maanden dat ze niet beter weten.
en de leidsters leren je kindje snel genoeg kennen, en met tips van jou over de thuissituatie, weten ze snel genoeg hoe ze het beste met haar om kunnen gaan...

Ik vind twee maanden best lang..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD di 8 feb 2011 - 12:51

Smikkell schreef:
*Marietje* schreef:
Dromertje schreef:
*Marietje* schreef:ja wat betreft flexibiliteit kan ik het heel goed begrijpen. er zijn wel steeds meer kdvs van 7.00 tot 19.00 open (hier tenminste wel), maar volgens mij is 24uursopvang in sommige regio's echt een gat in de markt....(ziekenhuizen,zorg,schiphol,chorus...hier in de buurt dus;))



Plus dat ik denk dat Y. daar volledig overprikkeld van terug komt. Ze is nogal een handenbindertje en ik betwijfel of ze op een KDV de aandacht kan krijgen die ze nodig heeft.

ja dat kan 2 kanten op, en dat hangt er ook vanaf hoe jij zelf en de leidsters op het kdv ermee omgaan. ik heb wel eens ouders gehad die hun kindje na 1 of 2 maanden van het kdv afhaalde, omdat het kindje maar niet kon wennen....dan denk ik ook, geef het in ieder geval de tijd en de kans om te laten wennen. vooral op een babygroep komt het vaak voor dat een kindje in het begin overprikkeld raakt door alle vreemde geluiden,geuren,stemmen,gezichten, maar meestal merk je echt binnen een paar maanden dat ze niet beter weten.
en de leidsters leren je kindje snel genoeg kennen, en met tips van jou over de thuissituatie, weten ze snel genoeg hoe ze het beste met haar om kunnen gaan...

Ik vind twee maanden best lang..

voor een kindje om te wennen op een kdv? dat vind ik echt superkort... natuurlijk zijn er genoeg kinderen die het makkelijk vinden om te wennen, maar een kindje dat het wat moeilijker heeft, ik vind dat je die best wat langer de tijd moet geven...ik heb wel eens kinderen gehad waar ik 6 maanden energie had gestoken, twijfelende ouders etc, en uiteindelijk kwam ze huppelend of lachend binnen... ik vind 2 maanden zelf echt niet lang. al hangt het er ook vanaf hoe veel keer per week hij/zij komt. als ie 5 dagen per week komt, dan is 2 maanden lang, komt het 1 dag in de week, dan moet het iedere week weer opnieuw wennen...
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? - Pagina 2 Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum