Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

+2
vlindertje
Mida4you
6 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Mida4you di 12 jul 2011 - 20:09

Ons dochtertje gaat nu naar de kinderopvang en we betalen zelf voor 3 dagen in de week 130 euro in de maand. Dat valt best mee. Maar wat betalen jullie voor een gastouder? We willen binnenkort een berekening maken maar is een gastouder over het algemeen duurder of goedkoper?
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  vlindertje di 12 jul 2011 - 20:12

Volgens mij is een gastouder goedkoper, maar ik weet niet hoeveel dit scheelt.
vlindertje
vlindertje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 358
Registratiedatum : 09-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:13

meestal is een gastouder qua uurprijs goedkoper. Wij betalen per uur bijvoorbeeld maar 4.30 euro. Ik geloof alleen wel dat je van de belasting minder(?) terug krijgt en je moet zelf voeding en luiers mee nemen, dus aan het eind van de rit zal het wel niet zo heel veel schelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Koetjeboe di 12 jul 2011 - 20:13

Ik weet niet hoe het algemeen zit, maar voor ons was een kdv goedkoper dan een gastouder. Mijn zoontje gaat er 2 dagen in de week naar toe, en daar zit alles (behalve de flesvoeding) bij in.

Koetjeboe
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 62
Punten : 76
Registratiedatum : 11-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Mida4you di 12 jul 2011 - 20:14

ja dat dacht ik ook al. Wij betalen straks geloof ik 5,09 euro maar daarentegen moet je wel zelf luiers, voeding etc. meenemen.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:15

Volgens mij is een gastouder wel iets goedkoper. Maar het voordeel van de gastouder is dat je wel alleen de uren betaald dat je kindje daar is en dat je je dus niet betaald voor dagen dat ze er niet is omdat ze bijvoorbeeld ziek is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Mida4you di 12 jul 2011 - 20:16

Dat is ook een voordeel dat je een gastouder echt per uur betaald, en niet zoals bij een Kinderopvang 11 uur per dag. Wij betalen op de Kinderopvang van 07.30 tot 18.30 uur. Dat is dus voor 3 dagen dus 33 uur en zolang zit ze daar nooit. Ik heb een flexibele baan van +/- van 20 uur dus het zal een stukje minder worden.

Mijn man en ik gaan vanavond eens een proef berekening maken via toeslagen.nl. Eens kijken wat daar uitkomt.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:19

Ik denk dat vooral voor mensen die een flexibele baan dat wel scheelt, zoals bij jou.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Koetjeboe di 12 jul 2011 - 20:21

Snoepy87 schreef:Volgens mij is een gastouder wel iets goedkoper. Maar het voordeel van de gastouder is dat je wel alleen de uren betaald dat je kindje daar is en dat je je dus niet betaald voor dagen dat ze er niet is omdat ze bijvoorbeeld ziek is.

Op de opvang waar mijn zoontje naar toe gaat kunnen we zonder problemen dagen ruilen. Vorige week ook, tussen de middag belden ze op dat ik hem moest komen ophalen omdat ie ziek was geworden. Ik mag zonder pardon een andere middag ruilen, ideaal!

Een ander punt wat ik wel fijn vind, is dat de opvang altijd doorgaat. Als er een leidster ziek is of op vakantie gaat, dan komt er altijd een vervangster. Bij gastouderopvang is dat niet. Dan heb je die dag gewoon pech, en zit je dus zonder opvang.

Koetjeboe
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 62
Punten : 76
Registratiedatum : 11-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:23

Dat ligt wel een beetje aan hoe vol het kdv is, want dat is niet bij elke zo.
En ook ligt dat aan het gastouderbureau, sommige zoeken een vervangster, ander doen dat niet.
Maar het voordeel van een gastouder is dan wel weer dat als je kindje ziek is je die vaak gewoon kan brengen, dat kan niet bij een kdv. Maar goed zo zijn er aan beide voor en nadelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Koetjeboe di 12 jul 2011 - 20:26

Ja dat is ook weer zo. Beiden heeft zo zijn voors en tegens.

Koetjeboe
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 62
Punten : 76
Registratiedatum : 11-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Mida4you di 12 jul 2011 - 20:27

Ja idd, zo zijn er weer voor en nadelen. Hier op het kdv kan ik niet altijd ruilen, ze doen wel altijd hun best hoor. Maar ik ben altijd best wel gestrest omdat we maar weer moeten afwachten op het ruilen lukt, en of we haar optijd kunnen ophalen en dat breekt mij een beetje.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:31

Ik denk dat het voor jullie dan veel meer rust brengt als ze naar een gastouder is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:31

ons gastouderbureau regelt een andere gastouder bij ziekte als je dat wilt. Wij zullen dus nooit zonder oppas zitten. Verder móet onze gastouder een achterwacht hebben voor als er een noodgeval is (ander kindje valt en moet met spoed naar het ziekenhuis bijvoorbeeld).

Hier gaat alles in overleg, als onze dochter ziekig is, dan bel ik de gastouder op en overleggen we of ze wel of niet komt. Verder betalen we écht alleen de uren de we afnemen en kan ik een dag van tevoren nog zonder problemen de uren/dagen wijzigen.

het nadeel van een gastouder vind ik dat ze ook nog naar de psz 'moeten'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:35

Waarom "moeten" ze nog naar een psz?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Tania di 12 jul 2011 - 20:38

Wij zijn met een gastouder een stukje duurder uit. Maar dat is het ons wel waard. We hebben een veel beter gevoel bij onze gastouder dan bij het kinderdagverblijf. Bovendien werk ik onregelmatig en is onze gastouder erg flexibel, dus dat is ook heel fijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 20:56

Snoepy87 schreef:Waarom "moeten" ze nog naar een psz?

psz is niet verplicht natuurlijk, vandaar de haakjes. Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze een vorm van onderwijs hebben, op een KDV is dat er wel in de vorm van pedagogische plannen e.d., maar bij een gastouder niet.
Ik wil dat mijn dochter kennis heeft gemaakt met enige vorm van onderwijs (luisteren naar de juf, samen spelen, opdrachtjes doen e.d.) voordat ze naar de basisschool gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Coccinelle di 12 jul 2011 - 22:00

Hier kunnen de kindjes bij vakantie naar het kdv áls er plek is, en dat is er niet altijd want er is al een wachtlijst voor de opvang daar. In schoolvakanties is het wel wat makkelijker want dan zijn er ook kindjes van het kdv op vakantie.
Eventueel kan het gastouderbureau ook een andere gastouder zoeken, maar dat moet je natuurlijk maar net willen. Ik zou er zelf een minder goed gevoel bij hebben als ik mijn dochter in vakanties naar een gastouder moet brengen die ik niet ken, dan liever een paar keer per jaar naar het kdv. Het scheelt denk ik ook per regio hoe 'lastig' het is om de opvang te regelen met vakanties. Wij wonen in een klein dorp met 1 kdv en weinig gastouders waardoor het iedere keer puzzelen is met vervangende opvang en familie (wonen niet in de buurt).

Als je gaat kennismaken met een gastouder zou ik ook vragen hoeveel wkn per jaar ze vakantie heeft, dan kun je een beetje inschatten hoevaak je gebruik moet maken van vervangde opvang. Onze gastouder heeft naast 3 wkn zomervakantie vrijwel iedere schoolvakantie vrij.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Famke di 12 jul 2011 - 22:53

Dromertje schreef:ons gastouderbureau regelt een andere gastouder bij ziekte als je dat wilt. Wij zullen dus nooit zonder oppas zitten. Verder móet onze gastouder een achterwacht hebben voor als er een noodgeval is (ander kindje valt en moet met spoed naar het ziekenhuis bijvoorbeeld).

Hier gaat alles in overleg, als onze dochter ziekig is, dan bel ik de gastouder op en overleggen we of ze wel of niet komt. Verder betalen we écht alleen de uren de we afnemen en kan ik een dag van tevoren nog zonder problemen de uren/dagen wijzigen.

het nadeel van een gastouder vind ik dat ze ook nog naar de psz 'moeten'.

+1!. Hier wordt dus ook voor vervanging gezorgd, is er achterwacht enz.
Hier gaat de oudste straks ook naar de psz, maar daar gaat het zoontje van de gastouder ook naar toe, dus een keer gebeurd dit op een dag dat ze bij de gastouder is, en op woensdag breng ik haar zelf. Dus dat is voor mij geen probleem.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Famke di 12 jul 2011 - 22:58

Coccinelle schreef:Als je gaat kennismaken met een gastouder zou ik ook vragen hoeveel wkn per jaar ze vakantie heeft, dan kun je een beetje inschatten hoevaak je gebruik moet maken van vervangde opvang. Onze gastouder heeft naast 3 wkn zomervakantie vrijwel iedere schoolvakantie vrij.

Hier hebben wij ook afspraken over gemaakt. Mijn gastouder heeft ongeveer 5-6 weken vakantie per jaar; 3 weken zomervakantie + kerstvakantie. En dan nog wat losse dagen. Dit is voor ons een goede oplossing, wij hebben de 3 weken zomer vakantie altijd tegelijk weten te plannen. Tussen kerst en oud is mijn man vrij, dus we hebben maar een paar dagen per jaar vervangende opvang nodig. En meestal wil er wel een oma voor die dagen oppassen dus dan gaat ze niet naar een vreemde.

Al ken ik de vervanger en achterwacht van mijn gastouder trouwens wel, en die komt ook goed op mij over. Dus als het moet zou ik ze daar wel achterlaten.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang? Empty Re: Wat is duurder? Gastouder of Kinderopvang?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum