Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gastouder of kinderopvang?

+9
Catwoman79
Liadan
Mikki
Tazz
Pien
mirrie
ekjir@M
JD
Mida4you
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mida4you ma 7 feb 2011 - 5:58

Hallo dames,

Ik kreeg vandaag te horen dat ik vanaf April werk heb YIEHAA smile Maar nu zitten we erg in dubio waar we onze kleine meid heen gaan brengen. Kdv is erg duur, hier betaal je 6,67 in het uur en gastouder 5,50. Het voordeel van kdv is dat daar alles bij inzit, van luiers tot aan voeding. En bij gastouder moet je zelf alles meenemen. Dan is een een gastouder relatief nog goedkoper. Ik ga 3 dagen werken en ik weet echt ff niet wat ik wil. Mijn man doet haar liever naar het kdv, maar aangezien we het echt niet breed hebben. Gastouder is flexibel qua tijden en kdv niet.

Nu heb ik gehoord dat je een heel deel terug kunt krijgen van de belastingdienst als je kind naar het kdv gaat. Geldt dat ook voor gastouderopvang? Wie kan mij een beetje op weg helpen??
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  JD ma 7 feb 2011 - 6:02

ik weet niet precies wat je bij een gastouder terugkrijgt, maar volgens mij werkt dat wel ongeveer hetzelfde als een kdv...

wat misschien nog iets is om mee te nemen in je afweging, is het aanbod van activiteiten en de omgang met andere kindjes. ik weet niet of de betreffende gastouder meerdere kinderen opvangt, maar het leuke en leerzamen van een kdv vind ik toch ook wel dat ze leren omgaan met andere kinderen. en daarbij wordt er in de kinderopvang steeds meer aandacht besteed aan de activiteiten; gymen,muziekles,koken,dansen,knippen,plakken,lezen etc...iets wat (denk ik) mischien bij een gastouder wat minder gebeurt, alhoewel de ene gastouder de andere niet is natuurlijk. Ik ben wel eens bang dat een gastouder gewoon haar ding in huis doet, en dat de kinderen ook vaak voor de tv belanden, maar dat is mijn gevoel, ik weet niet hoe het in werkelijkheid gaat....

o en trouwens...als je oer anderhalve maand al werk heb, en je moet je kindje nog inschrijven voor een kdv, dan denk ik dat je nog maaaaanden op de wachtlijst staat, en niet meteen plek hebt voor 3 dagen per april..tenminste, hier in de omgeving zijn de wachtlijsten ongeveer 1,5 jaar :shock:
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mida4you ma 7 feb 2011 - 6:05

*Marietje* schreef:ik weet niet precies wat je bij een gastouder terugkrijgt, maar volgens mij werkt dat wel ongeveer hetzelfde als een kdv...

wat misschien nog iets is om mee te nemen in je afweging, is het aanbod van activiteiten en de omgang met andere kindjes. ik weet niet of de betreffende gastouder meerdere kinderen opvangt, maar het leuke en leerzamen van een kdv vind ik toch ook wel dat ze leren omgaan met andere kinderen. en daarbij wordt er in de kinderopvang steeds meer aandacht besteed aan de activiteiten; gymen,muziekles,koken,dansen,knippen,plakken,lezen etc...iets wat (denk ik) mischien bij een gastouder wat minder gebeurt, alhoewel de ene gastouder de andere niet is natuurlijk. Ik ben wel eens bang dat een gastouder gewoon haar ding in huis doet, en dat de kinderen ook vaak voor de tv belanden, maar dat is mijn gevoel, ik weet niet hoe het in werkelijkheid gaat....


Ja, dat idee krijg ik heeeeeeel af en toe ook bij gastouders, daar heb je natuurlijk helemaal geen kijk op en kdv zijn er meer kindjes en meer leidsters. Nouja ik ga het er nog ff goed over hebben met mijn man vanavond. Ik vindt het alleen zo rot dat het allemaal zoveel kost... BAH... En aangezien ik werk heb dat een klein beetje flexibel is en misschien soms tot 19.30 moet werken in het hoogseizoen, dan is het kdv al lang dicht en mijn man is ook nooit op een vaste tijd thuis....
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mida4you ma 7 feb 2011 - 6:06

Ik heb vanmiddag gebeld met een nieuwe kdv hier bij ons in de buurt en daar kan ze direct terecht dus dat is geen probleem Wink
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 6:14

Ik zou inderdaad ook andere voors en tegens afwegen bij je keuze. Een gastouder is in principe gediplomeerd, en alleen bij een gediplomeerd gastouder krijg je geld terug van de belasting. Maar toch heeft een gediplomeerd gastouder vaak minder kennis en inzicht dan leidsters op een kdv. En, belangrijker nog: Leidsters op een kdv hebben collega's waarmee ze kunnen overleggen, op kunnen terugvallen, collega's die bij kunnen springen, collega's die de één anavullen waar de ander tekort schiet.
En als een gastouder ziek is op op vakantie is, moet je andere opvang zoeken. Bij een kdv heb je dat probleem niet.

Ook het contact met andere kindjes zou je mee kunnen nemen in je overweging. Vind je het belangrijk dat je kindje op sociaal gebied veel kan leren, of vind je de rust en het kleinschalige van een gastouder prettiger?

Ikzelf zou eerder voor een kdv kiezen. Niet alleen omdat ik er zelf werk, maar omdat ik de professionaliteit van een gediplomeerd leidster en de aanvulling van haar collega's belangrijk vind.
Qua kosten denk ik dat het na de teruggave van de belasting weinig verschil meer maakt. En bedenk dat je ook een uurtarief aan het bemiddelingsbureau betaalt (als je via een bemiddelingsbureau een gastouder zoekt). Dan maakt het helemáál weinig meer uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  ekjir@M ma 7 feb 2011 - 6:43

J. gaat 1 dag per week naar het kdv en 2 dagen naar mijn ouders. J. heeft geen broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes en vrienden van ons hebben ook nog geen kinderen. Daarom vind ik het belangrijk dat hij ook een dagje, straks misschien 2, naar het kdv gaat zodat hij ook met andere kindjes leert omgaan en spelen.

Plus het feit dat ze ook een heleboel activiteiten doen met de kinderen die een gastouder niet doet. In een kringetje zitten, verjaardag vieren, met z´n allen knutselen. Hier wordt bij ons een heel boek van bijgehouden.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  mirrie ma 7 feb 2011 - 7:17

mijn kids hebben eerst bij een gastouder gezeten. ik werk zelf op een kdv en vond gastouder en dus kleinschaliger fijner. nu gaan ze mee naar mijn werk, kleinschalig kdv en ik vind het prima. volgens mijn krijg je voor een kdv tot 6,35 vergoed bij de belastingdienst en bij een gastouder 5 euro. maak eens een berekening op toeslagen . nl dan kun je zien wat het je gaat kosten.
ik werkte 3 dagen en wij moesten 200 euro eigen bijdrage betalen voor 2 dagen opvang voor 2 kindjes. nu ga ik 2 dagen werken, dus minder verdienen, dus minder opvang nodig. heb nu uitgerekend dat ik met teruggave kinderopvang, zorgtoeslag en kindertoeslag precies de kosten voor die ene dag kan betalen. dus in weze schiet ik er maar weinig bij in.

kun je niks met opa´s en oma´s regelen? of andere familieleden? hier gaan ze 1 dag naar oma.
mirrie
mirrie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 149
Punten : 159
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Pien ma 7 feb 2011 - 7:38

Maple schreef:Qua kosten denk ik dat het na de teruggave van de belasting weinig verschil meer maakt. En bedenk dat je ook een uurtarief aan het bemiddelingsbureau betaalt (als je via een bemiddelingsbureau een gastouder zoekt). Dan maakt het helemáál weinig meer uit.

uiteindelijk schilt het bij ons dus wel behoorlijk wat...
wij hebben dan ook gekozen voor gastouderopvang. daarnaast was voor ons een belangrijke reden dat het dichtbij zit en dat we flexibele tijde hebben...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mida4you ma 7 feb 2011 - 8:41

We hebben een berekening gemaakt. Gastouder eigen bijdrage 60 euro per maand en kdv 45,50. Dus dat is helemaal niet veel. We hebben het er vanavond ook samen over gehad en onze kleine gaat naar kinderdagverblijf. Ondanks dat ze nog maar een half jaar is vinden we het prettiger en leuker om bij meerdere kindjes te zijn en leuke dingen gaan doen. Ook gastouder zal dat zeker doen maar is toch weer op een andere manier.

En verder kunnen mijn ouders niet oppassen want die wonen een half uur bij ons vandaan en hebben ook een eigen zaak. De ouders van mijn man kunnen niet meer oppassen want die hebben ook werk en kunnen het ook niet goed compenseren. Nouja zo wil het mooi.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 8:47

Je krijgt inderdaad voor beide gewoon een teruggave. Wij hebben beiden, 2 dagen kdv en 1,5 dag gastouder (mijn schoonmoeder). Ik vind het beide prima, maar vind het toch wel een plus dat mijn zoon naar het kdv gaat. Gewoon omdat ze daar zoveel materiaal en speelgoed hebben en elke keer zoveel leuke dingen doen met de kinderen, ik vind dat echt een pluspunt. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij een gemiddelde gastouder is, maar goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Tazz ma 7 feb 2011 - 10:45

Maple schreef:Ik zou inderdaad ook andere voors en tegens afwegen bij je keuze. Een gastouder is in principe gediplomeerd, en alleen bij een gediplomeerd gastouder krijg je geld terug van de belasting. Maar toch heeft een gediplomeerd gastouder vaak minder kennis en inzicht dan leidsters op een kdv. En, belangrijker nog: Leidsters op een kdv hebben collega's waarmee ze kunnen overleggen, op kunnen terugvallen, collega's die bij kunnen springen, collega's die de één anavullen waar de ander tekort schiet.
En als een gastouder ziek is op op vakantie is, moet je andere opvang zoeken. Bij een kdv heb je dat probleem niet.

Ook het contact met andere kindjes zou je mee kunnen nemen in je overweging. Vind je het belangrijk dat je kindje op sociaal gebied veel kan leren, of vind je de rust en het kleinschalige van een gastouder prettiger?


Een gastouder heeft ook gewoon een diploma en collega's om op terug te vallen. En als een gastouder geen contact heeft met andere gastouders kan het altijd nog terugvallen op het gastouderbureau. Als een gastouder ziek is, zoekt het gastouderbureau een vervanger, dat hoef je als het goed is niet zelf te doen.

Daarnaast heb je bij een gastouder ook meerdere kindjes dus leren ze sociaal net zoveel als op een kdv, misschien zelfs wel meer omdat een gastouder meer tijd kan besteden aan het individu. Op een kdv zitten ze eigenlijk altijd binnen bij een gastouder gaan ze ook regelmatig wandelen, gezellig eendjes voeren. Ook kunnen ze bij een gastouder veel meer knutselen, of bijv helpen met koekjes bakken. Er zijn veel meer mogelijkheden bij een gastouder dan op een KDV. Een beetje goede gastouder heeft dan ook een ruim aanbod in speelgoed. Je kindje bouwt ook veel meer een vertrouwensband op, dan op een kdv, waar ze iedere keer verschillende gezichten zien o.a door de vele stagiairs en wisselende leidsters.

Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 10:48

Met je laatste alinea ben ik het niet eens, al die dingen die een gashouder volgens jou wel doet en een kdv niet, worden bij ons op het kdv ontzettend veel gedaan Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mikki ma 7 feb 2011 - 19:54

Kun je niet bij beide opties een keer gaan kijken? De kosten zijn ook van belang, maar je gevoel erbij nog belangrijker. Als je gaat kijken, een rondleiding krijgt, met de mensen daar praat en ziet hoe ze met kinderen omgaan, dan kun je pas echt een keuze maken.
Wij hebben voor een gastouder gekozen, omdat zij heel flexibel is in haal- en brengtijden, het kleinschaliger is, en het dichterbij is. Maar vooral omdat we bij haar zo'n goed gevoel kregen, en tot op heden nooit spijt van gehad.

Mikki
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Mida4you ma 7 feb 2011 - 20:01

We hebben al een besluit genomen en onze kleine meid gaat naar kinderdagverblijf. Daar hebben wij allebei toch een beter gevoel bij. Maar dank je voor al jullie berichtjes. Dat heeft wel geholpen
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 20:03

Tazz schreef:
Maple schreef:Ik zou inderdaad ook andere voors en tegens afwegen bij je keuze. Een gastouder is in principe gediplomeerd, en alleen bij een gediplomeerd gastouder krijg je geld terug van de belasting. Maar toch heeft een gediplomeerd gastouder vaak minder kennis en inzicht dan leidsters op een kdv. En, belangrijker nog: Leidsters op een kdv hebben collega's waarmee ze kunnen overleggen, op kunnen terugvallen, collega's die bij kunnen springen, collega's die de één anavullen waar de ander tekort schiet.
En als een gastouder ziek is op op vakantie is, moet je andere opvang zoeken. Bij een kdv heb je dat probleem niet.

Ook het contact met andere kindjes zou je mee kunnen nemen in je overweging. Vind je het belangrijk dat je kindje op sociaal gebied veel kan leren, of vind je de rust en het kleinschalige van een gastouder prettiger?


Een gastouder heeft ook gewoon een diploma en collega's om op terug te vallen. En als een gastouder geen contact heeft met andere gastouders kan het altijd nog terugvallen op het gastouderbureau. Als een gastouder ziek is, zoekt het gastouderbureau een vervanger, dat hoef je als het goed is niet zelf te doen.

Daarnaast heb je bij een gastouder ook meerdere kindjes dus leren ze sociaal net zoveel als op een kdv, misschien zelfs wel meer omdat een gastouder meer tijd kan besteden aan het individu. Op een kdv zitten ze eigenlijk altijd binnen bij een gastouder gaan ze ook regelmatig wandelen, gezellig eendjes voeren. Ook kunnen ze bij een gastouder veel meer knutselen, of bijv helpen met koekjes bakken. Er zijn veel meer mogelijkheden bij een gastouder dan op een KDV. Een beetje goede gastouder heeft dan ook een ruim aanbod in speelgoed. Je kindje bouwt ook veel meer een vertrouwensband op, dan op een kdv, waar ze iedere keer verschillende gezichten zien o.a door de vele stagiairs en wisselende leidsters.


Precies dat wou ik ook zeggen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Liadan ma 7 feb 2011 - 20:34

Tazz schreef:
Maple schreef:

Een gastouder heeft ook gewoon een diploma en collega's om op terug te vallen. En als een gastouder geen contact heeft met andere gastouders kan het altijd nog terugvallen op het gastouderbureau. Als een gastouder ziek is, zoekt het gastouderbureau een vervanger, dat hoef je als het goed is niet zelf te doen.

Daarnaast heb je bij een gastouder ook meerdere kindjes dus leren ze sociaal net zoveel als op een kdv, misschien zelfs wel meer omdat een gastouder meer tijd kan besteden aan het individu. Op een kdv zitten ze eigenlijk altijd binnen bij een gastouder gaan ze ook regelmatig wandelen, gezellig eendjes voeren. Ook kunnen ze bij een gastouder veel meer knutselen, of bijv helpen met koekjes bakken. Er zijn veel meer mogelijkheden bij een gastouder dan op een KDV. Een beetje goede gastouder heeft dan ook een ruim aanbod in speelgoed. Je kindje bouwt ook veel meer een vertrouwensband op, dan op een kdv, waar ze iedere keer verschillende gezichten zien o.a door de vele stagiairs en wisselende leidsters.

Ik ben het toch niet eens met wat je hier allemaal zegt.
Op een kdv zitten kinderen helemaal niet altijd binnen, als dat wel het geval is dan is het in mijn ogen een slecht kdv.
Ook kan er op een kdv net zoveel geknutseld en gebakken worden als bij een gastouder.
Dat er meer mogelijkheden zijn bij een gastouder dan op een kdv zie ik ook niet. Misschien dat sommige dingen makkelijker gaan bij een gastouder, maar andere dingen zullen op een kdv juist makkelijker gaan.
Op het kdv van mijn dochter zijn in de tijd dat ze er zit niet veel wisselende leidsters geweest en tot nu toe 1 stagiaire die er een jaar is. Dat valt dus ook reuze mee.
Het lijkt me juist een nadeel bij een gastouder dat bij ziekte een voor je kind onbekende vervanger wordt gestuurd, daar zou ik veel problemen mee hebben. Op een kdv staat er dan in ieder geval nog een andere vaste leidster naast.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Catwoman79 ma 7 feb 2011 - 20:55

Mijn zoontje heeft beide gehad. Hij begon bij een gastouder, zij heeft een kdv opgezet en daar is hij mee naar toe gegaan.
Maar helaas liep dit niet goed waardoor hij nu weer bij een (andere) gastouder is.

Mijn zoontje is een jongetje die niet goed tegen die drukte van het kdv kon. Op de maandag was hij 1 van de 15 en de leidsters konden het gewoon niet bolwerken. Hij moest zichzelf maar een beetje vermaken in de grondbox terwijl hij nog maar 10 maand was toen.
Nu bij de gastouder gaat het super, hij is er soms alleen, maar een andere keer zijn er 1 of 2 andere kindjes bij. Zij gaat regelmatig dingen met hem ondernemen, of gewoon even een boodschap halen. Mijn zoontje heeft bij de gastouder ongeveer net zo'n ritme als wat hij thuis ook heeft.

En wat betreft belasting teruggave, die krijg je bij beide, mits je gastouder gediplomeerd en gecertificeerd is.
Maar dit kun je ook al globaal berekenen op de site van de belastingdienst
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het noorden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 21:36

Wij hebben ervaring met beide soorten opvang. Over de gastouder kan ik kort zijn: dat bleek een onbekwame vrouw te zijn. Ging, zonder ons iets te zeggen, met Fenne fietsen voor ze 6 maanden oud was en meer van dat soort dingen. Daar waren we dan ook snel klaar mee.

F. is toen naar een KDV gegaan en had het hier helemaal geweldig! Lieve leidsters waar ze gek op was, een vaste groep kindjes om mee te spelen, een glijbaan in de speelruimte en een buitenspeelplaats. Helaas voor haar zijn we afgelopen zomer verhuisd en moest ze naar een ander KDV. Hierover waren we een stuk minder enthousiast, zowel qua personeel als qua ruimte. Daarom zitten ze sinds vorige week op een nieuw KDV. In een super mooi pand met veel ruimte en lieve leidsters. Als ik F. ophaal is ze altijd heerlijk buiten aan het spelen of binnen op het klimrek (als het regent). Ze was er ook direct gewend gelukkig.

Dus ik zou voor een KDV kiezen, maar wel kijken of je je er goed bij voelt. Het ene KDV is het andere niet, dat geldt vast ook voor een gastouder. Maar een KDV is helemaal ingericht met het oog op kinderen en baby's dat vind ik zeker een pluspunt. Op ons KDV is ook een educatief programma gericht op de totale ontwikkeling. Dat kan een gastouder natuurlijk ook niet zomaar bieden.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  meisjesmama ma 7 feb 2011 - 21:44

Liadan schreef:
Tazz schreef:
Maple schreef:

Een gastouder heeft ook gewoon een diploma en collega's om op terug te vallen. En als een gastouder geen contact heeft met andere gastouders kan het altijd nog terugvallen op het gastouderbureau. Als een gastouder ziek is, zoekt het gastouderbureau een vervanger, dat hoef je als het goed is niet zelf te doen.

Daarnaast heb je bij een gastouder ook meerdere kindjes dus leren ze sociaal net zoveel als op een kdv, misschien zelfs wel meer omdat een gastouder meer tijd kan besteden aan het individu. Op een kdv zitten ze eigenlijk altijd binnen bij een gastouder gaan ze ook regelmatig wandelen, gezellig eendjes voeren. Ook kunnen ze bij een gastouder veel meer knutselen, of bijv helpen met koekjes bakken. Er zijn veel meer mogelijkheden bij een gastouder dan op een KDV. Een beetje goede gastouder heeft dan ook een ruim aanbod in speelgoed. Je kindje bouwt ook veel meer een vertrouwensband op, dan op een kdv, waar ze iedere keer verschillende gezichten zien o.a door de vele stagiairs en wisselende leidsters.

Ik ben het toch niet eens met wat je hier allemaal zegt.
Op een kdv zitten kinderen helemaal niet altijd binnen, als dat wel het geval is dan is het in mijn ogen een slecht kdv.
Ook kan er op een kdv net zoveel geknutseld en gebakken worden als bij een gastouder.
Dat er meer mogelijkheden zijn bij een gastouder dan op een kdv zie ik ook niet. Misschien dat sommige dingen makkelijker gaan bij een gastouder, maar andere dingen zullen op een kdv juist makkelijker gaan.
Op het kdv van mijn dochter zijn in de tijd dat ze er zit niet veel wisselende leidsters geweest en tot nu toe 1 stagiaire die er een jaar is. Dat valt dus ook reuze mee.
Het lijkt me juist een nadeel bij een gastouder dat bij ziekte een voor je kind onbekende vervanger wordt gestuurd, daar zou ik veel problemen mee hebben. Op een kdv staat er dan in ieder geval nog een andere vaste leidster naast.

Hier ben ik het mee eens.. dan zullen we het misschien wel getroffen hebben met het kdv maar vorige week gingen ze nog met de bakfiets op pad. Koekjes bakken en knutselen doen ze hier heel vaak. En daarbij hebben ze een hele grote binnenruimte waar ze ook kunnen spelen als ze al niet buiten kunnen spelen want dat doen ze hier heel veel.
E. is er op gegaan met 1,5 jaar en is nu 3,5 en heeft nog steeds dezelfde leidsters. Tuurlijk als ze ziek zijn is er een ander maar hier is het goed geregeld.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 22:42

Wij hebben zelf voor een gastouder gekozen vanwege de flexibele opvang. Mijn dagen/tijden wisselen soms zo sterk, dat ik op een KDV voor 5 dagen van 7 tot 6 ingeschreven zou moeten staan en dus ook de volle mep moest betalen. Bij de gastouder betalen we alleen de uren dat mijn dochter daar opgevangen wordt.

De eerste gastouder waar wij aan gekoppeld waren, was een ontzettend leuke vrouw, maar had 6 kinderen, twee onder de 1, één van 1, één van 3, één van 5 en één van 9, met als gevolg dat ik Y. daar de eerste keer volledig overstuur heb opgehaald omdat zij de tijd niet had om haar te troosten. Voor de rust hoef je het dus niet direct te doen. wij hebben toen besloten om onze dochter daar niet meer heen te brengen en op zoek te gaan naar een andere gasouder die het niet zo druk heeft.
Daar zijn ze nu nog mee bezig en tot die tijd wordt ze bij de oma's opgevangen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 23:09

Dromertje schreef:Wij hebben zelf voor een gastouder gekozen vanwege de flexibele opvang. Mijn dagen/tijden wisselen soms zo sterk, dat ik op een KDV voor 5 dagen van 7 tot 6 ingeschreven zou moeten staan en dus ook de volle mep moest betalen. Bij de gastouder betalen we alleen de uren dat mijn dochter daar opgevangen wordt.

De eerste gastouder waar wij aan gekoppeld waren, was een ontzettend leuke vrouw, maar had 6 kinderen, twee onder de 1, één van 1, één van 3, één van 5 en één van 9, met als gevolg dat ik Y. daar de eerste keer volledig overstuur heb opgehaald omdat zij de tijd niet had om haar te troosten. Voor de rust hoef je het dus niet direct te doen. wij hebben toen besloten om onze dochter daar niet meer heen te brengen en op zoek te gaan naar een andere gasouder die het niet zo druk heeft.
Daar zijn ze nu nog mee bezig en tot die tijd wordt ze bij de oma's opgevangen.

Daar zou Y dan niet eens bij mogen.. Je mag namelijk maar 6 kindjes max hebben en max 2 kindjes onder de 1, dus ze zou de regel dubbel overschrijden, dat vind ik er vreemd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 23:12

Maar dat zijn toch in totaal zes kindjes?

één van 3 mnd
één van 5 mnd
één van 13 mnd
één van 3
één van 5
één van 9

Je mag zelfs 2 baby's hebben, 2 dreumessen en 2 peuters. Een gastouder moet lijken op een gezinssituatie, maar dit vond ik nou niet bepaald een gezinssituatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 23:20

Ik dacht dat dat de situatie was zonder Y...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 23:30

nee, inclusief, Y. zou dan nummer 6 worden!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 23:39

Hier gaan ze juist iedere dag naar buiten. Het is een uitzondering als ze de hele dag binnen zijn. Dan moet het écht heel koud zijn of hard regenen. Ze hebben een flinke speelplaats bij het kdv waarvan de helft ook nog eens overdekt is. Daarnaast hebben ze in de wijk een leuke speeltuin waar ze vaak naartoe gaan. Er zit een hele grote bloemsiterij in de buurt waar ze vaak een bloemetje gaan halen. Ze gaan naar de markt in het winkelcentrum of zelfs een keer mee naar de winkel om pannekoekenmix te halen (ik noem maar wat).

Ik zou zelf nooit een gastouder willen. Ik ken iemand die gastouder is en zij heeft een relatief klein huis en het is met al die kinderen aardig rommelig. Daarnaast moeten alle kinderen 4x per dag in weer en wind mee naar 2 verschillende scholen om haar kinderen op te halen. Wat wel een voordeel is dat ze een grote speeltuin voor de deur heeft waar de kinderen heerlijk kunnen spelen. Maar toch, mijn keuze is het niet. Maar dat is gelukkig voor iedereen anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder of kinderopvang? Empty Re: Gastouder of kinderopvang?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum