Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gastouder vs KDV

+9
CCC
myloon
JD
Pien
Jazzlyn
Darius
Tania
Ugly Betty
Lejow
13 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Gastouder vs KDV

Bericht  Lejow za 17 dec 2011 - 4:37

We heben ons kindje nu eigenlijk opgegeven voor een KDV, maar begin steeds meer te denken aan een gastouder.
Wie kan me hier de voordelen van vertellen? En hoe zit dat met de kosten? Krijg je er toeslag voor?

Neem je per dagdeel af, of per uur dat het kindje er zit?
Waar hebben jullie je gastouder gevonden?
Wat vind je de voordelen, wat de nadelen?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 4:43

Neem je per dagdeel af, of per uur dat het kindje er zit?
Wij hebben een flexibel contract met onze gastouder, dus we betalen alleen de uren dat ons kindje er daadwerkelijk is straks. Wel hebben we een soort min/max met haar afgesproken zodat zij iig verzekerd is van een minimum inkomen (dat vond ze zelf heel prettig). We laten haar dan per 10 weken weten welke dagdelen ons kindje er is. Daarnaast is ze flexibel in wanneer wij op dinsdag zeggen dat het woensdag anders wordt, en ze heeft plek dan kan ons kindje gewoon uren wisselen.
Waar hebben jullie je gastouder gevonden?

Via een gastouderbureau. We betalen de gastouder straks €4,25 per uur en het gastouder bureau €1,-

Wat vind je de voordelen, wat de nadelen?
Voordelen absoluut de kleinschaligheid en flexibiliteit. De meeste KOV hier in de omgeving nemen alleen hele dagen opvang af (dus echt van 7.30 tot 18.00) terwijl ons kindje er nooit zo lang per dag zou zijn (eerder meerdere dagen wat minder uur). Daarnaast heb je op de KOV ook totaal geen flexibiliteit en zelfs gepaste breng- en haal tijden. Ik wil graag zelf bepalen wanneer ik mijn kindje in de middag ophaal zonder dat ik daarover moet bellen en bijna een soort toestemming moet vragen.

Daarnaast heb ik op een aantal KOV hier in de buurt ingevallen (zonder relevant diploma) en vind het toch veelal 'fabriekswerk': dus grote groepen, weinig ook voor individuele situaties of wensen.

Ik heb zelf een goed gevoel bij deze gastouder. Wij hebben er wel een stuk of 4 afgewezen omdat ons gevoel daar helemaal niet goed bij was. Nadeel is dat wanneer de gastouder ziek is je zelf andere opvang moet zoeken, bij een KOV is dat dan hun probleem, bij gastouder jouw probleem.

Verder kan ik niet veel nadelen opnoemen, heb een goed gevoel bij deze gastouder en dat is heel prettig!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Lejow za 17 dec 2011 - 4:52

Krijg je toeslag?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Ugly Betty za 17 dec 2011 - 4:54

Lejow schreef:Krijg je toeslag?

Ja, bij de site van de belastingdienst kan je uren invullen en dan kiezen uit KDV of gastouder. Dan zie je hoeveel je aan toeslag krijgt.
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 4:57

Lejow schreef:Krijg je toeslag?

Ja ook! Volgens mij maakt het weinig uit of je qua kinderopvangtoeslag naar KOV of gastouder gaat. Op de toeslagen site vul je namelijk 'dagopvang' en dan 'gastouder' in en de uurprijs, net als KOV.. Je kan een proefbereking maken op toeslagen.nl

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Lejow za 17 dec 2011 - 5:03

Ok, hmmm, want ons kindje zal op woensdag ook naar het KDV gaan, en omdat ik in het onderwijs zit ben ik op woensdag vaak vroeg klaar.. Dus kan ik het eerder ophalen, wat weer geld zou schelen.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 5:16


Krijg je er toeslag voor?

Ja, je krijgt gewoon toeslag voor de opvang bij een gastouder.

Neem je per dagdeel af, of per uur dat het kindje er zit?
Wij nemen zelfs per kwartier af. Als onze dochter 7 uur en 15 minuten daar is geweest, dan betalen we alleen die 7 uur en 15 minuten, niks meer, niks minder.

Waar hebben jullie je gastouder gevonden?
Wij hebben onze gastouder gevonden op de online oppasmarkt van ons gastouderbureau. Op www.4kids.nl staat die oppasmarkt.

Wat vind je de voordelen, wat de nadelen?
Ik vind het heel prettig dat onze dochter opgenomen wordt in een gezin. Als zij daar is draait ze mee in het dagritme, ze heeft altijd vaste gezichten, geen wisselingen en onze gastouder doet alles precies hetzelfde als wij. Er is heel veel tijd voor haar en daarmee kan de gastouder goed bekijken waar zij op dat moment behoefte aan heeft. Zij draait niet mee in een vast ritme van eten-verschonen-slapen-spelen, maar er wordt naar haar behoefte op dat moment gekeken. Het is er heerlijk rustig. Daarbij is onze gastouder heel erg flexibel.
Nadeel vind ik dat wanneer zij ziek wordt, we een probleem hebben, maar dat is gelukkig nog niet voor gekomen. Zij heeft een man die veel nachtdiensten doet, dus eventueel zou hij ook een dag over kunnen nemen van haar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Tania za 17 dec 2011 - 8:10

Lejow schreef:

Krijg je er toeslag voor?
Ja, als je gastouder geregistreerd is krijg je toeslag
Neem je per dagdeel af, of per uur dat het kindje er zit?
Ik werk onregelmatig dus we hebben een flexibel contract. De gastouder houdt altijd bij hoeveel hij precies komt, ik onderteken altijd de urenlijst zonder er echt naar te kijken Laughing . Ik weet wel dat ze per kwartier rekent terwijl ze van mij best per uur mag rekenen maar dat vindt ze zelf niet nodig. We hebben officieel een contract voor minimaal 40 uur per maand maar als hij minder komt rekent ze nooit 40 uur per maand terwijl dat wel gewoon mag.
Waar hebben jullie je gastouder gevonden?
Ze was leidster op het kdv waar J. zat. Toen zij wegging baalden we ontzettend omdat ze de enige was waar we nog echt vertrouwen in hadden daar. We waren toen al een hele tijd op zoek naar een gastouder dus toen we hoorden dat ze als gastouder ging werken hebben we meteen een plekje gereserveerd.
Wat vind je de voordelen, wat de nadelen?
Ik vind het voordeel dat het veel persoonlijker is. J. komt daar altijd binnen alsof hij thuis is, doet z'n jas uit en gaat spelen. Zij kent hem ook goed en het is gewoon vetrouwd voor hem. Hij is gek op de dochters van de gastouder (en zij op hem). En het is heel flexibel. Ik kan hem eigenlijk brengen en halen wanneer ik wil.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat als zij vrij is dat we geen opvang hebben. Het gastouderbureau biedt wel vervangende opvang als je dat wil maar dat willen we liever niet. Gelukkig is het voor ons tot nu toe altijd wel te regelen dat we zelf thuis zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Darius za 17 dec 2011 - 9:14

De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.

Overigens gaan onze kids twee dagen naar het kdv, was het meer geweest hadden wij misschien ook voor een dag een gastouder erbij gezocht of oma gevraagd.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Jazzlyn za 17 dec 2011 - 9:17

Darius schreef:De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.


+1 alleen gaat L 1 dag van 6 uurtjes
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Tania za 17 dec 2011 - 9:22

Jazzlyn schreef:
Darius schreef:De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.


+1 alleen gaat L 1 dag van 6 uurtjes

Maar denken jullie echt dat kindjes dat zo zien dan? Mijn zoontje voelt zich heel erg thuis bij de gastouder en vindt het er geweldig. Maar ik heb helemaal niet het idee dat het voor hem een vervanger is voor thuis en voor ons als ouders. Als we hem komen halen weet hij prima dat hij gewoon weer met ons mee naar huis gaat.
Wij hebben trouwens nogal slechte ervaringen met het kdv dus dat zou sowieso geen optie meer zijn voor ons.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Darius za 17 dec 2011 - 10:55

Tania schreef:
Jazzlyn schreef:
Darius schreef:De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.


+1 alleen gaat L 1 dag van 6 uurtjes

Maar denken jullie echt dat kindjes dat zo zien dan? Mijn zoontje voelt zich heel erg thuis bij de gastouder en vindt het er geweldig. Maar ik heb helemaal niet het idee dat het voor hem een vervanger is voor thuis en voor ons als ouders. Als we hem komen halen weet hij prima dat hij gewoon weer met ons mee naar huis gaat.
Wij hebben trouwens nogal slechte ervaringen met het kdv dus dat zou sowieso geen optie meer zijn voor ons.

Ja dat denk ik wel, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Ik kom bij een gezin waar de oppas de tweede moeder genoemd wordt. Dat wil ik dus liever niet.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Tania za 17 dec 2011 - 10:58

Darius schreef:
Tania schreef:
Jazzlyn schreef:
Darius schreef:De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.


+1 alleen gaat L 1 dag van 6 uurtjes

Maar denken jullie echt dat kindjes dat zo zien dan? Mijn zoontje voelt zich heel erg thuis bij de gastouder en vindt het er geweldig. Maar ik heb helemaal niet het idee dat het voor hem een vervanger is voor thuis en voor ons als ouders. Als we hem komen halen weet hij prima dat hij gewoon weer met ons mee naar huis gaat.
Wij hebben trouwens nogal slechte ervaringen met het kdv dus dat zou sowieso geen optie meer zijn voor ons.

Ja dat denk ik wel, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Ik kom bij een gezin waar de oppas de tweede moeder genoemd wordt. Dat wil ik dus liever niet.

Nee dat zou ik ook niet willen inderdaad. Mijn zoontje gaat trouwens maar 1 dag of 2 halve dagen dat scheelt misschien ook.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 11:04

Tania schreef:
Jazzlyn schreef:
Darius schreef:De reden dat wij voor een kdv hebben gekozen is dat wij de ouders zijn, en ik wil geen 'vervangende' ouder. Laurens en Pepijn draaien mee in ons gezin, en niet in een ander gezin. Ik wil niet iets wat op thuis lijkt, thuis is ons thuis en niet een huis van een ander.

Wel baal ik van de tijden van het kdv en daarbij horende kosten.


+1 alleen gaat L 1 dag van 6 uurtjes

Maar denken jullie echt dat kindjes dat zo zien dan? Mijn zoontje voelt zich heel erg thuis bij de gastouder en vindt het er geweldig. Maar ik heb helemaal niet het idee dat het voor hem een vervanger is voor thuis en voor ons als ouders. Als we hem komen halen weet hij prima dat hij gewoon weer met ons mee naar huis gaat.
Wij hebben trouwens nogal slechte ervaringen met het kdv dus dat zou sowieso geen optie meer zijn voor ons.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat onze dochter heel goed snapt dat het bij de gastouder geen 'thuis' is en dat de gastouder geen vervangende ouder is voor haar. Ze draait wel mee in het gezin, maar een kindje dat op het KDV zit draait mee in de groep van het KDV. Ze noemt de gastouder nu wel mama, maar dat doet ze ook bij papa, oma, opa, de hond, de televisie, de lamp en de auto.
Ik denk dat het maar net is hoe je het zelf wilt zien, ik denk dat een kindje heel goed snapt dat de gastouder de oppas is en niet één of andere surrogaat-ouder

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Pien za 17 dec 2011 - 11:22

Wie kan me hier de voordelen van vertellen? En hoe zit dat met de kosten? Krijg je er toeslag voor?

De kosten zijn bij ons 4,75 per uur. Per maand betalen we 50 euro aan het gastouderbureau waar zij bij aangesloten is.
Wij nemen per maand 84 uur af en betalen zelf rond de 80 euro per maand. Van de belasting krijgen we ongeveer 320 euro per maand.

Wij nemen echt per uur af. Ze is heel flexibel en dat vind ik een heel groot voordeel van een gastouder t.o.v. een kdv. Daar is het vaak per dagdeel en aangezien wij van half 10 tot 4 opvang nodig hebben is dit voor ons veel aantrekkelijker.

Onze gastouder is tevens een vriendin van ons. Erg fijn en vertrouwd dus!
Zij is onlangs voor zichzelf begonnen en zocht kindjes en wij zochten een gastouder. Wij kennen alleen maar voordelen maar dat komt omdat kdv nooit een optie voor ons is geweest.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 11:31

Ik vind het nadeel aan een gastouder dat als hij/zij ziek is, je zelf maar voor vervanging/opvang moet zorgen. Dat is toch 1 van de redenen waarom ik het kdv aan hou. Plus dat mijn zoon het daar helemaal geweldig vindt met alle kindjes. Het kdv is alleen wel een stuk duurder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 12:57

Lejow schreef:Ok, hmmm, want ons kindje zal op woensdag ook naar het KDV gaan, en omdat ik in het onderwijs zit ben ik op woensdag vaak vroeg klaar.. Dus kan ik het eerder ophalen, wat weer geld zou schelen.

Daarom koos ik juist voor een gastouder. Daar neem ik alleen de uren af die ook echt nodig zijn. Tenzij ik een week van te voren een dagdeel ineens niet nodig heb. Dan betaal ik die uren wel gewoon. Toen mijn zoontje naar kdv ging, betaalde ik standaart elke maand 42 uur. Maakte niet uit of er vakantie was of wat dan ook, die 42 uur per maand stond vast. Als ik meer of minder werk, dan past de gastouder zich wel aan. Ze is super flexibel.


Jolicious, wat jij zegt is bij ons niet van toepassing. Als mijn gastouder ziek is, is er voor ons een vervangende gastouder.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  JD za 17 dec 2011 - 13:03

Rejoy. schreef:
Zij draait niet mee in een vast ritme van eten-verschonen-slapen-spelen, maar er wordt naar haar behoefte op dat moment gekeken.

alleen hier wil ik even een opmerking over maken. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en ijn ervaring na 7 jaar kinderdagverblijf, is dat er op een dagverblijf ook écht wordt gekeken naar wat elk kindje apart nodig heeft. Wij houden juist zoveel mogelijk het ritme van thuis aan wat betreft slapen, eten etc. T is bij ons niet zo dat iedereen om 13.00 naar bed moét. Als ouders het goed vinden, en het kindje is om 10.0 moe, gaat hij/zij lekker naar bedje toe....

Maar daarnaast, ik zou zelf ook voor een gastouders kiezen hoor. Ik vind dat er namelijk steeds meer druk op de schouders van de leidsters in de kinderopvang komt. Steeds meer papierwerk, en andere dingen waardoor er steeds minder tijd is voor de kindjes. Ik zit hierdoor zelfs zelf te twijfelen om als gastouder aan het werk te gaan, omdat het soms op een dagverblijf niet meer werkbaar is allemaal. Omdat ik dit weet door mijn eigen ervaring, zou ik eerder voor een gastouder gaan. Daarnaast ook vanwege de flexibiliteit, het kleinschalige, en de vrijheid die een gastouder heeft om lekker naar de speeltuin,kinderboerderij etc te gaan.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 21:18

JaneDoe schreef:
Rejoy. schreef:
Zij draait niet mee in een vast ritme van eten-verschonen-slapen-spelen, maar er wordt naar haar behoefte op dat moment gekeken.

alleen hier wil ik even een opmerking over maken. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en ijn ervaring na 7 jaar kinderdagverblijf, is dat er op een dagverblijf ook écht wordt gekeken naar wat elk kindje apart nodig heeft. Wij houden juist zoveel mogelijk het ritme van thuis aan wat betreft slapen, eten etc. T is bij ons niet zo dat iedereen om 13.00 naar bed moét. Als ouders het goed vinden, en het kindje is om 10.0 moe, gaat hij/zij lekker naar bedje toe....

Maar daarnaast, ik zou zelf ook voor een gastouders kiezen hoor. Ik vind dat er namelijk steeds meer druk op de schouders van de leidsters in de kinderopvang komt. Steeds meer papierwerk, en andere dingen waardoor er steeds minder tijd is voor de kindjes. Ik zit hierdoor zelfs zelf te twijfelen om als gastouder aan het werk te gaan, omdat het soms op een dagverblijf niet meer werkbaar is allemaal. Omdat ik dit weet door mijn eigen ervaring, zou ik eerder voor een gastouder gaan. Daarnaast ook vanwege de flexibiliteit, het kleinschalige, en de vrijheid die een gastouder heeft om lekker naar de speeltuin,kinderboerderij etc te gaan.

Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld ook dat onze gastouder de tijd heeft om een half uur naast haar bedje te zitten als ze bijvoorbeeld moeite heeft om in slaap te komen. Zij heeft de tijd om haar weer in slaap te sussen als ze in paniek is wakker geworden. Vanwege die hoge werkdruk die jij noemt, denk ik niet dat een leidster op een KDV daar de tijd voor hebben. Ze willen het misschien wel, maar met nog tig andere kinderen die ook allemaal tijd en aandacht nodig hebben is het gewoon niet mogelijk om zolang je tijd te gebruiken voor één kindje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 21:26

Dolcis_ schreef:
Lejow schreef:Ok, hmmm, want ons kindje zal op woensdag ook naar het KDV gaan, en omdat ik in het onderwijs zit ben ik op woensdag vaak vroeg klaar.. Dus kan ik het eerder ophalen, wat weer geld zou schelen.

Daarom koos ik juist voor een gastouder. Daar neem ik alleen de uren af die ook echt nodig zijn. Tenzij ik een week van te voren een dagdeel ineens niet nodig heb. Dan betaal ik die uren wel gewoon. Toen mijn zoontje naar kdv ging, betaalde ik standaart elke maand 42 uur. Maakte niet uit of er vakantie was of wat dan ook, die 42 uur per maand stond vast. Als ik meer of minder werk, dan past de gastouder zich wel aan. Ze is super flexibel.


Jolicious, wat jij zegt is bij ons niet van toepassing. Als mijn gastouder ziek is, is er voor ons een vervangende gastouder.


Hoe heb je dat geregeld dan? Mijn schoonmoeder is ook gastouder voor ons en is gelukkig nooit ziek maar vanuit dat Gastouderbureau is daar geen regeling voor en het is toch wel 1 van de grotere bureaus..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  myloon za 17 dec 2011 - 21:44

Rejoy. schreef:
JaneDoe schreef:
Rejoy. schreef:
Zij draait niet mee in een vast ritme van eten-verschonen-slapen-spelen, maar er wordt naar haar behoefte op dat moment gekeken.

alleen hier wil ik even een opmerking over maken. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en ijn ervaring na 7 jaar kinderdagverblijf, is dat er op een dagverblijf ook écht wordt gekeken naar wat elk kindje apart nodig heeft. Wij houden juist zoveel mogelijk het ritme van thuis aan wat betreft slapen, eten etc. T is bij ons niet zo dat iedereen om 13.00 naar bed moét. Als ouders het goed vinden, en het kindje is om 10.0 moe, gaat hij/zij lekker naar bedje toe....

Maar daarnaast, ik zou zelf ook voor een gastouders kiezen hoor. Ik vind dat er namelijk steeds meer druk op de schouders van de leidsters in de kinderopvang komt. Steeds meer papierwerk, en andere dingen waardoor er steeds minder tijd is voor de kindjes. Ik zit hierdoor zelfs zelf te twijfelen om als gastouder aan het werk te gaan, omdat het soms op een dagverblijf niet meer werkbaar is allemaal. Omdat ik dit weet door mijn eigen ervaring, zou ik eerder voor een gastouder gaan. Daarnaast ook vanwege de flexibiliteit, het kleinschalige, en de vrijheid die een gastouder heeft om lekker naar de speeltuin,kinderboerderij etc te gaan.

Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld ook dat onze gastouder de tijd heeft om een half uur naast haar bedje te zitten als ze bijvoorbeeld moeite heeft om in slaap te komen. Zij heeft de tijd om haar weer in slaap te sussen als ze in paniek is wakker geworden. Vanwege die hoge werkdruk die jij noemt, denk ik niet dat een leidster op een KDV daar de tijd voor hebben. Ze willen het misschien wel, maar met nog tig andere kinderen die ook allemaal tijd en aandacht nodig hebben is het gewoon niet mogelijk om zolang je tijd te gebruiken voor één kindje.

Ik werk ook op een kinderdagverblijf, zelf wel de naschoolse maar ik weet van mijn collega's van de andere groepen dat hun slaapkameruren hebben. Bij ons wordt er wel tijd gemaakt om in de slaapkamer te zitten.
Wel is het zo dat het ritme voor de allerkleinste gaat zoals het nodig is van thuis maar de grotere kinderen gaan wel echt op een bepaalde tijd naar bed ik geloof rond 13:00 en er om 14:45 weer uit.

Bij de allerkleinste werken ze meer met de babyfoon dan er lang bij te zitten.
myloon
myloon
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 311
Punten : 319
Registratiedatum : 13-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 21:44

@ Jolicious, het ene gastouderbureau regelt dat voor de ouders, die zoeken een vaste vervangster voor als de gastouder ziek is, daar maak je dan ook kennis mee enzv.
Bij het andere GOB gebeurt dat niet maar heb je een GO die dat zelf regelt ( zo'n vast vervangster)
En idd zijn er GO waarbij je zelf een vervanger moet zoeken, maar meestal gaat het om 1 of 2 dagen dat de GO ziek is.

En daarin tegen staat dat je vaak je kindje wel kan brengen als die ziek is, bijv met koorts

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 21:53

Ja, dat kan hier ook gewoon op het kdv. Heb je toevallig een naam voor mij van een GB die daar wel een regeling voor heeft? Het is nl. wel 1 van de redenen dat ik het kdv aan hou. Ik kan gewoon niet zomaar vrij nemen als de gastouder ziek is. Mijn man idem.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 22:07

Nee sorry, ben op mijn zoektocht naar een GOB het wel tegen gekomen maar niet onthouden welke dat was, er zijn er zoveel!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  CCC za 17 dec 2011 - 22:10

Jolicious schreef:Ik vind het nadeel aan een gastouder dat als hij/zij ziek is, je zelf maar voor vervanging/opvang moet zorgen. Dat is toch 1 van de redenen waarom ik het kdv aan hou. Plus dat mijn zoon het daar helemaal geweldig vindt met alle kindjes. Het kdv is alleen wel een stuk duurder.

Hier hebben grote gastouderbureau's een back up per gastouder... Die vangen elkaar op bij ziekte...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder vs KDV Empty Re: Gastouder vs KDV

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum