Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

+2
Susan
SoGood
6 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  SoGood do 22 nov 2012 - 4:51

Ben benieuwd!
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 5:05

Beef Wellington – malse ossenhaas met bladerdeeg eromheen en allerlei heerlijke kruiden ertussen.

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? 2538_MEDIUM

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Susan do 22 nov 2012 - 5:08

Ik kan heel goed hachee maken met verse rode kool met appeltjes of stoofpeertjes en ik kan een aantal Indische gerechten ook heel goed maken. Ik vind het het leukste om met Kerst (samen met mijn moeder) een Indische rijsttafel te maken, maar ik geloof dat zij voor dit jaar al andere plannen heeft gemaakt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Poubelle do 22 nov 2012 - 5:57

Ik maak hele lekkere risotto.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 6:00

Oei dat vind ik moeilijk.. Ik heb niet echt één knaller of specialiteit. Ik hou er van om dingen te proberen en beetje te experimenteren.

Beef Wellington is zo lekker, Rood! Kan je dat zo goed maken dat de binnenkant lekker rood blijft? Dat lijkt me erg moeilijk qua timing! Knap als je dat kan hoor smile

Wat ik weet wat ik echt heel lekker en wel vaker maak is:

- Asperge-parmezaan risotto
- Zalm met gnocchi en lauwwarme tomaten-uiensalsa
- Banana nut bread
- Biefstuk in pittige ketjap-honing marinade

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Cow do 22 nov 2012 - 21:30

Mijn andijviestamppot en verse worst is hemels Yes
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10
Woonplaats : Mooiste plekje op de wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  loura do 22 nov 2012 - 23:01

Ik kan goed pompoen soep maken.
Mijn draadjes vlees is ook erg lekker!
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Marin do 22 nov 2012 - 23:15

Even wat receptjes uitgeschreven..

(Het lastige is dat ik eigenlijk nooit met specifieke hoeveelheden kook, dus ik zal zo goed mogelijk proberen deze aan te geven, maar vind ik erg lastig. Ik kook vrijwel altijd op gevoel. Het beste hierbij is: PROEF zelf, dan kan je goed aanpassen aan je eigen smaak).

Gegrilde balsamico-zalm met lauwwarme tomaten-uien salsa
De naam zegt het eigenlijk al een beetje Very Happy Marineer een zalmfilet (eentje per persoon) een uur lang in een schaaltje met balsamico azijn. Snij intussen zes tot acht Roma tomaten in blokjes van ongeveer 1 cm dik. Doe hetzelfde met twee rode uien. Fruit de uitjes in een hapjespan op laag vuur. Verhit een grillpan en bak de zalm enkele minuten tot er mooie bruine streepjes op de zalm ontstaan en de vis zachtroze van binnen is. Voeg de tomatenblokjes toe aan de ui en laat twee minuten warm worden. Giet een klein scheutje balsamico door de salsa. Wees voorzichtig met roeren, het moet geen gladde saus worden, maar een grove salsa. Ook moet het niet gloedheet zijn, maar lauwwarm. Serveer de zalm met de tomatensalsa er naast/overheen en eventueel met wat parmezaanse of blauwe ader kaas er over heen.
Eventueel serveren met gnocchi of pasta, maar de laatste tijd doe ik dat niet.


Ketjap-honing biefstuk met wokgroenten
Hier kan ik eindeloze variaties mee maken, het biefstuk vervangen voor kipfilet, de wokgroenten aanpassen waar ik zin in heb. Maar voor de basis en dit recept gebruik ik het volgende:

Maak in een diep bord een mengsel van ongeveer 100 a 150 ml ketjap manis (het mag best een flinke plas zijn), drie eetlepels honing, een klein scheutje sesamolie, een chili pepertje zonder zaadjes fijngesneden in ringetjes of stukjes en toegevoegd en eventueel toevoegen: een klein scheutje vissaus, theelepel tamarinde pasta en scheutje limoensap voor extra diepgang. Roer dit mengsel goed door zodat ook de honing goed is opgelost.
Leg hier de biefstuk minstens een uur in te marineren.

Voor de wokgroenten snij ik een paksoi door midden, het groene gedeelte van het witte gedeelte. Het groene gedeelte rol ik als het ware op als een soort sigaar en snij er dan steeds een klein beetje er vanaf, zodat er lange dunne reepjes ontstaan. Het witte gedeelte snij ik het onderste gedeelte met de wortel er van af (ik vind dat altijd op een roos lijken, denk altijd dat ik dat moet bewaren om als verf stempel te bewaren als ik kids heb haha) en die snij ik in reepjes. Als tweede groente kies ik hier voor sugar snaps, lekker knapperig namelijk.

Verhit een koekenpan met een klein beetje bakboter of zonnebloemolie en bak de biefstuk tot hij medium rare is. Haal 'm dan uit de koekenpan, laat het vuur zachtjes aan staan, en wikkel de biefstuk in aluminiumfolie en leg het op het aanrecht zo'n 5 minuten te rusten.Wok intussen de wokgroenten.

Verhit een wokpan met een scheutje zonnebloemolie en een heel klein scheutje sesamolie, dan gaat het direct lekker ruiken en heb je eigenlijk geen toevoeging qua smaak nodig en als de olie heet is, voeg je als eerste de witte reepjes van de paksoi toe. Hierna voeg je de sugar snaps toe en tot slot de groene reepjes, deze hebben het minste tijd nodig. In totaal hoef je maar 5 tot 7 minuten te wokken.

Voeg aan de koekenpan nu het restant van de marinade toe en laat dit op hoog vuur inkoken tot een stroperige massa.

Snij de biefstuk in dunne reepjes, zodat je deze mooi tegen de wokgroenten op het bord aan kan leggen. Schep de stroperige saus over de biefstuk en evt de groenten heen. Serveer eventueel over de groenten nog wat (geroosterde) sesamzaadjes voor extra crunch.



Kipfilet en groenten uit de oven
Een recept wat al zo oud is als de weg naar Rome, maar waar ook honderd wegen naar toe leiden, dus genoeg variatie
In de zomer gebruik ik graag m'n favoriete ratatouille groenten zoals rode ui, courgette, aubergine en cherry tomaatjes, maar voor de herfst gebruik ik liever het volgende:
Vet een ovenschaal in met olijfolie en wrijf er met een teentje knoflook over. Snij een flespompoen, pastinaak, venkel, cherry tomaatjes en rode paprika in stukjes en leg deze op de bodem van de ovenschaal, samen met wat gepelde teentjes knoflook. Leg hier een aantal stuks (afh van aantal personen) kipfilet op en besprenkel rijkelijk met olijfolie, peper en zout. Rooster in de oven op 200 graden voor 40 minuten.

Ook eindelijk mee te varieren, evt wat buffalo hot wing sauce over de kip, of juist wat mozzarella (maar is niet zo gezond).


Courgette tagliatelle
Hiervoor hebben wij een mandoline gebruikt, zo'n apparaat waar je heel makkelijk mee kunt fijn snijden en raspen. Mocht je die niet hebben lukt het met een kaasschaaf of dunschiller ook wel. Wij hadden de mandoline ingesteld op dunne reepjes courgette, maar ook met mesjes er tussen, zodat het ook smalle reepjes werden, echt de vorm van tagliatelle. Mocht dat niet lukken, omdat je het met de kaasschaaf doet, dan zijn dikkere repen a la pappardelle ook prima.

Gebruik per persoon 1 courgette, want je zult niet alles gebruiken, er zal wel wat courgette verloren gaan. Rasp de courgette op de manier die hierboven staat omschreven in de lengte zodat je dunne repen krijgt, net alsof het pasta (tagliatelle of pappardelle dus) is. Wij hebben hierbij een tomaten-gehakt saus gemaakt, heel simpel van ui, knoflook, gehakt tomatenpassata en tomatenblokjes, maar je kunt natuurlijk elke andere saus hier mee maken. De courgette pasta hoef je niet te koken. Je zou 'm eventueel even kunnen aanbakken in wat olijfolie of op de grillpan leggen, maar je kunt het ook direct door de pastasaus scheppen en zo opwarmen. Ik vond het echt opvallend hoe zeer het op echte pasta leek toen ik het op at, ik nam m'n eigen mond gewoon in 't ootje Laughing
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten? Empty Re: Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum