Wat is jouw topper op het gebied van desserts?
+12
Zora
love
Marin
Inge
Aimee
Susan
dharma
mouette
girli
Green_Pepper
Blond
Minx
16 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat is jouw topper op het gebied van desserts?
Ik moet waarschijnlijk voor beide kerstdagen het dessert maken en wil eens creatief zijn. Dus wat zijn jullie top recepten.
Laatst aangepast door Minx op do 22 nov 2012 - 5:06; in totaal 1 keer bewerkt
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Wat is jouw topper op het gebied van desserts?
http://www.ah.nl/appie/recepten/recept-detail?id=385214&rq=mango+tiramisu
Mango Tiramisu
Heel makkelijk, en zo lekker! Zonder die dranksmaak van gewone tiramisu waar ik niet zo dol op ben.
En ook:
http://www.ah.nl/appie/recepten/recept-detail?id=742098&rq=semifreddo
Semifreddo
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
De mango-tiramisu klinkt echt heel erg lekker!
Ik houd zelf altijd erg van crumbles, de laatste die ik gemaakt heb is een peer-blauwebessen-port-crumble, erg lekker! Erbij iets van kwark, mascarpone of ijs en het is helemaal perfect!
Ik houd zelf altijd erg van crumbles, de laatste die ik gemaakt heb is een peer-blauwebessen-port-crumble, erg lekker! Erbij iets van kwark, mascarpone of ijs en het is helemaal perfect!
Green_Pepper- Prater
- Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12
Ik kan chocolade fondant maken
http://kokenmetkarin.nl/na/chocoladetaartjes.html
http://kokenmetkarin.nl/na/chocoladetaartjes.html
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Die zijn inderdaad goddelijk Girli!
Wat hier ook een succes is is deze frambozentrifle van de AH: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/534950/frambozentrifle
Wat hier ook een succes is is deze frambozentrifle van de AH: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/534950/frambozentrifle
mouette- Fluisteraar
- Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12
Mango sticky rice, erg lekker!
http://www.thekitchn.com/how-to-make-thai-mango-with-co-122430
http://www.thekitchn.com/how-to-make-thai-mango-with-co-122430
dharma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 66
Punten : 68
Registratiedatum : 11-05-11
Dit ziet er ook lekker uit! Wel mooi dat je diepvries fruit kan gebruiken, want frambozen zijn nu natuurlijk niet in het seizoen.mouette schreef:Die zijn inderdaad goddelijk Girli!
girli- Ratel
Een Pavlova. Als ik dat eet, ga ik echt dood van geluk.
Gast- Gast
Van de zelfgemaakte toetjes vind ik tiramisu en ijs met warme chocoladesaus en slagroom het lekkerst. Of iets van zelfgebakken taart of cake met ijs en slagroom erbij.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Oehhh!! Heb je ook een recept?Rood schreef:Een Pavlova. Als ik dat eet, ga ik echt dood van geluk.
girli- Ratel
Brownies met ijs
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Heb je een recept van die crumble? Het klinkt echt heerlijk!Green_Pepper schreef:De mango-tiramisu klinkt echt heel erg lekker!
Gast- Gast
Semifreddo Praliné
benodigdheden:
(voor de semifreddo)
1 vanillestokje (of zakje vanillesuiker)
60 gram fijne kristalsuiker
4 grote, verse scharreleieren, gespiltst
5 dl slagroom
silicone cupcake vormpjes of een bakblik
(voor de praliné)
300 gram gepelde hazelnoten (makkelijk is als ze geroosterd zijn)
200 gr suiker
1 el water
bakpapier
pan met dikke bodem
bereiden:
De caramel:
Als je geen geroosterde hazelnoten kunt krijgen, rooster je de hazelnoten in een voorverwarmde oven (225 graden) in ongeveer 4 minuten bruin. Houd ze in de gaten, want als ze te donker worden, worden ze bitter en kun je ze niet meer gebruiken!
Doe het water met de suiker in een pan met dikke bodem en zet de pan op matig tot hoog vuur. Het mengsel zal gaan bubbelen en in een heldere stroop veranderen. Geleidelijk zal het op bepaalde plekken of vanaf de zijkant gaan verkleuren. Schud de pan zachtjes en voorzichtig om, om zo de verschillende kleuren te mengen. Wanneer het stroopje goudbruin is strooi je er voorzichtig de hazelnoten in. Zet het vuur laag en roer, voorzichtig, tot alle hazelnoten van een laagje caramel zijn voorzien. Giet de caramel, wanneer die donker van kleur is op bakpapier, op een oppervlak dat niet smelten kan. Laat de caramel afkoelen tot een harde plak.
Let op: je moet constant bij de pan blijven, en ontzettend opletten dat je je niet verbrandt aan de caramel! geef niet toe aan de verleiding de caramel te proeven, wanneer dan ook!
Wanneer de plak volledig afgekoeld is (dit duurt ongeveer 20 minuten) breek je hem in grove stukken. Hak de stukken in een foodprocessor (of met de hand) tot ze ongeveer 1/2 cm groot zijn. Neem ongeveer de helft van de praliné uit de foodprocessor en laat de rest tot een poeder vermalen. (of verpak de stukken praliné in een keukendoek en bewerk ze met een deegroller) Spatel de praliné door de semifreddo. (je kunt wat apart houden voor de garnering)
Semifreddo:
Haal de zaadjes uit het vanillestokje (je kan ook vanillesuiker gebruiken) door het in de lengte door te snijden en de zaadjes uit beide helften te schrappen. klop de vamillezaadjes met de suiker en de eierdooiers in een grote kom tot het mengsel bleekgeel wordt. Klop in een andere (vetvrije!) kom de slagroom tot zich zachte pieken vormen (klop de slagroom niet te stijf!!!) Klop in een derde kom de eiwitten samn met een mespunt zout tot zich zeer stevige pieken vormen (d.w.z. dat je het eiwitschuim alle kanten uit kunt trekkenen dat het zo blijft staan). Spatel de praliné, eiwit en de room heel voorzichtig door het eidooiermengsel. Het mengsel moet luchtig blijven! Schep het mengsel in de cupcake vormpjes of in een bakblik en dek af met huishoudfolie. Zet in de vriezer tot je het wilt serveren. (het moet wel halfbevroren zijn!)
Ik doe er vaak nog stukjes geschaafde chocola of gesmolten chocola door :-)
Ow en ik maak dan caramel spiralen voor erbij
benodigdheden:
(voor de semifreddo)
1 vanillestokje (of zakje vanillesuiker)
60 gram fijne kristalsuiker
4 grote, verse scharreleieren, gespiltst
5 dl slagroom
silicone cupcake vormpjes of een bakblik
(voor de praliné)
300 gram gepelde hazelnoten (makkelijk is als ze geroosterd zijn)
200 gr suiker
1 el water
bakpapier
pan met dikke bodem
bereiden:
De caramel:
Als je geen geroosterde hazelnoten kunt krijgen, rooster je de hazelnoten in een voorverwarmde oven (225 graden) in ongeveer 4 minuten bruin. Houd ze in de gaten, want als ze te donker worden, worden ze bitter en kun je ze niet meer gebruiken!
Doe het water met de suiker in een pan met dikke bodem en zet de pan op matig tot hoog vuur. Het mengsel zal gaan bubbelen en in een heldere stroop veranderen. Geleidelijk zal het op bepaalde plekken of vanaf de zijkant gaan verkleuren. Schud de pan zachtjes en voorzichtig om, om zo de verschillende kleuren te mengen. Wanneer het stroopje goudbruin is strooi je er voorzichtig de hazelnoten in. Zet het vuur laag en roer, voorzichtig, tot alle hazelnoten van een laagje caramel zijn voorzien. Giet de caramel, wanneer die donker van kleur is op bakpapier, op een oppervlak dat niet smelten kan. Laat de caramel afkoelen tot een harde plak.
Let op: je moet constant bij de pan blijven, en ontzettend opletten dat je je niet verbrandt aan de caramel! geef niet toe aan de verleiding de caramel te proeven, wanneer dan ook!
Wanneer de plak volledig afgekoeld is (dit duurt ongeveer 20 minuten) breek je hem in grove stukken. Hak de stukken in een foodprocessor (of met de hand) tot ze ongeveer 1/2 cm groot zijn. Neem ongeveer de helft van de praliné uit de foodprocessor en laat de rest tot een poeder vermalen. (of verpak de stukken praliné in een keukendoek en bewerk ze met een deegroller) Spatel de praliné door de semifreddo. (je kunt wat apart houden voor de garnering)
Semifreddo:
Haal de zaadjes uit het vanillestokje (je kan ook vanillesuiker gebruiken) door het in de lengte door te snijden en de zaadjes uit beide helften te schrappen. klop de vamillezaadjes met de suiker en de eierdooiers in een grote kom tot het mengsel bleekgeel wordt. Klop in een andere (vetvrije!) kom de slagroom tot zich zachte pieken vormen (klop de slagroom niet te stijf!!!) Klop in een derde kom de eiwitten samn met een mespunt zout tot zich zeer stevige pieken vormen (d.w.z. dat je het eiwitschuim alle kanten uit kunt trekkenen dat het zo blijft staan). Spatel de praliné, eiwit en de room heel voorzichtig door het eidooiermengsel. Het mengsel moet luchtig blijven! Schep het mengsel in de cupcake vormpjes of in een bakblik en dek af met huishoudfolie. Zet in de vriezer tot je het wilt serveren. (het moet wel halfbevroren zijn!)
Ik doe er vaak nog stukjes geschaafde chocola of gesmolten chocola door :-)
Ow en ik maak dan caramel spiralen voor erbij
Laatst aangepast door Inge op do 22 nov 2012 - 6:10; in totaal 1 keer bewerkt
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Ik vind de pear crumble met caramel kooitjes die we afgelopen weekend hebben gemaakt wel echt een hoogtepunt eigenlijk:
Maar ik vind pavlova en Eton Mess ook erg leuk om te maken en super lekker!
Pavlova zie hier boven..
Eton Mess = merengue verkruimeld met slagroom, frambozen coulis en verse frambozen (of aardbeien). Beetje prutje dus, maar zo goddelijk lekker:
Maar ik vind pavlova en Eton Mess ook erg leuk om te maken en super lekker!
Pavlova zie hier boven..
Eton Mess = merengue verkruimeld met slagroom, frambozen coulis en verse frambozen (of aardbeien). Beetje prutje dus, maar zo goddelijk lekker:
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
_Jackie schreef:Heb je een recept van die crumble? Het klinkt echt heerlijk!Green_Pepper schreef:De mango-tiramisu klinkt echt heel erg lekker!
Het is niet een heel exact recept, maar het moet ongeveer als volgt:
(voor ongeveer 4 personen)
Nodig: 2 peren, blauwe bessen (diepvries zijn prima), citroen, port, suiker, bloem, boter
De peren in blokjes snijden, bessen er bij doen. Ik doe zoveel dat het een mooie verhouding lijkt. Ongeveer 1/3 blauwe bes en 2/3 peer. Schil van de citroen raspen en er door heen doen, sap van de citroen er ook nog bij doen. Dan port er over heen schenken (ik denk zo'n 100-150 milliliter?)
Voor het deeg moet je bloem, suiker en boter mengen. Ik doe maar wat, maar ongeveer evenveel (qua gewicht) van ieder product. Voor 4 personen neem ik meestal 125-150 gram suiker en dus evenveel van de bloem en boter. Deze 3 dingen goed mixen tot een kruimeldeeg.
Peer-bessenmengsel in een ovenschaal doen, of nog leuker: in kleine 1-persoons-ovenschaaltjes, kruimeldeeg er over. 35-45 minuten in de oven en smullen maar!
Green_Pepper- Prater
Marin schreef:Ik vind de pear crumble met caramel kooitjes die we afgelopen weekend hebben gemaakt wel echt een hoogtepunt eigenlijk:
Wow! Dat wordt binnenkort mijn nieuwe uitdaging
Green_Pepper- Prater
Green_Pepper schreef:
Leuk! Je moet gewoon een caramel stroop maken van water en suiker (1:1), en die stroop dan over de achterkant van een ingevette metalen soeplepel 'drizzlen'. Even afkoelen en voorzichtig er af draaien:
Marin- Lady Post-a-lot
Ik maakte voorheen spiralen, maar denk dat ik voor het etentje zaterdag het zo als jou ga doen Marin :-)
Heb je voor mij het recept van de crumble
Inge- Ratel
Inge schreef:Ik maakte voorheen spiralen, maar denk dat ik voor het etentje zaterdag het zo als jou ga doen Marin :-)
Ja hoor..
Uit m'n hoofd, voor vier personen:
Voor de crumble:
100 gram bloem, 100 gram boter en 100 gram suiker mengen in een kom mengen (of handig met de keukenmachine) tot een kruimel mengsel. Even laten afkoelen in de koelkast om het nog beter te laten kruimelen.
Voor het peer mengsel:
4 peren en 1 appel in kleine stukjes snijden (1 cm blokjes) en met roomboter in de koekenpan bakken samen met wat basterdsuiker, vanille aroma, en kaneel en beetje citroensap. Flamberen met scheut rum.
Peer mengsel in kleine bakjes scheppen (wij hebben van die Creuset mini cocottes), en even af laten koelen in de koelkast. Dan het kruimelmengsel er boven op scheppen. Je kunt ze dan ook makkelijk in de koelkast bewaren. Voor serveren even 15 minuten in de oven op 200 graden.
En tot slot hadden we dus de kooitjes er op gelegd.
Marin- Lady Post-a-lot
Klinkt lekker. hmm nu bedenken of ik voor zaterdag etentje de crumble ga maken of de semifreddo
Inge- Ratel
Marin schreef:Green_Pepper schreef:
Leuk! Je moet gewoon een caramel stroop maken van water en suiker (1:1), en die stroop dan over de achterkant van een ingevette metalen soeplepel 'drizzlen'. Even afkoelen en voorzichtig er af draaien:
Thanks!
Green_Pepper- Prater
Thanks! De combinatie lijkt me érg lekkerGreen_Pepper schreef:_Jackie schreef:Heb je een recept van die crumble? Het klinkt echt heerlijk!Green_Pepper schreef:De mango-tiramisu klinkt echt heel erg lekker!
Het is niet een heel exact recept, maar het moet ongeveer als volgt:
(voor ongeveer 4 personen)
Nodig: 2 peren, blauwe bessen (diepvries zijn prima), citroen, port, suiker, bloem, boter
De peren in blokjes snijden, bessen er bij doen. Ik doe zoveel dat het een mooie verhouding lijkt. Ongeveer 1/3 blauwe bes en 2/3 peer. Schil van de citroen raspen en er door heen doen, sap van de citroen er ook nog bij doen. Dan port er over heen schenken (ik denk zo'n 100-150 milliliter?)
Voor het deeg moet je bloem, suiker en boter mengen. Ik doe maar wat, maar ongeveer evenveel (qua gewicht) van ieder product. Voor 4 personen neem ik meestal 125-150 gram suiker en dus evenveel van de bloem en boter. Deze 3 dingen goed mixen tot een kruimeldeeg.
Peer-bessenmengsel in een ovenschaal doen, of nog leuker: in kleine 1-persoons-ovenschaaltjes, kruimeldeeg er over. 35-45 minuten in de oven en smullen maar!
Gast- Gast
@marin wow ziet er lekker uit ! Heb het recept ook opgeslagen
maakt het nog uit welke appels/peren je gebruikt?
Heb hier nog wat jonagold appels liggen namelijk
love- Kletskop
- Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
love schreef:@marin wow ziet er lekker uit ! Heb het recept ook opgeslagen
Niet al te zacht fruit is wel handig..Beetje stevig scheelt wel.
Marin- Lady Post-a-lot
Wij hebben vorig jaar wentelteefjes van suikerbrood met ijs gemaakt. Simpel maar zoooo lekker!
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Wat is jouw topper op het gebied van hoofdgerechten?
» Eerlijkheid gebied: wat is jouw verslaving?
» hoeslakens voor topper boxspring
» Gebakjes / desserts wanneer je lactose intolerant bent, tips
» meeste bemoeienissen op gebied van...
» Eerlijkheid gebied: wat is jouw verslaving?
» hoeslakens voor topper boxspring
» Gebakjes / desserts wanneer je lactose intolerant bent, tips
» meeste bemoeienissen op gebied van...
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: