Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zindelijk worden.

+3
Susan
missmarm
Filoria
7 plaatsers

Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:03

Een tijd geleden had ik hier ook al wat over geschreven. Mijn zoon is 3,5 en waar mijn dochter met 2 jaar al zindelijk was wil het bij hem maar niet lukken. Plassen doet hij sinds een paar maanden op de wc, hij is zelfs sinds een tijdje 's nachts helemaal droog en draagt geen luier meer. Soms als hij druk aan het spelen is gaat het wel mis en plast hij in zijn broek, maar eigenlijk is hij hele dagen en nachten droog.

MAAR....

Hij blijft stug in zijn broek poepen. Hij vertikt het om op de wc te poepen en hij geeft het gewoon niet aan. Als hij nou gewoon zou zeggen 'ik moet poepen, mag ik een luier' dan zou ik daar nog niet eens zoveel moeite mee hebben, die wc komt wel. Maar hij zegt dus gewoon niets, met als gevolg dat hij op het KDV de hele dag nog een luier om heeft zo'n beetje, dat hij thuis zo'n 3x per dag zijn broek gewoon volpoept als ik het niet in de gaten hou. Nu doe ik hem meestal maar na een paar uur een luier om, en die houdt hij om tot hij gepoept heeft, en dan gaat hij weer af. Doe ik dat niet, dan kan ik een paar keer per dag een vieze poepbroek verschonen (het lijken wel wegwerponderbroeken, ik begin er niet eens aan om het schoon te maken in sommige gevallen, dan gooi ik gewoon de hele onderbroek weg).
Dus ik ben een beetje op zoek naar de gouden tip. Wat doe ik hier aan? Beloningssystemen enzo werken niet echt bij hem, het boeit hem gewoon écht helemaal niets. Hij schaamt zich wel bij die poepbroeken, en ook als hij een poepluier heeft schaamt hij zich. Maar hoe krijg ik hem nou zover dat hij op de wc poept?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:07

misschien een rare vraag als hij al wel zindelijk is in het plassen, maar herkent hij het gevoel van poepen wel? Weet hij dat hij aan het poepen is als hij bezig is?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:14

Ik weet het dus niet.

Vanmorgen had hij nog niet geplast, dus ik zet hem op de wc. 'ik hoef niet te plassen, plasje slaapt nog!' (dat zegt hij als hij niet hoeft 'poepje/plasje slaapt nog' Very Happy ). En ik heb hem op de wc laten zitten, want na een hele nacht slapen en niet plassen móet je gewoon plassen. En ja, toen kwam er toch een enórme plas. En daar lijkt hij dan zelf ook verbaasd over te zijn. Hij zegt zelf ook alleen 'ik moet plassen' als hij ziet dat zijn zus gaat enzo, ik vraag me echt af of hij het bij zichzelf ook merkt.

Ik kan hem ook op het toilet zetten, dan plast hij, dan vraag ik of hij moet poepen, hij zegt van niet, ik haal hem eraf en nog geen 5 minuten later zit zijn hele broek vol. En als we het dan toch over klusjes hebben die je met enorme tegenzin doet, in het andere topic, dan is dit er dus één, jakkes.
Dus of hij het voelt, ik weet het gewoon niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Filoria ma 7 feb 2011 - 2:15

Een jongen van bijna 4 op mijn vorige werkplek had dit ook. Heb je je zoon wel eens gevraagd waarom hij niet op de wc wil poepen, en wat zegt hij dan?

Laatst las ik wel ergens dat sommige kinderen het beangstigend vinden dat iets dat zij gemaakt hebben (een hele mooie drol, waar ze heel trots op zijn Very Happy) door de wc wordt gespoeld. Het zou dan helpen als je een drol uit een luier samen wegspoelt en samen kijkt hoe dat gaat. En als je vertelt wat er gebeurt met de poep als die eenmaal doorgespoeld is.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Filoria ma 7 feb 2011 - 2:16

Lilith schreef:dat zegt hij als hij niet hoeft 'poepje/plasje slaapt nog' Very Happy
Dat is echt TE schattig laughcry
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  missmarm ma 7 feb 2011 - 2:19

Heel veel herkenning. Hier bleek de truc niet pushen en niet zeuren wel opletten en vragen goh moet je poepen? zal ik de deur even dichtdoen? Wij hadden een kado beloofd en nu net een maand terug poepte meneer ineens op de wc. De deur moet wel dicht.

De eerste keer was dus een feest voor hem hij kreeg een kado een playmobil auto. Nu moet iedereen steeds kijken hoe groot de poep is Embarassed Maar hij doet het wel en 2 maand voor hij 4 wordt lijkt hij nu eindelijk zindelijk te worden.

Op kdv gaat het ook vaak mis ligt eraan welke leidster er is.

Helaas geduld dus. Hier bleek het angst te zijn meneer was bang voor het poepje in de wc dacht dat het een slang was. Wij zwaaien hem dus uit doeg poepie.


missmarm
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Susan ma 7 feb 2011 - 2:19

Filoria schreef:Een jongen van bijna 4 op mijn vorige werkplek had dit ook. Heb je je zoon wel eens gevraagd waarom hij niet op de wc wil poepen, en wat zegt hij dan?

Laatst las ik wel ergens dat sommige kinderen het beangstigend vinden dat iets dat zij gemaakt hebben (een hele mooie drol, waar ze heel trots op zijn Very Happy) door de wc wordt gespoeld. Het zou dan helpen als je een drol uit een luier samen wegspoelt en samen kijkt hoe dat gaat. En als je vertelt wat er gebeurt met de poep als die eenmaal doorgespoeld is.

Het heeft bij mij tot mijn vijfde geduurd voor ik op de wc durfde te poepen, mijn moeder is er destijds zelfs voor naar het Riagg geweest. Ik durfde het trouwens ook niet in mijn broek te doen, ik hield het gewoon op met mijn benen over elkaar, waardoor het alleen maar pijn ging doen, want uiteindelijk kwam het er toch uit. Geen idee trouwens waar het mee te maken had, het staat mij niet bij dat het was omdat het iets moois was wat ik gemaakt had.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Thunder ma 7 feb 2011 - 2:20

Zo ging dat hier ook. Plassen ging prima, maar poepen ging heel vaak mis. Hoeveel onderbroeken hier wel niet in de container beland zijn, ik weet het niet, maar waren het er wel veel. Mijn ervaring ermee is is dat het wel komt, je kunt ze niet dwingen zindelijk te worden. Ik heb hem hier dus ook gewoon een periode weer een luier om gedaan en na een paar maanden kwam hij er ineens zelf mee. Vanaf toen was hij ook in 1x zindelijk, zowel dag en nacht als met plassen en poepen. Misschien is hij er nu nog niet aan toe en komt hij er over een tijdje vanzelf mee.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:22

Maar ik zie al aankomen dat hij straks 4 is en nog niet helemaal zindelijk. En dat zou ik toch wel heel vervelend vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Susan ma 7 feb 2011 - 2:30

Wat bij mij uiteindelijk hielp was:
- Niet teveel aandacht (dus zeker geen applaus, complimenten en gejuich als ik op de wc gepoept had, want dat vond ik alleen maar heel erg gênant en een driedubbele reden om het nooit meer te doen)
- Een beloningssysteem, na drie keer op de wc poepen kreeg ik een boot van Fabuland.
- Veel geduld en zorgen dat je kind ontspant, geen druk van 'en nu moet je poepen'. Mijn moeder ging ook rustig op een krukje naast me op de wc zitten voorlezen.

Ik kan er nog niet uit eigen ervaring over meepraten omdat zindelijk worden bij ons nog niet aan de orde is, maar dat is wat ik nog weet uit mijn eigen kindertijd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Sjonno ma 7 feb 2011 - 2:31

Hier ging het ook zo. Het zindelijk willen worden was zowiezo drama maar ineens wilde Rick na de kerstvakantie geen pamper meer aan. Plassen ging goed maar poepen was ook drama, eerst poepte hij standaard in zijn broek, dat vond hij blijkbaar niet zo prettig want daarna poepte hij alleen maar in zijn pamper als hij die aankreeg voor het slapen. En sinds vorige week poept hij inees op de wc, gewoon vanuit het niets! Ik weet niet wat er gebeurd is of in zijn koppie omging maar hij riep ik moet poepen, ik zette hem op de wc en sindsdien doet hij niets anders meer. Dus ik hoop voor je dat het bij je zoon ook gewoon ineens gaat het gebeuren.
Sjonno
Sjonno
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 468
Punten : 487
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Filoria ma 7 feb 2011 - 2:32

Wat grappig dat je je dat nog kunt herinneren Susan!

Het enige dat ik nog weet is dat ik mijn ouders regelmatig vertelde wat ik nu weer voor moois in de pot had laten vallen (MAMA IK HEB EEN i GEPOEPT! NU GA IK NOG EEN STREEPJE POEPEN EN DAN IS HET EEN L) Embarassed Embarassed Embarassed
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Thunder ma 7 feb 2011 - 2:33

Ik kan me voorstellen dat je daar bang voor bent Lilith, dat was ik ook wel, maar hier is het ook helemaal goed gekomen. Mijn oudste was ruim 3 jaar en 8 maanden toen hij 'het' ineens doorhad. Toch nog ruim op tijd voor hij naar school mocht. (bij mij scheelde het ook dat ik de zomervakantie er nog tussen had zitten voordat hij echt naar school ging, dus had wat meer tijd.)


Laatst aangepast door Rataplan op ma 7 feb 2011 - 2:35; in totaal 1 keer bewerkt

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:34

Misschien schaamt hij zich wel voor de poep in zijn onderbroek (en zelfs voor de poep in zijn luier) omdat hij doorheeft dat mensen teleurgesteld zijn als hij weer in z'n broek gepoept heeft, misschien zelfs boos geworden zijn (op het kdv?), en dat hij daarom maar het hele poepen als iets ervaart waar je je blijkbaar vor zou moeten schamen.
Ik heb eigenlijk geen tips. Dit is iets waar ik op de puetergroepen ook vaak tegenaanliep. Meestal is het zo dat de meeste tips en trucs al wel geprobeerd zijn en dat de trukendoos dan inmiddels leeg is.
Ik denk alleen niet dat het positoef bijdraagta ls je hem continu een luier omdoet, ook niet op het kdv. Dat je het doet en dat de leidsters op het kdv dat doen, snap ik wel, maar uiteindelijk schiet je er weinig mee op, want je probeert hem juist zindleijk te krijgen.

Wat ik tussen de regels door denk te lezen is dat hij het besef van poepen en plassen misschien nog niet echt heeft, en dat hij daarom nog niet poepzindelijk is, en dat hij qua plassen wat wij noemen 'klokzindelijk' is, je zet hem op de wc, hij doet een plasje, en dan kan hij er weer even tegenaan want z'n blaas is leeg.

Overigens was ik vroeger hetzelfde als Susan, bij mij heeft het tot mijn vierde geduurd, hield het ook veel liever op, en áls het dan moest dan deed ik het 't liefst in een luier, voorovergebogen over de salontafel. Maar ik had echt knoerteharde ontlasting en het deed altijd ontzettend veel pijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  missmarm ma 7 feb 2011 - 2:36

lilith--> je weet hoe oud Nick is over 3 maand moet hij naar school maar voordat hij echt er zit is het half augustus. Dat geld ook ongeveer voor jou zoon zelfs nog iets later.

Hier kan hij het al wel ophouden en doet hij het thuis behalve bij 1 leidster op het kdv dan doet hij het gewoon in zn onderbroek :shock:

missmarm
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 238
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:38

Ik ben ook echt wel eens boos geworden hoor, hoewel ik weet dat het niet helpt. Maar als je nét van de wc komt en je hebt 4 minuten later de 3e broek van die dag vol poep.... dan is mijn geduld ook even op smile

Maar goed, het is dus niet volslagen abnormaal, als ik het zo lees. Dan probeer ik het maar gewoon steeds opnieuw, en hoop ik dat het een keer lukt.

En hopelijk dus voordat hij 4 is, want mijn dochter kwam afgelopen week ook thuis met 'Erin is al 4 en die heeft nog stééds een luier om, raar he? ' Dus die kindjes zijn onderling ook gewoon keihard.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Susan ma 7 feb 2011 - 2:41

Ik zou anders beginnen met erbij gaan zitten en lekker voorlezen terwijl hij op de wc zit, dan is de ergste druk eraf, dan ontspant hij wat en misschien komt het dan vanzelf wel. Ik ben het wel met Maple eens dat je pas echt zindelijk bent als je je bewust bent dat je moet poepen en plassen en ook controle hebt over je sluitspieren, op de wc kunnen poepen en plassen is nog niet hetzelfde als zindelijk zijn. Maar goed, hij heeft nog tijd. Mijn nichtje van vier heeft volgens mij ook nog een hele tijd in een luier gepoept, toen ze bijna vier was deed ze dat zeker nog wel. Inmiddels doet ze het geloof ik wel op de wc.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:44

Hier duurde het poepen op de wc ook wat langer. Gebeurde ook steeds in zijn broek, gelukkig wel steeds thuis.
Maar hier was het ook ineens vd ene op de andere dag over.

Kinderen kunnen dan inderdaad hard zijn. Maar de vraag is ook hoe de school er mee omgaat. Weet van iemand dat daar het kind alleen de ochtenden naar school mocht omdat die nog niet zindelijk was. En zodra die gepoept had op school werden de ouders gebeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  minoessepoes ma 7 feb 2011 - 2:56

Een kindje waar ik als gastouder opgepast heb, die vond de "plons" in de wc eng. Daar was dus de oplossing om het kindje op een potje te zetten. Na verloop van tijd ging dat ook weer over.

Is er misschien een reden waarom hij niet op de wc zou durven poepen, misschien dat je daar eens met hem over zou kunnen kletsen, misschien eens het boekje "Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft"
Zindelijk worden.  666865696
bij de bieb halen om het onderwerp luchtig te bespreken.

Als zoiets het verder niet is en als hij het echt nog niet aanvoelt dan moet je denk ik nog even geduld hebben inderdaad.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 2:58

Ha, Minoes, kun jij gedachten lezen? Dat boek wilde ik vanmiddag gaan halen Very Happy Poepen is sowieso wel een item hier. Dan vraagt hij 'poepen olifanten ook? ' 'ja, olifanten poepen ook'. 'die poepen heel veel he?'. Enzovoorts, enzovoorts, en dat dan met alle dieren die je kunt bedenken.

Zijn koosnaampje voor mij: 'poepkontje'. Vraag me niet hoe hij erbij komt, maar ik ben dus zijn 'poepkontje'. bounce

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast ma 7 feb 2011 - 3:17

Hier ook druk bezig met zindelijkheidstraining en sinds korte tijd eindelijk op de wc aan het poepen.

Wat hier enorm heeft geholpen is erbij gaan zitten en uitleggen hoe je moet poepen. HEt klinkt echt stom, maar hier was het DE clou.
Uitleggen dat hij moet duwen/drukken om de poep eruit te krijgen en dit goed kan doen door proberen een windje te laten. Dan komt er druk en lukt het vaak. Wij hebben in het begin een nepwindje gemaakt op onze hand en dan deed hij het na en zo kwam alles op gang.

Maar niet teveel pushen inderdaad. Het komt echt goed en al is hij vier, je kunt ze moeilijk dwingen. Daar zal de juf straks ook begrip voor moeten tonen, want hij is echt niet de enige.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Bolleke di 8 feb 2011 - 2:43

Whaha Poepkontje, wel slecht van je dat je die broeken met tegenzin verschoont cq weggooit hoor :P Maar goed dat deed ik dus wel met tegenzin die dingen.
Ik heb geen oplossing, misschien ontdekken of er regelmaat zit in zijn poepschema en dan tegen de tijd dat het "tijd" is hem op de wc zetten. Iets zoeken wat hij echt heel cool vind en hem dan ermee belonen? Gelukkig heb ik dat soort praktijken niet gehad hier want dat zou ik ook echt erg vinden. Hopelijk is hij zindelijk voor hij naar de basisschool moet.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gast di 8 feb 2011 - 3:29

Lilith schreef:
Zijn koosnaampje voor mij: 'poepkontje'. Vraag me niet hoe hij erbij komt, maar ik ben dus zijn 'poepkontje'. bounce

Hahahah, arme Lilith.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijk worden.  Empty Re: Zindelijk worden.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum