zindelijk worden of zindelijk maken?
+5
_Lana_
RYW
Liadan
Twellie
Juutjepetuutje
9 plaatsers
Pagina 1 van 1
zindelijk worden of zindelijk maken?
Mijn zoon is vrijdag 3 geworden. Hij is nog niet zindelijk. Hij heeft wel erg veel interesse voor de wc, gaat het liefst met ons mee en wil vooral graag doortrekken. we zetten hem sowieso 's ochtends en 's avonds even op het toilet en natuurlijk als hij zelf zegt te moeten. 9 van de 10 keer gebeurt er niks.
nu was ik dinsdag op het consultatiebureau en de verpleegkundige vond dat hij er qua leeftijd wel klaar voor is en dat hij even een handje geholpen moet worden, omdat jongetjes vaak wat luier zijn en het wel best vinden. dit is precies hoe mijn zoon ook is, lijkt wel.
haar advies: zonder luier laten lopen, elke 2 uur op de wc en bij een plasje een stikker. bij een natte broek, geen probleem maar wel zelf op laten ruimen. hij zou heel snel door hebben dat het opruimen van plas toch een stuk minder leuk is dan het krijgen van een stikker.
Gister hebben we dit dus gedaan. geen luier, elk uur even op het toilet maar er gebeurde weinig. daarentegen liet hij tijdens het spelen zijn plas rustig lopen. We lieten het hem zelf opruimen en daar had hij echt de grootste lol in. trots ging hij elke keer met een dweiltje aan de gang.
ik vraag me nu echt af, heeft zo'n aanpak zin, of moeten we gewoon afwachten tot hij zelf aan geeft dat hij naar de wc wil of dat hij geen luier om wil?
Ik wil hem echt niet te veel pushen. het leek trouwens ook wel of hij zijn poep op ging houden, hij had een luier om en 5 minuten later had hij gepoept.
hoe hebben jullie het aan gepakt? kun je een kind zindelijk maken of moet hij dat zelf worden?
nu was ik dinsdag op het consultatiebureau en de verpleegkundige vond dat hij er qua leeftijd wel klaar voor is en dat hij even een handje geholpen moet worden, omdat jongetjes vaak wat luier zijn en het wel best vinden. dit is precies hoe mijn zoon ook is, lijkt wel.
haar advies: zonder luier laten lopen, elke 2 uur op de wc en bij een plasje een stikker. bij een natte broek, geen probleem maar wel zelf op laten ruimen. hij zou heel snel door hebben dat het opruimen van plas toch een stuk minder leuk is dan het krijgen van een stikker.
Gister hebben we dit dus gedaan. geen luier, elk uur even op het toilet maar er gebeurde weinig. daarentegen liet hij tijdens het spelen zijn plas rustig lopen. We lieten het hem zelf opruimen en daar had hij echt de grootste lol in. trots ging hij elke keer met een dweiltje aan de gang.
ik vraag me nu echt af, heeft zo'n aanpak zin, of moeten we gewoon afwachten tot hij zelf aan geeft dat hij naar de wc wil of dat hij geen luier om wil?
Ik wil hem echt niet te veel pushen. het leek trouwens ook wel of hij zijn poep op ging houden, hij had een luier om en 5 minuten later had hij gepoept.
hoe hebben jullie het aan gepakt? kun je een kind zindelijk maken of moet hij dat zelf worden?
Juutjepetuutje- Prater
- Aantal berichten : 662
Punten : 693
Registratiedatum : 18-11-10
Re: zindelijk worden of zindelijk maken?
Ik vraag me hetzelfde af, mijn dochter is ook bijna drie en kondigt vaak haar plasjes aan maar wil dan niet op het potje. Soms ook wel, maar misschien dat ze eens in de twee dagen een keer op het potje plast. Vraag me ook af of ze een duwtje in de rug nodig heeft.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Wij hebben onze dochter ook geholpen met zindelijk worden door in overleg met haar in het weekend haar luier uit te laten. De eerste dag had ze 8 ongelukjes, 's avonds had ze het opeens door en voelde ze als er een plas kwam. De volgende dag nog een paar ongelukjes en daarna was ze meteen zindelijk.
Stickers hebben wij nooit gebruikt, ik vind het niet nodig om een sticker te geven voor iets wat heel normaal is, namelijk plassen. Ook kan ik niet uitleggen waarom ze geen sticker meer krijgen na elke plas als ze zindelijk zijn.
Hier dus geen stickers maar enthousiast gereageerd als ze op de wc plaste.
Zelf op laten ruimen zou ik nooit doen, dat zou voor mij voelen als een straf voor mijn kind. Nu vindt jouw zoontje het leuk, dus hij zal het ongetwijfeld niet zo voelen, maar ik vind het een heel raar advies van het CB.
Stickers hebben wij nooit gebruikt, ik vind het niet nodig om een sticker te geven voor iets wat heel normaal is, namelijk plassen. Ook kan ik niet uitleggen waarom ze geen sticker meer krijgen na elke plas als ze zindelijk zijn.
Hier dus geen stickers maar enthousiast gereageerd als ze op de wc plaste.
Zelf op laten ruimen zou ik nooit doen, dat zou voor mij voelen als een straf voor mijn kind. Nu vindt jouw zoontje het leuk, dus hij zal het ongetwijfeld niet zo voelen, maar ik vind het een heel raar advies van het CB.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Ik vind het ook een wat vreemd advies. Hier is het nooit een probleem geweest, de oudste was net iets ouder dan 3 toen de jongste kwam, en toen vond hij al ik snel dat luiers voor baby's waren en in no time was hij ervan af. De jongste zag op zijn beurt al snel dat grote broer geen luiers droeg, en je wil natuurlijk alles net zo doen als grote broer, dus die was ook erg gemotiveerd.
Ik ben nooit zo van het handje helpen, maar misschien heb ik ook wel makkelijk praten...
Ik ben nooit zo van het handje helpen, maar misschien heb ik ook wel makkelijk praten...
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Zelf op laten ruimen? Dat zou ik echt niet doen bij zo'n kleintje. Ik krijg daar ook een naar gevoel van.
Ik heb laatst eens een artikel gelezen over zindelijk worden. Daar plande ze zeg maar vaste momenten voor het potje in. Dus na ieder eetmomentje ( bijv. ) even op het potje laten zitten. Daardoor raken ze er wat aan gewend.
En dit blijven doen.
Ik denk trouwens inderdaad wel dat je het een beetje kunt stimuleren. Sommige kindjes hebben gewoon iets meer begeleiding nodig?
Ik heb laatst eens een artikel gelezen over zindelijk worden. Daar plande ze zeg maar vaste momenten voor het potje in. Dus na ieder eetmomentje ( bijv. ) even op het potje laten zitten. Daardoor raken ze er wat aan gewend.
En dit blijven doen.
Ik denk trouwens inderdaad wel dat je het een beetje kunt stimuleren. Sommige kindjes hebben gewoon iets meer begeleiding nodig?
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Ik zou het hem gewoon zelf laten aangeven. Dus gewoon weer luier om, het komt vanzelf. Zo ging het met mijn oudste ook. Hem zindelijk maken hielp niet. Op gegeven moment gaf hij zelf aan geen luier meer aan te willen en was toen binnen een week dag en nacht zindelijk. Hij was toen ook al 3 jaar geweest.
Gast- Gast
Het heeft geloof ik niet zoveel zin om ze zo te pushen, ze moeten er echt zelf klaar voor zijn anders is het gewoon verspilde moeite. Wel zou ik zelf hem dus bijvoorbeeld niet meer door laten trekken bij mij, maar hem uitleggen dat hij door mag trekken als hij zelf op de wc een plasje heeft gedaan. Misschien wek je zo zijn interesse wel.
Lolly's- Fluisteraar
- Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Je hoeft niet te pushen nee, dat werkt averechts. Maar een beetje stimuleren kan toch geen kwaad?
Je kan er ook iets 'leuks' van maken.
Je kan er ook iets 'leuks' van maken.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Wij hebben ons zoontje van de zomer in de blote billen laten lopen, hij ging dan op het potje plassen. Met broek aan was t even wat lastiger ( meer te gevoel een luier om te hebben) maar hij is nu al 2 maanden zindelijk.
Ik denk niet dat je een kindje zindelijk kan maken als het nog helemaal geen controle heeft over t plassen, maar ik denk wel dat je als ouder er wel wat tijd in moet steken voor het lukt.
Ik denk niet dat je een kindje zindelijk kan maken als het nog helemaal geen controle heeft over t plassen, maar ik denk wel dat je als ouder er wel wat tijd in moet steken voor het lukt.
Gast- Gast
Hier is ze nog niet zindelijk, en we zijn er ook nog niet heel erg mee bezig. Ja, het potje staat er en daar gaat ze af en toe op, dat vind ze leuk. Dus op een speelse manier zijn we al wel een beetje vertrouwd aan het raken met het potje.
Ik zou alleen niet kiezen voor het zelf laten opruimen. Luier af en met regelmaat laten plassen vind ik wel goed, lijkt me dat ze het dan het snelst door zullen hebben? Ik heb laatst trouwens een boek gelezen 'zindelijk worden is kinderspel' of zoiets, was erg interessant. Daarin staat beschreven hoe je op een speelse manier je kind zindelijk kunt maken. Wat ik daar een goede uit vond is dat je bij een ongelukje je kindje direct weer even op het potje zet om duidelijk te maken dat daar de behoefte in hoort. Lijkt me beter werken dan zelf laten opruimen, ik denk dat ze dat hier ook grappig zou vinden (vindt ze namelijk ook als ze drinken op de grond gooit en het dan op moet doen).
Ik zou alleen niet kiezen voor het zelf laten opruimen. Luier af en met regelmaat laten plassen vind ik wel goed, lijkt me dat ze het dan het snelst door zullen hebben? Ik heb laatst trouwens een boek gelezen 'zindelijk worden is kinderspel' of zoiets, was erg interessant. Daarin staat beschreven hoe je op een speelse manier je kind zindelijk kunt maken. Wat ik daar een goede uit vond is dat je bij een ongelukje je kindje direct weer even op het potje zet om duidelijk te maken dat daar de behoefte in hoort. Lijkt me beter werken dan zelf laten opruimen, ik denk dat ze dat hier ook grappig zou vinden (vindt ze namelijk ook als ze drinken op de grond gooit en het dan op moet doen).
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
bedankt voor de reacties. ik vond het zelf opruimen ook een beetje ver gaan, dus dat ga ik niet meer doen. we blijven hem gewoon stimuleren om op de wc te plassen en ik hoop dat hij het op een gegeven moment gewoon zelf aan gaat geven.
Juutjepetuutje- Prater
Toen ik wilde ' pushen' werkte het alleen maar averechts. Nog geen maand later gaf hij het zelf aan en was meteen zo goed als zindelijk. Hij was toen nog net geen 2.5 jaar geloof ik.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Tomas werd uit zichzelf zindelijk toen hij 3 jaar en 3 maanden was. Heeft 1 dag en 2 ongelukjes gekost, toen had hij het door. Ik vond het heel wat waard dat het zo gemakkelijk ging. Zou pas gaan pushen als hij bijna 4 zou zijn denk ik.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Met stimuleren bedoel ik ook niet pushen hoor, maar meer gewoon wel regelmatig op het toilet en hem vertrouwd maken
Juutjepetuutje- Prater
Daar is niks mis mee inderdaad
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: