Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

manieren. wat vind jij belangrijk?

+14
Liadan
diddie
Sophiee
Star007
Lavendel
Aimee
Slakje
Bloem86
Raven
*Lookie*
Printje
Twellie
duckie
Flower_L
18 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Flower_L wo 21 nov 2012 - 9:22

Had vanavond over met vriend. Collega van hem werkt zo ongeveer dag en nacht thuis, en moet veel belletjes plegen. Zijn kinderen ( vier kids tussen de 4-9jr)moeten op die momenten hun mond houden.

Is typisch voorbeeld van iets waar ik nog niet zo over nagedacht heb...en waarvan ij ook nog niet precies weet hoe ik daarin sta.

Wat vind jij belangrijk om je kind bij te brengen qua manieren?


Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  duckie wo 21 nov 2012 - 9:25

dankje wel zeggen,

netjes dingen vragen of iets mag ed

als ik met iemand anders praat, wachten tot ik uitgepraat ben... (dus ook aan de telefoon)

dit is wat ik zo even kan bedenken, vast nog wel meer.

maar als hij thuis werkt en veel moet bellen moeten die kinderen dus best veel stil zijn... lijkt me dat voor die kinderen ook wel lastig
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Twellie wo 21 nov 2012 - 9:30

- Netjes dingen vragen (is hier een aandachtspuntje, dochter communiceert hier graag in militaire stijl: 'Mama! Boterham met kaas! Honger!')

- Netjes eten (ook al aandachtspunt hier)

- Op een goede, vriendelijke manier omgaan met andere mensen. Dat kan ze dan wel weer heel goed, ze is lief voor iedereen.

Alsjeblieft en dankjewel zeggen neemt ze wel over van mij, maar hoeft ze niet van mij te zeggen als ze wat krijgt.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  duckie wo 21 nov 2012 - 9:32

Twellie schreef:- Netjes dingen vragen (is hier een aandachtspuntje, dochter communiceert hier graag in militaire stijl: 'Mama! Boterham met kaas! Honger!')

- Netjes eten (ook al aandachtspunt hier)

- Op een goede, vriendelijke manier omgaan met andere mensen. Dat kan ze dan wel weer heel goed, ze is lief voor iedereen.

Alsjeblieft en dankjewel zeggen neemt ze wel over van mij, maar hoeft ze niet van mij te zeggen als ze wat krijgt.

ook niet als ze van iemand anders wat krijgt? (gewoon even nieuwschierig)
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Twellie wo 21 nov 2012 - 9:35

@ Duckie: Nee, dan ook niet. Ze zegt het ook wel uit zichzelf, maar ik moedig haar niet aan als ze wat krijgt om er 'dankjewel' voor te zeggen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Susan wo 21 nov 2012 - 9:35

Flower_L schreef:Had vanavond over met vriend. Collega van hem werkt zo ongeveer dag en nacht thuis, en moet veel belletjes plegen. Zijn kinderen ( vier kids tussen de 4-9jr)moeten op die momenten hun mond houden.

Is typisch voorbeeld van iets waar ik nog niet zo over nagedacht heb...en waarvan ij ook nog niet precies weet hoe ik daarin sta.

Wat vind jij belangrijk om je kind bij te brengen qua manieren?


Ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje raar, als hij nou af en toe even moet bellen en die kinderen moeten dan hun mond houden, prima, maar als hij dag en nacht werkt en daarbij continu telefoontjes moet afhandelen dan denk ik dat hij lekker op een kantoor moet gaan zitten. Ik vind dit ook niks met manieren te maken hebben, normaal gesproken is je vader niet 24/7 zakelijke telefoontjes aan het plegen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Flower_L wo 21 nov 2012 - 9:49

Ik vind ook niet dat je zoiets in die mate kunt eisen. Dan moet hij maar in aparte kamer gaan zitten

Probeer l wel bij te brengen dat wanneer twee mensen praten, hij even moet wachten. En niet tussendoor zeuren etc. Maar aan de telefoon....tja....lastig. Bel sowieso niet veel met whatsapp sms mail etc.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Printje wo 21 nov 2012 - 10:00

- U zeggen tegen vreemden, nu nog niet zo zeer maar als hij iets ouder is wel, maar nu wil ik dat hij mensen netjes groet, beleefd is en netjes dankje wel en alsjeblieft zegt, en daarnaast gewoon tegen iedereen aardig zijn, maar dat kan onze sociale Harrie wel hahaha Hij kletst tegen iedereen.
- Wanneer er iemand aan het praten is er niet de hele tijd doorheen roepen maar leren om eventjes te wachten,
- Netjes eten
- Ik vergeet er nu vast een hoop....
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  *Lookie* wo 21 nov 2012 - 23:15

Printje schreef:- U zeggen tegen vreemden, nu nog niet zo zeer maar als hij iets ouder is wel, maar nu wil ik dat hij mensen netjes groet, beleefd is en netjes dankje wel en alsjeblieft zegt, en daarnaast gewoon tegen iedereen aardig zijn, maar dat kan onze sociale Harrie wel hahaha Hij kletst tegen iedereen.
- Wanneer er iemand aan het praten is er niet de hele tijd doorheen roepen maar leren om eventjes te wachten,
- Netjes eten
- Ik vergeet er nu vast een hoop....

Dit inderdaad, en handen wassen na toiletbezoek, kuchen met de hand voor de mond (dat doet hij nu al, hij zit echt in de na-aapfase Very Happy)
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Raven wo 21 nov 2012 - 23:47

Twellie schreef:- Netjes dingen vragen (is hier een aandachtspuntje, dochter communiceert hier graag in militaire stijl: 'Mama! Boterham met kaas! Honger!')

Als ik op mijn werk zo praat krijg ik ook niets.... Militaire opvoeding is juist een opvoeding waar je respect en discipline geleerd krijgt. Met twee woorden spreken etc. En als je dat niet doet krijg je gewoon niets.

Ik wil dat mijn kind
- netjes spreekt tegen ouderen,
- Netjes eet
- Alsjeblieft en dank je wel gebruikt
- en als het kindje ouder is en de telefoon opneemt netjes met goedemorgen/goedemiddag
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Susan wo 21 nov 2012 - 23:52

Raven schreef:

Als ik op mijn werk zo praat krijg ik ook niets.... Militaire opvoeding is juist een opvoeding waar je respect en discipline geleerd krijgt. Met twee woorden spreken etc. En als je dat niet doet krijg je gewoon niets.

Volgens mij bedoelt ze meer zoals een sergeant die commando's uitdeelt, dat gaat toch niet in de trant van: 'Zou je alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn...' maar vrij kortaf en direct, of is dat in werkelijkheid anders?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Susan wo 21 nov 2012 - 23:53

Raven schreef:
- en als het kindje ouder is en de telefoon opneemt netjes met goedemorgen/goedemiddag

Ik ken maar heel weinig mensen die dat doen, de meeste mensen nemen toch gewoon op met hun naam?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Bloem86 do 22 nov 2012 - 1:01

Susan schreef:
Raven schreef:
- en als het kindje ouder is en de telefoon opneemt netjes met goedemorgen/goedemiddag

Ik ken maar heel weinig mensen die dat doen, de meeste mensen nemen toch gewoon op met hun naam?



Mee eens, als ze netjes haar naam zegeen als ze de telefoon kunnen oppakken, vind ik dat goed genoeg!

En verder:

* aub en dankjewel zeggen!
* Beleefd zijn tegen anderen.
* Manieren als, hand voor je mond bij het hoesten, netjes eten, etc vind ik ook belangrijk!
Bloem86
Bloem86
Prater
Prater

Aantal berichten : 735
Punten : 907
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Raven do 22 nov 2012 - 4:08

Susan schreef:
Raven schreef:
- en als het kindje ouder is en de telefoon opneemt netjes met goedemorgen/goedemiddag

Ik ken maar heel weinig mensen die dat doen, de meeste mensen nemen toch gewoon op met hun naam?

Dat bedoel ik maar dan met goedemorgen/goedemiddag ervoor.
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Raven do 22 nov 2012 - 4:11

Susan schreef:
Raven schreef:

Als ik op mijn werk zo praat krijg ik ook niets.... Militaire opvoeding is juist een opvoeding waar je respect en discipline geleerd krijgt. Met twee woorden spreken etc. En als je dat niet doet krijg je gewoon niets.

Volgens mij bedoelt ze meer zoals een sergeant die commando's uitdeelt, dat gaat toch niet in de trant van: 'Zou je alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn...' maar vrij kortaf en direct, of is dat in werkelijkheid anders?

Zo had ik het nog niet bekeken. Maar zo wordt er ook niet tegen je gepraat dat doen ze alleen bij luchtmobiel/commando´s en de mariniers in opleiding.

Zelf ben ik sergeant en praat echt niet zo tegen mensen die onder mij staan.
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Slakje do 22 nov 2012 - 4:31

-Beleefd zijn tegen iedereen
-Meneer/Mevrouw zeggen
-Tafelmanieren (niet boeren, met mond gesloten, blijven zitten, niet smakken, ...)
-Luisteren naar mama/papa/opa's/oma's en andere mensen die ze kent
-Delen en samen spelen

En nog wel dingen waar ik nu niet aan denk.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Aimee do 22 nov 2012 - 4:37

Slakje schreef:-Beleefd zijn tegen iedereen
-Meneer/Mevrouw zeggen
-Tafelmanieren (niet boeren, met mond gesloten, blijven zitten, niet smakken, ...)
-Luisteren naar mama/papa/opa's/oma's en andere mensen die ze kent
-Delen en samen spelen

En nog wel dingen waar ik nu niet aan denk.

Dikgedrukte snap ik niet zo goed... Ze moet naar iedereen die ze kent luisteren? Hoe haalbaar is dat? En waarom moet een kind altijd luisteren? Ik probeer de kinderen op mijn werk juist te leren dat niet altijd luisteren er ook een beetje bij hoort. Kan jij je altijd netjes gedragen?

Ik vind manieren an sich wel belangrijk, maar niet in het extreme. Ik vind het bijvoorbeeld prima als hij straks de telefoon opneemt met zijn naam, goedemorgen/middag/avond vind ik persoonlijk geen meerwaarde aan zitten. Ik wil graag dat hij dankjewel/alstjeblieft zegt. Hij zal uiteindelijk leren dat het netjes is om aan tafel te blijven zitten als anderen nog aan het eten zijn, en hij niet met zijn handen mag eten (maar voorlopig mag hij dit wel). Verder zal ik meer van hem gaan eisen, naarmate hij ouder word, maar ik
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Slakje do 22 nov 2012 - 5:02

Aimee schreef:
Slakje schreef:-Beleefd zijn tegen iedereen
-Meneer/Mevrouw zeggen
-Tafelmanieren (niet boeren, met mond gesloten, blijven zitten, niet smakken, ...)
-Luisteren naar mama/papa/opa's/oma's en andere mensen die ze kent
-Delen en samen spelen

En nog wel dingen waar ik nu niet aan denk.

Dikgedrukte snap ik niet zo goed... Ze moet naar iedereen die ze kent luisteren? Hoe haalbaar is dat? En waarom moet een kind altijd luisteren? Ik probeer de kinderen op mijn werk juist te leren dat niet altijd luisteren er ook een beetje bij hoort. Kan jij je altijd netjes gedragen?

Ik vind manieren an sich wel belangrijk, maar niet in het extreme. Ik vind het bijvoorbeeld prima als hij straks de telefoon opneemt met zijn naam, goedemorgen/middag/avond vind ik persoonlijk geen meerwaarde aan zitten. Ik wil graag dat hij dankjewel/alstjeblieft zegt. Hij zal uiteindelijk leren dat het netjes is om aan tafel te blijven zitten als anderen nog aan het eten zijn, en hij niet met zijn handen mag eten (maar voorlopig mag hij dit wel). Verder zal ik meer van hem gaan eisen, naarmate hij ouder word, maar ik
Ja, ik bedoel mensen die wat gezag over haar hebben: mama, papa, opa's en oma's, opvoeders, later juffen en meesters. Ik wil dat ze luistert en doet wat er haar gevraagd wordt (zoals van bepaalde dingen afblijven, niet weglopen als we op stap zijn, niet op de muren tekenen, niet rennen in het zwembad, ...) Zo'n dingen dus. Ik heb liever niet dat ze altijd naar vreemden luistert (horrorverhalen: "Kom eens mee, kleine meid." en Louise gaat mee met een vreemde man, nee dankje). Maar goed, we zullen wel zien in de toekomst :p
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Susan do 22 nov 2012 - 5:06

Aimee schreef:
Slakje schreef:-Beleefd zijn tegen iedereen
-Meneer/Mevrouw zeggen
-Tafelmanieren (niet boeren, met mond gesloten, blijven zitten, niet smakken, ...)
-Luisteren naar mama/papa/opa's/oma's en andere mensen die ze kent
-Delen en samen spelen

En nog wel dingen waar ik nu niet aan denk.

Dikgedrukte snap ik niet zo goed... Ze moet naar iedereen die ze kent luisteren? Hoe haalbaar is dat? En waarom moet een kind altijd luisteren? Ik probeer de kinderen op mijn werk juist te leren dat niet altijd luisteren er ook een beetje bij hoort. Kan jij je altijd netjes gedragen?

Maar op zich geldt voor al die regels en manieren dat ze zich er ook wel eens niet aan zal houden en dat dat heel normaal is, maar in eerste instantie wil je natuurlijk duidelijk maken dat het wel moet. Ik snap wel dat je in eerste instantie niet zegt: 'Je moet luisteren naar papa en mama, maar als je het een keertje niet doet is het ook niet zo erg.' Dat is voor een heel klein kind ook wel erg vaag en tegenstrijdig. Dat het niet het einde van de wereld is - en zelfs niet meer dan normaal - als een kind niet 100% van de keren gehoorzaam is, dat wijst zich vanzelf wel uit.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Aimee do 22 nov 2012 - 5:16

Susan schreef:
Aimee schreef:
Slakje schreef:-Beleefd zijn tegen iedereen
-Meneer/Mevrouw zeggen
-Tafelmanieren (niet boeren, met mond gesloten, blijven zitten, niet smakken, ...)
-Luisteren naar mama/papa/opa's/oma's en andere mensen die ze kent
-Delen en samen spelen

En nog wel dingen waar ik nu niet aan denk.

Dikgedrukte snap ik niet zo goed... Ze moet naar iedereen die ze kent luisteren? Hoe haalbaar is dat? En waarom moet een kind altijd luisteren? Ik probeer de kinderen op mijn werk juist te leren dat niet altijd luisteren er ook een beetje bij hoort. Kan jij je altijd netjes gedragen?

Maar op zich geldt voor al die regels en manieren dat ze zich er ook wel eens niet aan zal houden en dat dat heel normaal is, maar in eerste instantie wil je natuurlijk duidelijk maken dat het wel moet. Ik snap wel dat je in eerste instantie niet zegt: 'Je moet luisteren naar papa en mama, maar als je het een keertje niet doet is het ook niet zo erg.' Dat is voor een heel klein kind ook wel erg vaag en tegenstrijdig. Dat het niet het einde van de wereld is - en zelfs niet meer dan normaal - als een kind niet 100% van de keren gehoorzaam is, dat wijst zich vanzelf wel uit.

Ja natuurlijkt helemaal waar wat je zegt. Ik vind het alleen zelf raar om dat als 'manieren' te bestempelen. Luisteren naar iedereen die ze kent. Ik vind de manieren/regels dan eerder; niet weglopen als je ergens heen gaat, niet rennen in het zwembad, etc. Maar dat is misschien een persoonlijk puntje (veeeeeel discussies al over gehad op mijn werk, vind het zinnetje 'je moet goed luisteren' zo irritant... Ik word er zelf altijd een beetje recalcitrant van )
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Slakje do 22 nov 2012 - 5:25

Ik vind inderdaad dat dat manieren zijn. Als je kind alles doet wat niet mag terwijl jij zegt dat het moet/niet moet, dan vind ik dat ongemanierd. Het gaat me niet om af en toe een keer niet luisteren, hoor. Ieder kind doet we eens tegendraads.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Aimee do 22 nov 2012 - 5:40

Slakje schreef:Ik vind inderdaad dat dat manieren zijn. Als je kind alles doet wat niet mag terwijl jij zegt dat het moet/niet moet, dan vind ik dat ongemanierd. Het gaat me niet om af en toe een keer niet luisteren, hoor. Ieder kind doet we eens tegendraads.

Hmm ja daar heb je wel een punt
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Printje do 22 nov 2012 - 5:46

Ik zeg (en hoor in de klas) regelmatig de zin; je moet goed luisteren maar dat moet toch ook gewoon? Ik krijg wel eens kinderen in de klas die dus niet gewend zijn om naar vreemden/een ander te luisteren, ik vind dat ongemanierd. Een kind moet leren om naar een volwassenen te luisteren toch?

R luistert heel goed naar zijn juffen maar anders zou ik hem daar zeker op aanspreken ook al is hij klein.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Aimee do 22 nov 2012 - 6:32

Maar wat is goed luisteren dan? En waarom zou een kind altijd moeten luisteren naar iedere volwassene? Natuurlijk gelden er regels in de klas, op straat, in een zwembad, etc. waar kinderen zich aan moeten houden. Maar ik ben meer voorstander van aanspreken op specifiek gedrag dan de voor mij loze uitspraak 'je moet goed luisteren!' steeds te herhalen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Lavendel do 22 nov 2012 - 7:41

Twellie schreef:- Netjes dingen vragen (is hier een aandachtspuntje, dochter communiceert hier graag in militaire stijl: 'Mama! Boterham met kaas! Honger!')

- Netjes eten (ook al aandachtspunt hier)

- Op een goede, vriendelijke manier omgaan met andere mensen. Dat kan ze dan wel weer heel goed, ze is lief voor iedereen.

Alsjeblieft en dankjewel zeggen neemt ze wel over van mij, maar hoeft ze niet van mij te zeggen als ze wat krijgt.

Waarom hoeft ze geen alsjeblieft of dankjewel te zeggen Twellie? Dat is toch 1 van van de meeste bekende normale omgangsvormen. Ik vond het vroeger wel vervelend als ik een kind een snoepje gaf bij de kassa en het zei geen dankjewel. (wbt kinderen die dat qua leeftijd ook kunnen natuurlijk)
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

manieren. wat vind jij belangrijk? Empty Re: manieren. wat vind jij belangrijk?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum