Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Je leven opnieuw doen / andere keuzes

+10
mzcharlotte
bolus26
Green_Pepper
Lady4
Slakje
Antibes
Marin
Shisha
girli
Fenna
14 plaatsers

Ga naar beneden

Je leven opnieuw doen / andere keuzes Empty Je leven opnieuw doen / andere keuzes

Bericht  Fenna wo 21 nov 2012 - 3:28

Wat zou je anders doen als je je leven opnieuw kon doen? Zou je alles hetzelfde doen of andere keuzes maken?

Ik vind dat wel een moeilijke vraag. Natuurlijk had ik bepaalde keuzes liever anders gemaakt maar aan de andere kant ben ik wel geworden wie ik nu ben door al die keuzes.

Ik had wel graag een andere studiekeuze gemaakt. Ik heb nu mijn studie niet afgemaakt en ik heb daar soms wel spijt van. Niet perse dat ik die studie niet afgemaakt hebt maar dat ik uberhaupt geen studie heb afgemaakt. De stap is nu best groot om weer te gaan beginnen maar ik zit er steeds meer aan te denken.

Wat had jij liever anders gedaan?
Fenna
Fenna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 70
Punten : 75
Registratiedatum : 19-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Je leven opnieuw doen / andere keuzes Empty Re: Je leven opnieuw doen / andere keuzes

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 3:30

Ik had niet zoveel anders gedaan. Van alle dingen die ik heb gedaan/waarvoor ik heb gekozen en die niet goed uitpakten, heb ik ook wel weer enorm veel geleerd. Dus je kunt ook stellen dat als ik bepaalde keuzes niet had gemaakt, had ik de bijbehorende (levens)ervaring ook niet opgedaan.

Maar van 1 ding heb ik wel spijt (of spijt, dat is wat een groot woord) en dat is mijn studiekeuze. Ik had veel beter een andere richting kunnen kiezen en dan had ik daar nu veel meer profijt van gehad.

Gast
Gast

Je leven opnieuw doen / andere keuzes Empty Re: Je leven opnieuw doen / andere keuzes

Bericht  girli wo 21 nov 2012 - 3:32

Break Of Day schreef:Maar van 1 ding heb ik wel spijt (of spijt, dat is wat een groot woord) en dat is mijn studiekeuze. Ik had veel beter een andere richting kunnen kiezen en dan had ik daar nu veel meer profijt van gehad.
Hoe weet je dat? Je hebt van de studie die je nu hebt gedaan toch ook geleerd? Niet alleen op het studievlak, maar ook op persoonlijk vlak?
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 3:37

girli schreef:
Break Of Day schreef:Maar van 1 ding heb ik wel spijt (of spijt, dat is wat een groot woord) en dat is mijn studiekeuze. Ik had veel beter een andere richting kunnen kiezen en dan had ik daar nu veel meer profijt van gehad.
Hoe weet je dat? Je hebt van de studie die je nu hebt gedaan toch ook geleerd? Niet alleen op het studievlak, maar ook op persoonlijk vlak?

Ik heb na de havo gekozen voor de studie maatschappelijk werk en dienstverlening. Ik heb veel geleerd in de eerste 2 jaren, voornamelijk over mezelf. Tijdens het stagejaar kwam ik er achter dat ik absoluut niet die kant op wilde. De stage liep fout en toen ben ik uiteindelijk gestopt met mijn opleiding.

Via wat losse uitzendbaantjes in de administratie ben ik bij mijn huidige baan gekomen. Achteraf had ik beter een opleiding in de administratieve/juridische sector kunnen kiezen, dan komt het dichtste bij wat ik nu doe en wil blijven doen. Het loopt de laatste tijd niet zo lekker op mijn werk en ik heb veelvuldig geprobeerd te sollciteren op andere vergelijkbare functies, maar steeds loopt het vast op (gebrek aan) opleiding. Beroepsmatig heb ik dus een verkeerde studiekeuze gemaakt.

Maar als je het hebt over persoonlijk vlak, ja, dan heb je gelijk dat ik heel veel geleerd heb.

Gast
Gast

Bericht  Fenna wo 21 nov 2012 - 3:44

Break Of Day schreef:
girli schreef:

Ik heb na de havo gekozen voor de studie maatschappelijk werk en dienstverlening. Ik heb veel geleerd in de eerste 2 jaren, voornamelijk over mezelf. Tijdens het stagejaar kwam ik er achter dat ik absoluut niet die kant op wilde. De stage liep fout en toen ben ik uiteindelijk gestopt met mijn opleiding.

Via wat losse uitzendbaantjes in de administratie ben ik bij mijn huidige baan gekomen. Achteraf had ik beter een opleiding in de administratieve/juridische sector kunnen kiezen, dan komt het dichtste bij wat ik nu doe en wil blijven doen. Het loopt de laatste tijd niet zo lekker op mijn werk en ik heb veelvuldig geprobeerd te sollciteren op andere vergelijkbare functies, maar steeds loopt het vast op (gebrek aan) opleiding. Beroepsmatig heb ik dus een verkeerde studiekeuze gemaakt.

Maar als je het hebt over persoonlijk vlak, ja, dan heb je gelijk dat ik heel veel geleerd heb.

Dat is toevallig, ik heb ook eerst 2 jaar MWD gestudeerd en ben toen gestopt. Daarna ben ik wat administratiefs/financieels gaan doen. Ik heb ook veel geleerd tijdens die 2 jaar studie dus dat is mooi meegenomen. Je leert er inderdaad veel over jezelf. Maar ik had ook liever een andere studie gedaan die nu meer aansluit bij het werk dat ik doe. Of nog liever een hele andere studie. Want wat ik nu doe is ook niet helemaal wat mijn droombaan is.
Fenna
Fenna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 70
Punten : 75
Registratiedatum : 19-01-11

Bericht  Shisha wo 21 nov 2012 - 3:44

Moeilijk. Ik denk niet dat ik iets zou veranderen. Ik ben op dit moment gelukkig en ondanks dat ik wel dingen in het verleden heb gehad waardoor ik op dat moment niet gelukkig was en beter een andere keuze had kunnen maken geeft dat natuurlijk geen garantie op geluk. Als ik die dingen anders had gedaan zou mijn leven er denk ik heel erg anders uitzien. Ook negatief.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Marin wo 21 nov 2012 - 4:04

Het enige waar ik wel eens spijt van heb, is dat ik niet beter en efficienter m'n tijd in Cambridge heb gebruikt. Ik was veel weg, ik vond de college's maar saai dus spijbelde veel, achteraf zat ik niet fantastisch in m'n vel en ik had veel moeite met sociale contacten leggen. Uiteindelijk heb ik aan het einde van m'n jaar daar wel veel vrienden gemaakt met wie ik nu nog steeds bevriend ben, dus achteraf had ik er misschien harder aan moeten werken om tijdens dat jaar ook al meer te investeren in die mensen en in m'n studie. Dat vind ik wel heel zonde, daardoor heb ik voor mijn gevoel niet optimaal genoeg genoten van die tijd, terwijl het juist zo bijzonder was.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Antibes wo 21 nov 2012 - 4:07

Hmm, nee.. Er zijn wel een paar dingen in mijn leven gegaan zoals ik niet wilde.. Depressie, jaren voordat ik goede therapie kreeg.. Maar dat zijn geen dingen waar ik destijds zelf voor gekozen heb en het kon niet anders.

Edit: het liefst was ik nooit met sporten gestopt. Ik had altijd ontzettend veel plezier in atletiek en paardrijden en het is nu niet zo makkelijk meer op te pakken. Dat vind ik wel jammer, maar tegelijkertijd, stopte ik weer vanwege mijn depressie. Bottom line: ik was liever niet depressief geworden, maar dat was nooit een keuze natuurlijk.

Laatst aangepast door Antibes op wo 21 nov 2012 - 4:12; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Slakje wo 21 nov 2012 - 4:10

Ik zou in het middelbaar iets hebben gedaan waar ik nu een beroep mee zou kunnen doen. En ik zou meer gespaard hebben.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Gast wo 21 nov 2012 - 4:18

Dat doet me altijd denken aan het liedje 'Had ik maar een tijdmachine', waarin hij zegt dat hij het anders zou doen, om op het eind van de riedel tot de conclusie te komen, dat, dat waarschijnlijk niet de waarheid is.

Ik kan wel zeggen dat ik alles anders had gedaan vanaf mijn 16e, maar ik geloof dat ik dezelfde keuzes had gemaakt.

Gast
Gast

Bericht  girli wo 21 nov 2012 - 4:25

Break Of Day schreef:
girli schreef:

Daarom vroeg ik het ook. Soms moet je eerst dingen proberen voordat je weet of het bij je past of niet. Zonder die losse baantjes, was je misschien niet bij je huidige beroepskeuze terecht gekomen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Lady4 wo 21 nov 2012 - 7:49

Moeilijke vraag. Het enige wat ik echt jammer is dat ik nooit echt gereisd heb of een buitenlandse stage heb gedaan. Verder had ik achteraf gezien liever in Groningenm mijn studie gedaan en was ik daar liever op kamers gegaan. Maar goed, dan had ik misschien mijn huidige baan niet gehad en was ik daardoor mijn vriend niet tegengekomen. Dus misschien heeft het allemaal wel gewoon zo moeten lopen.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Green_Pepper wo 21 nov 2012 - 8:47

Ik geloof niet dat er iets is waar ik spijt van heb en wat ik anders zou willen doen. Natuurlijk zijn er wel dingen gebeurd die ik niet leuk vond of soms zelfs verschrikkelijk, maar die dingen had ik niet zelf in de hand dus ik zou dan ook geen andere keuzes kunnen maken als ik het over mocht doen. Mijn eigen handelen tijdens die situaties zou misschien wel anders hebben gekunt, maar ik heb er geen spijt van. Ik heb er van geleerd ook al is dat soms op een harde manier geweest.

Ik kan van mezelf niet zeggen dat ik dingen anders had willen doen, want dat zou betekenen dat ik niet blij ben met hoe ik nu ben. Ik denk dat iedere keuze die je maakt invloed heeft op wie je bent, dus keuzes veranderen betekent jezelf veranderen.
Green_Pepper
Green_Pepper
Prater
Prater

Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  bolus26 wo 21 nov 2012 - 8:59

ik heb er spijt van dat ik tijdens mn studie niet naar vietnam geweest ben voor 4 maanden, al is dit niet door gegaan om medische redenen. Maar dat vind ik toch wel een gemiste kans...
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  mzcharlotte wo 21 nov 2012 - 9:08

Ik zou natuurlijk achteraf, met de kennis van het heden, andere keuzes en beslissingen nemen. Ik vind het ook wel jammer om een echte studententijd te hebben gemist, maar ik geloof niet dat ik er minder succesvol door ben. Ik ben gelukkig zoals het nu is en met andere beslissingen had ik ook heus wel een manier gevonden om gelukkig te zijn.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  Chocoholic wo 21 nov 2012 - 9:11

Er zijn twee dingen waarvan ik spijt heb, die ik heel graag anders had willen zien:

1. Ik wou dat ik mijn best had gedaan op de middelbare school. Destijds wilde ik zo min mogelijk op school zijn en zo min mogelijk ervoor doen; het interesseerde me gewoon niks. Daardoor heb ik alleen maar de MAVO gehaald; ik ging van HAVO naar MAVO en was allang blij dat ik zonder er iets voor te hoeven doen mijn diploma behaalde. Ik was 15 destijds, en nog steeds leerplichtig, dus ik moest verder studeren. Pas rond mijn 19e (toen ik begon met MBO Toerisme) kwam ik er achter dat ik leren hartstikke leuk vond en wilde ik graag wat bereiken. Maar ja, daardoor pas op mijn 23e klaar met mijn MBO, en nu pas op mijn 'nog net' 26e zal ik klaar zijn met het HBO. Ik voel dat ik nog niet helemaal klaar ben met leren, maar ik vind dat ik al best oud ben om verder te gaan studeren, fulltime iig, en als ik dus tijdens de middelbare school meer deed, had dit allemaal heel anders kunnen lopen. Mad

2. Mijn 1e relatie: Ik was 17, verliefd en wilde nu eindelijk wel eens een relatie. Maar die jongen was zo enorm verkeerd voor me: Ging in de 1e maanden al een keer vreemd, waar ik na een half jaar pas achter kwam. Hij had er spijt van, dus ik vergaf hem. Uiteindelijk heeft ie nog een affaire gehad (puur seksueel) met een meisje met wie ik vriendschappelijk contact had, ook tijdens onze relatie. Daar was ik echt enorm kapot van en had het uitgemaakt. Maar ja, ik mistte hem toch, dus ik wilde weer door met onze relatie. Natuurlijk liep het toen echt totaal niet meer; hoe kon ik hem nu nog vertrouwen? Gelukkig kreeg ik de kracht om na ruim 4 jaar relatie 'ons' toch voor altijd gedag te zeggen. En ik heb er zoveel spijt van dat ik uberhaupt iets met hem ben begonnen; het was echt een waste of time en kan er helaas alleen maar met gevoelens van pijn en afschuw naar terugblikken. Zo onschuldig dat ik was. Cry

Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Bericht  Sam wo 21 nov 2012 - 9:23

Ik ben heel gelukkig met mijn leven, maar zou willen dat ik 'vroeger' meer met besef zou hebben geleefd en genieten van het moment.
Juist de simpele dingen.... Die mis ik...
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Bericht  Jeanette wo 21 nov 2012 - 21:50

Wat in het eerste in mijn op komt is dat ik nooit een lange relatie had moeten hebben vanaf mijn 15de. Ik heb toen 4,5 jaar met een gozer gehad en hij blijft tot de dag vandaag appen, bellen, sms'en dat hij weer wil. Come on gozer, get a life! Daarnaast heb ik gewoon het gevoel dat ik hierbij dingen gemist heb.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Ella wo 21 nov 2012 - 22:11

Ik zou niet heel veel anders willen doen. Ik ben een paar jaar geleden om gaan scholen en had dat voor mezelf beter eerder kunnen doen. Al heb zou ik de jaren die ik daar gewerkt hebt ook niet willen missen, heb het er ontzettend naar mijn zin gehad
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  Gast do 22 nov 2012 - 6:19

Ik heb wel van een paar dingen spijt, maar ik zou het niet anders doen bij een tweede kans. Ik heb tijdens de middelbare school mijn kansen verpest door niks te doen, daarna verkeerde studiekeuzes etc. Jarenlang heb ik mijzelf hierover enorm schuldig gevoeld en baalde ik. Maar nu ben ik helemaal op mijn pootjes terecht gekomen en er zelfs beter uitgekomen! Ik weet precies wat ik wil en vooral ook wat ik niet wil in het leven. Door vallen en opstaan dus wijzer geworden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: