Opzien tegen presentatie geven
+4
girli
dharma
Esperanza
Jilke
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Opzien tegen presentatie geven
Echt ik voel me zo dom en kinderachterig om het toe te geven, maar ik zit er echt mee in mijn maag.
Over 3 weken moet ik een presentatie geven van 5 minuten, voor een paar onbekende mensen. Het zullen er max 30 zijn denk ik. En ik vind het zo verschrikkelijk eng! Ik weet als ik met mijn verstand nadenk, het is maar 5 minuten, ik ken de mensen niet en zie ze ook nooit meer dus als het mis gaat is het maar zo. Maar ik vind het zo moeilijk.
Heb altijd moeite gehad met spreken voor groepen mensen, ik stotter heel gauw (ook in normale conversaties) en loop rood aan. Ga als een bezetenen staan zweten. En juist omdat ik me van tevoren zo druk erover maak, maak ik deze dingen zelf alleen maar erger.
Ik zou niet weten hoe ik de 5 minuten vol moet krijgen, zeker met het presentatieonderwerp niet. En dan wordt ik er ook nog op beoordeeld.
Mensen...stel me gerust, geef me tips!
Over 3 weken moet ik een presentatie geven van 5 minuten, voor een paar onbekende mensen. Het zullen er max 30 zijn denk ik. En ik vind het zo verschrikkelijk eng! Ik weet als ik met mijn verstand nadenk, het is maar 5 minuten, ik ken de mensen niet en zie ze ook nooit meer dus als het mis gaat is het maar zo. Maar ik vind het zo moeilijk.
Heb altijd moeite gehad met spreken voor groepen mensen, ik stotter heel gauw (ook in normale conversaties) en loop rood aan. Ga als een bezetenen staan zweten. En juist omdat ik me van tevoren zo druk erover maak, maak ik deze dingen zelf alleen maar erger.
Ik zou niet weten hoe ik de 5 minuten vol moet krijgen, zeker met het presentatieonderwerp niet. En dan wordt ik er ook nog op beoordeeld.
Mensen...stel me gerust, geef me tips!
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Re: Opzien tegen presentatie geven
Zelf ben ik ook niet zo'n fan van presenteren en ik heb gemerkt dat de voorbereiding het allerbelangrijkst is.
Zorg dus dat je genoeg weet over het onderwerp en dat je een goede presentatie in elkaar zet. Schrijf steekwoorden op briefjes en hou die bij de hand. Als je apparatuur nodig hebt, zorg dan dat dat geregeld is en zorg er ook voor dat je ruim op tijd aanwezig bent zodat je zeker weet dat alles het doet en je de tijd hebt om het op te starten.
Verder zou ik kleding aan doen waarin je je prettig in voelt en net even iets meer aandacht aan je uiterlijk besteden (ik voel me dan wat zelfverzekerder)
Je weet nu al dat je gaat zweten en rood worden. Daar kun je je wel druk om maken, maar of je dat nou wel of niet doet, het gebeurt toch wel. Dus accepteer dat gewoon.
Zorg dus dat je genoeg weet over het onderwerp en dat je een goede presentatie in elkaar zet. Schrijf steekwoorden op briefjes en hou die bij de hand. Als je apparatuur nodig hebt, zorg dan dat dat geregeld is en zorg er ook voor dat je ruim op tijd aanwezig bent zodat je zeker weet dat alles het doet en je de tijd hebt om het op te starten.
Verder zou ik kleding aan doen waarin je je prettig in voelt en net even iets meer aandacht aan je uiterlijk besteden (ik voel me dan wat zelfverzekerder)
Je weet nu al dat je gaat zweten en rood worden. Daar kun je je wel druk om maken, maar of je dat nou wel of niet doet, het gebeurt toch wel. Dus accepteer dat gewoon.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
Wat ik heb geleerd met faalangst training is om van te voren wat ademhalingsoefeningen te doen.
Dus concentreren op je ademhaling en rustig in en uit ademen.
Ook moest ik dan een plek visualiseren waar ik me fijn voel zodat dat ook kan helpen tegen de zenuwen.
Dat laatste hielp bij mij altijd wat minder, maar ademhalingsoefeningen wel.
Het rood worden ga je inderdaad toch niet tegen en moet je toch proberen te accepteren, vaak letten anderen er niet eens echt op.
Succes alvast!
Dus concentreren op je ademhaling en rustig in en uit ademen.
Ook moest ik dan een plek visualiseren waar ik me fijn voel zodat dat ook kan helpen tegen de zenuwen.
Dat laatste hielp bij mij altijd wat minder, maar ademhalingsoefeningen wel.
Het rood worden ga je inderdaad toch niet tegen en moet je toch proberen te accepteren, vaak letten anderen er niet eens echt op.
Succes alvast!
dharma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 66
Punten : 68
Registratiedatum : 11-05-11
Voor mij werkt hardop oefenen altijd goed! Het klinkt een beetje stom, maar zinnen klinken in je hoofd altijd mooier. Door hardop te oefenen hoor je zelf hoe alles klinkt en raak je meer vertrouwd met de informatie.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Inderdaad goed voorbereiden, hardop oefenen (eventueel de presentatie doen voor je partner, een vriendin, wie dan ook) en steekwoorden noteren. Ik krijg ook vaak een rood hoofd en rode vlekken in mijn nek tijdens presentaties, vroeger droeg ik dan ook altijd een sjaal om dit te verbergen. Nu heb ik er maling aan gekregen, dan zien ze maar dat ik zenuwachtig ben. En nu hoor ik ook vaak dat ik zo rustig overkom (terwijl ik altijd zenuwachtig ben). Ik heb zoveel presentaties moeten geven tijdens mijn studies dat het me steeds beter af is gegaan, maar hier heb jij nu natuurlijk niks aan.
Zie het als een goede les! Na afloop kan je trots zijn op jezelf
Succes!!
Zie het als een goede les! Na afloop kan je trots zijn op jezelf
Succes!!
Elin- Fluisteraar
- Aantal berichten : 398
Punten : 411
Registratiedatum : 14-02-11
Zoals de anderen ook al aangeven: voorbereiding is het allerbelangrijkste. Zorg dat je de presentatie goed in je hoofd hebt zitten, maak eventueel wat briefjes met wat steekwoorden erop. En voor mij werkt het vaak ook als ik op iemand kan oefenen. Of voor de spiegel, dan kun je meteen op je houding en gezichtsuitdrukking letten.
Verder kan goed ademhalen ook helpen, buikademhaling en op ademsteun letten. En als je dan toch onverhoopt gaat stotteren oid, ook even diep ademhalen en gewoon verder proberen te gaan. Je bent niet de enige die dit eng vindt, van de 30 mensen vindt waarschijnlijk meer dan de helft dit ook eng als ze dat zouden moeten doen. Succes ermee!
Verder kan goed ademhalen ook helpen, buikademhaling en op ademsteun letten. En als je dan toch onverhoopt gaat stotteren oid, ook even diep ademhalen en gewoon verder proberen te gaan. Je bent niet de enige die dit eng vindt, van de 30 mensen vindt waarschijnlijk meer dan de helft dit ook eng als ze dat zouden moeten doen. Succes ermee!
Tyrael- Prater
- Aantal berichten : 513
Punten : 518
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb een aantal jaar terug op de universiteit presentatietraining gehad. Je werd toen ook opgenomen op de camera. Ik heb daar ook uitgesproken hoe erg ik er tegenop zag, maar mijn studiegenoten vertelden dat daar helemaal niets van te zien was (en dat zag ik later op de camera inderdaad terug). Zo ben ik langzaam me zekerder gaan voelen en tegenwoordig vind ik presenteren zelfs leuk. Ik heb laatst nog een presentatie gehouden van zo'n 20 minuten voor 300 mensen.
Probeer je eraan vast te houden dat niet iedereen ziet hoe jij je voelt. Ga met je benen een klein beetje wijd staan, zodat je niet van je ene been op het andere gaat wiebelen, dat komt al gauw wat zenuwachtig over. En goed voorbereiden. Er staan al een hele hoop tips in dit topic. Kom op, het komt ongetwijfeld goed.
Probeer je eraan vast te houden dat niet iedereen ziet hoe jij je voelt. Ga met je benen een klein beetje wijd staan, zodat je niet van je ene been op het andere gaat wiebelen, dat komt al gauw wat zenuwachtig over. En goed voorbereiden. Er staan al een hele hoop tips in dit topic. Kom op, het komt ongetwijfeld goed.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Nou dat is inderdaad ook een goed idee, ik kan mezelf wel eens filmen! Dan kan ik zelf ook zien hoe het overkomt.
Het onderwerp is een telefoonabbonement, dat moet ik gaan verkopen. Maar ik merk dat ik die 5 minuten niet vol krijg. Ik weet ook niet of mensen vragen gaan stellen en dat bij die 5 minuten hoort, dat zou het al makkelijker maken. Maar ervan uit gaande van niet, valt het vies tegen haha.
Het onderwerp is een telefoonabbonement, dat moet ik gaan verkopen. Maar ik merk dat ik die 5 minuten niet vol krijg. Ik weet ook niet of mensen vragen gaan stellen en dat bij die 5 minuten hoort, dat zou het al makkelijker maken. Maar ervan uit gaande van niet, valt het vies tegen haha.
Jilke- Prater
Goed oefenen en eventueel filmen is zeker een goede tip, daar kan je echt veel van leren!
Ik heb zelf weinig moeite met presentaties geven, maar ik zal je toch proberen nog wat tips te geven.
Zorg dat in je powerpoint (als je dat mag gebruiken) precies de woorden staan die voor jou handig zijn en je dus helpen structuur in je verhaal te houden. Als je geen powerpoint mag gebruiken, kun je die woorden op losse kaartjes schrijven en in je handen houden. Hele verhalen opschrijven werkt niet, dan ga je oplezen in plaats van presenteren.
Zoals al eerder gezegd, hard op oefenen werkt echt! Kijk jezelf aan in de spiegel en vertel overtuigend aan jezelf wat je aan die andere mensen wil gaan vertellen.
Zorg ervoor dat je de kern van je boodschap duidelijk hebt in 1 of 2 zinnen, de rest van het verhaal komt dan meestal vanzelf.
Oefen met je inleiding, maak het snel duidelijk wat je gaat vertellen en in welke volgorde je dit gaat doen.
Uiteindelijk zijn die 5 minuten zo voorbij, heel veel succes alvast!
Ik heb zelf weinig moeite met presentaties geven, maar ik zal je toch proberen nog wat tips te geven.
Zorg dat in je powerpoint (als je dat mag gebruiken) precies de woorden staan die voor jou handig zijn en je dus helpen structuur in je verhaal te houden. Als je geen powerpoint mag gebruiken, kun je die woorden op losse kaartjes schrijven en in je handen houden. Hele verhalen opschrijven werkt niet, dan ga je oplezen in plaats van presenteren.
Zoals al eerder gezegd, hard op oefenen werkt echt! Kijk jezelf aan in de spiegel en vertel overtuigend aan jezelf wat je aan die andere mensen wil gaan vertellen.
Zorg ervoor dat je de kern van je boodschap duidelijk hebt in 1 of 2 zinnen, de rest van het verhaal komt dan meestal vanzelf.
Oefen met je inleiding, maak het snel duidelijk wat je gaat vertellen en in welke volgorde je dit gaat doen.
Uiteindelijk zijn die 5 minuten zo voorbij, heel veel succes alvast!
Green_Pepper- Prater
- Aantal berichten : 776
Punten : 775
Registratiedatum : 13-11-12
Bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker gebruiken!
Jilke- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» Opzien tegen 2e bevalling
» Vreselijk tegen dingen opzien
» Wat wil jij ons nog mee geven?
» Opzien tegen het huis uit gaan
» Opzien tegen verlof of vond je het juist fijn?
» Vreselijk tegen dingen opzien
» Wat wil jij ons nog mee geven?
» Opzien tegen het huis uit gaan
» Opzien tegen verlof of vond je het juist fijn?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: