Bijkomende kosten auto
+10
Ibbeltje
Zonnetje
Sanne
Rush
Toet
Plien84
litllejoy
Blond
Elliot
Sp0ngeb0b
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Bijkomende kosten auto
Hallo ladies!
Ik ben van plan om in februari/maart een tweedehands autootje te kopen, zelf zat ik te denken aan een Renault Twingo met als max. prijs €1500,-. Máár als ik een auto koop wat zijn dan redelijke bedragen om rekening mee te houden qua verzekering, wegenbelasting? En hoeveel is verstandig om te rekenen voor de jaarlijkse APK? Zelf zat ik te denken aan €500/600,- maar is dat wel reël, misschien teveel of misschien juist te weinig. En benzine, hoeveel zou dat maandelijks kosten als ik 5 dagen in de week dagelijks 10km rijd?
Ik ben van plan om in februari/maart een tweedehands autootje te kopen, zelf zat ik te denken aan een Renault Twingo met als max. prijs €1500,-. Máár als ik een auto koop wat zijn dan redelijke bedragen om rekening mee te houden qua verzekering, wegenbelasting? En hoeveel is verstandig om te rekenen voor de jaarlijkse APK? Zelf zat ik te denken aan €500/600,- maar is dat wel reël, misschien teveel of misschien juist te weinig. En benzine, hoeveel zou dat maandelijks kosten als ik 5 dagen in de week dagelijks 10km rijd?
Sp0ngeb0b- Fluisteraar
- Aantal berichten : 41
Punten : 67
Registratiedatum : 08-11-11
Re: Bijkomende kosten auto
Persoonlijk zou ik niet zo`n oude Renault kopen want in m`n omgeving heb ik daar nog nooit een goed woord over gehoord. Hoe oud ben je, hoelang heb je je rijbewijs en hoeveel schadevrije jaren heb je (waarschijnlijk 0, omdat je niets van de kosten af weet)?. Dat heeft veel invloed op de verzekering. Wegenbelasting zal per maand zo ongeveer rond de €30 liggen voor een licht autootje.
APK kan heel erg verschillen, maar als je verwacht per jaar €600 kwijt te zijn kan je 'm na 2x APK beter op de stort gooien en een andere kopen, want dan wordt het wel een erg dure auto als je er zoveel kosten aan kwijt bent. Ik ben nog nooit meer dan de APK kosten kwijt geweest aan de APK prijs, €35.
Benzine ligt er natuurlijk aan hoe zuinig je auto is, hoe zuinig je zelf rijdt en wat de benzineprijs is op dat moment. Moelijk te zeggen dus
Vergeet niet dat banden ook slijten
APK kan heel erg verschillen, maar als je verwacht per jaar €600 kwijt te zijn kan je 'm na 2x APK beter op de stort gooien en een andere kopen, want dan wordt het wel een erg dure auto als je er zoveel kosten aan kwijt bent. Ik ben nog nooit meer dan de APK kosten kwijt geweest aan de APK prijs, €35.
Benzine ligt er natuurlijk aan hoe zuinig je auto is, hoe zuinig je zelf rijdt en wat de benzineprijs is op dat moment. Moelijk te zeggen dus
Vergeet niet dat banden ook slijten
Laatst aangepast door Rush op vr 16 nov 2012 - 1:46; in totaal 1 keer bewerkt
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
500/600 per maand? jaar? Daar zit nogal een verschil in natuurlijk
Ik betaal per maand (voor een tweedehands peugeot 206 uit 2001):
€ 30,00 verzekering
€ 100,00 benzine gemiddeld (afhankelijk van hoeveel ik rijd natuurlijk)
€ 30,00 wegenbelasting
Onderhoud kan ik nog niet echt een inschatting van maken, we hebben deze auto pas een week
Ik betaal per maand (voor een tweedehands peugeot 206 uit 2001):
€ 30,00 verzekering
€ 100,00 benzine gemiddeld (afhankelijk van hoeveel ik rijd natuurlijk)
€ 30,00 wegenbelasting
Onderhoud kan ik nog niet echt een inschatting van maken, we hebben deze auto pas een week
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Rush: Ik verwacht niet dat bedrag kwijt te zijn maar stel er moeten nieuwe banden oid op dan heb ik het geld en kán ik het ook missen, snap je? Zeg maar hetzelfde idee om geld apart te zetten voor als bijv. de wasmachine, koelkast of je auto kapot gaat. Ik zou dan een Renault kopen met het bouwjaar rond de 1998-1999.
Wat zou jij aanraden als je zegt dat jij daar niet zulke goede ervaringen mee hebt?
Echt de max. prijs wat ik ervoor uit wil/kan geven is €1500,-
Wat zou jij aanraden als je zegt dat jij daar niet zulke goede ervaringen mee hebt?
Echt de max. prijs wat ik ervoor uit wil/kan geven is €1500,-
Sp0ngeb0b- Fluisteraar
Ik rijd zelf ook 5 dagen per week 10 km enkele reis (dus 20 km per dag) naar mijn werk, en ik hoef maar 1x in de maand te tanken (á 50 euro). Maar ik heb een (zuinige) Toyota Aygo uit 2007.
Daarnaast heb ik de volgende kosten:
- 388 euro per jaar voor verzekering (all risk)
- 0 euro wegenbelasting (zuinige auto)
- eenmalig 400 euro voor winterbanden
- ong. 80 per jaar aan verwisselkosten banden.
Eerste jaar had ik garantie, meer kosten heb ik er nog niet aan gehad gelukkig.
Ik zou trouwens NOOIT een oude Renault kopen. Dan zou ik gaan voor een Nissan of Suzuki.
Ik zou trouwens NOOIT een oude Renault kopen. Dan zou ik gaan voor een Nissan of Suzuki.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Ik betaal voor een tweedehands Renault Twingo uit 2001:
Wegenbelasting: 18,00 euro
Verzekering: 19,00 euro
Benzine: 200,00 euro (maar m'n vriend rijdt er elke dag naar het werk mee en dat is ook wel een behoorlijk stukje)
Ik ga er alleen mee naar de garage voor APK of als er echt iets kapot is. Onderhoudsbeurten doe ik niet.
Voor APK hou ik altijd wel 600euro minstens apart. De afgelopen 2 jaar was ik alleen maar de APK kosten kwijt en olie verversen.
Verder heb ik een winter-/ zomerbandenwissel en deze kost 50 euro elk incl. opslag maar dit is natuurlijk niet noodzakelijk.
Wat bij mijn Renault Twingo veel problemen geeft is de benzinemeter. Deze is in 2 jaar tijd al 2 keer kapot gegaan. Het is het geld niet, maar het is een bekend mankement van deze auto's. Verder heb ik 1x een lekke uitlaat gehad (dat overkomt je), maar voor de rest niks.
Ook al heeft deze auto mij nog niet veel gekost, ik ben niet tevreden over de Renault Twingo.
Ik vind hem niet lekker rijden en na 2 jaar in deze auto gereden te hebben (voorheen een Fiat Punto) kan ik nog steeds niet goed optrekken. Bij mijn vorige auto heb ik hier nooit problemen mee gehad.
Wegenbelasting: 18,00 euro
Verzekering: 19,00 euro
Benzine: 200,00 euro (maar m'n vriend rijdt er elke dag naar het werk mee en dat is ook wel een behoorlijk stukje)
Ik ga er alleen mee naar de garage voor APK of als er echt iets kapot is. Onderhoudsbeurten doe ik niet.
Voor APK hou ik altijd wel 600euro minstens apart. De afgelopen 2 jaar was ik alleen maar de APK kosten kwijt en olie verversen.
Verder heb ik een winter-/ zomerbandenwissel en deze kost 50 euro elk incl. opslag maar dit is natuurlijk niet noodzakelijk.
Wat bij mijn Renault Twingo veel problemen geeft is de benzinemeter. Deze is in 2 jaar tijd al 2 keer kapot gegaan. Het is het geld niet, maar het is een bekend mankement van deze auto's. Verder heb ik 1x een lekke uitlaat gehad (dat overkomt je), maar voor de rest niks.
Ook al heeft deze auto mij nog niet veel gekost, ik ben niet tevreden over de Renault Twingo.
Ik vind hem niet lekker rijden en na 2 jaar in deze auto gereden te hebben (voorheen een Fiat Punto) kan ik nog steeds niet goed optrekken. Bij mijn vorige auto heb ik hier nooit problemen mee gehad.
litllejoy- Prater
- Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11
Ik zou trouwens eerder voor een Fiat Punto gaan, maar dat is omdat mijn vorige auto gewoon een super autotje was.
litllejoy- Prater
- Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11
Ja, het is zeker heel verstandig om geld achteruit te houden natuurlijk. Maar het is altijd verstandig om goed na te denken als je hoge kosten krijgt of de auto dat (tegen die tijd) nog wel waard is.
Ik weet niet hoe het zit met de Renaultjes uit 98-99, die mensen die ik ken hebben ervaring met oudere, zo van 93-96 ongeveer.
Ik zou persoonlijk kijken voor een Seat Ibiza of een Peugeot 306 of zoiets, met dat budget.
Ik weet niet hoe het zit met de Renaultjes uit 98-99, die mensen die ik ken hebben ervaring met oudere, zo van 93-96 ongeveer.
Ik zou persoonlijk kijken voor een Seat Ibiza of een Peugeot 306 of zoiets, met dat budget.
Rush- Lady Post-a-lot
Zelf heb ik een Ford Ka uit 2004. Op het moment dat ik hem kocht was ik zelf nog maar 22 jaar en dat was in de verzekering ook te merken. Ook al had ik op dat moment een aantal schadevrije jaren van mijn vader meegekregen. En nog betaalde ik 80 euro per maand. Al was het toen natuurlijk wel allrisk.
Nu betaal ik:
Wegenbelasting: € 25,00 pm
Verzekering: ongeveer € 30,00 pm en is inmiddels veranderd in een WA verzekering i.v.m. de oudheid van de auto.(Verzekering zit in een pakket met inboedel, brand, rechtsbijstand, wa+ verzekering, dus exact kan ik niet zeggen wat ik alleen kwijt ben aan de auto.)
Benzine: Momenteel een € 30,00 pm
Verder was ik in 2011 € 1000,00 kwijt aan de APK en in 2012 kwam daar nog eens een dikke € 300,00 overheen. Zo snel als het mogelijk is moet ik mijn banden laten vervangen, want die zaten op het randje tijdens de APK en dat zal nog een dikke € 100,00 zijn. Al ligt dat geheel aan de kwaliteit van de band die ik eronder laat zetten. Daarnaast heeft hij in de afgelopen jaren vijf accu's opgegeten, een dynamo door gebrand, heeft hij mij aan de kant laten zetten door een computerfout, knapten de lichten in één keer. etc. etc. etc.
Een oude Renault zou ik, evenals een oude Ka, niet kopen. Ze hebben toch onderhoud nodig. En het kan goed gaan, maar ik heb gemerkt met mijn auto, dat hoe ouder hij wordt, hoe meer onderhoud hij vraagt en dat loopt aardig in de kosten.
Nu betaal ik:
Wegenbelasting: € 25,00 pm
Verzekering: ongeveer € 30,00 pm en is inmiddels veranderd in een WA verzekering i.v.m. de oudheid van de auto.(Verzekering zit in een pakket met inboedel, brand, rechtsbijstand, wa+ verzekering, dus exact kan ik niet zeggen wat ik alleen kwijt ben aan de auto.)
Benzine: Momenteel een € 30,00 pm
Verder was ik in 2011 € 1000,00 kwijt aan de APK en in 2012 kwam daar nog eens een dikke € 300,00 overheen. Zo snel als het mogelijk is moet ik mijn banden laten vervangen, want die zaten op het randje tijdens de APK en dat zal nog een dikke € 100,00 zijn. Al ligt dat geheel aan de kwaliteit van de band die ik eronder laat zetten. Daarnaast heeft hij in de afgelopen jaren vijf accu's opgegeten, een dynamo door gebrand, heeft hij mij aan de kant laten zetten door een computerfout, knapten de lichten in één keer. etc. etc. etc.
Een oude Renault zou ik, evenals een oude Ka, niet kopen. Ze hebben toch onderhoud nodig. En het kan goed gaan, maar ik heb gemerkt met mijn auto, dat hoe ouder hij wordt, hoe meer onderhoud hij vraagt en dat loopt aardig in de kosten.
Gast- Gast
Superbedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Ik ben ook even rond gaan kijken op MP en ik moet heel eerlijk zeggen dat een suzuki, nissan, fiat punto en inderdaad een ford ka afvallen, ik weet het niet maar ik vind ze allemaal niet zo leuk/mooi. Wél heb ik gekeken naar een peugeot 206 en die vind ik leuk! Met mijn budget kom ik voornamelijk uit op het bouwjaar '99, kun je met zo'n auto nog jaren verder (ong 4-5jaar) of is het niet aan te raden?
Ik ben ook even rond gaan kijken op MP en ik moet heel eerlijk zeggen dat een suzuki, nissan, fiat punto en inderdaad een ford ka afvallen, ik weet het niet maar ik vind ze allemaal niet zo leuk/mooi. Wél heb ik gekeken naar een peugeot 206 en die vind ik leuk! Met mijn budget kom ik voornamelijk uit op het bouwjaar '99, kun je met zo'n auto nog jaren verder (ong 4-5jaar) of is het niet aan te raden?
Sp0ngeb0b- Fluisteraar
Ja hoor, met zo`n auto kan je echt nog wel een aantal jaren voor uit. Je zal alleen mogelijk wel de distributieriem moeten vervangen (als dat niet net gedaan is, ligt aan de km's) in die jaren en dat is best prijzig. Hoeveel dat kost verschilt per auto, maar reken maar op €400.
Rush- Lady Post-a-lot
Oké dat moet geen probleem zijn. Als ik er rekening mee houd.
Superbedankt voor het mee denken!
Superbedankt voor het mee denken!
Sp0ngeb0b- Fluisteraar
Ik heb destijds een seat arosa gehad, was echt een heerlijk autootje!! Misschien is dat wat om te bekijken?
Ik begrijp dat de fiat punto afvalt voor je? Deze hebben wij nu en is erg goedkoop in de belasting omdat hij zo licht is. Bovendien heeft hij ons nog nooit echt laten zitten met toch al 200000 km op de teller.
Ik begrijp dat de fiat punto afvalt voor je? Deze hebben wij nu en is erg goedkoop in de belasting omdat hij zo licht is. Bovendien heeft hij ons nog nooit echt laten zitten met toch al 200000 km op de teller.
Plien84- Prater
- Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10
http://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/arosa/9397527
Zoiets?
De peugeot 206 jes in jou prijsklasse hebben allemaal erg veel km's op de teller, zou ik niet doen.
En waarom deze zo goedkoop is, snap ik niet, maar wellicht ook een optie?
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/ka/9419679
Edit, ik zie dat er meer Ka´s zo goedkoop zijn, waarom wil je die niet=
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/ka/8732718
Zoiets?
De peugeot 206 jes in jou prijsklasse hebben allemaal erg veel km's op de teller, zou ik niet doen.
En waarom deze zo goedkoop is, snap ik niet, maar wellicht ook een optie?
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/ka/9419679
Edit, ik zie dat er meer Ka´s zo goedkoop zijn, waarom wil je die niet=
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/ka/8732718
Plien84- Prater
Ik heb een Suzuki Alto uit 2010 en betaal het volgende:
23 euro per maand aan verzekering (all-risk).
0 euro wegenbelasting, omdat deze auto wegenbelasting vrij is.
Ongeveer 200 euro per jaar aan de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Ongeveer 150 euro benzine per maand, want ik rij elke week rond de 350 kilometer.
Ongeveer 150 euro benzine per maand, want ik rij elke week rond de 350 kilometer.
Gast- Gast
Ik heb een peugeot 306 uit '94 ofzo. Ik betaal per maand:
33 euro wegenbelastig
42 euro verzekering.
Ik heb geen idee hoeveel ik precies aan benzine uitgeef, eerst was dat 200 euro per maand maar nu een stuk minder omdat ik alleen nog maar in het weekend (meestal korte afstanden) rijd. Ik denk dat ik het nu wel red met één tank benzine á 75 (?) euro per maand.
Ik denk dat ik gemiddeld nog 50 euro per maand aan onderhoud kwijt ben. Als er iets kapot gaat kost dat toch al gauw veel geld om te laten maken.
33 euro wegenbelastig
42 euro verzekering.
Ik heb geen idee hoeveel ik precies aan benzine uitgeef, eerst was dat 200 euro per maand maar nu een stuk minder omdat ik alleen nog maar in het weekend (meestal korte afstanden) rijd. Ik denk dat ik het nu wel red met één tank benzine á 75 (?) euro per maand.
Ik denk dat ik gemiddeld nog 50 euro per maand aan onderhoud kwijt ben. Als er iets kapot gaat kost dat toch al gauw veel geld om te laten maken.
Laatst aangepast door Toet op vr 16 nov 2012 - 2:50; in totaal 1 keer bewerkt
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Of je een paar jaar met een auto vooruit kan kun je toch nooit van te voren zeggen?! Mijn vorige auto was een peugeot 306 uit '97 en die kon ik binnen een half jaar naar de sloop laten slepen. Mijn huidige auto is 3 jaar ouder en daar rij ik nu alweer 2,5 jaar mee.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
True, het is altijd een risico.Toet schreef:Of je een paar jaar met een auto vooruit kan kun je toch nooit van te voren zeggen?! Mijn vorige auto was een peugeot 306 uit '97 en die kon ik binnen een half jaar naar de sloop laten slepen. Mijn huidige auto is twee jaar ouder en daar rij ik nu alweer 2,5 jaar mee.
Maar in principe kan je met een auto uit '99 nog best 5 jaar rijden. Maar hoeveel dat je dat gaat kosten is uiteraard niet te zeggen.
Mijn eerste auto uit '93 rijdt nog steeds zoals die reed toen ik 'm verkocht, haha.
Rush- Lady Post-a-lot
Ik zou echt even op de websites van verzekeraars kijken en op de website van de belastingdienst om uit te rekenen wat je totaal kwijt bent. Het is namelijk echt afhankelijk van de auto.
Ik heb een Renault Megane uit 2010 en betaal per maand:
€ 98 aan motorrijtuigenbelasting
€ 42 aan verzekering
€ 200 aan brandstof
Al met al dus bijna € 350,00. Verder houd ik rekening met een grote onderhoudsbeurt aan het eind van het jaar van ongeveer €1.000. Om en nabij komt het dan op zo'n € 450 per maand in totaal. En dan houd ik nog geen rekening met de afschrijving.
Maar ja, dit is een grote auto en mijn vriend en ik maken een hele hoop kilometers op jaarbasis.
Ik heb een Renault Megane uit 2010 en betaal per maand:
€ 98 aan motorrijtuigenbelasting
€ 42 aan verzekering
€ 200 aan brandstof
Al met al dus bijna € 350,00. Verder houd ik rekening met een grote onderhoudsbeurt aan het eind van het jaar van ongeveer €1.000. Om en nabij komt het dan op zo'n € 450 per maand in totaal. En dan houd ik nog geen rekening met de afschrijving.
Maar ja, dit is een grote auto en mijn vriend en ik maken een hele hoop kilometers op jaarbasis.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Dat is een diesel auto of niet Sanne?
Mijn vriend betaald €150 wegenbelasting per maand.
Mijn vriend betaald €150 wegenbelasting per maand.
Rush- Lady Post-a-lot
Ja, Rush. Het is een diesel. Voor ons toch goedkoper dan een benzine auto. € 150 per maand is ook wel ontzettend veel zeg, ik vind ons bedrag aan wegenbelasting al zo hoog.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Chance schreef:Ik rijd zelf ook 5 dagen per week 10 km enkele reis (dus 20 km per dag) naar mijn werk, en ik hoef maar 1x in de maand te tanken (á 50 euro). Maar ik heb een (zuinige) Toyota Aygo uit 2007.
Welke verzekering heb jij? Ik heb namelijk dezelfde auto, 3 schadevrije jaren en ik betaal 510 euro per maand aan verzekering. Of heb je al meer schadevrije jaren?
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
_Liv schreef:Ik heb een Suzuki Alto uit 2010 en betaal het volgende:
Dat is ook weinig voor een all-riskverzekering. Welke verzekering heb jij en hoeveel schadevrije jaren?
Zonnetje- Kletskop
Zonnetje schreef:_Liv schreef:Ik heb een Suzuki Alto uit 2010 en betaal het volgende:
Dat is ook weinig voor een all-riskverzekering. Welke verzekering heb jij en hoeveel schadevrije jaren?
Dat dacht ik net ook al ja
Plien84- Prater
En nu ontopic: ik hoor juist veel klachten van mensen met een Peugeot 206. Bijna iedereen die ik ken die die auto heeft, heeft er al veel kosten aan gehad. De meeste van die auto's waren tussen de bouwjaren 1998 en 2002.
Ik hoor juist goede verhalen over Seat, Toyota en Volkswagen.
Ik hoor juist goede verhalen over Seat, Toyota en Volkswagen.
Zonnetje- Kletskop
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Bijkomende kosten huurwoning
» Kosten grote beurt auto?
» Van 2 auto's naar 1 auto
» kosten pil
» Bijdrage kinderopvang weer flink omhoog
» Kosten grote beurt auto?