Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Regels ziekmelden zwangerschap

+4
Caroow
Minx
Jasmine
Pompoen
8 plaatsers

Ga naar beneden

Regels ziekmelden zwangerschap Empty Regels ziekmelden zwangerschap

Bericht  Caroow di 13 nov 2012 - 5:07

*

Laatst aangepast door Caroow op di 13 nov 2012 - 13:23; in totaal 1 keer bewerkt
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Regels ziekmelden zwangerschap Empty Re: Regels ziekmelden zwangerschap

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 5:09

is geloof dat je werkgever je dan vervangend/aangepast werk moet geven zodat je gewoon kan blijven werken (maar ik heb er niet heel veel verstand van)

Gast
Gast

Bericht  Pompoen di 13 nov 2012 - 5:25

Dit is iets om met de arbo-arts te overleggen volgens mij!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Jasmine di 13 nov 2012 - 5:27

Voor zover ik weet, is je werkgever verplicht je aangepast werk te laten doen. Is dat niet beschikbaar, dan is dat niet jouw probleem. Je bent sowieso niet verplicht dat zware werk te doen.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 6:06

Caroow schreef:.

Ja, dat laatste klopt volgens mij. Jij denkt er wel erg makkelijk over zeg. Je kunt je niet zomaar ziekmelden voor 3 uur per week. Dan zoek je vervangende werkzaamheden in overleg met de arboarts.

Het eerste is onzin, je werkgever is gewoon verzekerd voor zwangerschap, al ben je 5 weken zwanger. Maar ik vind wel dat je érg makkelijk zegt 'nou, dan meld ik me voor de woensdagen ziek'. Als je een oproep of een 0-uren contract hebt weet ik niet hoe het zit met die wachtdagen.

En er is toch ook niet direct een reden waarom je dat werk niet zou kunnen doen? Overbelasten is geen goed plan, maar je hebt geen klachten toch?

Je denkt te makkelijk en de helft van wat je gezegd wordt klopt niet. Maar wat jij doet klopt óók niet. Je meld je ziek, dan ga je langs de arboarts en dán bepaal je wat wel en niet kan en in eerste instantie zoek je vervangend werk. Je hebt hier zelf ook een verantwoordelijkheid in, dus zomaar zeggen 'op een ander tijdstip werken is geen optie' is véél te makkelijk.

Laatst aangepast door Eucalypta op di 13 nov 2012 - 6:21; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 6:15

Wat euc zegt, dat klopt. Maar hoe weet je nu al dat je het vanaf 30 weken niet meer kan doen?
Als je er nu al last van krijgt, dan zou ik alvast bespreken of er iets anders voor je is.

Gast
Gast

Bericht  Caroow di 13 nov 2012 - 6:20

Ik heb niet echt klachten, maar een hele tijd achter elkaar dingen tillen van 10+ kilo is niet goed toch? En dit kunnen ze niet verplichten. Maar ik heb gevraagd om die uren ander werk te doen, of andere uren te werken, maar dit is niet mogelijk. De oplossing die de werkgever aandraagt is ziek melden voor die uren, maar dan krijg ik dus niet betaald. Ik doe het niet zonder overleg met de werkgever en wil het echt wel zo lang mogelijk blijven doen, en ik wil ook best ander werk doen, er is niks wat ik niet wil doen, behalve het tillen dus. Ik kan ik principe altijd die andere uren werken, ik heb geen kleine beschikbaarheid.

Zou je mijn quote uit je bericht willen halen? Ik wil het nog weg kunnen halen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow di 13 nov 2012 - 6:21

Elodie schreef:Wat euc zegt, dat klopt. Maar hoe weet je nu al dat je het vanaf 30 weken niet meer kan doen?
Als je er nu al last van krijgt, dan zou ik alvast bespreken of er iets anders voor je is.

Ik heb niet echt klachten, ik kan het werk nog wel doen. Alleen ik heb de rest van de dag en de dag erna wel best wel veel pijn, en dit is elke week een beetje meer.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 6:22

Dan moet je de arboarts raadplegen.

Wat voor contract heb je?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 6:25

Gecheckt bij mijn man, die is personeelsadviseur. Dat van die wachtdag klopt sowieso niet. Je krijgt gewoon betaald en je werkgever krijgt gewoon een vergoeding. (tenzij je uitzendkracht bent, dan is het anders)

En ik heb zelf bij het UWV gewerkt op die afdeling, dus ik weet er ook nog wat van smile

Gast
Gast

Bericht  Minx di 13 nov 2012 - 6:31

de rest van de dag klachten en de dag erna klachten is wel degelijk klachten. Je moet zeker niet gaan provoceren, dus zou er zeker wat aan doen. Op het moment zelf weinig klachten hoeft niet te zeggen geen klachten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Caroow di 13 nov 2012 - 6:33

Ik heb een jaarcontract voor 32 uur.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 6:37

Ik vind het raar dat ze je dan niks anders kunnen bieden eigenlijk. Maar goed, ik zou snel even een afspraak met de arbo-arts maken dan.

Gast
Gast

Bericht  Limburg85 di 13 nov 2012 - 7:36

Als je de werkzaamheden niet kunt uitvoeren doordat je klachten krijg met je zwangerschap dan overleggen met de vk en de arbodienst. Als je wg geen passend werk kan bieden voor die uren en je heb klachten waardoor je je ziek meld, moet je wg klje melden bij het UWV en krijg je een Wazo uitkering voor de uren die je ziek bent (met een maximum dagloon) welk rechtstreeks aan je wg overgemaakt kan worden waardoor je gewoon 32 uur uitbetaald krijg (dit is je wg verplicht). Doordat je wg de kosten krijgt vergoed omdat je een vangnetter bent hoef je geen wachtdag in te leveren (zou makkelijk verdient zijn voor je wg).

Maar je kun je alleen ziekmeldingen in overleg met de vk/arbodienst/wg.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896

Bericht  Winegum di 13 nov 2012 - 7:54

Ik vind je werkgever wel erg raar reageren hoor. Daarnaast is het totaal niet waar wat hij allemaal aangeeft.
Eigenlijk heb ik weinig aan te vullen op de dingen die Eucalypta al heeft gezegd. Er geldt geen wachtdag voor zwangere vrouwen.
Ik zou maar eens met de arboarts praten als ik jou was. Zeker als er totaal geen medewerking is van je werkgever.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  ixis di 13 nov 2012 - 9:35

Eucalypta schreef:Gecheckt bij mijn man, die is personeelsadviseur. Dat van die wachtdag klopt sowieso niet. Je krijgt gewoon betaald en je werkgever krijgt gewoon een vergoeding. (tenzij je uitzendkracht bent, dan is het anders)

En ik heb zelf bij het UWV gewerkt op die afdeling, dus ik weet er ook nog wat van smile

Als in de cao wachtdagen zijn bepaald tijdens ziekte dan klopt dit wel hoor. Kan inhouden dat je de eerste 2 dagen geen loon doorbetaald krijgt. Om zwart en grijs verzuim tegen te gaan.

Caroow zodra jij een zwangerschapsverklaring hebt ingeleverd bij je werkgever en je bent ziek als gevolg van zwangerschap dan val je onder de vangnet van ziektewet uitkering. Je werkgever krijgt dan jou salaris van het UWV betaald.

Maar als jij niet kunt werken als gevolg van zwangerschap dan zou ik gewoon in gesprek gaan met je leidinggevende. Kun je je eigen werkzaamheden niet, wat zegt de bedrijfsarts hierover. Wat kan je dan wel nog. Is er idd vervangend werk mogelijk?
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  Gast di 13 nov 2012 - 10:20

Ja die wachtdagen worden vaak vastgesteld. Maar ik denk dat het bij ziekte door zwangerschap niet van toepassing is.

Gast
Gast

Bericht  ixis di 13 nov 2012 - 10:26

Ja dat speelt wel mee inderdaad. Ligt aan de oorzaak van de ziekmelding. Is het ziek t.g.v zwangerschap dan gelden ze niet. Maar is het ziek tijdens zwangerschap (andere oorzaak) dan gelden ze wel
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Bericht  Ilovethe90s di 13 nov 2012 - 10:32

Je 1e (en bij sommige bedrijven ook de 2e) ziektedag is waarschijnlijk een wachtdag, ongeacht wat de klacht van de ziekmelding is. Als je je daarna opnieuw ziek meld met dezelfde klacht of langdurig ziek blijft krijg je gewoon uitbetaald en je werkgever krijgt dit via het uwv vergoed.

Je bedoelt zeker het verwerken van alle producten die binnen komen? Ik zou gewoon eens navragen of er normaal gesproken rekening mee gehouden wordt als iemand zwanger is. Mocht het op een gegeven moment niet meer gaan dan kun je dit alsnog aangeven. Een bedrijfsarts zal op dat moment inderdaad aangeven dat er aangepast werk gedaan zou kunnen worden, ik denk in jouw geval HM's vouwen.

Even offtopic: Heb je al een brief met de uitgerekende datum aan je werkgever gegeven? Er zijn namelijk veel mensen die dit vergeten maar dit hebben zij weer nodig voor het UWV. Mocht je tot het einde blijven werken dan hebben ze deze waarschijnlijk pas nodig tegen de tijd dat je met verlof gaat, mocht je door ziekte (deels) niet meer kunnen werken dan hebben ze hem eerder nodig.
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Bericht  Caroow di 13 nov 2012 - 13:22

Het werk wat lastiger gaat is moeilijk te vervangen, dus ze staan natuurlijk niet te springen om mij te laten vervangen.

De laatste zwangere is al een aantal jaar geleden dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Ik heb de antwoorden gekregen dus ik ga de OP verwijderen. Bedankt voor de anwoorden!
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud