Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

+26
Jerry
slaatje
Caramba
bolus26
Vanilla Queen
Caribbeanlover
Printje
Blond
Lousanne
ekiaam87
Mermaid
Rush
Zenna
Elin
Bolleke
TukTuk
tweeling
sarah
Marcellah89
kwebbeltje
xxjojootjexx
Mamsie
RYW
SoGood
Susan
Flower_L
30 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 8:54

Susan schreef:Ja, maar dat zou ik sowieso niet doen, stel dat het zo uitkomt dat ze er vlak voor Sinterklaas achterkomt, dan krijgt ze nog gewoon cadeautjes. Dat is niet voorbehouden aan kinderen die geloven. Bij ons krijgen sowieso alle kinderen evenveel op 5 december, ook mijn nichtje van veertien en die gelooft al heel lang niet meer.

Ja wij vierden het altijd alleen met ons gezin en opa's en oma's, en mijn zus is ouder, dus ze vierden sinterklaas eigenlijk alleen nog voor mij.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 8:55

Toen ik klein was, bleven we het gewoon vieren, ook toen niemand meer geloofde (ik was de jongste en de laatste die geloofde). De volwassenen maakten dan surprises voor elkaar en de kinderen kregen gewoon cadeautjes.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 8:57

Ja dat kan ook inderdaad smile M'n ouders besloten ipv sinterklaas dan kerst te gaan vieren, maar dat was toch minder leuk dan sinterklaas, als kind zijnde Laughing
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Bolleke do 8 nov 2012 - 23:42

C. had vorig jaar twijfels dus ik dacht dat dat het laatste jaar zou zijn dat hij zou geloven, maar nu is er nog geen spoortje twijfel te zien dus ik denk dat we het dit jaar nog gewoon aanhouden, maar ik heb mij voorgenomen om er niks meer over te verzinnen mocht hij met vragen komen. Hij is nu 6 overigens.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Elin vr 9 nov 2012 - 0:00

Mijn ouders hebben het verteld toen ik in groep 5 zat. Dat jaar begonnen we met surprises op school, dus dat vonden mijn ouders een mooie gelegenheid. Ik vond het overigens niet erg (tenminste, niet dat ik nog weet haha), maar wel erg speciaal dat ik alles geheim moest houden voor mijn zusje en andere kinderen Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 561177. Ook bleven we Sinterklaas vieren thuis, anders had ik het waarschijnlijk wel erg gevonden!
Elin
Elin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 398
Punten : 411
Registratiedatum : 14-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast vr 9 nov 2012 - 2:21

Bolleke, heb ik jou op fb?

Ik denk dat wij het ergens in de zomer gaan vertellen. Vlak er na vind ik ook zo wat en er voor lijkt me ook geen goed plan.

Ik heb zelf ook heel lang in Sinterklaas geloofd en kwam er uiteindelijk achter doordat ik in een tijdschrift iets over Sinterklaascadeautjes kopen las.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Zenna vr 9 nov 2012 - 2:33

Misschien mis ik iets hoor, of was ik een heel uitzonderlijk kind maar...

Ik snap het hele vertellen niet zo.. Ik was 8 toen Sinterklaas de klas binnen kwam. Ik zag hem en dacht: 'Mmm Sinterklaas bestaat dus blijkbaar niet want dit ziet er niet echt uit'. Nou prima, helemaal niks aan de hand hoor. En dat terwijl allebei mijn ouders altijd erg meegespeeld hebben in het hele Sinterklaasverhaal.

Het zou echt niet eens in mij opkomen dat ik mijn kind moet vertellen dat hij niet bestaat. Daar kom je toch gewoon achter als kind. En dan is het goed. Tenzij je een heel oud kind hebt dat zichzelf echt voor schut zet omdat ie nog in Sinterklaas gelooft maar anders...
Zenna
Zenna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 388
Registratiedatum : 07-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast vr 9 nov 2012 - 2:56

Bij ons op de basisschool was er met alle ouders etc. afgesproken het in groep 5 te vertellen. Omdat we vanaf de bovenbouw surprises gingen maken en niet meer naar de aula naar sinterklaas mochten.

Ik wist het al toen ik 4 was door mij zus.. Ik kan mij geen moment herinneren dat ik er in heb geloofd dus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Rush vr 9 nov 2012 - 3:00

Susan schreef:Ik wist zelf al heel vroeg dat Sinterklaas niet bestond, maar ik heb nog wel heel, heel lang gedacht dat mijn ouders midden in de nacht de wekker zetten om een cadeautje in mijn schoen te doen, het kwam niet bij me op dat ze dat gewoon deden voor ze naar bed gingen.
Hahahha. Ik ook!!
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Rush vr 9 nov 2012 - 3:01

Ik weet trouwens echt niet hoe ik erachter kwam. Het ene moment gingen de pieten nog via onze regenpijp en het andere moment was onze directeur op school Sinterklaas.

Volgens mij heb ik geen onthulling gehad ofzo. Laughing
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Bolleke vr 9 nov 2012 - 22:50

Ja Pritt! Ik zal je even porren!
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Mermaid za 10 nov 2012 - 0:14

Mijn oudste neefje is nu bijna 7 (in januari) en hij gelooft nog wel, wel is het bij hem zo dat hj mensen di ehij kent ook wel herkent als zwarte piet. Maar dat zijn hulppieten. Dus voor hem is er een echte sinterklaas met echte zwarte pieten en heel veel hulpsinterklazen en pieten. Tenminste dat was vorig jaar zo.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  ekiaam87 za 10 nov 2012 - 1:52

Ik heb geloofd tot groep 7 en was echt boos dat mijn moeder het vertelde. Mijn broertje ging op school toen surprises doen (voor het eerst), dus vond ze het tijd.
Ik vond het logisch dat de Sint geen tijd had om ook nog bij groep 5 t/m 8 langs te komen en dat wij daarom surprises maakten smile
We hebben het tot vorig jaar nog altijd gevierd (dobbelspel, warme chocomel en banketstaaf Very Happy)
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Lousanne za 10 nov 2012 - 1:59

Bij mij op de basisschool gingen we in groep 5 voor het eerst lootjes trekken voor surprises. Ouders werden geacht om het de kinderen voor dit moment te vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Helaas hebben mijn ouders dat op een of andere manier niet meegekregen ofzo, waardoor ik nog van niets wist toen de juffrouw zei dat we lootjes gingen trekken omdat sinterklaas niet bestond. Ik was echt helemaal verbijsterd en heb de rest van de dag niets meer gezegd.. No
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Blond za 10 nov 2012 - 9:29

Susan schreef:
Chance schreef:

Ik werkte vorig jaar ergens, en daar was een vrouw die een kind van 10 jaar en die geloofde nog in Sinterklaas. Dat vond ik echt een beetje triest. En ze was ook nog eens gepromoveerd op het onderwerp opvoeding.


Maar weet je daar wel het fijne van dan? Misschien speelt er wel meer en wil zij dat verder niet aan de grote klok hangen. Of misschien gelooft dat kind wel zó sterk dat het er gewoon echt niet in wil dat hij niet bestaat, ondanks dat ze het hem hebben verteld. Of misschien is het waar dat kind woont wel helemaal niet zo uitzonderlijk om dan nog te geloven.

Nou ja, ik ben geen moeder natuurlijk, maar ik vind je kind tot groep 6 laten geloven wel echt te laat. Ook omdat de kans dan heel groot wordt dat een ander dan jij het je kind verteld. Ik vind dat zoiets echt door je ouders verteld hoort te worden.
Ze vertelde er overigens bij dat hij de laatst gelovende in de klas was (had ze uitgezocht).
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Printje za 10 nov 2012 - 9:39

Lousanne schreef:Bij mij op de basisschool gingen we in groep 5 voor het eerst lootjes trekken voor surprises. Ouders werden geacht om het de kinderen voor dit moment te vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Helaas hebben mijn ouders dat op een of andere manier niet meegekregen ofzo, waardoor ik nog van niets wist toen de juffrouw zei dat we lootjes gingen trekken omdat sinterklaas niet bestond. Ik was echt helemaal verbijsterd en heb de rest van de dag niets meer gezegd.. No

Ik vind dat wel erg slecht van de juf. Ik zou er dan iets van maken dat je Sinterklaas gaat helpen zodat je de gelovige kinderen gewoon in zijn waarde laat.

Ik hoop dat R nog heel lang geloofd en anders vertel ik het hem pas eind groep 5 na Sinterklaas dus, omdat bij ons groep 3-4-5 bij elkaar zitten en als hij dan nog geen twijfels zou hebben ik hem nog lekker wil laten geloven.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Vanaf welke leeftijd vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Bericht  Caribbeanlover za 17 nov 2012 - 13:25

Las op iemands FB dat ze het haar zoon van 6 nu gaat vertellen. Ik vind dat vrij jong en volgens mij was ik iets ouder.

Caribbeanlover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Vanilla Queen za 17 nov 2012 - 13:31

als kind begint te twijfelen. Kan op elke leeftijd zijn
Vanilla Queen
Vanilla Queen
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  bolus26 za 17 nov 2012 - 17:59

Meeste kids geloven in groep 5/6 niet mee Rtr ( of nog half) zijn dan 8 of 9
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Caramba za 17 nov 2012 - 19:12

Zelf heb ik (nog) geen kinderen, maar vind 8/9 wel een mooie leeftijd, om te vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Mij is nooit verteld dat hij niet bestaat. Heb er nooit in gelooft. Zag op jonge leeftijd door de zwarte schmink al wie het was. Op 2,5 jaar zag ik mijn moeder al als zwartepiet. Terwijl ze het voor iedereen geheim hield.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast za 17 nov 2012 - 19:14

6 vind ik nog wel heel erg jong inderdaad... maar ik zou het denk ik gaan vertellen op het moment dat kinderen zelf vragen gaan stellen, en als dat op de leeftijd van 6 jaar is, dan is dat maar zo. Wel zou ik vanaf het begin het originele Sinterklaasverhaal vertellen, zodra het kind dan vragen gaat stellen dan voelt het zich hopelijk wat minder bedondert als blijkt dat de beste man allang dood is en de huidige Sint gewoon één groot toneelspel is Laughing
Kan ik ook gelijk mooi het begrip 'tradities' uitleggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast za 17 nov 2012 - 19:18

Overigens lijkt die Sinterklaasperiode me heerlijk als je kleine kids hebt. Natuurlijk, de kinderen staan stijf van de spanning en zijn soms niet te genieten, maar oh, die blije kindersnoetjes na een cadeautje en dat onder de indruk zijn als Sint of Piet voor hun neus staat... Heerlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  slaatje za 17 nov 2012 - 20:24

Ik denk niet dat ik het zou vertellen. Ik ga er vanuit dat hij zelf met vragen gaat komen, of doorziet dat het allemaal niet klopt. Waarom vertrellen dat hij niet bestaat?
slaatje
slaatje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Ergens in het midden van het land

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Jerry za 17 nov 2012 - 20:29

Wát vertellen..?! :O pale
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast za 17 nov 2012 - 21:01

Mijn zoon stelt nu al vragen. Gister waren we bij de intocht geweest en later zag hij de grote intocht op tv. Hij vond dat 'onze' Sint er anders uit zag dan de Sint op tv. En hij vroeg zich af waarom die ene zwarte piet zwart met wit was. Die was dus niet goed opgemaakt. Ik verzin nu nog wel wat zodat hij er in blijft geloven. Als hij straks een jaar f 6 is vind ik dat ik wel de waarheid kan vertellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? - Pagina 2 Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum