Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

+26
Jerry
slaatje
Caramba
bolus26
Vanilla Queen
Caribbeanlover
Printje
Blond
Lousanne
ekiaam87
Mermaid
Rush
Zenna
Elin
Bolleke
TukTuk
tweeling
sarah
Marcellah89
kwebbeltje
xxjojootjexx
Mamsie
RYW
SoGood
Susan
Flower_L
30 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Thunder do 8 nov 2012 - 2:16

Vanaf welke leeftijd is dat ongeveer?

Mijn oudste is bijna 6,5 jaar en gelooft als het goed is nog Wink . Nu was er gisteren op tv wat over Sinterklaas en hij zei gelijk dat dat nep was, die zijn gewoon verkleed en de pieten geverfd. We hebben hem gevraagd waarom hij dat dacht. Hij zei: Dat kun je toch zien, mam! We zijn er verder niet meer op in gegaan en hebben het even zo gelaten. Maar mocht hij nou weer met zo iets komen dan ben ik eigenlijk geneigd om gewoon eerlijk te zijn. Aan de andere kant, hij is nog maar 6. Is het niet te vroeg om nu al te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Flower_L do 8 nov 2012 - 2:18

Als mijn kind er zelf mee komt, zou ik opbiechten.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 2:18

Ik ga me sowieso niet in bochten wringen om haar twijfels te weerleggen, dus als ze erachter komt, komt ze erachter, ook als dat met vier of vijf al is. Als ze extreem bang is vertel ik het ook, al gelooft ze nog rotsvast, het moet in mijn ogen wel een feest zijn. Als ze 'gewoon' gelooft zonder twijfels of bang zijn vind ik zeven wel een mooie leeftijd, maar dat zeg ik nu, ik weet natuurlijk niet hoe ze dan is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  SoGood do 8 nov 2012 - 2:19

Wat zeg je nou!?
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:21

Als ze vragen gaan stellen of als hij naar de bovenbouw gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:23

R. gelooft er nog heilig in, dus dit jaar houden we dat ook nog zo.
Als hij er zelf aan gaat twijfelen, vertellen we het hem ook, maar ook als er veel kinderen in zijn omgeving komen die er niet meer in geloven. Ik heb liever dat hij het van ons hoort, dan van iemand anders.

Ik vraag me ook weleens af wanneer je het vertelt: vlak voor Sinterklaas of er na? Of juist midden in de zomer als ze er helemaal niet mee bezig zijn?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Thunder do 8 nov 2012 - 2:25

Sogood schreef:Wat zeg je nou!?

Ja sorry! laughcry

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:27

Ik zou t dan in de zomer vertellen, niet als ze er net weer inzitten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Thunder do 8 nov 2012 - 2:29

Dan is denk ik het moment aangebroken dat we het nu al gaan vertellen mocht daar aanleiding voor zijn. Hij is idd 6, ik kan nu wel veel moeite doen om hem te laten geloven, maar volgend jaar moet ik het dan dus alsnog vertellen, dan is hij 7,5.

Dat is ook een goeie, Pritt. Vertel je het voor, tijdens of na Sinterklaas? Waarschijnlijk in ons geval tijdens.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  RYW do 8 nov 2012 - 2:36

Mijn oudste is nu bijna acht (eind december) en hij heeft ook zo zijn twijfels. Ik weet ook niet zo goed wanneer ik het moet vertellen. Als het gekund had, had ik zijn twijfels al bevestigd toen hij daarover begon, maar zijn kleine broertje was er bij. Misschien dat ik het na pakjesavond vertel, ik wil er zelf nog één keer van genieten, haha Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 2:49

S. geloofd er ook nog heilig in dus we laten het nu nog even zo. Ik wil het gaan vertellen als ze zelf twijfels begint te krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Mamsie do 8 nov 2012 - 3:11

Mijn oudste is 8 en hij weet het.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 3:13

Mijn oppaskinderen waren 7 toen ze het te horen kregen. Ze kregen een foto van 2 zwarte pieten; waarvan eentje ik was! Tja, die herkenden ze gelijk natuurlijk Laughing

Dit was wel omdat ze al hadden gezegd dat ze Pippa hadden zien lopen bij de optocht en dat dat gek was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  xxjojootjexx do 8 nov 2012 - 4:05

Mijn broertje weet sinds 8 jaar dat het niet echt is, maar elk jaar met sinterklaas gelooft hij er nog graag in..

Ik ook trouwens. Vind het een leuk feest Laughing

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  kwebbeltje do 8 nov 2012 - 4:20

Tja mijn zoon is net zn oud als de jouwe, en die heeft ook zo zijn twijfels en ik heb ook zoiets van vertellen of niet. Heb het met mijn man erover gehad en wij houden nog geheim dit jaar.

Wanneer is de geschikte leeftijd om het te vertellen? Ben benieuwd hoe iedereen erover denkt.
kwebbeltje
kwebbeltje
Prater
Prater

Aantal berichten : 557
Punten : 585
Registratiedatum : 12-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Marcellah89 do 8 nov 2012 - 4:41

Oh ik weet nog precies hoe het voelde toen mijn moeder het vertelde!
Ik weet ook precies waar het was. Het was in een winkelstraat.
Mijn moeder en ik kochten een cadeautje voor het kindje waar mijn vader aan het werk was
en mijn moeder zei, ach als ze het niet mooi vind dan breng ik het gewoon naar pakjesboot 12.
Ik.. maar je weet toch helemaal niet waar dat is?! Mijn moeder zei toen dat papa sinterklaas was
en zij de piet want ze kochten alle cadeau's altijd zelf.. Woedend was ik!
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Blond do 8 nov 2012 - 4:48

Ik vind groep 4 wel een mooie leeftijd om het kinderen te vertellen. Dus als ze 6/7 jaar zijn. Als een kind er zelf zijn twijfels bij krijgt, dan zou ik het zeker vertellen.

Ik werkte vorig jaar ergens, en daar was een vrouw die een kind van 10 jaar en die geloofde nog in Sinterklaas. Dat vond ik echt een beetje triest. En ze was ook nog eens gepromoveerd op het onderwerp opvoeding.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 5:03

Ik wist zelf al heel vroeg dat Sinterklaas niet bestond, maar ik heb nog wel heel, heel lang gedacht dat mijn ouders midden in de nacht de wekker zetten om een cadeautje in mijn schoen te doen, het kwam niet bij me op dat ze dat gewoon deden voor ze naar bed gingen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Thunder do 8 nov 2012 - 5:15

Zelf wist ik het overigens ook al vrij vroeg. Sinterklaas had op de basisschool altijd een paard en een piet die verdacht veel op mijn eigen paard en mijn vader leken laughcry .

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  sarah do 8 nov 2012 - 5:18

Ik heb zelf geen kinderen, maar ben leiding bij scouting en heb kinderen in de groep van 7 tot 10 jaar. Omdat we een gemengde leeftijd hebben, vraag ik altijd aan de ouders of de kinderen nog geloven en ik merk dat de meeste kinderen nog geloven tot ze naar groep 5 gaan. Dus tot 8/9 jaar. Dit met af een toe een uitzondering van een kind dat in groep 6 zit en nog steeds gelooft.

Daarnaast merk ik wel dat sommige kinderen eigenlijk niet meer geloven, maar op het moment dat Sinterklaas weer in Nederland is dat ze dan wel weer 'geloven'.

Zelf zou ik, als ik kinderen mocht krijgen, ze het vertellen in de zomer voordat ze naar groep 5 gaan.
sarah
sarah
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 42
Punten : 60
Registratiedatum : 05-02-11
Woonplaats : Noord-Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  tweeling do 8 nov 2012 - 8:04

Susan schreef:Ik wist zelf al heel vroeg dat Sinterklaas niet bestond, maar ik heb nog wel heel, heel lang gedacht dat mijn ouders midden in de nacht de wekker zetten om een cadeautje in mijn schoen te doen, het kwam niet bij me op dat ze dat gewoon deden voor ze naar bed gingen.

Laughing Wat schattig!
tweeling
tweeling
Prater
Prater

Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 8:23

Chance schreef:

Ik werkte vorig jaar ergens, en daar was een vrouw die een kind van 10 jaar en die geloofde nog in Sinterklaas. Dat vond ik echt een beetje triest. En ze was ook nog eens gepromoveerd op het onderwerp opvoeding.


Maar weet je daar wel het fijne van dan? Misschien speelt er wel meer en wil zij dat verder niet aan de grote klok hangen. Of misschien gelooft dat kind wel zó sterk dat het er gewoon echt niet in wil dat hij niet bestaat, ondanks dat ze het hem hebben verteld. Of misschien is het waar dat kind woont wel helemaal niet zo uitzonderlijk om dan nog te geloven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gast do 8 nov 2012 - 8:28

Ik zou het pas vertellen op het moment dat ze zelf vragen gaan stellen, anders geven kinderen er alsnog een hele eigen waarheid aan.

Ik heb heel lang geloofd en toen iedereen in mijn klas zei dat hij of zij niet geloofde deed ik vrolijk mee, maar ondertussen kon ik maar niet begrijpen hoe die sinterklaas op tv nou iemand anders kon zijn, ondanks alle verhalen die ik hoorde. Die int bestond gewoon wél.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  TukTuk do 8 nov 2012 - 8:50

Pritt schreef:R. gelooft er nog heilig in, dus dit jaar houden we dat ook nog zo.
Als hij er zelf aan gaat twijfelen, vertellen we het hem ook, maar ook als er veel kinderen in zijn omgeving komen die er niet meer in geloven. Ik heb liever dat hij het van ons hoort, dan van iemand anders.

Ik vraag me ook weleens af wanneer je het vertelt: vlak voor Sinterklaas of er na? Of juist midden in de zomer als ze er helemaal niet mee bezig zijn?

Nee, niet vlak er voor! Dat hadden mijn ouders gedaan, was echt een enorme teleurstelling, want we deden gelijk dat jaar ook niks meer met sinterklaas.. Weet nog heel goed hoe teleurgesteld ik was, had liever gehad als het er na gezegd was.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Susan do 8 nov 2012 - 8:51

Ja, maar dat zou ik sowieso niet doen, stel dat het zo uitkomt dat ze er vlak voor Sinterklaas achterkomt, dan krijgt ze nog gewoon cadeautjes. Dat is niet voorbehouden aan kinderen die geloven. Bij ons krijgen sowieso alle kinderen evenveel op 5 december, ook mijn nichtje van veertien en die gelooft al heel lang niet meer.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat? Empty Re: Wanneer vertel je dat Sint niet bestaat?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum