Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

+26
Lolly's
Sterrin_
Linda
Paper Crown
Flip Fluitketel
Bolleke
Jasmine
Muus
Mamsie
Niene
Bruintje Beer
Viva
Aimee
Novalee
Parisienne
kwak
Marin
Teddyaapje
Happydobby
Fiwen
Tania
_Lana_
Antibes
Coco
M@niek
rapa nui
30 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  rapa nui do 1 nov 2012 - 11:36

Natuurlijk moeten ze ze zich gedragen en moet je uiteindelijk met ze in een restaurant voor de dag kunnen komen. Maar hoe wil jij ze opvoeden/wat wil jij ze aanleren? Moeten ze een boterham met mes en vork eten? of mag dat uit de hand? Patatjes met een vork of met de handjes? Mogen ze van tafel als ze klaar zijn of moeten ze wachten tot iedereen klaar is?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  M@niek do 1 nov 2012 - 11:42

Alles gaat hier met vork (met mes kan ze nog niet) of met de lepel. Ze moet eigenlijk aan tafel blijven zittem als wij klaar zijn maar daar werken we nog aan Wink
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 11:44

Brood en friet enzo met de handen. Ander eten met mes en vork (of lepel). Hij moet over het algemeen blijven zitten totdat iedereen klaar is en met z'n lippen op elkaar kouwen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Coco do 1 nov 2012 - 11:54

In een restaurant zullen ze wel gewoon met mes en vork moeten eten, al mogen ze frietjes best uit de vingers eten. Maar verder mogen ze thuis gewoon met hun handen eten, zowel brood als een warme maaltijd. In de Marokkaanse cultuur is het heel normaal om met z'n allen van 1 groot bord met de handen te eten. Thuis gebruiken we ook vaker geen bestek dan wel.
Blijven zitten hoeven ze nu nog niet, maar als ze ouder zijn wel, iig tot ze hun eten op hebben.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Liadan do 1 nov 2012 - 11:58

Ze mogen van mij brood en friet gewoon met hun handen eten. Voor het andere eten krijgen ze een vork maar zoon eet sowieso nog alles met zijn handen (behalve zijn yoghurt) en dochter eet ook nog wel regelmatig met haar handen.
Ze hoeven ook niet te blijven zitten als ze klaar zijn met eten.
In een restaurant mogen ze niet om tafels gaan rennen ofzo, maar wel naar een speelhoek gaan als dat er zou zijn. Maar wij gaan eigenlijk nooit uit eten met de kinderen erbij omdat ik vind dat ik niet van ze kan verwachten dat ze zolang rustig blijven zitten.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Antibes do 1 nov 2012 - 12:23

Als ik ooit kinderen krijg wil ik dat ze volwaardige tafelmanieren krijgen. Dit is mij vanaf een jaar of 6 aangeleerd en heb ik nog altijd profijt van. Je vork/glas goed vasthouden, je bestek juist neerlegg er n als je wel of niet klaar bent, uberhaupt weten welk bestek je moet gebruiken. Voor mij bijna even belangrijk als ellebogen van tafel, met mes en vork eten of niet met volle mond praten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  _Lana_ do 1 nov 2012 - 21:05

Antibes schreef:Als ik ooit kinderen krijg wil ik dat ze volwaardige tafelmanieren krijgen. Dit is mij vanaf een jaar of 6 aangeleerd en heb ik nog altijd profijt van. Je vork/glas goed vasthouden, je bestek juist neerlegg er n als je wel of niet klaar bent, uberhaupt weten welk bestek je moet gebruiken. Voor mij bijna even belangrijk als ellebogen van tafel, met mes en vork eten of niet met volle mond praten.

+1, dit ben ik van huis uit ook zo gewend.
Al mogen ze van mij af en toe best lekker met hun handjes eten als we een puntje of bakje patat halen hoor, ipv met dat kleine vorkje in die grote zak te pielen Wink .

Ik weet trouwens niet vanaf welke leeftijd dit haalbaar is.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Tania do 1 nov 2012 - 21:09

Nu eet J. brood en frietjes met zijn handen. Warm eten met zijn vork. Als hij wat ouder is wil ik hem wel leren om met mes en vork te eten maar van mij hoeft hij dat thuis niet te doen, doe wij ook niet. Maar ik vind het wel belangrijk dat hij het leert. We blijven aan tafel zitten totdat iedereen klaar is, ook in een restaurant. Daarna mag hij wel spelen in een speelhoek maar als die er niet is blijft hij aan tafel zitten, eventueel met een boekje ofzo.


Laatst aangepast door Tania op do 1 nov 2012 - 21:20; in totaal 1 keer bewerkt

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 21:13

Aan tafelmanieren bij een 2 jarige hecht ik weinig waarde. Ze mag van tafel af en ze mag met de handen eten. Wat niet mag is de boel bewust en expres op de grond gooien, onder smeren. De tafelmanieren komen wel met de leeftijd. Ze beheerst de vaardigheid niet eens om alles met bestek te eten, zodra ze die vaardigheid wel voldoende heeft, komen de tafelmanieren wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  _Lana_ do 1 nov 2012 - 21:16

Rejoy. schreef:Aan tafelmanieren bij een 2 jarige hecht ik weinig waarde. Ze mag van tafel af en ze mag met de handen eten. Wat niet mag is de boel bewust en expres op de grond gooien, onder smeren. De tafelmanieren komen wel met de leeftijd. Ze beheerst de vaardigheid niet eens om alles met bestek te eten, zodra ze die vaardigheid wel voldoende heeft, komen de tafelmanieren wel.

Hier ben ik het wel mee eens, het moet wel een haalbare leeftijd zijn. Vanaf een leeftijd dat ze het echt begrijpen.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Fiwen do 1 nov 2012 - 21:24

Rejoy. schreef:Aan tafelmanieren bij een 2 jarige hecht ik weinig waarde. Ze mag van tafel af en ze mag met de handen eten. Wat niet mag is de boel bewust en expres op de grond gooien, onder smeren. De tafelmanieren komen wel met de leeftijd. Ze beheerst de vaardigheid niet eens om alles met bestek te eten, zodra ze die vaardigheid wel voldoende heeft, komen de tafelmanieren wel.

+1

En als we uit eten gaan zorg ik dat ik genoeg kleurplaten, stiften en stickers bij me heb om haar bezig te houden als wij nog zitten te eten. Of we kiezen een restaurant met speelhoek en gaan daar in de buurt zitten.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Happydobby do 1 nov 2012 - 21:25

M eet bijna alles met zijn handen, zolang hij geen bestek kan hanteren zei het zo. Hij mag nu niet meer met zijn eten smeren en op de grond gooien.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Teddyaapje do 1 nov 2012 - 21:27

Op t moment ben ik al blij als hij niet met eten gooit en de vloer nog zichbaar is als hij klaar is (oke tíkkeltje overdreven..)

Maar als hij wat ouder is zou ik t fijn vinden als hij met mes en vork of met een lepel eet. Frietjes en boterhammen mogen met de hand. Ik vind t vooral belangrijk dat hij met plezier eet en dat t gezellig is aan tafel.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Marin do 1 nov 2012 - 21:32

Antibes schreef:Als ik ooit kinderen krijg wil ik dat ze volwaardige tafelmanieren krijgen. Dit is mij vanaf een jaar of 6 aangeleerd en heb ik nog altijd profijt van. Je vork/glas goed vasthouden, je bestek juist neerlegg er n als je wel of niet klaar bent, uberhaupt weten welk bestek je moet gebruiken. Voor mij bijna even belangrijk als ellebogen van tafel, met mes en vork eten of niet met volle mond praten.

Hier ben ik het mee eens. Dit vind ik ook belangrijke dingen, die er bij mij ook ingestampt zijn en ik vind het belangrijk dat mijn kinderen dat ook zouden leren, niet meer dan normaal ook. Maar inderdaad wel vanaf een leeftijd dat het haalbaar is. Maar wel vanaf het begin al consequent aanleren. Een één jarige hoeft echt nog niet alles met bestek te eten want dat is niet haalbaar, maar bestekgebruik aanmoedigen is alleen maar goed. Maar idd, de andere tafelmanieren vind ik ook heel belangrijk: Niet met volle mond praten, ellebogen van tafel, niet door mensen heen praten (is niet alleen aan tafel natuurlijk), helpen tafeldekken en afruimen (op latere leeftijd), en wat ik ook echt heel belangrijk vind: Niet tussen het eten door van tafel. Ik erger me altijd zo aan kinderen die gewoon rond gaan rennen tussendoor. Vanaf een bepaalde leeftijd kan je écht wel aan tafel blijven zitten, met een kleurboek bijvoorbeeld, in plaats van rond gaan rennen of tv kijken tussendoor, of dat nou thuis is of in een restaurant. Tijdens het eten zit je. Zo ging dat bij ons thuis ook.

Oh ja en niet bij de tv eten natuurlijk. Doen we nu bijna altijd, maar zodra we een echt gezinnetje zouden zijn, zou ik dat niet meer willen, vind het héél belangrijk om mee te geven dat de eettafel daarvoor bedoeld is.

Al met al best strenge dingen geloof ik, maar ook wel weer heel erg logisch.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 21:41

Vanaf welke leeftijd vinden jullie dat.kinderen moeten blijven zitten dan? Onze dochter kan echt geen half uur aan tafel zitten hoor. Na 10 minuten heeft zij het wel gezien en dan mag ze ook van tafel. Dan kunnen wij iig rustig verder eten en praten zonder jengelige, verveelde en opstandige peuter aan tafel. In restaurants vermaken we haar al die tijd wel, maar thuis mag ze dan gerust gaan spelen tot het toetje op tafel komt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Marin do 1 nov 2012 - 21:43

Ik weet zelf niet echt goed wat realistisch is. Kan me voorstellen dat als ze echt klein zijn, tot een jaar of 1,5 a 2 ongeveer, ze ook gewoon zelf eerst eten krijgen en dan naar bed gaan en de ouders dan gaan eten. Maar zodra het enigszins mogelijk is, zou ik dat wel proberen door te voeren.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 22:00

Nu doe ik nog niet zo moeilijk en mag hij dingen nog best met de hand eten, sowieso friet en brood.
Hij blijft wel zitten aan tafel tot we klaar zijn, maar wij zitten dan max een half uur nu aan tafel.

Als hij wat ouder is wil ik wel wat meer dingen hem leren maar dan vooral als we in een restaurant zijn, thuis vind ik het niet zo erg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  kwak do 1 nov 2012 - 22:09

D. moet aan tafel blijven zitten tot we allemaal klaar zijn. Voor en na tijd bidden/danken we altijd dan moet D. ook stil zijn, handjes vouwen en oogjes dicht, dit doet ze heel keurig hoor alleen na 30 sec is ze het zat, Ook zegt ze een gebedje voor het na het eten op.
eten proberen we wel zoveel mogelijk met een vork en lepel te doen maar goed, dat lukt niet altijd en ze is nog maar bijna 2.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Parisienne do 1 nov 2012 - 22:38

Hier hebben we haar vanaf het begin kennis laten maken met tafelmanieren, maar het hangt maar net van haar bui af of ze deze wel of niet 'toepast'. Soms eet ze met haar handen, soms met bestek. Ze blijft meestal wel aan tafel zitten tot wij klaar zijn, maar wij zitten dan ook nooit erg lang aan tafel. Zijn bijna altijd tegelijk klaar. Met haar mond dicht eten doet ze eigenlijk al uit zichzelf. Door goede voorbeelden te geven en bijvoorbeeld altijd bestek naast haar bord te leggen leert ze het wel. Het elke keer 'pushen' werkt alleen maar averechts, zeker op deze leeftijd.

Als we in een restaurant eten gaat het eigenlijk altijd prima. We nemen dan ook altijd de tablet mee als 'redmiddel' Laughing
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Novalee do 1 nov 2012 - 22:49

N. moet straks haar gewone eten met bestek leren eten. Brood en patat mag ze gewoon met haar handen eten, dat doen wij ook. Zodra ze op een leeftijd komt dat het haalbaar is dan moet ze ook aan tafel blijven tot iedereen klaar is. Verder kan het me niet zo boeien waar haar ellebogen zitten, daar let ik dus echt totaal niet op.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 22:50

Rejoy. schreef:Vanaf welke leeftijd vinden jullie dat.kinderen moeten blijven zitten dan? Onze dochter kan echt geen half uur aan tafel zitten hoor. Na 10 minuten heeft zij het wel gezien en dan mag ze ook van tafel. Dan kunnen wij iig rustig verder eten en praten zonder jengelige, verveelde en opstandige peuter aan tafel. In restaurants vermaken we haar al die tijd wel, maar thuis mag ze dan gerust gaan spelen tot het toetje op tafel komt.



Dat snap ik niet zo goed. Dat hebben ze bij mij nooit gemogen. Als iedereen klaar is mag je van tafel, niet eerder, en ook niet in een restaurant. Nooit gedaan, niet toen ze klein waren en nu nog niet. Dan maar jengelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Aimee do 1 nov 2012 - 22:50

Nu gaat het nog ongeveer zo:

Laughing

Ik wil wel dat hij leert met bestek eten, maar het hoeft van mij allemaal niet zo heel streng en vroeg. Ik denk dat ze op een gegeven moment toch ook zelf wel hetzelfde als papa en mama willen eten (= met bestek). Aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is moet op een gegeven moment ook wel, maar ik denk dan eerder richting de 8 dan de 2 jaar. Vooral als we bij mijn schoonouders eten, duurt het allemaal erg lang omdat we veel zitten te praten enzo, ik zou Luuk dan niet dwingen om te blijven zitten.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gast do 1 nov 2012 - 22:55

Met 8 jaar pas aan tafel blijven zitten? En dan eet hij bij een vriendje en dan gaat hij van tafel omdat zijn bord leeg is. Behoorlijk onbeleefd lijkt me dat.

Overigens ben ik niet zo heel erg van de tafelmanieren. Gewoon met mes en vork eten, verder geen bijzonderheden. Brood mag uit het vuistje. Ze zijn nu zo oud dat ik wel verwacht dat ze alles met mes en vork eten. Maar eerlijk gezegd zijn dit soort dingen nooit echt een issue geweest. Je eet gewoon netjes (zodra je groot genoeg bent om dat te kunnen, niet als je 1 bent natuurlijk) en je zit aan tafel tot iedereen klaar is (vanaf dat ze aan tafel konden zitten). Verder geen eisen of moeilijkheden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Aimee do 1 nov 2012 - 22:59

Misschien iets eerder, maar ik vind niet dat je van een kind van twee kunt eisen dat het aan tafel blijft zitten tot iedereen klaar is. Nou ja, het kán wel, maar ik vind het niet in het belang van het kind om dat te eisen en daarom gebeurd het bij ons voorlopig niet. Mijn kind heeft er geen boodschap aan dat wij gezellig zitten te kletsen, voor hem is de maaltijd nog vooral functioneel en hij kan zich niet mengen in onze gesprekken. Als hij wat groter word gaan we hem wel uitleggen dat het netjes is als je aan tafel blijft zitten tot iedereen klaar is, maar zolang hij daar geen reet van begrijpt eisen we dat dus ook niet.

Ik zal hem dan ook niet zo gauw meenemen naar een restaurant.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Viva do 1 nov 2012 - 23:00

Brood en patat mag met de handen, rest met mes en vork, behalve rijst dat mag nu nog wel met een lepel...
Voor de rest, niet smakken, met de mond dicht eten en niet praten met volle mond.
Ze moet aan tafel blijven tot iedereen klaar is, maar meestal is zijzelf de laatste dus Razz
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind Empty Re: Hoeveel belang hecht jij aan goede tafelmanieren van je kind

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum