Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis kopen zonder vast contract

+3
Pancake
Zora
Zonnetje
7 plaatsers

Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Zonnetje vr 4 feb 2011 - 4:38

Mijn vriend en ik willen in de komende jaren een nieuw huis kopen. Ik heb op dit moment geen vast contract, maar kan op mijn werk wel een intentieverklaring krijgen. Mijn vriend is op zoek naar een andere baan, want hij is helemaal niet tevreden over zijn huidige baan. Op dit moment heeft hij een vast contract, maar bij een nieuwe baan gaat dat een tijdje duren. Hij vindt zijn huidige werk echt niet leuk meer, dus wil het liefst zo snel mogelijk wat anders. Ik begrijp dat hij daar graag weg wil, maar ik ben ook bang dat daardoor de mogelijkheid om een ander huis te kopen voor jarenlang verdwenen is.

Is het met twee intentieverklaringen onmogelijk om een huis te kopen? Hoeveel helpt het als je ouders garant kunnen staan? En scheelt het veel als je spaargeld inlegt?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie hiermee.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Zora vr 4 feb 2011 - 6:45

Wij zij ons aan het oriënteren op een koopwoning. Ik heb zelf een intentieverklaring gekregen, want nu nog een jaarcontract, en mijn vriend heeft wel een vastcontract. Mijn ervaring was dat er nauwelijks naar gekeken werd. Ze vroegen wel om de intentieverklaring, maar dat heeft volgens mij geen invloed gehad op de hoogte van het max hypotheekbedrag. Deze werd gewoon berekend over ons jaarinkomen.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Pancake za 5 feb 2011 - 14:18

Ik heb zelf geen huis gekocht, maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om met 2 intentieverklaringen een huis te kopen. Bij mijn werk heeft bijna niemand een vast contract (de meeste mensen werken op projectbasis) en er zijn toch veel die gewoon een koophuis hebben.
Pancake
Pancake
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 376
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  BJA zo 6 feb 2011 - 1:02

Ik heb dan wel in mijn eentje een appartement gekocht, maar ik kreeg na 4 maanden in dienst te zijn al een intentieverklaring en dat werd prima geaccepteerd!
Het hangt natuurlijk van de werkgever af, en hoe je presteert of je deze verklaring krijgt.
BJA
BJA
Prater
Prater

Aantal berichten : 874
Punten : 961
Registratiedatum : 11-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Winegum ma 7 feb 2011 - 4:16

In principe kun je met een vast contract en een intentieverklaring een huis kopen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je het huis zou kunnen betalen, ook als je vriend op zoek gaat naar ander werk (en misschien wel minder gaat verdienen).
Je ouders garant laten staan zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Ik wil niet dat ik mijn ouders met iets opzadel omdat ik toevallig in een mooi/groot huis oid wil wonen wat ik met mijn eigen salaris volgens de hypotheker niet zou kunnen opbrengen. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeelt.
Eigen geld inbrengen is natuurlijk altijd voordeliger, omdat je dan voor dat deel geen hypotheek hoeft af te sluiten. Maar ik weet niet hoeveel eigen geld jullie hebben. Het is altijd prettig om iets achter de hand te houden natuurlijk. Om te verbouwen, om een vangnet te hebben als je in het huis woont en er blijkt iets kapot te zijn etc.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Zonnetje ma 7 feb 2011 - 6:34

Winegum schreef:In principe kun je met een vast contract en een intentieverklaring een huis kopen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je het huis zou kunnen betalen, ook als je vriend op zoek gaat naar ander werk (en misschien wel minder gaat verdienen).
Je ouders garant laten staan zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Ik wil niet dat ik mijn ouders met iets opzadel omdat ik toevallig in een mooi/groot huis oid wil wonen wat ik met mijn eigen salaris volgens de hypotheker niet zou kunnen opbrengen. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeelt.
Eigen geld inbrengen is natuurlijk altijd voordeliger, omdat je dan voor dat deel geen hypotheek hoeft af te sluiten. Maar ik weet niet hoeveel eigen geld jullie hebben. Het is altijd prettig om iets achter de hand te houden natuurlijk. Om te verbouwen, om een vangnet te hebben als je in het huis woont en er blijkt iets kapot te zijn etc.

Het is goed dat je dat zegt, dat je het huis moet kunnen betalen als mijn vriend minder zou verdienen. Maar hij heeft er ook nog een eigen bedrijfje naast waar hij maandelijks wat mee verdient, maar dat inkomen kunnen en willen we voor een hypotheek niet meenemen. Maar zo heb je wel nog wat achter de hand.
Ook qua spaargeld willen we zeker nog wat achter de hand houden, maar stel dat je na wat inleg nog genoeg over houdt (bijv. voor meubels, een nieuwe auto en nog wat extra's), is het dan verstandig om wat spaargeld in je huis te stoppen? Als we in een ander huis wonen, zou ik namelijk ook gewoon nog willen kunnen sparen, dus dan groeit je spaargeld ook weer.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Zininzon ma 7 feb 2011 - 6:37

Ik heb in mijn eentje een huis gekocht op een intentieverklaring (heb mijn 3e jaarcontract).

Mij werd bij de bank geadviseerd om wel spaargeld in het huis te stoppen, maar het ligt er maar net aan hoeveel spaargeld dat is of het wel of niet aantrekkelijk is.
Als je er meer spaargeld in stopt, heb je uiteraard minder hypotheek en dat kan voordeliger zijn.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Winegum ma 7 feb 2011 - 8:57

Je hebt er wel goed over na gedacht, dat is prima! Ga gewoon eens naar een adviseur toe, kijk wat je zou kunnen en willen lenen, of dat overeen komt met de wens wat jullie hebben qua woning. Of je spaargeld in moet leggen moet je echt zelf beslissen. Ik zou voor een paar duizend euro niet moeilijk doen en dat geld gewoon in je eigen zak houden, maar als je echt flink wat spaargeld hebt, dan is het wel handig om erover na te denken hoeveel euro het scheelt als je dat geld bovenop je hypotheek legt, zodat je minder hoeft te lenen.
Maar je moet dan wel goed kijken wat je vaste lasten worden en of je dan inderdaad nog genoeg kunt sparen. Want het zou ook zonde zijn als je vaste lasten alsnog hoger uit komen dan je zou denken, waardoor je minder kan sparen en daardoor minder geld over houdt om apart te houden voor alles wat nog komen gaat.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  rapa nui ma 7 feb 2011 - 9:09

Ik heb ook een deel spaargeld gebruikt voor mijn nieuwbouwhuis. Ik heb er het meerwerk van betaald, de keuken, etc. Ik heb maar een deel gebruikt en vind het het nu een lekker en rustig gevoel geven dat ik nog een spaarpotje achter de hand heb voor noodgevallen, stel dat ik tijdelijk werkloos wordt, onderhoud e.d. Want het valt nu wel tegen om nog zo veel te sparen. Dus als ik alles in het huis had gestopt waren mijn maandlasten misschien wel iets minder geweest maar dan had ik niets meer achter de hand gehad en me echt niet rustig gevoeld.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder vast contract Empty Re: Huis kopen zonder vast contract

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum