Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis kopen zonder aankoopmakelaar

+2
Zininzon
Aimee
6 plaatsers

Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Aimee zo 26 dec 2010 - 2:45

Ik ben benieuwd wie daar ervaring mee heeft...

Na flink wat bezichtigingen hebben wij nu een huis gezien wat we heel graag zouden willen kopen. Nu zit ik een beetje te surfen op internet, en daar wordt het nut van een aankoopmakelaar regelmatig in twijfel getrokken. Het schijnt wel handig te zijn (want scheelt een hoop geregel), maar echt nodig is het niet(het kost vooral een hoop geld). Opzich denk ik ook niet dat het echt nodig is, maar ik vind het zo moeilijk om dan een prijs te bepalen. Ik heb bij de hypotheker de taxatie gegevens van deze woning opgevraagd, en de woning is getaxeerd op 217.890,- euro. Dit is zo'n 15.000,- minder dan de vraagprijs. Dit verschil lijkt mij zo groot, en ik vraag me af hoe reeel zo'n taxatiewaarde is. Ik ben bang uitgelachen te worden als je ongeveer zo'n bod uitbrengt... Wink

Ik zou graag ervaringen horen, en dan vooral over hoe jullie bepaald hebben welk bedrag je ging bieden.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 4:55

Wij hebben geen aankoopmakelaar in de arm genomen hoor, nergens voor nodig als je zelf een beetje gezond verstand hebt en normale gesprekken kunt voeren met alle partijen. En nog bijna 10.000 van de prijs afgekregen ook nog.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zininzon zo 26 dec 2010 - 6:15

Ik heb ook net een huis gekocht zonder aankoopmakelaar.
De buurt kende ik al, het soort huis ook. Ik had mijn vader (bouwvakker) meegenomen om naar de staat van het huis te kijken. Hij zag meer dan de makelaar vertelde.

Ik heb mijn nichtje (heeft 1,5 jaar makelaardij opleiding gedaan) gevraagd wat zij een goed openingsbod vond. Daar ben ik, gezien de staat van het huis, nog 2000 euro onder gaan zitten en uiteindelijk heb ik het gekocht voor het bedrag dat mijn nichtje ook als eindbedrag in haar hoofd had.

De verkoopmakelaar zei uiteindelijk dat ik het voor een mooie prijs heb kunnen kopen, omdat ik ook niet al te ambitieus begonnen ben met bieden.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 7:03

Wij hebben ook geen aankoopmakelaar gehad.

Wij hebben relatief laag geboden. het huis was ook al gezakt in vraagprijs dus daar moesten we wel rekening mee houden. Ze waren van 285.000 naar 267.500 gezakt. Wij hebben een bod van 252.500 gedaan, omdat we op 260.000 uit wilden komen. Dat is ook gelukt.

Achteraf sprak ik een andere makelaar die als aankoopmakelaar voor iemand had gefungeerd op hetzelfde huis en die had ook 260.000 als eindbod. Uiteindelijk is de koop toen niet doorgegaan omdat ze de financiering niet rondkregen, maar wij hebben dus hetzelfde voor elkaar gekregen als een aankoopmakelaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Plien84 zo 26 dec 2010 - 9:55

Wij hebben ook geen aankoopmakelaar gehad. Onze hypotheekadviseur zei opeens: nuo bel gewoon als jullie het willen en bied maar 179 000. Het huis stond te koop voor 199 500. Uiteindelijk hebben we het huis gekocht voor 182 500 dus best redelijk denk ik. En helemala geen gedoe. Ik had steeds contact met de verkopende makelaar. Deze vroeg me welke notaris ik wilde en hij regelde verder alles, dat de papieren daar kwamen enzo. En de hypotheekadviseur heeft verder de financiele zaken geregeld voor ons.

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Aimee zo 26 dec 2010 - 10:58

Fijn om positieve ervaringen te lezen! Ik denk dat het inderdaad niet nodig is om een makelaar in te schakelen, als ik jullie verhalen zo lees. Altijd fijn om wat geld op zak te kunnen houden Wink

'ons' huis is inderdaad ook al wat gezakt in prijs, dus daar houden we dan ook rekening mee.
Ik denk dat onze max ongeveer op de 225.000 ligt (we hebben bij verschillende hypothekers wat rondgekeken, en dit was ongeveer het gemiddelde). Het huis staat nu te koop voor 232.500(eerst voor 237.000), dus ik denk dat we moeten beginnen bij de 220.000 ofzo... Ik zal het nog eens navragen bij de hypotheker en een vriendin die een makerlaardij opleiding heeft gedaan!

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 11:21

Ik heb mn appartement ook gekocht zonder aankoopmakelaar. Het stond te koop voor €154.500, was net verlaagd naar €152.500 en ik heb het gekocht voor €148.500. Mn openingsbod was iets boven de €140.000 denk ik. Deze appartementen waren erg in trek, zit aan de goede kant van het gebouw; super uitzicht en middag/avondzon. Heb het voor een hele goede prijs gekocht en maak het verder zelf wel helemaal naar mn zin de komende jaren, heb een handige vader Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gast zo 26 dec 2010 - 11:45

Zonder aankoopmakelaar maar met vader. Ik dacht dat het laatste erg nuchter naar de zaken/nieuwe woning zou kijken, maar hij was smoorverliefd toen hij mijn woning zag. :P Mijn woning is heel erg goedkoop, dus ik heb er in totaal slechts 2500 euro vanaf gekregen, maar met aankoopmakelaar was deze niet goedkoper geworden.

Ook ik ga, net als Reeza, de komende jaren zorgen voor mijn woning. Het kost even tijd en geld, maar het eindresultaat, zoals ik hem nu voor ogen heb, zal super zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Jerry ma 27 dec 2010 - 4:03

Wij hebben wel een aankoopmakelaar in de arm genomen. Die kostte 1000 euro excl. btw.
Als ik zie hoeveel hij van 't huis heeft afgekregen, geloof ik zeker dat we zonder makelaar meer dan die prijs kwijt waren geweest in het huis (stond erg scherp geprijsd, heeft er toch nog 6500 afgekregen). En daarbij houdt hij veel dingen in de gaten (contracten, wat moet op welke datum gebeuren, etc.). Zou 't niet zonder gewild hebben!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zora ma 27 dec 2010 - 7:02

Wij zitten ook erg te twijfelen. Krijgen van iedereen ontzettend uiteenlopend advies, en niemand die zegt van: och het maakt eigenlijk niet uit smile iedereen heeft een heel sterke mening dus ik vind het heel moeilijk te bepalen wat we zouden moeten doen. Gelukkig zijn we nog niet zoooo serieus bezig dat we al een besluit moeten nemen...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gast ma 27 dec 2010 - 7:51

Wij hebben ons huis ook zonder aankoopmakelaar gekocht en zelf de onderhandelingen gedaan.

We hebben niet heel veel van de prijs af gekregen maar dat wisten we eigenlijk al wel.
Het was spotgoedkoop omdat de mensen er snel uit wilde en echt alles moest verbouwd/aangepast worden.
De prijs was zo laag dat ik tegen mijn man zei dat de makelaard een typefout had gemaakt Very Happy

In oktober zijn we wezen kijken en was ons laatste bod accoord en in december hebben we getekend.

Succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Aimee di 28 dec 2010 - 9:30

Zora schreef:Wij zitten ook erg te twijfelen. Krijgen van iedereen ontzettend uiteenlopend advies, en niemand die zegt van: och het maakt eigenlijk niet uit smile iedereen heeft een heel sterke mening dus ik vind het heel moeilijk te bepalen wat we zouden moeten doen. Gelukkig zijn we nog niet zoooo serieus bezig dat we al een besluit moeten nemen...

Ja ik vind het ook wel heel moeilijk... Hier lees ik toch redelijk positieve reacties over geen aankoopmakelaar in schakelen, maar als je googled vindt je veel wisselende verhalen. Aan de ene kant heb je een aankoopmakelaar niet nodig en kost het een hoop geld, maar het scheelt wel een heleboel stress en geregel als je er wel 1 inschakeld.
Wij zijn er nog niet helemaal uit... In ieder geval hebben we weer een afspraak bij een hypotheker (even vergelijken) en hebben we volgende week woensdag de 2e bezichtiging smile
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zora di 28 dec 2010 - 9:45

Spannend zeg!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Ster di 28 dec 2010 - 23:53

Wij hebben een paar maanden geleden ook een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en zelf onderhandeld. Het regelen valt ook wel mee, de bank en verkopend makelaar helpen ook aardig mee.

Als ik jou was zou ik nog wat minder bieden van 220.000. Het verschil tussen de vraagprijs van 232.500 en een eventueel bod van 220.000 is 12.500. Stel dat jullie het verschil uiteindelijk delen dan kom je uit op 226.250. Dit zou boven jullie begroting zijn. Hoe lang staat het huis te koop en heb je een idee of er meer mensen in geinteresseerd zijn? Mocht je de tijd hebben om te bieden zou ik rond de 217.000 beginnen. Dan heb heb je nog ruimte om omhoog te gaan. Altijd proberen te doen alsof jullie niet (veel) hoger kunnen en het dan ophoudt en niet meteen terugbellen na een tegenbod (minimaal de tijd die ze jullie ook laten wachten) hoe moeilijk dat ook is. Ook bij de 2e bezichtiging vooral benadrukken wat je nog allemaal moet veranderen ipv alles ophemelen, helpt ook meestal wel. Bij ons was de vraagprijs 340.000 en we hebben het voor 300.000 gekocht. Very Happy

Succes ermee!

Ster
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 186
Punten : 240
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis kopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis kopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum