Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Moeilijke keuze maken mbt schoonouders

+15
RYW
Rumble
Bisq
Parel
luisa
Lady4
studiebol
Tabbert
Coco
Minx
Dora
Susan
Aimee
Zora
sonly
19 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Moeilijke keuze maken mbt schoonouders Empty Moeilijke keuze maken mbt schoonouders

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 2:41

Lang verhaal kort: mijn zwager(broer van mijn vriend) en schoonzusje zijn uit elkaar. Ze hebben samen een dochtertje van bijna 2, die nu bij mijn ex-schoonzusje woont (nouja, ze wonen bij haar ouders, officieel is ex-schoonzusje dak en thuisloos omdat ze nergens ingeschreven staat). Ex-schoonzusje is op jonge leeftijd bij mijn schoonouders gaan wonen wegens verwaarlosing. Ook haar 2 zusjes zijn bij hun schoonouders gaan wonen omdat de situatie thuis onhoudbaar was (heel vies, geen geld, moeder die misbruik maakt van haar kinderen).
Nu zit mijn nichtje dus ook in die situatie. Er is geen geld voor luiers, dus als nichtje bij mijn zwager komt ruikt ze altijd naar urine. Haar nagels zijn goor, ze heeft vaak geen kleren aan en had onlangs blauwe plekken op haar billen. Ik heb vanaf dat ze uit elkaar gingen en nichtje daar ging wonen gezegd dat ik het tot 1 november geef, als er dan niets veranderd is ga ik een melding maken bij het AMK. Nu heeft de vader van exschoonzusje wat dreigementen geuit naar mijn zwager (iedereen die X. bij ons probeert weg te halen maak ik kapot!) en willen mijn schoonouders dus niet dus ik een melding ga doen, omdat ze bang zijn mijn nichtje nooit meer te zien.

Ik zit nu heel erg in dubio. Ik wil een melding maken omdat ik het echt heel erg vind om mijn nichtje in deze situatie te zien, maar ik wil ook niet mijn schoonfamilie tegen mij in het harnas jagen(en dan vooral voor mijn vriend niet, ik vind de veiligheid van nichtje persoonlijk belangrijker).

1 november komt dichterbij, en ik weet niet wat te doen... Iemand advies?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moeilijke keuze maken mbt schoonouders Empty Re: Moeilijke keuze maken mbt schoonouders

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 2:45

Helaas geen advies. Maar vraag me wel af of die zusjes dan nog bij jouw schoonouders wonen. Hebben je zwager en ex-schoonzus een omgangsregeling getroffen ivm de kleine? Als het echt zo erg is als ik lees en de 'oma' al eerder misbruik heeft gemaakt, dan zou ik zeker een melding maken. Het kind is belangrijker dan het contact met je schoonouders. Of tenminste dat is mijn mening. Hoe denkt je vriend hierover?
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Aantal berichten : 979
Punten : 996
Registratiedatum : 10-06-11

Moeilijke keuze maken mbt schoonouders Empty Re: Moeilijke keuze maken mbt schoonouders

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 2:49

Tabbert schreef:Helaas geen advies. Maar vraag me wel af of die zusjes dan nog bij jouw schoonouders wonen. Hebben je zwager en ex-schoonzus een omgangsregeling getroffen ivm de kleine? Als het echt zo erg is als ik lees en de 'oma' al eerder misbruik heeft gemaakt, dan zou ik zeker een melding maken. Het kind is belangrijker dan het contact met je schoonouders. Of tenminste dat is mijn mening. Hoe denkt je vriend hierover?

Haar zusjes wonen bij hun eigen schoonouders. Dus bij de ouders van hun vriendjes.
Ze hebben geen officiele omgangsregeling omdat mijn zwager onregelmatig werkt en dus niet bijv om het weekend kan. Hij heeft wel wat data op papier gezet, maar zij heeft altijd ineens plannen op de dagen dat hij haar kan kome halen (naar d'r oma, zwemmen met nichtje, etc)

Mijn vriend is eigenlijk degene die mij aan het twijfelen heeft gebracht om geen melding te maken, omdat hij het heel erg zou vinden als zijn familie zich tegen hem keert. Ik heb dat over voor de veiligheid van mijn nichtje (maargoed, het is dan ook niet mijn familie)
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Susan zo 28 okt 2012 - 2:52

Ik neig naar wel een melding maken, want als ik het zo lees wordt ze echt niet goed behandeld, maar achteraf had je dit misschien beter niet eerst met je schoonouders kunnen bespreken.

Misschien kun je het AMK bellen en dit dilemma voorleggen.

Uiteindelijk vind ik wel dat jij moet doen wat jij goed vindt. Het is in dit soort situaties juist goed dat er iemand voor zo'n kind opkomt en het is eigenlijk heel zonde dat zij je daarvan willen weerhouden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  sonly zo 28 okt 2012 - 2:53

Misschien kan het anoniem? En ze halen haar echt niet zomaar weg. Daar komt een heel onderzoek en van alles aan vooraf. Soms helpen ze de ouders om de situatie beter te maken thuis (als die wel de intentie hebben om goed voor het kindje te zorgen maar niet goed weten hoe bijvoorbeeld).
Ik zou wel een melding maken.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887

Bericht  Zora zo 28 okt 2012 - 2:53

Ik zou anoniem overleggen met het AMK
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Susan zo 28 okt 2012 - 2:54

Overigens hoef jij die melding natuurlijk niet te hebben gedaan. Dat kunnen de buren ook zijn geweest, of kennissen die daar wel eens komen of noem het maar op.

Verder denk ik niet dat je er vanuit hoeft te gaan dat dit nog voor 1 november gaat veranderen en zou ik proberen die datum los te laten en zo snel mogelijk te bedenken hoe je voor dit meisje op kunt komen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 2:56

Het is misschien niet aan jou, maar een kind van 2 kan heel erg getekend worden voor het leven. Ik zou dus graag zien dat ze niet in een situatie zit waarin ze verwaarloosd wordt. Ook al ben je arm, bij de voedselbank hebben ze ook luiers, dus zo'n kindje hoeft helemaal niet naar urine te ruiken of ĂĽberhaupt in haar eigen vuil rondlopen. Dat van die nagels kan meerdere redenen hebben, misschien graaft ze graag.. maar dat ze blauwe plekken heeft op haar billen, vind ik dan weer vreselijk om te lezen. Hoe weet je trouwens dat ze amper kleding aan heeft? Vertelt je zwager dit? Uit hij zijn zorgen? Sorry voor de vele vragen, maar een melding maken kan ook enorme gevolgen hebben.
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 2:57

sonly schreef:En ze halen haar echt niet zomaar weg.

dit gebeurt ook
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 3:02

Susan schreef:Overigens hoef jij die melding natuurlijk niet te hebben gedaan. Dat kunnen de buren ook zijn geweest, of kennissen die daar wel eens komen of noem het maar op.

Verder denk ik niet dat je er vanuit hoeft te gaan dat dit nog voor 1 november gaat veranderen en zou ik proberen die datum los te laten en zo snel mogelijk te bedenken hoe je voor dit meisje op kunt komen.

Ja dat is waar...

Die advieslijn anoniem bellen kan denk ik idd geen kwaad. Dan ga ik dat zo even proberen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 3:05

Tabbert schreef:Het is misschien niet aan jou, maar een kind van 2 kan heel erg getekend worden voor het leven. Ik zou dus graag zien dat ze niet in een situatie zit waarin ze verwaarloosd wordt. Ook al ben je arm, bij de voedselbank hebben ze ook luiers, dus zo'n kindje hoeft helemaal niet naar urine te ruiken of ĂĽberhaupt in haar eigen vuil rondlopen. Dat van die nagels kan meerdere redenen hebben, misschien graaft ze graag.. maar dat ze blauwe plekken heeft op haar billen, vind ik dan weer vreselijk om te lezen. Hoe weet je trouwens dat ze amper kleding aan heeft? Vertelt je zwager dit? Uit hij zijn zorgen? Sorry voor de vele vragen, maar een melding maken kan ook enorme gevolgen hebben.

Ja, vorige keer ging hij haar halen en had ze alleen een sok aan, een romper en een shirtje omdat ze geen kleren zei te hebben. Mijn schoonmoeder heeft toen een berg kleertjes gekocht en mee gegeven (waarop mijn ex-schoonzusje reageerde met 'had je geen geld kunnen geven? had ik het zelf uit kunnen zoeken' Rolling Eyes ).
Iedereen maakt zich zorgen om haar welzijn, ook omdat we allemaal het verleden van ex-schoonzusje kennen, maar zwager en schoonouders zijn dus erg bang om nichtje nooit meer te zien.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 3:08

zij kan jouw zwager niet verbieden jouw nichtje niet meer te zien. Dus waar die angst vandaan komt snap ik niet. Vecht voor je kind! Ik wil hem best wel even door elkaar schudden.

En regel *vloek* een omgangsregeling op papier. Van m'n part wel gewoon elk weekend en als hij dan moet werken dat er dan iemand oppast. Je laat je kind toch niet in de steek, vooral niet van 2.

(sorry, word niet snel boos, maar hier kan ik moeilijk tegen)
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 3:11

Tabbert schreef:zij kan jouw zwager niet verbieden jouw nichtje niet meer te zien. Dus waar die angst vandaan komt snap ik niet. Vecht voor je kind! Ik wil hem best wel even door elkaar schudden.

En regel *vloek* een omgangsregeling op papier. Van m'n part wel gewoon elk weekend en als hij dan moet werken dat er dan iemand oppast. Je laat je kind toch niet in de steek, vooral niet van 2.

(sorry, word niet snel boos, maar hier kan ik moeilijk tegen)

Ja wel dus. Hij heeft nooit het papier voor gezamelijke voogdij getekend en opgestuurd. Nu wil hij dat regelen en wil zij niet meewerken. Hij heeft dus niets te zeggen over zijn eigen kind...

Ik vind het ook moeilijk om rustig te blijven. Had nichtje het liefst daar weggetrokken, maar weet dat ik geen overhaaste stappen moet ondernemen.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Susan zo 28 okt 2012 - 3:14

Ik vind dat ook wel een beetje dom van je zwager, het kind is inmiddels twee! Door zijn laksheid wordt het jou nu moeilijk gemaakt om te doen waar het kind recht op heeft, namelijk haar veiligheid waarborgen. Als hij het kind niet meer te zien krijgt (en dat hoop ik uiteraard niet voor hem) dan mag hij ook wel de hand in eigen boezem steken, in plaats van met zijn vingertje naar jou te wijzen omdat jij haar wilde beschermen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 3:15

Staat hij op de geboorteakte vermeld als vader? Het is en blijft zijn kind en dan heeft hij automatisch recht op gezamenlijke voogdij, papiertje nu getekend of niet. Ik vind dit echt raar. Hoelang zijn ze nu uit elkaar? En als dat papiertje er niet is getekend, dan heeft zij toch niet automatisch alleen de voogdij? Of ben ik nu zo stom
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 3:22

Susan schreef:Ik vind dat ook wel een beetje dom van je zwager, het kind is inmiddels twee! Door zijn laksheid wordt het jou nu moeilijk gemaakt om te doen waar het kind recht op heeft, namelijk haar veiligheid waarborgen. Als hij het kind niet meer te zien krijgt (en dat hoop ik uiteraard niet voor hem) dan mag hij ook wel de hand in eigen boezem steken, in plaats van met zijn vingertje naar jou te wijzen omdat jij haar wilde beschermen.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Hij is heel egoistisch bezig omdat hij haar niet wil kwijtraken, maar verliest compleet de belangen van zijn kind uit het oog.
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee zo 28 okt 2012 - 3:25

Tabbert schreef:Staat hij op de geboorteakte vermeld als vader? Het is en blijft zijn kind en dan heeft hij automatisch recht op gezamenlijke voogdij, papiertje nu getekend of niet. Ik vind dit echt raar. Hoelang zijn ze nu uit elkaar? En als dat papiertje er niet is getekend, dan heeft zij toch niet automatisch alleen de voogdij? Of ben ik nu zo stom

Voor zover ik weet heeft hij geen enkel recht. Erkenning betekend in nederland alleen dat je mag betalen. Omdat ze geen gezamelijk gezag hebben, heeft zij volgens mij de volledige zeggenschap.
Maar op antwoord te krijgen op deze vragen heb ik een afspraak gemaakt met het juridisch loket. Hier ga ik met mijn zwager samen heen, omdat hij niet in staat in deze stappen zelf te ondernemen
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Susan zo 28 okt 2012 - 3:32

Volgens mij is er wel een optie om het gezag via de rechter af te dwingen. Ik zou daar eens naar informeren, dan is de kans denk ik ook niet zo groot dat zij haar kind 'gewoon' niet meer kan brengen, want zulk gedrag doet het bij de meeste rechters niet zo goed. Evenmin als verwaarlozing en mishandeling trouwens. Als hij dat probeert dan hoef jij misschien niet eens het AMK te bellen, dan komt het zo hopelijk wel aan het licht. Maar dat zou ik allemaal even informeren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Dora zo 28 okt 2012 - 3:47

Laat hem eens informeren wat er gebeurd als hij het kind niet terug brengt.

De ex van mijn buurvrouw heeft dit ook gedaan, ze gooide het eerst op ontvoering, maar omdat hij kon aantonen dat zei niet goed voorhing dochtertje zorgde ( bv schimmelinfectie down under), vieze kleding, slechte voeding, andere kinderen uit huis, psychische problemen, klachten van buren, rare vogels iedere keer in huis ( logees zoals zij ze noemde).

Maar hij moet wel een lange adem hebben en voor de rechter willen verschijnen.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121

Bericht  Minx zo 28 okt 2012 - 4:08

Ik zou ook als ik hem was foto's maken op het moment dat hij haar ophaalt. In ieder geval bewijzen verzamelen. Dit is echt niet goed. Het kan zo niet verder, hij moet wel voor haar blijven vechten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Lady4 zo 28 okt 2012 - 4:51

Ik zou juist vanwege de dreigementen wel contact opnemen met het AMK. Dit is geen gezonde situatie voor een kind om in op te groeien. Laat je niet bang maken, maar neem desnoods ook contact op met de politie.

Je zwager heeft wel degelijk rechten, aangezien er sprake is van een intensieve band tussen hem en zijn dochter. Alleen daarmee al kan er door de rechter besloten worden tot een omgangsregeling. Er is een wetsartikel die die voorschrijft, al weet ik zo uit mijn hoofd natuurlijk niet welke dat is. Laat je anders eens informeren bij het juridisch loket.

Probeer verder zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen. Dit zul je nodig hebben in een eventuele rechtszaak. Maak foto's van de blauwe plekken, etc. Het is een moeilijke en lange weg, maar het is zo bepalend voor de toekomst van je nichtje en zwager.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Coco zo 28 okt 2012 - 5:05

Ik zou sowieso melding maken bij het AMK, ongeacht de dreigementen en dat de schoonfamilie dat niet wil. Het belang van de kleine meid staat in mijn ogen voorop alles. Ook als dat betekend dat ze haar een tijdje niet zullen zien. Is natuurlijk verschrikkelijk, maar een kindje dat zo wordt behandelt, is nog vele malen erger en dus veel belangrijker om te beschermen dan het belang van schoonfamilie om haar te willen zien. Een melding wil niet zeggen dat er ook direct wat gebeurd, maar dan is het daar iig bekend.

Ik zou iig ook laten bekijken wat de mogelijkheden zijn voor je zwager met een advocaat (of wellicht is het juridisch loket al voldoende). Zijn dochter herkent hem natuurlijk dus dat is teken genoeg dat hij iig in haar leven is geweest. En wellicht foto's van hem en dochter samen in de afgelopen jaren.

Ik weet niet wat er tussen hen is gebeurd en waarom ze uit elkaar zijn. Zou het geen mogelijkheid zijn dat moeder en kind tijdelijk bij jouw schoonouders wonen?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  luisa zo 28 okt 2012 - 5:38

Lady4 schreef:Ik zou juist vanwege de dreigementen wel contact opnemen met het AMK. Dit is geen gezonde situatie voor een kind om in op te groeien. Laat je niet bang maken, maar neem desnoods ook contact op met de politie.

Je zwager heeft wel degelijk rechten, aangezien er sprake is van een intensieve band tussen hem en zijn dochter. Alleen daarmee al kan er door de rechter besloten worden tot een omgangsregeling. Er is een wetsartikel die die voorschrijft, al weet ik zo uit mijn hoofd natuurlijk niet welke dat is. Laat je anders eens informeren bij het juridisch loket.

Probeer verder zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen. Dit zul je nodig hebben in een eventuele rechtszaak. Maak foto's van de blauwe plekken, etc. Het is een moeilijke en lange weg, maar het is zo bepalend voor de toekomst van je nichtje en zwager.

Ja, er kan ook gekeken worden naar de feitelijke gezinsband. Maar doordat jouw zwager niks op papier heeft wordt het natuurlijk wel ingewikkelder. Heeft zwager al een normaal gesprek met zijn ex gehad over de thuissituatie? Als ex daar zelf op jonge leeftijd is weggegaan snapt ze toch ook wel dat dit niet kan. Misschien kunnen jullie helpen om woonruimte voor haar en het kind te vinden?
Anders vind ik dat vader zelf ook een melding mag doen. Je laat je kind toch niet zomaar in zo'n situatie?
TO, ik zou als ik jou was gewoon anoniem meldingen doen hoor.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Tabbert zo 28 okt 2012 - 5:38

Coco schreef:Het belang van de kleine meid staat in mijn ogen voorop alles.

juist!
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Bericht  luisa zo 28 okt 2012 - 5:47

Heeft je zwager het kind wel erkend of dat ook niet?

Als kind erkend is kan zwager bij de rechtbank een verzoek voor ouderlijk gezag indienen. Die procedure zou ik maar gelijk gaan opstarten. Als moeder niet meewerkt is er geen andere manier dan via de rechter.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: