Getrouwde naam eerst of als 2e?
+30
Aagje!
Derpy
Discordia
_Cyn_
Elliot
Mikki
Lousanne
Parisienne
xxjojootjexx
Suus
minoessepoes
Marin
Caribbeanlover
RYW
kwak
Antibes
Roxi3
Zora
Susan
tuttebel
Sam
Pompoen
Rush
Mizz_S
Aziraphale
Shisha
Bliss
LDJ
Minx
Blair
34 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Getrouwde naam eerst of als 2e?
Ik heb Kenya Zijnnaam - Mijnnaam.
Heb wel lang getwijfeld want mijn eigen achternaam komt weinig voor en klinkt ook heel mooi. Zijn naam is een soort Janssen. Hoor je overal. Maar het idee dat hij mijn naam zou aannemen stond ons beiden niet aan, en ik vond t toch leuker om aan onze namen te zien dat we bij elkaar horen. Ook voor als er later kinderen zijn, ik zou het niet leuk vinden als ik dan als enige een andere achternaam had bijvoorbeeld. Dus is het toch zijnnaam-mijnnaam geworden.
In de praktijk blijf je bij officiële instanties gewoon je meisjesnaam houden. Voor de helft van de tijd gebruik ik dus ook gewoon mijn meisjesnaam omdat dat in mijn paspoort staat. Voor sommige dingen gebruik ik de dubbele naam en voor de rest mijn mans naam.
Heb wel lang getwijfeld want mijn eigen achternaam komt weinig voor en klinkt ook heel mooi. Zijn naam is een soort Janssen. Hoor je overal. Maar het idee dat hij mijn naam zou aannemen stond ons beiden niet aan, en ik vond t toch leuker om aan onze namen te zien dat we bij elkaar horen. Ook voor als er later kinderen zijn, ik zou het niet leuk vinden als ik dan als enige een andere achternaam had bijvoorbeeld. Dus is het toch zijnnaam-mijnnaam geworden.
In de praktijk blijf je bij officiële instanties gewoon je meisjesnaam houden. Voor de helft van de tijd gebruik ik dus ook gewoon mijn meisjesnaam omdat dat in mijn paspoort staat. Voor sommige dingen gebruik ik de dubbele naam en voor de rest mijn mans naam.
Gast- Gast
kwak schreef:je hebt keus uit een aantal keuzes.
ik heeft eerst mijn mans naam en daarna mijn naam
Ik heeft? Ik ''heb'' is het.
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Susan schreef:Omdat je voor zover ik weet al je kinderen dezelfde achternaam moet geven, in elk geval alle kinderen die van dezelfde twee mensen zijn. Als er verschillende vaders in het spel zijn, is het een andere situatie.
Nou zij zei dat het zo was, weet het verder ook niet. Denk dat het een tijd geleden wel mocht dan.
Caribbeanlover- Ratel
Antibes schreef:Susan schreef:Omdat je voor zover ik weet al je kinderen dezelfde achternaam moet geven, in elk geval alle kinderen die van dezelfde twee mensen zijn. Als er verschillende vaders in het spel zijn, is het een andere situatie.
Scheiding? Mijn oppaskindjes had ook ééntje de naam van de vader (de oudste) en de ander die van de moeder.
Zie hier het bewijs, het kan wel degelijk. Zou ook raar zijn als het niet kan aangezien de man ook de naam van zijn vrouw kan aannemen dus moeten ze geen grenzen wat dat betreft trekken.
Caribbeanlover- Ratel
Waarom zou dat dan met mijn naam niet kunnen als je het zelf notabene ook hebt?Caribbeanlover schreef:Rush schreef:Nee ik bedoel het zoals het er staat, iedereen met mijn achternaam is familie.Caribbeanlover schreef:Rush schreef:Ik laat m`n eigen achternaam niet gaan, daar ben ik veel te trots voor. Er is maar 1 familie met mijn achternaam en dat vind ik leuk!
Dan moet die wel heel apart zijn. Je maakt me nieuwsschierig. Er zullen er toch wel ergens op de wereld mensen zijn met dezelfde naam? Je bedoeld zeker alleen in Nederland.
Aha. Uiteindelijk is iedereen met mijn meisjesnaam toch ook familie ook al ken ik ze niet.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Susan schreef:Eenheid van naam binnen gezin
Binnen uw relatie kunt u maar 1 keer kiezen welke achternaam uw kinderen
krijgen. De naamskeuze voor het eerste kind geldt voor alle volgende kinderen
van dezelfde ouders. Dit is zo om binnen het gezin eenheid van naam te bewaren.
U kunt de gekozen achternaam niet meer wijzigen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/naam-kiezen/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-het-kiezen-van-de-achternaam-van-mijn-kind.html
Dit klopt, zo is het ook met mijn zoons gegaan. Die hebben beiden de naam van hun vader. Na een scheiding kan je weer opnieuw kiezen voor het nieuwe kindje, als ik dus een kindje krijg met mijn vriend kunnen we dus kiezen of dat kindje mijn of zijn naam krijgt. Mijn eventuele derde kindje zal dus niet dezelfde achternaam dragen als zijn/haar broers.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
RYW, da's logisch toch.
Caribbeanlover- Ratel
Caribbeanlover schreef:In Amerika doen ze iig eerst hun meisjesnaam en dan die van hun partner. Waarom is dat? Waarom is het hier andersom? Wat is eigenlijk de richtlijn/regel hier?
Heb je hier voorbeelden van? Ik ken het eigenlijk niet, kan niemand bedenken, misschien weet jij (bekende) mensen bij wie dat is.
Veel Amerikaanse vrouwen die ik ken kiezen juist voor de achternaam van haar man + eigen achternaam. Met name in veel Zuidelijke staten is het dan gebruikelijk om de meisjesnaam van de vrouw als voornaam voor hun kindje te gebruiken.
Dus bijv: Thomas Brown & Amanda Mackenzie trouwen en dat noemt zij zichzelf Amanda Brown - Mackenzie (of gewoon Amanda Brown) en dan noemen ze hun eerste kind Mackenzie als voornaam, dus Mackenzie Brown.
Dat zie ik vrij veel.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik zou ook graag willen dat mijn vriend mijn naam erbij neemt en ik zijn naam erbij.
Dus: Janssen-de Vries en mijn vriend dan: De Vries- Janssen (bij wijze van spreken). In de praktijk gebruiken we dan ieder onze eigen naam, maar ik vind het idee dat je beiden voor elkaars naam kiest mooi. Met kinderen zou ik dan eventueel de andere naam kunnen gebruiken. Mijn moeder heeft ook nooit mijn vaders naam aangenomen en dat heeft echt nooit problemen opgeleverd toen wij klein waren, dus ik denk dat dat in praktijk ook niet echt gaat gebeuren.
Mijn vriend wil dit alleen niet, wat dat betreft is hij echt een beetje ouderwets. We hebben het er al een paar keer over gehad, toevallig gister nog en toen maakte hij duidelijk dat hij het echt niet wil. In dat geval neem ik ook zijn achternaam niet aan en houden we ieder onze eigen naam.
Dus: Janssen-de Vries en mijn vriend dan: De Vries- Janssen (bij wijze van spreken). In de praktijk gebruiken we dan ieder onze eigen naam, maar ik vind het idee dat je beiden voor elkaars naam kiest mooi. Met kinderen zou ik dan eventueel de andere naam kunnen gebruiken. Mijn moeder heeft ook nooit mijn vaders naam aangenomen en dat heeft echt nooit problemen opgeleverd toen wij klein waren, dus ik denk dat dat in praktijk ook niet echt gaat gebeuren.
Mijn vriend wil dit alleen niet, wat dat betreft is hij echt een beetje ouderwets. We hebben het er al een paar keer over gehad, toevallig gister nog en toen maakte hij duidelijk dat hij het echt niet wil. In dat geval neem ik ook zijn achternaam niet aan en houden we ieder onze eigen naam.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Caribbeanlover schreef:RYW, da's logisch toch.
Ja, anders zou een kindje van mijn vriend en mij de achternaam krijgen van mijn ex het had wel gekund als we ooit bij mijn oudste zoon ervoor gekozen hadden om hem mijn naam te laten dragen. Dan hadden we bij een derde kindje weer voor mijn naam kunnen kiezen en hadden ze alle drie dezelfde naam (de mijne) gehad.
Maar ach. Is niet zo. Mijn zoons hebben de naam van hun vader, ik heb mijn naam, mijn vriend heeft zijn naam, en mijn vriends zoontje heeft de naam van zijn moeder. Vier verschillende namen dus. Het maakt bij mijn trouwen dus niet zoveel uit welke ik kies, duidelijkheid zal het nooit echt opleveren. Ik zal wel in het dagelijks gebruik mijn eigen naam gebruiken en in communicatie met instanties en dergelijke Zijnnaam-Mijnnaam gebruiken. Zo'n big deal is het niet, je meisjesnaam verlies je nooit en je neemt nooit echt een nieuwe naam aan, je mag 'm alleen gebruiken als je wil. Opgelost
RYW- Ratel
Marin schreef:Caribbeanlover schreef:In Amerika doen ze iig eerst hun meisjesnaam en dan die van hun partner. Waarom is dat? Waarom is het hier andersom? Wat is eigenlijk de richtlijn/regel hier?
Heb je hier voorbeelden van? Ik ken het eigenlijk niet, kan niemand bedenken, misschien weet jij (bekende) mensen bij wie dat is.
Veel Amerikaanse vrouwen die ik ken kiezen juist voor de achternaam van haar man + eigen achternaam. Met name in veel Zuidelijke staten is het dan gebruikelijk om de meisjesnaam van de vrouw als voornaam voor hun kindje te gebruiken.
Dus bijv: Thomas Brown & Amanda Mackenzie trouwen en dat noemt zij zichzelf Amanda Brown - Mackenzie (of gewoon Amanda Brown) en dan noemen ze hun eerste kind Mackenzie als voornaam, dus Mackenzie Brown.
Dat zie ik vrij veel.
Vaak houden amerikaanse vrouwen hun eigen naam, kijk naar Jessica Simpson toendertijd, Hilary Duff etc etc etc. Een kennis van mij uit Amerika, die ik heb ontmoet toen ik daar werkte had eerst haar eigen naam en dan die van haar man. Ik heb wel eens over haar verteld, helaas is ze onlangs gescheiden.
Caribbeanlover- Ratel
Caribbeanlover schreef:Marin schreef:Caribbeanlover schreef:In Amerika doen ze iig eerst hun meisjesnaam en dan die van hun partner. Waarom is dat? Waarom is het hier andersom? Wat is eigenlijk de richtlijn/regel hier?
Dat zie ik vrij veel.
Vaak houden amerikaanse vrouwen hun eigen naam, kijk naar Jessica Simpson toendertijd, Hilary Duff etc etc etc. Een kennis van mij uit Amerika, die ik heb ontmoet toen ik daar werkte had eerst haar eigen naam en dan die van haar man. Ik heb wel eens over haar verteld, helaas is ze onlangs gescheiden.
Ja dat zijn idd vrouwen die hun eigen naam hebben gehouden. Ook wel logisch in hun geval, met die naamsbekendheid. Maar ik geloof dat de meeste vrouwen toch nog wel de naam van hun man aannemen in Amerika.
Anyway: Ik ga het zelf ook doen, de naam van m'n vriend aannemen als we getrouwd zijn, met mijn eigen er achter.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik heb eerst mijn eigen naam, dan die van mijn man. In de praktijk gebruik ik vooral mijn eigen naam, maar als we kinderen krijgen vind ik het wel fijn dat ik ook die naam draag.
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Vind het een beetje raar dat kinderen de reden zijn om dan pas zijn naam aan te nemen. Wat voegen kinderen daar nou aan toe?
Caribbeanlover- Ratel
Mijn naam verandert toch niet als we kinderen krijgen? Ik blijf mijn eigen naam gebruiken, maar voor officiële dingen kan ik dan aantonen dat ik ook de naam van mijn man en kinderen draag.
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Caribbeanlover schreef:Vind het een beetje raar dat kinderen de reden zijn om dan pas zijn naam aan te nemen. Wat voegen kinderen daar nou aan toe?
Nou, toen ik met mijn kinderen ging vliegen op vakantie moest ik een verklaring van mijn ex hebben dat hij toestemming gaf, of een uittreksel uit het geboorteregister dat ze echt 'van mij' zijn, omdat ze een andere achternaam hebben dan ik. In verband met kans op ontvoering en zo. Ze konden ze op basis van het paspoort alleen niet aan mij linken.
RYW- Ratel
Daar heb ik wel eens van gehoord, lijkt me heel frusterend en lastig.
Caribbeanlover- Ratel
Ik heb de naam van man aangenomen, maar hij mijn naam..
Dus wij heten allebei..
Pietje achternaamman - achternaamvrouw
Truus achternaamman - achternaamvrouw
Dus wij heten allebei..
Pietje achternaamman - achternaamvrouw
Truus achternaamman - achternaamvrouw
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Buiten dat het bij bijvoorbeeld de douane problemen op kan leveren, is het voor velen ook fijn om dezelfde achternaam te dragen als je man en kind(eren). Gevoelsmatig zijn ze dan toch een stukje meer verbonden.Caribbeanlover schreef:Vind het een beetje raar dat kinderen de reden zijn om dan pas zijn naam aan te nemen. Wat voegen kinderen daar nou aan toe?
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Familielid van mij noemt zich dus Jantje achternaamvrouw-achternaamman. Die wordt ook boos als iemand het anders zegt, of dat het verkeerd staat op briefpost. M.i. kan je zoiets verwachten, omdat het niet 'normaal' en gebruikelijk is in Nederland. Ik vind er niet zoveel van. Wel dat ik het niet zou doen, vind juist het mooiste van trouwen dat ik zijn naam mag aannemen en dat we dan écht samen horen.
Gast- Gast
Ik zou ook denk ik de naam van mijn man gaan aannemen, dan wordt het lousanne zijnnaam - mijnnaam.
Ik zou m'n vriend echt noooooit zover krijgen om mijn naam aan te nemen. Een man hier in het dorp heeft de naam van zijn vrouw als eerste achternaam genomen, en daarachter zijn eigen naam. Nou echt, als je hoort hoe mijn vriend en zijn vrienden daarover praten en geinen.. varieert van 'homo' tot 'duidelijk dat ie niets te vertellen heeft' etc. Nee, dat krijg ik echt nooit voor elkaar, dat weet ik zeker.
Ik zou m'n vriend echt noooooit zover krijgen om mijn naam aan te nemen. Een man hier in het dorp heeft de naam van zijn vrouw als eerste achternaam genomen, en daarachter zijn eigen naam. Nou echt, als je hoort hoe mijn vriend en zijn vrienden daarover praten en geinen.. varieert van 'homo' tot 'duidelijk dat ie niets te vertellen heeft' etc. Nee, dat krijg ik echt nooit voor elkaar, dat weet ik zeker.
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Oh, dat zou mijn man gelukkig echt geen reet kunnen schelen, als mensen dat zouden zeggen. Maar hij zou ook niet zo over iemand praten. Ik vind dat ook niet echt van deze tijd.
Niet dat hij trouwens mijn naam heeft, dat is nooit in ons opgekomen, maar stel.
Niet dat hij trouwens mijn naam heeft, dat is nooit in ons opgekomen, maar stel.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Nee, het is totaal niet van deze tijd en het slaat ook nergens op, maargoed..
Vooral als mijn vriend met de hele vriendengroep bij elkaar is wordt er zo gepraat (= stelletje lompe boeren). Tja, weinig aan te doen. Gelukkig heeft mijn vriend wel een mooie achternaam
Vooral als mijn vriend met de hele vriendengroep bij elkaar is wordt er zo gepraat (= stelletje lompe boeren). Tja, weinig aan te doen. Gelukkig heeft mijn vriend wel een mooie achternaam
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Mijn vriend wil ook niet mijn naam erbij nemen, terwijl ik dat wel een heel mooi gebaar zou vinden, dat we alle twee elkaars naam erbij nemen. Maar hij vind dat gewoon een beetje gek, niet zoals het hoort en daarom staat het hem tegen. Echt een beetje ouderwetse gedachten wat mij betreft.
Dat een man homo zou zijn met een dubbele achternaam heb ik echt nog nooit gehoord (er zijn toch ook mensen met een dubbele familienaam!), gelukkig zou mijn vriend zich daar dan weer niks van aantrekken, wat een onzin zeg.
Dat een man homo zou zijn met een dubbele achternaam heb ik echt nog nooit gehoord (er zijn toch ook mensen met een dubbele familienaam!), gelukkig zou mijn vriend zich daar dan weer niks van aantrekken, wat een onzin zeg.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Ik ben er nog niet over uit of ik mijn naam, of mijn vriends naam als eerste ga gebruiken. Mijn kinderen hebben de achternaam van mijn vriend, dus ik wil zijn naam wel graag aannemen. Maar ik ben ook best wel gehecht aan mijn eigen naam, aangezien die amper voorkomt en die van mijn vriend wel.
Mikki- Fluisteraar
- Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Eerst trouwen, of eerst een kindje of zwanger trouwen?
» eerst los staan, of eerst los lopen?
» Vraag voor de getrouwde dames
» Naam paspoort en naam ticket verschillend?
» Voor de (bijna) getrouwde meiden....
» eerst los staan, of eerst los lopen?
» Vraag voor de getrouwde dames
» Naam paspoort en naam ticket verschillend?
» Voor de (bijna) getrouwde meiden....
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: