Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Help! Ritme/Timing aanleren

+5
bolus26
Jerry
Atelier Madame
Cow
Pompoen
9 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Help! Ritme/Timing aanleren - Pagina 2 Empty Re: Help! Ritme/Timing aanleren

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 9:22

Sjaantje schreef:Haha ja stuur maar, dan zal ik m voor je inzingen Very Happy

Je bent mijn held! Ik ga 'm nu sturen. Misschien dat ik 'm dan in ieder geval goed kan horen en wat beter snap...al heb ik er nog steeds een ietwat hard hoofd in... Rolling Eyes
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 11:01

Bij mij gaat het helemaal vanzelf, altijd goed. Persoonlijk denk ik dat het erin moet zitten, of je hebt ritmegevoel, of je hebt het niet. Denk niet dat het aan te leren is, je moet het voelen.

Gast
Gast

Bericht  GreenGrass wo 10 okt 2012 - 19:07

Ik herken je probleem wel, vroeger kon ik dit ook niet echt en deed ik het op gehoor. Hoor ik een bepaalde toon, dan begin je te spelen/zingen.

Vroeger heb ik eigenlijk nooit veel muziek geluisterd, maar naarmate ik meer muziek luisterde, ontwikkelde dit zich wel. Mijn ritmegevoel is dus eigenlijk veel beter geworden door veel naar (verschillende soorten) muziek te luisteren.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 20:58

Carrie schreef:Bij mij gaat het helemaal vanzelf, altijd goed. Persoonlijk denk ik dat het erin moet zitten, of je hebt ritmegevoel, of je hebt het niet. Denk niet dat het aan te leren is, je moet het voelen.

Dat wil ik niet horen hoor!!

Al denk ik dat je deels gelijk hebt. Ik ben namelijk wel echt gigantisch vooruit gegaan. Eerst hóórde ik het niet eens, ik kon van een instrumentale versie nog geen chocola maken. Ik deed maar wat eigenlijk. Ik heb nooit veel naar muziek geluisterd en ik ben pas 2 jaar geleden begonnen met zingen op koor. Ik heb mijn hele leven gehoord dat ik niet kon zingen dus ik heb het ook nooit echt geprobeerd.
Maar ik denk ook dat er een deel gevoel in zit wat ik blijkbaar niet heb. Maar ik snap het niet, want het is echt niet dat ik uit de maat dans ofzo (heb ik trouwens ook al lang niet meer gedaan haha dansen), dus het is niet eens zo zeer het ritme als wel de tellen. Want voor mij is tel 3 evenveel waard als tel 1 en 4 zeg maar.

En ik ben te ongeduldig en kan me niet op teveel tegelijk concentreren, lang leven de ADHD. Ik hoop nog steeds stiekem dat als ik medicatie ga slikken (over honderd jaar als ik uitgezwangerd ben) ik dit ook ineens beter kan.
Tot die tijd probeer ik alles uit wat ik maar kan om het beter te maken...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lousanne wo 10 okt 2012 - 22:12

Ik denk ook dat het inderdaad gevoel is wat je moet hebben..
Heb je het ook weleens geprobeerd helemaal zonder tellen, nergens op letten alleen op gevoel? Bij mij lukt het dan wel, en als ik ga nadenken en krampachtig ga tellen lukt het bij ook niet..
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Bericht  Gast do 11 okt 2012 - 0:49

He wat een lastig probleem! Ik heb hier ook nooit last van gehad, het zit er gewoon in (hoewel ik bij écht lastige ritmes vaak wel even moet tellen voor ik eruit ben).

Maar ik zie je nu al twee keer zeggen dat tellen niet helpt omdat je het verschil niet hoort tussen tel 1 en tel 3 en tel 400. Wat je nog zou kunnen proberen, is meetikken met twee voeten. De eerste tel van de maat steeds met links en de andere tellen met rechts. Je kunt dan ook de eerste tel wat harder tikken zodat je duidelijk EEN twee drie vier EEN twee drie vier hoort/voelt. Dan zit er in ieder geval structuur in de brij van tellen.

En bladmuziek van Make you feel my love heb ik voor je, pianopartij plus zang. Heb je die complete versie al gevonden of heb je alleen de zangpartij?

Gast
Gast

Bericht  Pompoen do 11 okt 2012 - 0:58

It's me schreef:He wat een lastig probleem! Ik heb hier ook nooit last van gehad, het zit er gewoon in (hoewel ik bij écht lastige ritmes vaak wel even moet tellen voor ik eruit ben).

Maar ik zie je nu al twee keer zeggen dat tellen niet helpt omdat je het verschil niet hoort tussen tel 1 en tel 3 en tel 400. Wat je nog zou kunnen proberen, is meetikken met twee voeten. De eerste tel van de maat steeds met links en de andere tellen met rechts. Je kunt dan ook de eerste tel wat harder tikken zodat je duidelijk EEN twee drie vier EEN twee drie vier hoort/voelt. Dan zit er in ieder geval structuur in de brij van tellen.

En bladmuziek van Make you feel my love heb ik voor je, pianopartij plus zang. Heb je die complete versie al gevonden of heb je alleen de zangpartij?

Hee dát is wel een goede tip, want dan hoor in inderdaad wel 1, 2, 3, 4, als ik 1 met de ene hand tik en de rest met de andere hand.
Ik heb de volledige bladmuziek al gevonden, dus met de pianopartij. Ik heb de pianopartij niet heel hard nodig want ik speel zelf geen piano en mijn lerares begeleid me gewoon uit haar hoofd met akkoorden en wat riedeltjes.
Ik heb vanmorgen nog een keer geoefend en nadat Sjaantje hier me een bestandje had gestuurd met hoe de tellen liepen hoorde ik het ineens voor mijn gevoel ook beter in de rest van het nummer. Ik heb het idee dat het eindelijk een beetje op z'n plek valt, hoewel ik er nog steeds soms naast zit helaas.

Blijkbaar moet ik daar dus gewoon heel erg hard op studeren! Ik hoop dat ik deze nou gewoon eens onder de knie kan krijgen, al is het dus gewoon moeilijk voor mij op de een of andere manier!
Eens zien hoe het straks op zangles gaat, want ik ben zo'n stresskip met faalangst die dan spontaan niet meer weet wat ze ook alweer aan het doen was... laughcry
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen do 11 okt 2012 - 3:19

Nou, ik had net zangles en het ging echt stúkken beter qua timing! Kon eindelijk een beetje fatsoenlijk met de piano meezingen en we konden eindelijk werken aan andere dingen dan timing :cheering:!
Alleen ze vond dat ik het té netjes nu zong, dat er helemaal geen leven meer in zat omdat ik zo bezig was met het tellen laughcry.
Haha ze heeft nog liever dat ik af en toe eens een tel mis en dat er wél swing in zit. Voorheen kon ik dat wél alleen miste ik dan af en toe dus een tel. Ze zei letterlijk: "maar die tel haal jij op de een of andere manier toch wel weer in". Haha ze snapt nog steeds niet hoe ik dat nou doe nerd.

Blijkbaar helpt al dat oefenen dus toch wel, gevoel kan ik helaas niet kweken, maar blijkbaar baart oefening (en hulp) toch kunst ;-).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 12 okt 2012 - 2:47

Fijn dat het al eenstuk beter gaat! Ik denk ook dat je er gewoon gevoel voor moet hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je met wat moeite het truukje niet aan kunt leren.
Kun je wel of niet bladmuziek lezen? Ik denk dat het erg helpt als je het wel kunt lezen en daar gebruik van maakt tijdens het oefenen van liedjes. Dan zie en hoor je wat er gaat komen.
En wat misschien ook helpt is een beetje leren keyboard/piano spelen. Zo leer je de ritmes beter te begrijpen. Als ik op mijn synthesizer speel, kan ik beter meezingen omdat ik al in het ritme zit en de juiste tonen bespeel. Dus eigenlijk net wat je met muziekles doet.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen vr 12 okt 2012 - 2:52

Peachy schreef:Fijn dat het al eenstuk beter gaat! Ik denk ook dat je er gewoon gevoel voor moet hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je met wat moeite het truukje niet aan kunt leren.
Kun je wel of niet bladmuziek lezen? Ik denk dat het erg helpt als je het wel kunt lezen en daar gebruik van maakt tijdens het oefenen van liedjes. Dan zie en hoor je wat er gaat komen.
En wat misschien ook helpt is een beetje leren keyboard/piano spelen. Zo leer je de ritmes beter te begrijpen. Als ik op mijn synthesizer speel, kan ik beter meezingen omdat ik al in het ritme zit en de juiste tonen bespeel. Dus eigenlijk net wat je met muziekles doet.

Ja ik kan wel aardig bladmuziek lezen en dat helpt ook wel een beetje in die zin dat ik dan zíe wat ik moet doen. Maar ik geloof dat mijn probleem gewoon ook is dat ik niet alles tegelijk kan ofzo. Want ik kan wel zingen en bladmuziek lezen tegelijk en naar de muziek luisteren. Maar dan vergeet ik wel te letten op dingen als ademsteun en hoe iets klinkt, meestal komt het er dan maar zielig uit. Ga ik letten op mooi zingen en ademsteun dan vergeet ik spontaan de tekst of het ritme... Nou ja ga er maar aan staan...ik ben een wandelende ramp :cheering:.
Maar gelukkig vind ik het nog steeds hartstikke leuk om te doen!

Ik zou best piano willen leren spelen, we hebben een piano, maar daar moet ik dan wel rustig voor gaan zitten en ik heb daar gewoon eigenlijk niet genoeg tijd voor. Jezelf iets aanleren is ook gewoon ingewikkeld! Zou mezelf best willen kunnen begeleiden met akkoorden. Helaas doet mijn linkerhand niet goed mee, dus echt met twee handen piano spelen is een beetje te zwaar Sad.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud