Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Help! Ritme/Timing aanleren

+5
bolus26
Jerry
Atelier Madame
Cow
Pompoen
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Help! Ritme/Timing aanleren Empty Help! Ritme/Timing aanleren

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 4:10

Help help help, ik word echt gek. Hoe hard ik ook oefen, zangles heb etc. ik kan maar geen ritme van liedjes te pakken krijgen.

Ik ben nu al weken aan het stampen op make you feel my love van Adele, ok misschien niet het simpelste ook, maar ik heb het met álle eerdere nummers ook gehad. En maar luisteren, tellen, nog een keer proberen, laten luisteren door mensen die het wel snappen en op zangles er mee aan de slag. Maar ik ben áltijd of te vroeg of te laat en soms op tijd, maar dat kan dan dus de volgende keer weer gewoon anders zijn.
Qua melodie is het prima, het zit er goed in, ik zing in ieder geval niet vals ;-), er kan heus nog wel aan de schoonheid gesleuteld worden.
Maar hoe hard ik ook oefen, ik kan niet met de piano of de instrumentale versie meezingen en dus kom ik eigenlijk (ook qua sleutelen aan schoonheid) niet echt verder omdat ik op de een of andere manier maar niet het ritme te pakken krijg. Ik hóór dat ik het fout doe, als ik het opneem hoor ik ook waar ik het fout doe. Maar ik kom er nooit precies achter (tenzij met aanwijzingen van anderen) hoe ik het dan goed moet doen. Ik heb nu een deel waar ik op tijd zit, maar dat is niet te danken aan het ritme, maar dat ik luister op welke noot ik precies moet beginnen!

Weet iemand hoe je dit zou kunnen aanleren? Of een trucje waardoor het makkelijker word?
Ik heb het dus niet alleen met dit nummer, maar met alles wat ik tot nu toe gedaan heb. Tot en met 'Altijd word Kortjakje ziek' gaat het nog goed, maar dat is nou niet het repetoire wat ik voor ogen heb Wink. Nou heb ik ook een voorkeur voor Jazzy nummers dus dat schiet ook niet echt op omdat het qua timing nog lastiger is, maar zelfs Yesterday kreeg ik niet voor elkaar (vond het ook maar een stom nummer).

En weet iemand anders toevallig een nummer wat qua timing wat makkelijker is maar nog wel leuk om te zingen?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Ritme/Timing aanleren Empty Re: Help! Ritme/Timing aanleren

Bericht  Cow wo 10 okt 2012 - 4:21

Ik kan geen noot zuiver zingen maar maak muziek. Ik heb dat gevoel juist heel erg wel en kan het me niet voorstellen dat je dat niet hebt.

Bijna ieder nummer is een 4/4 maat dat betekend dat er 4 tellen in een maat zitten. Dat betekend dat op tel 2 en 4 (meestal) de snaredrum zit. Tel mee met je voet (1-2-3-4) De melodie lijn begint meestal op tel 1. Dit kun je wel redelijk als leidraad aanhouden.

Ik kan zelfs halverwege een maat de tel oppakken......is echt een gevoel wat ik je niet kan vertellen. Hoop dat bovenstaande helpt al denk ik dat je dit al eens eerder is verteld....
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10

Bericht  Atelier Madame wo 10 okt 2012 - 4:24

Meetellen is toch wel het beste advies denk ik. Zou niet weten hoe je anders opties kunt inzetten. Ritmegevoel moet je echt hebben dat is zo moeilijk leren. Kan je Bergens bladzijden krijgen van het nummer? Anders proberen te tellen vanaf een herkenbaar moment.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 4:24

ILD schreef:Ik kan geen noot zuiver zingen maar maak muziek. Ik heb dat gevoel juist heel erg wel en kan het me niet voorstellen dat je dat niet hebt.

Bijna ieder nummer is een 4/4 maat dat betekend dat er 4 tellen in een maat zitten. Dat betekend dat op tel 2 en 4 (meestal) de snaredrum zit. Tel mee met je voet (1-2-3-4) De melodie lijn begint meestal op tel 1. Dit kun je wel redelijk als leidraad aanhouden.

Ik kan zelfs halverwege een maat de tel oppakken......is echt een gevoel wat ik je niet kan vertellen. Hoop dat bovenstaande helpt al denk ik dat je dit al eens eerder is verteld....

Helaas, ik weet ook dat dat nummer van Adele een 4/4 maat is, ik ken het principe van maten, tellen, hele noten, halve noten, achtste noten enz. etc., alleen is dat voor mij op de een of andere manier een grote brei! Met héél veel moeite kan ik dat wel ergens uithalen, als ik echt ga zitten studeren op de muziek. Maar als ik dan ga zingen ben ik dat alweer kwijt! En zelfs als ik mee ga tikken of iets dergelijks, dan weet ik dus nóg niet waar ik moet beginnen! Want hoe weet ik nou of dat op de 1e, 2e of 4e tel is? Dat is dus ook het grote probleem...als het nou was omdat ik het niet snapte...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 4:28

Atelier Madame schreef:Meetellen is toch wel het beste advies denk ik. Zou niet weten hoe je anders opties kunt inzetten. Ritmegevoel moet je echt hebben dat is zo moeilijk leren. Kan je Bergens bladzijden krijgen van het nummer? Anders proberen te tellen vanaf een herkenbaar moment.

Maar van dit nummer waar ik nu mee bezig ben weet ik bijvoorbeeld dat het begint op de 2e tel. Maar ik kan meetikken wat ik wil, maar ik hoor niet waar die 2e tel zit. Voor mij kan het net zo goed de 10e of de 15e tel zijn, ik hoor geen verschil tussen de maten en ik hoor ook niet dát het nummer dus op de 2e tel begint, dat heeft mijn zanglerares met verteld. Maar met dat gegeven kom ik dus niet verder, omdat ik niet hoor waar de 2e tel zit! Dus ik begin rustig op de 1e tel, of op de 3e...en dan hóór ik wel dat het niet lekker klinkt met de muziek, maar qua tellen snap ik dat dus op de een of andere manier niet.

Wat ik trouwens ook doe is dus te vroeg of te laat beginnen en als ik dan eenmaal zing hoor ik dat het niet klopt en dan ga ik dus inhalen of afremmen en dan eindig ik wel goed. Mijn zanglerares vind dat helemaal een wonderlijk gegeven, dat ik dan gewoon toch goed eindig.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Cow wo 10 okt 2012 - 4:33

Dacht al dat je er niet zo veel aan zou hebben :P

Maar als je wel vertraagd/versneld en je kleed dat leuk aan dan is het toch ook goed? Je hoeft het toch niet precies hetzelfde te doen?? Als het maar uitkomt zei mijn leraar altijd
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10

Bericht  Jerry wo 10 okt 2012 - 4:54

Misschien moet je wat afro-genen laten implanteren Wink
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  bolus26 wo 10 okt 2012 - 6:25

en als je naar de onderliggende melodie luisterd bijv van een karaoke versie? en dan eerst tellen zonder zingen, dan meepraten op het juiste ritme en dan pas zingen?
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 6:29

Misschien moet je eens met een neger seksen!

Gast
Gast

Bericht  Tiana wo 10 okt 2012 - 6:30

Charlie schreef:Misschien moet je eens met een neger seksen!
Want die sekst in de maat? lol!
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 6:32

Stylegirl schreef:
Charlie schreef:Misschien moet je eens met een neger seksen!
Want die sekst in de maat? lol!

Die hebben een natuurlijke beat in hun booty.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 7:39

bolus26 schreef:en als je naar de onderliggende melodie luisterd bijv van een karaoke versie? en dan eerst tellen zonder zingen, dan meepraten op het juiste ritme en dan pas zingen?

Jaaa dat is ook heeeeel moeilijk! Meepraten helemaal! Meetellen moet ik even op studeren maar gaat nog wel. Maar ik heb bij voorgaande liedjes hele schema's gemaakt met elk woord in het vakje van de tel waar die in hoorde. En dat is echt heel leuk bedacht allemaal, maar als ik het dan ga zingen lukt het toch weer niet. Misschien toch maar eens kijken of ik dat bij dit liedje nog eens kan proberen.

Haha en niet altijd helemaal in de maat zingen hoeft misschien niet, maar bijna altijd uit de maat zingen kun je echt haast niet meer leuk aankleden hoor.
Laatst ging ik een solo voorzingen voor het koor en het koor moest daarna invallen en hoewel ik op tijd eindigde waren ze echt helemaal de kluts kwijt Razz.

Met een neger seksen lijkt me ook wel wat, heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ben echt erg bang dat mijn man het daar niet zo mee eens is. :nopompom:
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 8:07

Charlie schreef:Die hebben een natuurlijke beat in hun booty.
Mhahahahahahahaaa!!!!

Hé Pompoen, gaat het hier om mini-ritmefoutjes? Of zit je er echt soms een hele maat naast?

Ik doe het heel erg op m'n gevoel en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed. Moet je niet eens keertje alleen naar het lied luisteren, ogen dicht en dan mee bewegen, je helemaal laten gaan, deinen op het ritme? Dat gebeurt bij mij altijd van binnen, als ik muziek luister/maak. Bij mij helpt met m'n verstand de muziek volgen voor geen meter. Ik kan het wel lezen, maar je moet het VOELEN.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 8:13

En a capella zingen? Helpt dat? Als ik dat doe, gaat het nog steeds goed (geloof ik). *test test* Je moet het ritme in ZIEL voelen, girl!

Gast
Gast

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 8:15

Rood schreef:
Charlie schreef:Die hebben een natuurlijke beat in hun booty.
Mhahahahahahahaaa!!!!

Hé Pompoen, gaat het hier om mini-ritmefoutjes? Of zit je er echt soms een hele maat naast?

Ik doe het heel erg op m'n gevoel en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed. Moet je niet eens keertje alleen naar het lied luisteren, ogen dicht en dan mee bewegen, je helemaal laten gaan, deinen op het ritme? Dat gebeurt bij mij altijd van binnen, als ik muziek luister/maak. Bij mij helpt met m'n verstand de muziek volgen voor geen meter. Ik kan het wel lezen, maar je moet het VOELEN.

Nee, meestal is het meer dat ik een tel te vroeg begin of een regel te snel zing. Ik wil altijd te snel. En als ik dan heel erg mijn best doe om dat niet te doen dan ben ik weer te laat. Soms een tel, soms twee tellen, dus geen hele maten, maar ook geen hele kleine foutjes zeg maar ;-).
Ik probeer dat dus ook te doen, opperste concentratie, heel erg goed naar de muziek luisteren, ogen dicht, meebewegen en zingen maar...helaas...faliekant ernaast! :nopompom:

Het enige wat bij mij nu werkt is luisteren op welke nóót ik moet beginnen. Dus dan zit ik echt pompompompom oh ja die lage na die hoge en inzetten maar... En dat moet ik dan ongeveer bij elke regel doen. Dus dat is echt niet op gevoel maar puur op wetenschap zeg maar. En dat moet ik dan ook allemaal onthouden laughcry.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 8:20

Rood schreef:En a capella zingen? Helpt dat? Als ik dat doe, gaat het nog steeds goed (geloof ik). *test test* Je moet het ritme in ZIEL voelen, girl!

Haha, ik dénk altijd dat het dan prima gaat, maar eigenlijk heb ik geen idee Wink. En het is a capella wel echt héél erg moeilijk je toon vast te blijven houden, tenminste, ik ga dan toch vaak een beetje zakken ofzo.
Maar ik vind dat je een punt hebt, ik ga voortaan gewoon a capella zingen, dan hoor je tenminste niet zo verschrikkelijk goed dat ik er steeds een beetje naast zit. Zal het morgen eens voorstellen aan mijn juf :P.

Zucht maar waarom voel ik dat dan niet gewoon? Frustratie!

Ik had dus laatst die solo voor koor, hele koor in de war, moest drie keer over... dikke fail dus. Maar dan komen er wel alle keren daarna mensen naar je toe waarom ik die solo niet meer doe en dat mijn stem er juist zo mooi bij past enzo. Die snappen dus niet hoe belangrijk die timing is. Mijn zanglerares zegt ook: "Met je stem is niks mis, maar die timing!" Ze zei laatst zelfs dat ze voor mij maar een solo moesten gaan zoeken die qua timing niet mis kán gaan... laughcry
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 8:23

Misschien moet je een tijdje naar de kerk gaan. Nee, ff serieus! Wel eentje waar ze een goede organist en zingende gemeente hebben. Ik zit van kinds af aan in de kerk, en met een beetje gevoel voor muziek leer je daar gewoon heel natuurlijk goed muziek maken. Het tempo wordt er gewoon ingestampt, het wordt een soort dragende grond onder je melodie. Kan ik je echt aanraden!

Gast
Gast

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 8:46

Rood schreef:Misschien moet je een tijdje naar de kerk gaan. Nee, ff serieus! Wel eentje waar ze een goede organist en zingende gemeente hebben. Ik zit van kinds af aan in de kerk, en met een beetje gevoel voor muziek leer je daar gewoon heel natuurlijk goed muziek maken. Het tempo wordt er gewoon ingestampt, het wordt een soort dragende grond onder je melodie. Kan ik je echt aanraden!

Haha! Ja ik snap wel wat je bedoeld, ik ben niet helemaal vreemd met de kerk al ben ik totaal niet gelovig opgevoed. Het enige Christelijke wat wij deden was hartstochtelijk kerst vieren inclusief alle Christelijke kerstliedjes (die ik dus van haver tot gort en van sommige zelfs alle coupletten uit mijn hoofd ken!) en de kerstnachtdienst. Maar eerlijk is eerlijk, dat was ook meer vanwege de liedjes dus...

Misschien moet ik toch maar psalmen gaan zingen dan, in plaats van pop en zo. Wink
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 8:59

Jeetje, ik heb eens goed zitten denken en het nummer in mijn hoofd aan het zingen geweest, maar ik heb dat ritme gevoel van mezelf juist al heel veel. Ik tel ook nooit in muziekstukken, voel aan wanneer ik moet inzetten. Kan nu wel hele verhalen gaan vertellen over opmaten enzo die ze ook gebruikt, maar daar wordt het niet gemakkelijker van!
Heb je het nummer op bladpapier staan? Vanaf daar zou je het in principe mee kunnen tellen.. Heel plastisch alles gaan zitten tellen, net als de rusten.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 9:03

Fruity schreef:Jeetje, ik heb eens goed zitten denken en het nummer in mijn hoofd aan het zingen geweest, maar ik heb dat ritme gevoel van mezelf juist al heel veel. Ik tel ook nooit in muziekstukken, voel aan wanneer ik moet inzetten. Kan nu wel hele verhalen gaan vertellen over opmaten enzo die ze ook gebruikt, maar daar wordt het niet gemakkelijker van!
Heb je het nummer op bladpapier staan? Vanaf daar zou je het in principe mee kunnen tellen.. Heel plastisch alles gaan zitten tellen, net als de rusten.

Ik weet wat opmaten zijn, ik heb vroeger ook instrumenten bespeeld (en mijn blokfluitjuf heb ik er dan wel nooit over gehoord, maar mijn klarinetleraar herinner ik nog omdat ik van hem niet mocht meetikken met mijn voet en dan ging hij op mijn tenen staan...). Probleem is dus dat ik het principe wél snap! En helaas kan ik niet de woorden zingen en tellen tegelijk en ik kan wel met de muziek mee tellen, maar dan weet ik dus op de een of andere manier nog niet welke woorden ik waar moet zingen!!
Ik heb dit nummer helaas niet op bladmuziek, maar ik heb dat met een eerder nummer wel geprobeerd maar dat hielp maar een heel klein beetje eigenlijk, ik ben wel heel visueel ingesteld, dus het zien maakte dat ik het wel iets beter snapte, maar als je het dan nog niet hóórt of voelt... Diepe diepe zucht. Word echt zo moe van mezelf!

Heeft iemand toevallig make you feel my love op bladmuziek? Kwaad kan het natuurlijk sowieso niet!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sjaantje wo 10 okt 2012 - 9:09

Pompoentje, je zingt hartstikke mooi! En consequent een tel te vroeg beginnen is óók een kunst Very Happy

Bladmuziek van Adele had ik zo gevonden op internet, gratis te downloaden geloof ik. Zal es ff voor je kijken!

Edit: oh nee dan moet je met je fb inloggen, dat zie ik dan weer niet zo zitten...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 9:12

Sjaantje schreef:Pompoentje, je zingt hartstikke mooi! En consequent een tel te vroeg beginnen is óók een kunst Very Happy

Bladmuziek van Adele had ik zo gevonden op internet, gratis te downloaden geloof ik. Zal es ff voor je kijken!

Oh thanx, vorige keer dat ik iets zocht kon ik niks vinden. Maar je hebt gelijk, ik heb 'm al!
En dankje voor het compliment, haha!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sjaantje wo 10 okt 2012 - 9:16

Ja heb je m? Ik bedacht me net dat ik een vrij uitgebreide collectie bladmuziek heb dus die wilde ik al even voor je gaan doorzoeken.

Ik wil even voor je kijken of ik je mail van gister opnieuw kan opnemen met het tellen van de maat erbij. Momentje..
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  Pompoen wo 10 okt 2012 - 9:17

Sjaantje schreef:Ja heb je m? Ik bedacht me net dat ik een vrij uitgebreide collectie bladmuziek heb dus die wilde ik al even voor je gaan doorzoeken.

Ik wil even voor je kijken of ik je mail van gister opnieuw kan opnemen met het tellen van de maat erbij. Momentje..

Ik heb de bladmuziek! En mijn printer doet het ook weer!
Ah dat is superlief!! Ik kan je trouwens ook gewoon de instrumentale versie sturen? Dan hoor ik mezelf er niet steeds fout tussendoor :-P.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sjaantje wo 10 okt 2012 - 9:20

Haha ja stuur maar, dan zal ik m voor je inzingen Very Happy
Sjaantje